A színészek a CODA-t és a koreai túlélődrámát is díjazták

Mikrofilm

Érik az Oscar Will Smithnek, de Jessica Chastain is hazavitt egy díjat.

A Színészek Cégének díja, vagyis a SAG az Oscar egyik legfontosabb előszobájának számít – írtuk a jelöltekről szóló cikkünkben, melyben bemutattuk magát az elismerést is. Amerikai idő szerint február 27-én kiosztották a díjakat is, melyek filmes fronton alaposan megkavarták az erőviszonyokat, a tévés szekcióban pedig végleg bebizonyították, hogy a koreai Nyerd meg az életed már több mint sötét ló, hiszen hatalmas nézettsége mellé jelentős szakmai támogatás is párosul.

A legjobb férfi mellékszereplő díj az idei Oscar egyik legacélosabb katagóriája, ami óriási versenyt hozhat – fejtegettük ebben a cikkünkben. Míg az Oscar J. K. Simmons-t (Az élet Ricardóéknál), Ciarán Hinds-ot (Belfast) és Jesse Plemons-t (A kutya karmai között) jelölte, a SAG Ben Affleck (Iskola a pult mentén), Bradley Cooper (Licorice Pizza) és Jared Leto (A Gucci-ház) mellett döntött. A két legnagyobb esélyes, Troy Kotsur (CODA) és Kodi Smit-McPhee (A kutya karmai között) azonban mindkét díjra esélyes volt. A SAG tehát azért volt különösen fontos ebben a kategóriában, mert aki azt megnyeri, az egy hatalmas lépést tesz az Oscar felé. A színészek végül Troy Kotsurt díjazták, aki első hallássérült színészként nyerte el az elismerést. Érzelemdús, jelnyelvvel előadott köszönőbeszédében méltatta a film mögött álló Apple TV-t, hogy a nem halló nézőknek is elérhetővé tette a filmet.

A CODA emellett elhozta a SAG filmes fődíját, a szervezet legjobb film kategóriájának megfelelő legjobb szerepőgárda elismerést is. A díj azt mutatja, hogy a diadalútját a tavalyi függetlenfilmes Sundance-en megkezdő filmet szereti a szakma, és akár az Oscaron is labdába rúghat majd. A kategóriában ott volt még a Ne nézz fel!, A Gucci-ház, a Richard király és a Belfast is. Oscar-szempontból igazából csak utóbbi számít esélyesnek, míg az abszolút befutónak tartott A kutya karmai között meglepetésre itt nem szerzett jelölést.

A női mellékszereplőknél Ariana DeBose győzött a West Side Story-ban nyújtott alakításáért. Az Oscaron eddig is ő volt a favorit, ezzel pedig alighanem el is dőlt a verseny. DeBose az első, nyíltan queer színésznő, aki a SAG-on egyéni díjat nyert.

A női főszereplő kategóriát tekintve az Oscar és a SAG három ponton is egyezik: Jessica Chastain (Tammy Faye szemei), Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál) és Olivia Colman (Az elveszett lány) mindkettőnél jelölt; emellé az Oscar Penélope Cruzt (Párhuzamos anyák) és Kristen Stewartot (Spencer), a SAG pedig Jennifer Hudsont (Respect) és Lady Gagát (A Gucci-ház) jelölte. A kategória még közel sem dőlt el, a korai esélyes Stewartra a SAG-jelölés híján Kidman és Colman nemcsak feljött, de talán le is hagyták őt. Épp ezért meglepő, hogy a színészek végül helyettük Jessica Chastaint díjazták, aki valóban elképesztő alakítást nyújt a tévés hittérítőként meggazdagodó, majd páriává váló Tammy Faye szerepében. Ezzel gyakorlatilag négyesélyessé változott a verseny, az Oscarig még bármi történhet.

A férfi főszereplőket tekintve a meglepetés elmaradt: Will Smith győzött a Richard királyban nyújtott alakításáért. A SAG és az Oscar jelöltjei ebben a kategóriában tökéletesen megegyeznek, Smith mellett Andrew Garfield (Tick, tick… Boom!), Benedict Cumberbatch (A kutya karmai között), Denzel Washington (Macbeth tragédiája) és Javier Bardem (Az élet Ricardóéknál) volt még esélyes a díjra. Cumberbatch akár még Smith elé is vághat, egy hónapja van előzni.

Tévés fronton a drámák között az Utódlás, a komédiáknál pedig a Ted Lasso hozta el a fődíjakat, ahogy az várható volt. Az igazi meglepetést a Nyerd meg az életed okozta, amely már azzal történelmet írt, hogy nem angol nyelvű sorozatként bekerült a főkategóriába. A Netflixen világsikert arató túlélődráma végül a drámakategória női és férfi főszereplői között is győzött: Lee Jung-jae többek között Jeremy Strong (Utódlás), míg Hoyeon Jennifer Aniston (The Morning Show) elől hozta el a díjat; nem beszélve arról, hogy a show győzött a kaszkadőrök között is.

Jean Smart (Hacks) nyert a komédiák színésznői, míg Jason Sudeikis (Ted Lasso) a színészei között. Hazavihetett egy díjat Kate Winslet (Easttowni rejtélyek) és Michael Keaton (Dopesick) is, utóbbi az egész este leghatásosabb beszédét mondta. Sorozata, a Dopesick az Egyesült Államokban tomboló opioid krízist mutatja be, ő pedig győzelmét unokaöccsének dedikálta, aki heroin és fentanyl túladagolásban hunyt el 2016-ban.

A díjátadó több ponton is megemlékezett az ukrán háborúról: Michael Douglas például az ukrán nemzeti színeket jelölő díszzsebkendőt hordott, és támogatásáról biztosította Ukrajnát; Brian Cox pedig az Utódlást díját átvéve tette ugyanezt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.