A Queennek sem kell az Oscar ceremónia: lesz egyáltalán, aki hajlandó megjelenni a februári gálán?

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 2.

Mikrofilm

A show nézettsége már így is évek óta csak csökken.

Már csak néhány hét van hátra a 91. Oscar díjátadó gáláig, a ceremónia felett pedig tovább gyülekeznek a viharfelhők. Nagyon úgy néz ki például, hogy 30 év óta először nem lesz házigazdája a műsornak. Mint ismert, eredetileg Kevin Hart komikust kérték fel a szerepre, néhány korai, homofób vicceket tartalmazó tweetje miatt viszont Hart visszalépett – vagy épp visszaléptették. Ezután hetekig tartó húzd meg, ereszd meg kezdődött a színész és az Akadémia között: megbocsátottak volna Hartnak, aki viszont már nem volt hajlandó kötélnek állni. Hetekig forró krumpliként dobálták Hollywoodban a ceremóniamesteri tisztséget,

ilyen botrányok után senki nem akarta elvállalni a szerepet:

a show nézettsége évek óta csökken, ahogy a host szerepe is, így nyerni nem igazán lehet vele, veszíteni azonban annál többet.

Szintén felháborodást okozott, hogy az Akadémia azt fontolgatta, hogy néhány technikai díjat – például a Legjobb operatőrnek járót – a reklámszünetben adnák át, hogy így rövidítsenek a tévéműsor hosszán. Hasonló botrányt okozott az az ötlet is, hogy az öt jelölt betétdal közül csak a legnépszerűbb és legesélyesebbnek számító kettőnek engednék meg, hogy élőben eljátsszák: a Lady Gaga-féle Shallow-nak a Csillag születikből és Kendrick Lamar All the Stars című számának a Fekete párducból. Végül ettől is visszatáncolt az Akadémia, így az összes jelöltet hallhatjuk majd a díjátadón.

Habár a Bohém rapszódia alaposan megosztja az embereket, masszív sikert aratott a pénztáraknál, és 5 Oscarra jelölték, köztük a legjobb film díjára is. Ennek köszönhető a hírek szerint, hogy felkérték a Queen tagjait, adják elő a gálán Bohém rapszódiát. A műsor hagyományosan a házgazda poénkodásaival kezdődik, mivel viszont idén nem lesz ilyenje az Oscarnak, azt szerették volna, hogy a jól ismert slágerrel kezdődjön a buli. Volt már ilyenre példa: két éve Justin Timberlake a Trollok betétdalával nyitotta a ceremóniát.

A Queen azonban Timberlake-kel ellentétben visszautasította

a felkérést; döntésükben talán az is szerepet játszott, hogy a Bohém rapszódia rendezőjét újabb emberek vádolták meg szexuális zaklatással.

Mindezek után érthető, hogy a New York Times már úgy cikkezik az Oscarról, mint a műsorról, ami szégyelli saját magát. A cikk írója azonban egy pozitív példát is felhoz az Akadémia számára: a Super Bowl szintén maratoni hosszúságú adás, amit nem kerülnek el a botrányok, mégis képes évről évre növelni a nézettségét, és még reklámszüneteiben is kenterbe veri az Oscart.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.