A színészek a CODA-t és a koreai túlélődrámát is díjazták

Mikrofilm

Érik az Oscar Will Smithnek, de Jessica Chastain is hazavitt egy díjat.

A Színészek Cégének díja, vagyis a SAG az Oscar egyik legfontosabb előszobájának számít – írtuk a jelöltekről szóló cikkünkben, melyben bemutattuk magát az elismerést is. Amerikai idő szerint február 27-én kiosztották a díjakat is, melyek filmes fronton alaposan megkavarták az erőviszonyokat, a tévés szekcióban pedig végleg bebizonyították, hogy a koreai Nyerd meg az életed már több mint sötét ló, hiszen hatalmas nézettsége mellé jelentős szakmai támogatás is párosul.

A legjobb férfi mellékszereplő díj az idei Oscar egyik legacélosabb katagóriája, ami óriási versenyt hozhat – fejtegettük ebben a cikkünkben. Míg az Oscar J. K. Simmons-t (Az élet Ricardóéknál), Ciarán Hinds-ot (Belfast) és Jesse Plemons-t (A kutya karmai között) jelölte, a SAG Ben Affleck (Iskola a pult mentén), Bradley Cooper (Licorice Pizza) és Jared Leto (A Gucci-ház) mellett döntött. A két legnagyobb esélyes, Troy Kotsur (CODA) és Kodi Smit-McPhee (A kutya karmai között) azonban mindkét díjra esélyes volt. A SAG tehát azért volt különösen fontos ebben a kategóriában, mert aki azt megnyeri, az egy hatalmas lépést tesz az Oscar felé. A színészek végül Troy Kotsurt díjazták, aki első hallássérült színészként nyerte el az elismerést. Érzelemdús, jelnyelvvel előadott köszönőbeszédében méltatta a film mögött álló Apple TV-t, hogy a nem halló nézőknek is elérhetővé tette a filmet.

A CODA emellett elhozta a SAG filmes fődíját, a szervezet legjobb film kategóriájának megfelelő legjobb szerepőgárda elismerést is. A díj azt mutatja, hogy a diadalútját a tavalyi függetlenfilmes Sundance-en megkezdő filmet szereti a szakma, és akár az Oscaron is labdába rúghat majd. A kategóriában ott volt még a Ne nézz fel!, A Gucci-ház, a Richard király és a Belfast is. Oscar-szempontból igazából csak utóbbi számít esélyesnek, míg az abszolút befutónak tartott A kutya karmai között meglepetésre itt nem szerzett jelölést.

A női mellékszereplőknél Ariana DeBose győzött a West Side Story-ban nyújtott alakításáért. Az Oscaron eddig is ő volt a favorit, ezzel pedig alighanem el is dőlt a verseny. DeBose az első, nyíltan queer színésznő, aki a SAG-on egyéni díjat nyert.

A női főszereplő kategóriát tekintve az Oscar és a SAG három ponton is egyezik: Jessica Chastain (Tammy Faye szemei), Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál) és Olivia Colman (Az elveszett lány) mindkettőnél jelölt; emellé az Oscar Penélope Cruzt (Párhuzamos anyák) és Kristen Stewartot (Spencer), a SAG pedig Jennifer Hudsont (Respect) és Lady Gagát (A Gucci-ház) jelölte. A kategória még közel sem dőlt el, a korai esélyes Stewartra a SAG-jelölés híján Kidman és Colman nemcsak feljött, de talán le is hagyták őt. Épp ezért meglepő, hogy a színészek végül helyettük Jessica Chastaint díjazták, aki valóban elképesztő alakítást nyújt a tévés hittérítőként meggazdagodó, majd páriává váló Tammy Faye szerepében. Ezzel gyakorlatilag négyesélyessé változott a verseny, az Oscarig még bármi történhet.

A férfi főszereplőket tekintve a meglepetés elmaradt: Will Smith győzött a Richard királyban nyújtott alakításáért. A SAG és az Oscar jelöltjei ebben a kategóriában tökéletesen megegyeznek, Smith mellett Andrew Garfield (Tick, tick… Boom!), Benedict Cumberbatch (A kutya karmai között), Denzel Washington (Macbeth tragédiája) és Javier Bardem (Az élet Ricardóéknál) volt még esélyes a díjra. Cumberbatch akár még Smith elé is vághat, egy hónapja van előzni.

Tévés fronton a drámák között az Utódlás, a komédiáknál pedig a Ted Lasso hozta el a fődíjakat, ahogy az várható volt. Az igazi meglepetést a Nyerd meg az életed okozta, amely már azzal történelmet írt, hogy nem angol nyelvű sorozatként bekerült a főkategóriába. A Netflixen világsikert arató túlélődráma végül a drámakategória női és férfi főszereplői között is győzött: Lee Jung-jae többek között Jeremy Strong (Utódlás), míg Hoyeon Jennifer Aniston (The Morning Show) elől hozta el a díjat; nem beszélve arról, hogy a show győzött a kaszkadőrök között is.

Jean Smart (Hacks) nyert a komédiák színésznői, míg Jason Sudeikis (Ted Lasso) a színészei között. Hazavihetett egy díjat Kate Winslet (Easttowni rejtélyek) és Michael Keaton (Dopesick) is, utóbbi az egész este leghatásosabb beszédét mondta. Sorozata, a Dopesick az Egyesült Államokban tomboló opioid krízist mutatja be, ő pedig győzelmét unokaöccsének dedikálta, aki heroin és fentanyl túladagolásban hunyt el 2016-ban.

A díjátadó több ponton is megemlékezett az ukrán háborúról: Michael Douglas például az ukrán nemzeti színeket jelölő díszzsebkendőt hordott, és támogatásáról biztosította Ukrajnát; Brian Cox pedig az Utódlást díját átvéve tette ugyanezt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.