A színészeknél az Élősködők, a producereknél az 1917 a menő

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 25.

Mikrofilm

Még mindig nyílt a verseny az Oscarért.

Ahogy közeledünk a február 10-i Oscar gálához, úgy tisztul a kép, ki is a legesélyesebb a fődíjra. Ugyanis az Oscar legnagyobb előrejelzőinek számító céhes elismerések közül kettőt is átadtak a napokban.

A legnagyobb ilyen jellegű szervezetnek számító Színészek Céhe (SAG) saját díjaival le is zárta a színészek közötti versenyfutást: Renée Zellweger (Judy), Joaquin Phoenix (Joker), Laura Dern (Házassági történet) és Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood) győztek – nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy ne ők kapják meg végül az Oscart.

Az SAG fődíját azonban nagy meglepetésre az Élősködők vitte haza - korábban idegennyelvű film soha nem nyert, jelölést is csak Az élet szépnek sikerült szereznie 1998-ban. Mivel az SAG tagjai nemcsak sokan vannak, de többségük az Oscarra is szavaz, ez a díj elég jó előrejelzőnek számít. 1995 óta mindössze három olyan film volt, ami SAG-jelölés nélkül nyerte el a Legjobb film Oscarját – ebből kettő épp az elmúlt két évben (Zöld könyv, A víz érintése).

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját - talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " - nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Az Élősködők ráadásul múlt héten a vágóktól is elhozta az ACE Eddie-re keresztelt fődíjat. A vágás egy eléggé sajátos kategória, ez valószínűleg azért van, mert laikusént nehéz megállapítani, egy film ritmusa vagy stílusa mennyiben köszönhető a vágónak, és mennyiben a rendezőnek.

Az operatőröknél tudjuk értékelni a szép beállításokat, a forgatókönyvíróknál a jó párbeszédet és az érdekes sztorikat – a vágóknál nehéz ilyen kiugró elemeket találni. Jó film viszont nincs jó vágás nélkül – az Oscar története során mindössze 10 film tudott győzni a főkategóriában vágói jelölés nélkül. A legutóbbi az a Birdman volt, amelynek fő truvája épp az volt, hogy látszólag vágás nélkül készült. Ugyanez a helyzet az 1917-tel, ami szintén nem kapott vágói jelölést.

A producerek céhe azonban Sam Mendes háborús moziját díjazta, ami a Golden Globe-fődíjjal együtt már elég nagy fegyverténynek számít. A Zöld könyv tavaly pont ugyanezekkel az elismerésekkel kikövezve menetelt el az Oscarig. Az 1917 elég későn startolt a díjszezonban, ezért sokan alábecsülték – most már azonban látszik, hogy ez az a film, ami az Élősködők mellett az Oscar legnagyobb esélyese.

Az ír-t bár mindenki szerette, de minden kategóriában valahol a második-harmadik helyen tanyázik, ráadásul az a Netflix forgalmazza, aki miatt a Roma is elhasalt tavaly; a Volt egyszer egy... Hollywood-ot pedig hiába jelölték 10 Oscarra, a vágásért nem szerzett nominációt – és neki nincs olyan mentsége erre, mint a Birdmannek vagy az 1917-nek.

Jövő héten a rendezők is odaítélik saját kis elismeréseiket – ha a dél-koreai mozi, vagy a háborús eposz nyer, valószínűleg az Oscart is elviszi majd. Ha viszont Scorsese vagy Tarantino győz, az ismét megkeveri a lapokat.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.