A Sólyom és a Tél Katonája még a The Mandaloriant is odaverte

  • narancs.hu
  • 2021. március 24.

Mikrofilm

A Disney Plus szerint bejött nekik a koncencionális Marvel-akció. 

Március 19-én debütált a Disney Pluson a Marvel legújabb sorozata, A Sólyom és a Tél Katonája – a sikerben senki sem kételkedett, hiszen egyrészt szuperhősökről van szó, akik mostanában mindent visznek, másrészt streamingről, ahol akkor is megnézünk mindent, amit a rendszer elénk tol, ha épp nincsenek zárva a mozik. A cég közleménye szerint azonban a show sikere minden várakozást felülmúlt: a nyitóhétvégéjében a nézettsége megdöntötte a The Mandalorian és a WandaVision számait is.

A dicsekvéshez számokat nem mellékeltek, és azt is érdemes megjegyezni, hogy a 2019-ben indult Disney Plust egyelőre még nem árasztja el olyan mértékű tartalom, mint a rivális Netflixet vagy Amazont. Sejteni lehetett tehát, hogy a Marvel-hősök és a Star Wars-sorozat ott van a legjobban menő műsorok között, inkább az a meglepő hogy Sólyom és társa képes volt felülmúlni elődeit is.

Miután a Bosszúállók: Végjáték lezárta a filmes Marvel-univerzum negyedik fázisát, a stúdió úgy döntött, hogy a korhangulatra és streamingőrültre építve egy rakás szuperhőse történetét sorozatformátuman fűzi tovább. Persze a legnagyobbak továbbra is a vásznon mentik meg a világot, de a kevésbé népszerű karakterek kibontására eddig bevált tévés módszer: a Wanda és Vision sztoriját elmesélő WandaVision egyszerre meta-sitcom és szuperhős-sorozat, így tehát a főszereplők mellett a kísérletezgetés miatt is érdemes volt bepróbálkozni vele. A Sólyom és a Tél katonája ezzel szemben pont ott folytatja, ahol a filmek abbahagyták:

konvencionális, tipikus Marvel-akció – ezzel pedig szélesebb közönséget fog meg, mint egy 60-as évekbeli szitkomra hajazó ál-komédia.

A Disney Plus egyébként nemrég azt jelentette be, hogy egy év alatt elérték az egymillió előfizetőt – bár Magyarországon egyelőre még mindig nem startolt el a platform.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.