A színészeknél az Élősködők, a producereknél az 1917 a menő

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 25.

Mikrofilm

Még mindig nyílt a verseny az Oscarért.

Ahogy közeledünk a február 10-i Oscar gálához, úgy tisztul a kép, ki is a legesélyesebb a fődíjra. Ugyanis az Oscar legnagyobb előrejelzőinek számító céhes elismerések közül kettőt is átadtak a napokban.

A legnagyobb ilyen jellegű szervezetnek számító Színészek Céhe (SAG) saját díjaival le is zárta a színészek közötti versenyfutást: Renée Zellweger (Judy), Joaquin Phoenix (Joker), Laura Dern (Házassági történet) és Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood) győztek – nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy ne ők kapják meg végül az Oscart.

Az SAG fődíját azonban nagy meglepetésre az Élősködők vitte haza - korábban idegennyelvű film soha nem nyert, jelölést is csak Az élet szépnek sikerült szereznie 1998-ban. Mivel az SAG tagjai nemcsak sokan vannak, de többségük az Oscarra is szavaz, ez a díj elég jó előrejelzőnek számít. 1995 óta mindössze három olyan film volt, ami SAG-jelölés nélkül nyerte el a Legjobb film Oscarját – ebből kettő épp az elmúlt két évben (Zöld könyv, A víz érintése).

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját - talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " - nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Az Élősködők ráadásul múlt héten a vágóktól is elhozta az ACE Eddie-re keresztelt fődíjat. A vágás egy eléggé sajátos kategória, ez valószínűleg azért van, mert laikusént nehéz megállapítani, egy film ritmusa vagy stílusa mennyiben köszönhető a vágónak, és mennyiben a rendezőnek.

Az operatőröknél tudjuk értékelni a szép beállításokat, a forgatókönyvíróknál a jó párbeszédet és az érdekes sztorikat – a vágóknál nehéz ilyen kiugró elemeket találni. Jó film viszont nincs jó vágás nélkül – az Oscar története során mindössze 10 film tudott győzni a főkategóriában vágói jelölés nélkül. A legutóbbi az a Birdman volt, amelynek fő truvája épp az volt, hogy látszólag vágás nélkül készült. Ugyanez a helyzet az 1917-tel, ami szintén nem kapott vágói jelölést.

A producerek céhe azonban Sam Mendes háborús moziját díjazta, ami a Golden Globe-fődíjjal együtt már elég nagy fegyverténynek számít. A Zöld könyv tavaly pont ugyanezekkel az elismerésekkel kikövezve menetelt el az Oscarig. Az 1917 elég későn startolt a díjszezonban, ezért sokan alábecsülték – most már azonban látszik, hogy ez az a film, ami az Élősködők mellett az Oscar legnagyobb esélyese.

Az ír-t bár mindenki szerette, de minden kategóriában valahol a második-harmadik helyen tanyázik, ráadásul az a Netflix forgalmazza, aki miatt a Roma is elhasalt tavaly; a Volt egyszer egy... Hollywood-ot pedig hiába jelölték 10 Oscarra, a vágásért nem szerzett nominációt – és neki nincs olyan mentsége erre, mint a Birdmannek vagy az 1917-nek.

Jövő héten a rendezők is odaítélik saját kis elismeréseiket – ha a dél-koreai mozi, vagy a háborús eposz nyer, valószínűleg az Oscart is elviszi majd. Ha viszont Scorsese vagy Tarantino győz, az ismét megkeveri a lapokat.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.