A színészeknél az Élősködők, a producereknél az 1917 a menő

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 25.

Mikrofilm

Még mindig nyílt a verseny az Oscarért.

Ahogy közeledünk a február 10-i Oscar gálához, úgy tisztul a kép, ki is a legesélyesebb a fődíjra. Ugyanis az Oscar legnagyobb előrejelzőinek számító céhes elismerések közül kettőt is átadtak a napokban.

A legnagyobb ilyen jellegű szervezetnek számító Színészek Céhe (SAG) saját díjaival le is zárta a színészek közötti versenyfutást: Renée Zellweger (Judy), Joaquin Phoenix (Joker), Laura Dern (Házassági történet) és Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood) győztek – nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy ne ők kapják meg végül az Oscart.

Az SAG fődíját azonban nagy meglepetésre az Élősködők vitte haza - korábban idegennyelvű film soha nem nyert, jelölést is csak Az élet szépnek sikerült szereznie 1998-ban. Mivel az SAG tagjai nemcsak sokan vannak, de többségük az Oscarra is szavaz, ez a díj elég jó előrejelzőnek számít. 1995 óta mindössze három olyan film volt, ami SAG-jelölés nélkül nyerte el a Legjobb film Oscarját – ebből kettő épp az elmúlt két évben (Zöld könyv, A víz érintése).

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját - talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " - nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Az Élősködők ráadásul múlt héten a vágóktól is elhozta az ACE Eddie-re keresztelt fődíjat. A vágás egy eléggé sajátos kategória, ez valószínűleg azért van, mert laikusént nehéz megállapítani, egy film ritmusa vagy stílusa mennyiben köszönhető a vágónak, és mennyiben a rendezőnek.

Az operatőröknél tudjuk értékelni a szép beállításokat, a forgatókönyvíróknál a jó párbeszédet és az érdekes sztorikat – a vágóknál nehéz ilyen kiugró elemeket találni. Jó film viszont nincs jó vágás nélkül – az Oscar története során mindössze 10 film tudott győzni a főkategóriában vágói jelölés nélkül. A legutóbbi az a Birdman volt, amelynek fő truvája épp az volt, hogy látszólag vágás nélkül készült. Ugyanez a helyzet az 1917-tel, ami szintén nem kapott vágói jelölést.

A producerek céhe azonban Sam Mendes háborús moziját díjazta, ami a Golden Globe-fődíjjal együtt már elég nagy fegyverténynek számít. A Zöld könyv tavaly pont ugyanezekkel az elismerésekkel kikövezve menetelt el az Oscarig. Az 1917 elég későn startolt a díjszezonban, ezért sokan alábecsülték – most már azonban látszik, hogy ez az a film, ami az Élősködők mellett az Oscar legnagyobb esélyese.

Az ír-t bár mindenki szerette, de minden kategóriában valahol a második-harmadik helyen tanyázik, ráadásul az a Netflix forgalmazza, aki miatt a Roma is elhasalt tavaly; a Volt egyszer egy... Hollywood-ot pedig hiába jelölték 10 Oscarra, a vágásért nem szerzett nominációt – és neki nincs olyan mentsége erre, mint a Birdmannek vagy az 1917-nek.

Jövő héten a rendezők is odaítélik saját kis elismeréseiket – ha a dél-koreai mozi, vagy a háborús eposz nyer, valószínűleg az Oscart is elviszi majd. Ha viszont Scorsese vagy Tarantino győz, az ismét megkeveri a lapokat.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.