Film

A jelenés

  • Tóth Péter Pál
  • 2018. október 6.

Mikrofilm

A film tanúsága szerint nincs olyan hely a világon, ahol nagyobb gyanakvással tekintenének a csodákra, mint a Vatikán. Egész bizottságot küldenek a meggyötört tinédzser nyakába, aki az őt megszólító Szűz Mária békességre és szeretetre buzdító üzenetét akarja átadni – előbb gyóntatójának, majd a csoda hírére egyre nagyobb számban összesereglő, gyógyulást és vigaszt remélő hívőknek. Teológus és pszichiáter csakúgy van e bizottságban, mint ördögűző, ám a kérdezés és nyomozás joga egy agnosztikus tényfeltáró újságíróé, aki épp a szíriai háborúból érkezik, s ottveszett barátját gyászolja.

Míg súlyos, egzisztenciális, az emberi létezés mibenlétének kérdéseit komoly elszánással tárgyaló dráma látszik kibontakozni, három elem tartja fenn a krimihez illő feszültséget. Ezek közül a legfontosabb Vincent Lindon borostája. A borotválkozást feltűnően hanyagoló sztárriporter minden szemrebbenése csontig hatol, ő a megvesztegethetetlen, józan tisztesség. Nyilván az volt a rendezői instrukció, hogy az ő ismerősen férfias, hallgatag alakjában öltsön testet mindaz az empátia, könyörület, segítőkészség és szeretet, amely a filmbéli egyháziakból oly tüntető egyértelműséggel hiányzik. A másik fontos elem a rendező kvalitásait dicsérő hangulatteremtés. A félbehagyott jelenetek, elharapott beszélgetések, egyáltalán az információ visszatartásának-adagolásának ravasz koreográfiája már-már hipnotikus hatást kelt, bevonz, involvál, részvételre késztet, akarjuk tudni mi is, hogy történt-e csoda valóban. Azután ott van az elvek, állítások, kétségek és váratlan összefüggések hálója, amelyből tényleg nincs más kivezető út, mint azt a film érzelmileg leginkább telített jelenetében ki is mondják, csak a legapróbb részletek tisztázása – mindenáron. Akár emberek hitének, egzisztenciájának, sőt életé­nek lerombolása árán is.

Ám az igazság pillanata nem csak a filmben jön el, hanem a film számára is. Akkora rákészüléssel, amekkorával itt felvezetik a kibontakozást, az ember valami nagyon megrendítő, nagyon esszenciális zárlatot vár, katartikusan újszerű választ a felmerült kérdésekre – s nem csak arra, hogy ki valójában a szentként tisztelt látnok, aki titkos útjain farmeros-csuklyás kamasszá vedlik vissza. Ahhoz azonban egy Kieślowski kellene, meg valami meggyőződés, hogy az ember, amellett, hogy bármikor képes letaposni, kiszolgáltatni, elpusztítani a másik embert, mégis, ennek ellenére vagy ezzel együtt is: spirituális lény, akinek van viszonya, még ha negatív is, azzal a transzcendens tartalommal, amely benne akkor is jelen van, ha inkább letagadná. Xavier Giannoli azonban tényleg krimiben utazik, s amikor fény derül az ügyesen szőtt összefüggések mibenlétére, csak nézünk értetlenül, hogy most akkor tényleg az itt elővezetett ványadt tanulság kimondására lett felvonultatva ez az impozáns apparátus? A hatalmas füstöt ilyen aprócska láng kelti? A film első két órájának csinnadrattás bevezetése után részben (ami a jelenést illeti) arcpirítóan banális, részben pedig (ami a látomásban részesült lányt illeti) nevetségesen életszerűtlen megoldáson képedhet el végül a néző.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.