A színészek a CODA-t és a koreai túlélődrámát is díjazták

Mikrofilm

Érik az Oscar Will Smithnek, de Jessica Chastain is hazavitt egy díjat.

A Színészek Cégének díja, vagyis a SAG az Oscar egyik legfontosabb előszobájának számít – írtuk a jelöltekről szóló cikkünkben, melyben bemutattuk magát az elismerést is. Amerikai idő szerint február 27-én kiosztották a díjakat is, melyek filmes fronton alaposan megkavarták az erőviszonyokat, a tévés szekcióban pedig végleg bebizonyították, hogy a koreai Nyerd meg az életed már több mint sötét ló, hiszen hatalmas nézettsége mellé jelentős szakmai támogatás is párosul.

A legjobb férfi mellékszereplő díj az idei Oscar egyik legacélosabb katagóriája, ami óriási versenyt hozhat – fejtegettük ebben a cikkünkben. Míg az Oscar J. K. Simmons-t (Az élet Ricardóéknál), Ciarán Hinds-ot (Belfast) és Jesse Plemons-t (A kutya karmai között) jelölte, a SAG Ben Affleck (Iskola a pult mentén), Bradley Cooper (Licorice Pizza) és Jared Leto (A Gucci-ház) mellett döntött. A két legnagyobb esélyes, Troy Kotsur (CODA) és Kodi Smit-McPhee (A kutya karmai között) azonban mindkét díjra esélyes volt. A SAG tehát azért volt különösen fontos ebben a kategóriában, mert aki azt megnyeri, az egy hatalmas lépést tesz az Oscar felé. A színészek végül Troy Kotsurt díjazták, aki első hallássérült színészként nyerte el az elismerést. Érzelemdús, jelnyelvvel előadott köszönőbeszédében méltatta a film mögött álló Apple TV-t, hogy a nem halló nézőknek is elérhetővé tette a filmet.

A CODA emellett elhozta a SAG filmes fődíját, a szervezet legjobb film kategóriájának megfelelő legjobb szerepőgárda elismerést is. A díj azt mutatja, hogy a diadalútját a tavalyi függetlenfilmes Sundance-en megkezdő filmet szereti a szakma, és akár az Oscaron is labdába rúghat majd. A kategóriában ott volt még a Ne nézz fel!, A Gucci-ház, a Richard király és a Belfast is. Oscar-szempontból igazából csak utóbbi számít esélyesnek, míg az abszolút befutónak tartott A kutya karmai között meglepetésre itt nem szerzett jelölést.

A női mellékszereplőknél Ariana DeBose győzött a West Side Story-ban nyújtott alakításáért. Az Oscaron eddig is ő volt a favorit, ezzel pedig alighanem el is dőlt a verseny. DeBose az első, nyíltan queer színésznő, aki a SAG-on egyéni díjat nyert.

A női főszereplő kategóriát tekintve az Oscar és a SAG három ponton is egyezik: Jessica Chastain (Tammy Faye szemei), Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál) és Olivia Colman (Az elveszett lány) mindkettőnél jelölt; emellé az Oscar Penélope Cruzt (Párhuzamos anyák) és Kristen Stewartot (Spencer), a SAG pedig Jennifer Hudsont (Respect) és Lady Gagát (A Gucci-ház) jelölte. A kategória még közel sem dőlt el, a korai esélyes Stewartra a SAG-jelölés híján Kidman és Colman nemcsak feljött, de talán le is hagyták őt. Épp ezért meglepő, hogy a színészek végül helyettük Jessica Chastaint díjazták, aki valóban elképesztő alakítást nyújt a tévés hittérítőként meggazdagodó, majd páriává váló Tammy Faye szerepében. Ezzel gyakorlatilag négyesélyessé változott a verseny, az Oscarig még bármi történhet.

A férfi főszereplőket tekintve a meglepetés elmaradt: Will Smith győzött a Richard királyban nyújtott alakításáért. A SAG és az Oscar jelöltjei ebben a kategóriában tökéletesen megegyeznek, Smith mellett Andrew Garfield (Tick, tick… Boom!), Benedict Cumberbatch (A kutya karmai között), Denzel Washington (Macbeth tragédiája) és Javier Bardem (Az élet Ricardóéknál) volt még esélyes a díjra. Cumberbatch akár még Smith elé is vághat, egy hónapja van előzni.

Tévés fronton a drámák között az Utódlás, a komédiáknál pedig a Ted Lasso hozta el a fődíjakat, ahogy az várható volt. Az igazi meglepetést a Nyerd meg az életed okozta, amely már azzal történelmet írt, hogy nem angol nyelvű sorozatként bekerült a főkategóriába. A Netflixen világsikert arató túlélődráma végül a drámakategória női és férfi főszereplői között is győzött: Lee Jung-jae többek között Jeremy Strong (Utódlás), míg Hoyeon Jennifer Aniston (The Morning Show) elől hozta el a díjat; nem beszélve arról, hogy a show győzött a kaszkadőrök között is.

Jean Smart (Hacks) nyert a komédiák színésznői, míg Jason Sudeikis (Ted Lasso) a színészei között. Hazavihetett egy díjat Kate Winslet (Easttowni rejtélyek) és Michael Keaton (Dopesick) is, utóbbi az egész este leghatásosabb beszédét mondta. Sorozata, a Dopesick az Egyesült Államokban tomboló opioid krízist mutatja be, ő pedig győzelmét unokaöccsének dedikálta, aki heroin és fentanyl túladagolásban hunyt el 2016-ban.

A díjátadó több ponton is megemlékezett az ukrán háborúról: Michael Douglas például az ukrán nemzeti színeket jelölő díszzsebkendőt hordott, és támogatásáról biztosította Ukrajnát; Brian Cox pedig az Utódlást díját átvéve tette ugyanezt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.