Dübörgő Star Wars, cenzúrázott Simpson család – így indult a Disney új csodafegyvere

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 21.

Mikrofilm

Nekünk még van pár hónapunk átgondolni, érdemes-e az HBO Go-t vagy a Netflixet lecserélni rá.

Óriási marketingkampány és a várakozások végletekig fokozása után elindult a Disney világmegváltónak szánt streamingplatformja, a Disney Plus.

A mozikban egy ideje már nem nagyon van ellenfele a világ leghatalmasabb filmstúdiójának, melynek az új szolgáltatásával most az a célja, hogy otthonunkban és hordozható képernyőinkön is egyeduralkodóvá váljon: a sportos ESPN+-t és a komolyabb, felnőtteknek szánt tartalmakkal operáló Hulut is magába foglaló portfóliójukkal igyekszenek szinte a teljes lakosság igényeit kielégíteni.

A kisgömböc

Amekkora király a Disney a mozikban, ugyanolyan egyeduralkodó a Netflix a streaming tekintetében. Nemcsak hamarabb indultak, de a gyerekprogramoktól kezdve a standup-előadásokon át a romantikus filmekig, a fesztivál-kedvencekig mára már minden területen első osztályú kínálatot tudnak felmutatni, ráadásul egyre több a saját gyártású, vagy kizárólagosan forgalmazott műsoruk.

Szégyenkeznie persze a Disneynek sem kell: övék a 20th Century Fox stúdió, a Lucasfilm és a Star Wars, a Marvel, a National Geographic és a Pixar is – vagyis ha van, aki felveheti a kesztyűt a Netflixszel, azok pont ők. November 12-én a reggeli órákban el is startolt a Disney Plus az Egyesült Államokban, Kanadában és Hollandiában – utóbbi helyen már szeptemberben elindítottak egy próbaverziót, hogy a nagybetűs indulás simább legyen.

Nem lett az:

rengetegen panaszkodtak lejátszási vagy bejelentkezési problémákra, ami enyhén szólva kínos. Annyi hibabejelentés érkezett, hogy jelentések szerint arra is órák hosszát kellett várni, hogy egyáltalán kapcsoljanak valakit a telefonos ügyfélszolgálaton. A bakit persze egyből igyekeztek sikerként eladni: az elemzők előzetesen 8 millió feliratkozót jósoltak a szolgáltatásnak az év végéig, az indulás napja után azonban máris 10 milliónál járt a számláló.

false

A szám azonban csalóka lehet: még tart a hétnapos ingyenes próba, így várhatóan történnek még leiratkozások; de az is torzítja az adatokat, hogy a Verizon nevű szolgáltató egy éves ingyenes hozzáférést adott azon ügyfeleinek, akik előfizettek a korlátlan, vezeték nélküli csomagjukra. Az első napban 3,2 millióan töltötték le a Disney Plus appját, amivel az természetesen egyből a listák első helyére került.

A Netflix appját az első 24 órában mindössze 662 ezren töltötték le, de azt nem kísérte ekkora marketingkampány, így nincs sok értelme az összehasonlításnak. Ezeket a számokat a Disney 500 mozifilmmel és közel 7500 sorozatepizóddal érte el – ennyit kínál indulásakor a platform. A cég 5 év múlva

már 60-90 millió felhasználóval számol,

addigra a kínálat is 620 filmre és 10.000 epizódra emelkedne. Jelenleg egyértelműen az első élőszereplős Star Wars-sorozat, a The Mandolarian a szolgáltatás legnagyobb durranása: Jon Favreau (Vasember; Az oroszlánykirály) műsora egy fejvadász kalandjait követi nyomon, akit a maszk alól ki sem látszó Pedri Pascal alakít.

A casting legnagyobb neve talán Werner Herzog, aki - ahogyan azt a Magyar Narancsnak adott interjújában beismerte - egyetlen Star Wars-filmet sem látott még, de Favreau korábbi munkáival sincs tisztában.

Merjenek bátrak lenni, ha a cél megkívánja, hát hamisítsanak

Háromszor is leült beszélgetni Gorbacsovval, jól emlékszik Horn Gyulára, és Németh Miklós sem idegen a számára. Putyinnal nem ülne le, de ellene van Oroszország démonizálásának. Telefonon beszélgettünk a maestróval. Magyar Narancs: Most tért haza Cannes-ból, ahol egy mesterkurzuson is fellépett. Még mindig arra biztatja a jövő filmkészítőit, hogy a nemes cél érdekében szexbárba szegődjenek kidobónak vagy a vágóhídra gépkezelőnek?

A Netflixen megszokott gyakorlattal ellentétben a Disney nem tette egyből elérhetővé a The Mandolarian teljes első évadát – azt szeretnék ugyanis, ha hétről hétre épülne a hájp a műsor körül, ahogy a Trónok harca esetében is történt. A terv eddig működik: az indulás óta minden a sorozatról szól, amivel egyelőre a kritikusok és a rajongók is meg vannak elégedve – a céggel egyetemben, aki máris berendelte a második évadot. Sőt máris azon agyalnak, hogyan lehetne a sorozatot mozifilmmé alakítani – mint minden újabb bőrlehúzás, ez se példa nélküli a franchise történetében: hasonlót műveltek A klónok háborúja című animációs sorozattal.

Nem ez az egyetlen esemény a platformon Star Wars-fronton: felkerült a kínálatba az összes eddigi mozifilm, köztük a klasszikus 1977-es első kaland is – egy apró változtatással. A hardcore rajongók egyik kedvenc gumicsontjába,

Han Solo és Greedo jelenetébe nyúltak bele picit:

az eredeti mozis változatban Han puffantotta le ellenfelét figyelmeztetés nélkül – Lucas azonban nem volt elégedett a megoldással, ezért az 1997-es speciális kiadásban már Greedo lőtt először, így Han csak önvédelemből gyilkolt.

Ez sem felelt meg Lucasnak, így később ismét változtatott rajta: ekkor már Han és Greedo egyszerre sütötték el a fegyvert. A Disney Plusra felkerült új változatban szintén ugyanabban a pillanatban tüzelnek, de Greedóé az utolsó szó, ami a rajongói tippek szerint úgy hangzik, hogy „Maclunkey". Hogy ez mit jelent? A Screenrant okfejtése szerint a hutt nyelven elhangzó kifejezés úgy fordítható le, hogy „most véged" – ugyanezt mondta Sebulba Anakinnak, mikor A baljós árnyakban megállította őt Jar Jar Binks püfölésében.

A hírek szerint mindez az apróság egyenesen George Lucastól származik, aki még a Disney-felvásárlás előtt toldotta be ezt a klasszikus jelenetbe, vélhetően azért, hogy Han az eredeti megoldással ellentétben ne gyilkosként jelenjen meg a szemünk előtt, hiszen csak önvédelemből lőtt.

A Star Wars mellett egy rakás klasszikus film és sorozat került be a kínálatba, köztük a Simpson család is, amelynek rajongóit a Disney Plus már indulásakor felbőszítette. Az eredeti 4:3-as képarány helyett ugyanis csak 16:9-esben lehet nézni a sorozat első 19 évadát – míg élőszereplős műsoroknál ez akár előnyös is lehetne, az olyan animált tartalmaknál, mint a Simpson család, ez azt jelenti, hogy nem többet látunk, hanem egyszerűen átmetszették a kockákat. Ettől nem csak szarul néz ki a sorozat, de amint arra egy tweet rámutatott, van olyan vizuális geg, ami ebben a formában értelmét is veszti, hiszen nem látszódik

Ha mindez nem volna elég, a Disney egy ellentmondásos Simpson-epizódot

igyekszik teljesen eltüntetni a Föld színéről:

a harmadik évad egyik része, melyben Michael Jackson vendégszerepelt (Stark Raving Dad), nem került fel a platformra. Az énekes egy Leon Kompowsky nevű, pszichiátrián kezelt alakot szinkronizált, aki azt állítja, hogy ő Michael Jackson. Az epizódot eredetileg 1991-ben sugároztak, két évvel azelőtt, hogy az első vádak napvilágra kerültek az énekesről.

A Neverland elhagyása című kétrészes HBO-doku aztán újra felkavarta az állóvizet az évek óta halott popsztár körül: több rádió letiltotta a Jacko-számokat, a Disney pedig minden platformról eltávolította a Simpson Jacksonos epizódját – ezért nem került fel a streamingre sem.

R. Kellyről és Michael Jacksonról is filmesek rántották le a leplet

Bálványokat döntögetnek az oknyomozó dokuk. A közelmúltban két, nagy hatású dokumentumfilmet is bemutattak, melyek az Indiewire cikke szerint a bíróságok helyett is igazságot szolgáltattak. Mindkettő egy-egy zenei idol sötét oldalát tárja elénk, elsősorban az áldozatokra koncentrálva. A hatrészes Surviving R. Kelly január 3-án debütált a Lifetime nevű csatornán, míg a Leaving Neverland-et március 2-án mutatta be az HBO.

Nem ez az egyetlen eset, hogy a Disney az öncenzúrához folyamodik: egy régi klasszikusa, a Rémusz bácsi meséi azért nem került be a kínálatba, mert ma már erősen rasszistának számít; de a politikai korrektség jegyében belenyúltak a Dumbo rajzfilmbe és a Toy Story 2-be is.

Mivel minden, ma már valamilyen szempontból sértőnek számító részt nem tudtak kivágni a korábbi Disney-klasszikusokból, figyelmeztető üzenetet helyeztek el a Macskaarisztokraták, A dzsungel könyve vagy épp a Suzy és Tekergő elé, mely jelzi, hogy a mese ma már idejétmúlt ábrázolásmódokat alkalmaz – magyarul rasszistának számít.

Hogy ki nyeri végül a nézők kegyeiért folytatott streamingharcot,

egyelőre nem tudni. Hulu, Netflix, HBO, Disney, Prime, CBS, Apple – van miből válogatni, nem csoda, hogy sokan máris azt számolgatják, melyik előfizetés lehet a legkifizetődőbb.

Az azonban máris látszik, hogy a Disney Plus más szempontból is a Netflix lábnyomában lépked: ugyanúgy nem kínál előfizetést dolgozóinak, mint a másik streamingóriás. A Disney Plus 2020 márciusában debütál Európában (Hollandiában már működik is) – egyelőre az Egyesült Királyságról, Franciaországról, Németországról, Olaszországról és Spanyolországról szólnak a hírek, de várhatóan a Netflixhez hasonlóan szép lassan hozzánk is becsorog.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.