Óriási marketingkampány és a várakozások végletekig fokozása után elindult a Disney világmegváltónak szánt streamingplatformja, a Disney Plus.
A mozikban egy ideje már nem nagyon van ellenfele a világ leghatalmasabb filmstúdiójának, melynek az új szolgáltatásával most az a célja, hogy otthonunkban és hordozható képernyőinkön is egyeduralkodóvá váljon: a sportos ESPN+-t és a komolyabb, felnőtteknek szánt tartalmakkal operáló Hulut is magába foglaló portfóliójukkal igyekszenek szinte a teljes lakosság igényeit kielégíteni.
A kisgömböc
Amekkora király a Disney a mozikban, ugyanolyan egyeduralkodó a Netflix a streaming tekintetében. Nemcsak hamarabb indultak, de a gyerekprogramoktól kezdve a standup-előadásokon át a romantikus filmekig, a fesztivál-kedvencekig mára már minden területen első osztályú kínálatot tudnak felmutatni, ráadásul egyre több a saját gyártású, vagy kizárólagosan forgalmazott műsoruk.
Szégyenkeznie persze a Disneynek sem kell: övék a 20th Century Fox stúdió, a Lucasfilm és a Star Wars, a Marvel, a National Geographic és a Pixar is – vagyis ha van, aki felveheti a kesztyűt a Netflixszel, azok pont ők. November 12-én a reggeli órákban el is startolt a Disney Plus az Egyesült Államokban, Kanadában és Hollandiában – utóbbi helyen már szeptemberben elindítottak egy próbaverziót, hogy a nagybetűs indulás simább legyen.
Nem lett az:
rengetegen panaszkodtak lejátszási vagy bejelentkezési problémákra, ami enyhén szólva kínos. Annyi hibabejelentés érkezett, hogy jelentések szerint arra is órák hosszát kellett várni, hogy egyáltalán kapcsoljanak valakit a telefonos ügyfélszolgálaton. A bakit persze egyből igyekeztek sikerként eladni: az elemzők előzetesen 8 millió feliratkozót jósoltak a szolgáltatásnak az év végéig, az indulás napja után azonban máris 10 milliónál járt a számláló.
|
A szám azonban csalóka lehet: még tart a hétnapos ingyenes próba, így várhatóan történnek még leiratkozások; de az is torzítja az adatokat, hogy a Verizon nevű szolgáltató egy éves ingyenes hozzáférést adott azon ügyfeleinek, akik előfizettek a korlátlan, vezeték nélküli csomagjukra. Az első napban 3,2 millióan töltötték le a Disney Plus appját, amivel az természetesen egyből a listák első helyére került.
A Netflix appját az első 24 órában mindössze 662 ezren töltötték le, de azt nem kísérte ekkora marketingkampány, így nincs sok értelme az összehasonlításnak. Ezeket a számokat a Disney 500 mozifilmmel és közel 7500 sorozatepizóddal érte el – ennyit kínál indulásakor a platform. A cég 5 év múlva
már 60-90 millió felhasználóval számol,
addigra a kínálat is 620 filmre és 10.000 epizódra emelkedne. Jelenleg egyértelműen az első élőszereplős Star Wars-sorozat, a The Mandolarian a szolgáltatás legnagyobb durranása: Jon Favreau (Vasember; Az oroszlánykirály) műsora egy fejvadász kalandjait követi nyomon, akit a maszk alól ki sem látszó Pedri Pascal alakít.
A casting legnagyobb neve talán Werner Herzog, aki - ahogyan azt a Magyar Narancsnak adott interjújában beismerte - egyetlen Star Wars-filmet sem látott még, de Favreau korábbi munkáival sincs tisztában.
Merjenek bátrak lenni, ha a cél megkívánja, hát hamisítsanak
Háromszor is leült beszélgetni Gorbacsovval, jól emlékszik Horn Gyulára, és Németh Miklós sem idegen a számára. Putyinnal nem ülne le, de ellene van Oroszország démonizálásának. Telefonon beszélgettünk a maestróval. Magyar Narancs: Most tért haza Cannes-ból, ahol egy mesterkurzuson is fellépett. Még mindig arra biztatja a jövő filmkészítőit, hogy a nemes cél érdekében szexbárba szegődjenek kidobónak vagy a vágóhídra gépkezelőnek?
A Netflixen megszokott gyakorlattal ellentétben a Disney nem tette egyből elérhetővé a The Mandolarian teljes első évadát – azt szeretnék ugyanis, ha hétről hétre épülne a hájp a műsor körül, ahogy a Trónok harca esetében is történt. A terv eddig működik: az indulás óta minden a sorozatról szól, amivel egyelőre a kritikusok és a rajongók is meg vannak elégedve – a céggel egyetemben, aki máris berendelte a második évadot. Sőt máris azon agyalnak, hogyan lehetne a sorozatot mozifilmmé alakítani – mint minden újabb bőrlehúzás, ez se példa nélküli a franchise történetében: hasonlót műveltek A klónok háborúja című animációs sorozattal.
Nem ez az egyetlen esemény a platformon Star Wars-fronton: felkerült a kínálatba az összes eddigi mozifilm, köztük a klasszikus 1977-es első kaland is – egy apró változtatással. A hardcore rajongók egyik kedvenc gumicsontjába,
Han Solo és Greedo jelenetébe nyúltak bele picit:
az eredeti mozis változatban Han puffantotta le ellenfelét figyelmeztetés nélkül – Lucas azonban nem volt elégedett a megoldással, ezért az 1997-es speciális kiadásban már Greedo lőtt először, így Han csak önvédelemből gyilkolt.
Ez sem felelt meg Lucasnak, így később ismét változtatott rajta: ekkor már Han és Greedo egyszerre sütötték el a fegyvert. A Disney Plusra felkerült új változatban szintén ugyanabban a pillanatban tüzelnek, de Greedóé az utolsó szó, ami a rajongói tippek szerint úgy hangzik, hogy „Maclunkey". Hogy ez mit jelent? A Screenrant okfejtése szerint a hutt nyelven elhangzó kifejezés úgy fordítható le, hogy „most véged" – ugyanezt mondta Sebulba Anakinnak, mikor A baljós árnyakban megállította őt Jar Jar Binks püfölésében.
A hírek szerint mindez az apróság egyenesen George Lucastól származik, aki még a Disney-felvásárlás előtt toldotta be ezt a klasszikus jelenetbe, vélhetően azért, hogy Han az eredeti megoldással ellentétben ne gyilkosként jelenjen meg a szemünk előtt, hiszen csak önvédelemből lőtt.
A Star Wars mellett egy rakás klasszikus film és sorozat került be a kínálatba, köztük a Simpson család is, amelynek rajongóit a Disney Plus már indulásakor felbőszítette. Az eredeti 4:3-as képarány helyett ugyanis csak 16:9-esben lehet nézni a sorozat első 19 évadát – míg élőszereplős műsoroknál ez akár előnyös is lehetne, az olyan animált tartalmaknál, mint a Simpson család, ez azt jelenti, hogy nem többet látunk, hanem egyszerűen átmetszették a kockákat. Ettől nem csak szarul néz ki a sorozat, de amint arra egy tweet rámutatott, van olyan vizuális geg, ami ebben a formában értelmét is veszti, hiszen nem látszódik
Ha mindez nem volna elég, a Disney egy ellentmondásos Simpson-epizódot
igyekszik teljesen eltüntetni a Föld színéről:
a harmadik évad egyik része, melyben Michael Jackson vendégszerepelt (Stark Raving Dad), nem került fel a platformra. Az énekes egy Leon Kompowsky nevű, pszichiátrián kezelt alakot szinkronizált, aki azt állítja, hogy ő Michael Jackson. Az epizódot eredetileg 1991-ben sugároztak, két évvel azelőtt, hogy az első vádak napvilágra kerültek az énekesről.
A Neverland elhagyása című kétrészes HBO-doku aztán újra felkavarta az állóvizet az évek óta halott popsztár körül: több rádió letiltotta a Jacko-számokat, a Disney pedig minden platformról eltávolította a Simpson Jacksonos epizódját – ezért nem került fel a streamingre sem.
R. Kellyről és Michael Jacksonról is filmesek rántották le a leplet
Bálványokat döntögetnek az oknyomozó dokuk. A közelmúltban két, nagy hatású dokumentumfilmet is bemutattak, melyek az Indiewire cikke szerint a bíróságok helyett is igazságot szolgáltattak. Mindkettő egy-egy zenei idol sötét oldalát tárja elénk, elsősorban az áldozatokra koncentrálva. A hatrészes Surviving R. Kelly január 3-án debütált a Lifetime nevű csatornán, míg a Leaving Neverland-et március 2-án mutatta be az HBO.
Nem ez az egyetlen eset, hogy a Disney az öncenzúrához folyamodik: egy régi klasszikusa, a Rémusz bácsi meséi azért nem került be a kínálatba, mert ma már erősen rasszistának számít; de a politikai korrektség jegyében belenyúltak a Dumbo rajzfilmbe és a Toy Story 2-be is.
Mivel minden, ma már valamilyen szempontból sértőnek számító részt nem tudtak kivágni a korábbi Disney-klasszikusokból, figyelmeztető üzenetet helyeztek el a Macskaarisztokraták, A dzsungel könyve vagy épp a Suzy és Tekergő elé, mely jelzi, hogy a mese ma már idejétmúlt ábrázolásmódokat alkalmaz – magyarul rasszistának számít.
Hogy ki nyeri végül a nézők kegyeiért folytatott streamingharcot,
egyelőre nem tudni. Hulu, Netflix, HBO, Disney, Prime, CBS, Apple – van miből válogatni, nem csoda, hogy sokan máris azt számolgatják, melyik előfizetés lehet a legkifizetődőbb.
Az azonban máris látszik, hogy a Disney Plus más szempontból is a Netflix lábnyomában lépked: ugyanúgy nem kínál előfizetést dolgozóinak, mint a másik streamingóriás. A Disney Plus 2020 márciusában debütál Európában (Hollandiában már működik is) – egyelőre az Egyesült Királyságról, Franciaországról, Németországról, Olaszországról és Spanyolországról szólnak a hírek, de várhatóan a Netflixhez hasonlóan szép lassan hozzánk is becsorog.