Január 9-én kiosztották az idei Golden Globe díjakat – mindez azonban gyakorlatilag senkit sem érdekelt. A mindig is viccszámba menő díjakat a rasszizmus- és korrupciós vádak és botrányok után immár tévéközvetítés és sztárok nélkül, suttyomban szórták ki, az aranyszobrocskáknak korábban egyedül az adott némi súlyt, hogy ez volt a díjszezon első, és legfesztelenebb hangulatú showműsora. A körítés nélkül viszont az egész Golden Globe teljesen értelmetlenné vált – nyert ugyan A kutya karmai között, a West Side Story, Nicole Kidman és Will Smith is, de mindez nemhogy nem javította további díjesélyeiket, de még egy főcímet sem hozott számukra valamelyik nagyobb portálon.
A stúdiók megvesztegetése és a sztárokhoz dörgölőzés mellett azonban a Globe-ot kiosztó újságíróknak egy dolgot mégis sikerült elérniük: a díjat sokan még mindig az „Oscart előszobájaként” emlegetik, annak ellenére, hogy azt a kevesebb mint 100 tagú HFPA ítéli oda – szemben az Oscart kiosztó Akadémiával, amely közel 10 ezer filmes szakembert foglal magában.
A díj előszobája megnevezés sokkal jobban illik mondjuk a Brit Filmdíjra (az azt kiosztó körülbelül 6500 szavazó jó része például az Oscarról is voksol),
a legnagyobb presztízsű filmes elismerés legjobb indikátorainak mégis inkább a céhes díjak számítanak.
A tengerentúlon ugyanis a mai napig erős szakszervezeti kultúra miatt a filmiparban dolgozó szakemberek nagy része tagja valamelyik (vagy akár több) szervezetnek, sok esetben például csak így tudnak munkát vállalni. Ezért aztán az Akadémia tagságának nagy része, mielőtt leadják voksukat az Oscar-nyertesekre, előbb saját szervezetén belül szavaz, és ez adja a céhes díjak igazi súlyát – amellett, hogy itt valóban maga a szakma dönt arról, ki közülük a legjobb.
A három legismertebb ilyen elismerés a Színészek Céhének (SAG), a Rendezők Céhének (DGA) és az Írók Céhének (WGA) díja. A háromból a SAG számít a legjelentősebbnek: a céh tagjainak a száma megközelíti a 200 ezret. A tagság két szervezetre, a filmesre és a tévésre oszlik, mindkettő véletlenszerűen választ ki 2500 tagot, akik az adott évben szavaznak a jelöltekről, majd végül az egész tagság voksol a végső győztesekre. A SAG a korábbi években jó arányban jelezte előre az Oscar jelöltjeit és díjazottjait is, ám az elmúlt években az Akadémia fiatalítást és a nézettség növelését célzó intézkedéseknek köszönhetően még kiszámíthatatlanabbá vált az Oscar-verseny. Ennek ellenére az Oscar-jelöltek február 8-i kihirdetése előtt még mindig a SAG most bejelentett jelöltlistája számít az aranyszobrocska egyik legfontosabb előrejelzőjének.
A legtöbb jelölést a felemás kritikákat kapó A Gucci-ház és A kutya karmai közt kapta.
Ridley Scottnak a divatházról szóló filmjét bemutatója előtt az egyik legnagyobb Oscar-várományosnak tartották, míg ki nem derült, mennyire lassú, hosszú és ütemtelen a mozi. Ennek ellenére Lady Gaga és Jared Leto alakítását sokan dicsérték – most nemcsak ők kaptak jelölést, hanem maga a film is, ami azt jelzi, a szakma igenis szereti a krimit. Könnyen lehet tehát, hogy ismét megismétlődik a Bohém rapszódia esete: a kritikusok azt a filmet is utálták, mégis bekerült a Legjobb film Oscar-kategóriájába, ráadásul Rami Malek a színészi díjat is elnyerte.
Ami A kutya karmai köztet illeti (korábbi kritikánk itt olvasható), Jane Campion filmje jelenleg talán a legnagyobb esélyes az Oscar fődíjára – épp ezért meglepő, hogy a SAG a főkategóriában nem jelölte, színészei (Kirsten Dunst, Benedict Cumberbatch, Kodi Smit-McPhee) viszont külön-külön jelölést szereztek. Mindez a statisztikák szerint alaposan rontja a film esélyeit: az elmúlt 25 évben mindössze négy olyan film nyerte meg a Legjobb film Oscarját, amit a SAG nem jelölt a főkategóriában: a Rettenthetetlen, A víz érintése, a Zöld könyv és a tavalyi A nomádok földje.
Nem A kutya karmai közt az egyetlen, amely a vártnál rosszabbul teljesített a SAG-nál. Kenneth Branagh önéletrajzi ihletésű drámája, a Belfast a díjszezon legesélyesebbjei közé tartozik: a Színészek Céhe jelölte is a főkategóriában, valamint Caitriona Balfe is ott van a női mellékszereplők között – ám mintha elfeledkeztek volna Jamie Dornanról és Ciarán Hindsről, akiket eddig a Legjobb férfi mellékszereplő Oscarjának legnagyobb várományosainak tartottak.
Ugyancsak elmaradtak a jelölések Steven Spielberg West Side Story-adaptációjánál: a musicalért odáig voltak a kritikusok (mi is az év legjobbjai közé soroltuk), és máris mindenki Oscart kiáltott – ám a SAG mindössze Ariana DeBose-t jelölte a női mellékszereplőknél, maga a film, Rachel Zegler, Rita Moreno, Mike Faist és David Alvarez is nomináció nélkül maradt.
Beszédes azonban, hogy az elképesztő filmográfia ellenére Spielbergnek eddig mindössze két filmjét jelölte a Színészek Céhe a főkategóriában: a Ryan közlegény megmentését és a Lincolnt, ráadásul egyik sem nyert.
Ugyancsak szomorkodhat Dennis Villeneuve Dűnéje, melyet nincs olyan szakértő, aki ne sorolna biztos Oscar-jelöltnek a filmek között – a SAG azonban egyedül a kaszkadőrmunkát honorálta egy jelöléssel. Persze a látvány-mozik színészeit ritkábban ismerik el, így valószínű, hogy Frank Herbert regényének adaptációját az Avatarhoz, a Gravitációhoz és a Mad Max: A harag útjához hasonlóan úgy jelölik a Legjobb filmek között az Oscaron, hogy a SAG főkategóriájába be sem jutott.
Az idei Oscar meglepően szorosan alakul, hiszen az Akadémia tagjai január 27. és február 1. között adhatják le szavazataikat, eddig azonban alig akad olyan kategória, ahol egyértelmű lenne az erősorrend. A Legjobb női főszereplő díja azon kevesek közé tartozik, ahol kialakult valamiféle konszenzus: a legnagyobb esélyesnek Kristen Stewart számít a Spencerben nyújtott alakításáért – ebbe kavart most bele a SAG, ami még csak nem is jelölte őt. Az elmúlt 27 évben ebben a kategóriában még senki nem nyert úgy Oscart, hogy a színészek legalább ne jelölték volna őt saját díjukra. Stewarthoz hasonlóan Will Smith-re is sokan tippelnek, mint az idei Oscar-nyertesre a Richard királyban nyújtott játékáért, Smith oddsát pedig tovább növeli, hogy bejutott a SAG jelöltjei közé.
Íme a filmes kategória jelöltjei:
Legjobb szereplőgárda filmben
Belfast
Coda
Ne nézz fel!
A Gucci-ház
Richard király
Legjobb férfi főszereplő filmben
Javier Bardem (Az élet Ricardóéknál)
Benedict Cumberbatch (A kutya karmai közt)
Andrew Garfield (Tick, Tick … Boom!)
Will Smith (Richard király)
Denzel Washington (The Tragedy of Macbeth)
Legjobb női főszereplő filmben
Jessica Chastain (Tammy Faye szemei)
Olivia Colman (Az elveszett lány)
Lady Gaga (A Gucci-ház)
Jennifer Hudson (Respect)
Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál)
Legjobb férfi mellékszereplő filmben
Ben Affleck (Iskola a pult mentén)
Bradley Cooper (Licorice Pizza)
Troy Kotsur (Coda)
Jared Leto (A Gucci-ház)
Kodi Smit-McPhee (A kutya karmai közt)
Legjobb női mellékszereplő filmben
Caitriona Balfe (Belfast)
Cate Blanchett (Rémálmok sikátora)
Ariana DeBose (West Side Story)
Kirsten Dunst (A kutya karmai közt)
Ruth Negga (A látszat ára)
A teljes jelöltlista itt olvasható.
A SAG díjait február 27-én osztják ki.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!