Film

A jelenés

  • Tóth Péter Pál
  • 2018. október 6.

Mikrofilm

A film tanúsága szerint nincs olyan hely a világon, ahol nagyobb gyanakvással tekintenének a csodákra, mint a Vatikán. Egész bizottságot küldenek a meggyötört tinédzser nyakába, aki az őt megszólító Szűz Mária békességre és szeretetre buzdító üzenetét akarja átadni – előbb gyóntatójának, majd a csoda hírére egyre nagyobb számban összesereglő, gyógyulást és vigaszt remélő hívőknek. Teológus és pszichiáter csakúgy van e bizottságban, mint ördögűző, ám a kérdezés és nyomozás joga egy agnosztikus tényfeltáró újságíróé, aki épp a szíriai háborúból érkezik, s ottveszett barátját gyászolja.

Míg súlyos, egzisztenciális, az emberi létezés mibenlétének kérdéseit komoly elszánással tárgyaló dráma látszik kibontakozni, három elem tartja fenn a krimihez illő feszültséget. Ezek közül a legfontosabb Vincent Lindon borostája. A borotválkozást feltűnően hanyagoló sztárriporter minden szemrebbenése csontig hatol, ő a megvesztegethetetlen, józan tisztesség. Nyilván az volt a rendezői instrukció, hogy az ő ismerősen férfias, hallgatag alakjában öltsön testet mindaz az empátia, könyörület, segítőkészség és szeretet, amely a filmbéli egyháziakból oly tüntető egyértelműséggel hiányzik. A másik fontos elem a rendező kvalitásait dicsérő hangulatteremtés. A félbehagyott jelenetek, elharapott beszélgetések, egyáltalán az információ visszatartásának-adagolásának ravasz koreográfiája már-már hipnotikus hatást kelt, bevonz, involvál, részvételre késztet, akarjuk tudni mi is, hogy történt-e csoda valóban. Azután ott van az elvek, állítások, kétségek és váratlan összefüggések hálója, amelyből tényleg nincs más kivezető út, mint azt a film érzelmileg leginkább telített jelenetében ki is mondják, csak a legapróbb részletek tisztázása – mindenáron. Akár emberek hitének, egzisztenciájának, sőt életé­nek lerombolása árán is.

Ám az igazság pillanata nem csak a filmben jön el, hanem a film számára is. Akkora rákészüléssel, amekkorával itt felvezetik a kibontakozást, az ember valami nagyon megrendítő, nagyon esszenciális zárlatot vár, katartikusan újszerű választ a felmerült kérdésekre – s nem csak arra, hogy ki valójában a szentként tisztelt látnok, aki titkos útjain farmeros-csuklyás kamasszá vedlik vissza. Ahhoz azonban egy Kieślowski kellene, meg valami meggyőződés, hogy az ember, amellett, hogy bármikor képes letaposni, kiszolgáltatni, elpusztítani a másik embert, mégis, ennek ellenére vagy ezzel együtt is: spirituális lény, akinek van viszonya, még ha negatív is, azzal a transzcendens tartalommal, amely benne akkor is jelen van, ha inkább letagadná. Xavier Giannoli azonban tényleg krimiben utazik, s amikor fény derül az ügyesen szőtt összefüggések mibenlétére, csak nézünk értetlenül, hogy most akkor tényleg az itt elővezetett ványadt tanulság kimondására lett felvonultatva ez az impozáns apparátus? A hatalmas füstöt ilyen aprócska láng kelti? A film első két órájának csinnadrattás bevezetése után részben (ami a jelenést illeti) arcpirítóan banális, részben pedig (ami a látomásban részesült lányt illeti) nevetségesen életszerűtlen megoldáson képedhet el végül a néző.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.