A színészeknél az Élősködők, a producereknél az 1917 a menő

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 25.

Mikrofilm

Még mindig nyílt a verseny az Oscarért.

Ahogy közeledünk a február 10-i Oscar gálához, úgy tisztul a kép, ki is a legesélyesebb a fődíjra. Ugyanis az Oscar legnagyobb előrejelzőinek számító céhes elismerések közül kettőt is átadtak a napokban.

A legnagyobb ilyen jellegű szervezetnek számító Színészek Céhe (SAG) saját díjaival le is zárta a színészek közötti versenyfutást: Renée Zellweger (Judy), Joaquin Phoenix (Joker), Laura Dern (Házassági történet) és Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood) győztek – nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy ne ők kapják meg végül az Oscart.

Az SAG fődíját azonban nagy meglepetésre az Élősködők vitte haza - korábban idegennyelvű film soha nem nyert, jelölést is csak Az élet szépnek sikerült szereznie 1998-ban. Mivel az SAG tagjai nemcsak sokan vannak, de többségük az Oscarra is szavaz, ez a díj elég jó előrejelzőnek számít. 1995 óta mindössze három olyan film volt, ami SAG-jelölés nélkül nyerte el a Legjobb film Oscarját – ebből kettő épp az elmúlt két évben (Zöld könyv, A víz érintése).

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját - talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " - nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Az Élősködők ráadásul múlt héten a vágóktól is elhozta az ACE Eddie-re keresztelt fődíjat. A vágás egy eléggé sajátos kategória, ez valószínűleg azért van, mert laikusént nehéz megállapítani, egy film ritmusa vagy stílusa mennyiben köszönhető a vágónak, és mennyiben a rendezőnek.

Az operatőröknél tudjuk értékelni a szép beállításokat, a forgatókönyvíróknál a jó párbeszédet és az érdekes sztorikat – a vágóknál nehéz ilyen kiugró elemeket találni. Jó film viszont nincs jó vágás nélkül – az Oscar története során mindössze 10 film tudott győzni a főkategóriában vágói jelölés nélkül. A legutóbbi az a Birdman volt, amelynek fő truvája épp az volt, hogy látszólag vágás nélkül készült. Ugyanez a helyzet az 1917-tel, ami szintén nem kapott vágói jelölést.

A producerek céhe azonban Sam Mendes háborús moziját díjazta, ami a Golden Globe-fődíjjal együtt már elég nagy fegyverténynek számít. A Zöld könyv tavaly pont ugyanezekkel az elismerésekkel kikövezve menetelt el az Oscarig. Az 1917 elég későn startolt a díjszezonban, ezért sokan alábecsülték – most már azonban látszik, hogy ez az a film, ami az Élősködők mellett az Oscar legnagyobb esélyese.

Az ír-t bár mindenki szerette, de minden kategóriában valahol a második-harmadik helyen tanyázik, ráadásul az a Netflix forgalmazza, aki miatt a Roma is elhasalt tavaly; a Volt egyszer egy... Hollywood-ot pedig hiába jelölték 10 Oscarra, a vágásért nem szerzett nominációt – és neki nincs olyan mentsége erre, mint a Birdmannek vagy az 1917-nek.

Jövő héten a rendezők is odaítélik saját kis elismeréseiket – ha a dél-koreai mozi, vagy a háborús eposz nyer, valószínűleg az Oscart is elviszi majd. Ha viszont Scorsese vagy Tarantino győz, az ismét megkeveri a lapokat.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.