Az izlandi ökoterrorista nő, aki örökbe fogadna egy ukrán háborús árvát

  • - palosm -
  • 2020. január 24.

Mikrofilm

A Mikrofilm ajánlata a Cirko online tékájából: nézzük meg, hogyan menti meg a Földet íjával a kórusvezető!

Az Izlandi amazon feminista-ökoterrorista feketekomédiájában az ötvenéves egyedülálló Gandhi-kedvelő kórusvezetőn, Hallán annyira eluralkodik a teljesen jogos klímafélelem és a szintén teljesen jogos mohaszeretet — konkrétan ölelgeti, arcához szorítja a földet —, hogy veszíteni való híján kezébe veszi az Anyatermészet sorsát. Hátára csapja visszacsapó íját és elkezdi lelődözni a globális piacgazdaság megfigyelő drónjait, leszakítani a nagy gyárakba futó áramvezetékeket és „Földanya“ aláírással röplapokat szór a városháza tetejéről az amúgy kissé közömbös izlandi nép közé.

Ez a Captain Planet-ihlette szuperhősös koncepció, amiben Batman és Gotham City helyett egy ötvenéves egyedülálló nő tai chizik a lélegzetelállító gleccserek alatt a káprázatos izlandi tájban, önmagában iszonyatosan vagány, de tétje akkor lesz, amikor a film valódi konfliktusa is kibomlik. Váratlanul elér Halláig az örögbefogadási várólista, és felhívják, hogy magához vehet egy ukrán háborús árvát. A nő így a meghaladott karrier vs. anyaság felosztás helyett a bolygó (így az eljövendő generációk) megmentése és anyaság között kell választania: ha nem mentjük meg a Földet, gyerekeink egy klímakatasztrófa súlytotta természetet örökölnek. Ha viszont megmentjük, ráadásul nem teljesen etikus eszközökkel, nem lehetnek gyerekeink.

A film egy már-már csodás fordulatnak köszönhetően ügyesen oldja fel a kérdést, csak egy mindenre kész ikertestvért kell beszerezni, hogy minden megoldódjon.

Egyébként a globális természetkárosító kapitalista rendszert a kívülállók nyugalmával megcsáklyázó zöld erőben nem nehéz valamiféle izlandi nemzeti identiásképző szándékot felfedezni, amire rájátszik az is, hogy Reykjavík polgármestere is szerepel a filmben, ugyanis a rendező Benedikt Erlingsson barátja.

false

„Nálunk a nők a környezetvédelemben is vezető szerepet visznek, nagyon is helyesen. Rendszeresen hallatják a hangjukat, kitartóan küzdenek. Halla figurája mögött éppúgy kereshet konkrét izlandi alakokat, mint archetípusokat. Artemiszt és Harisnyás Pippit is beleláthatja az alakjába“ — mondta például a rendező a Narancsnak, amikor Strasbourgba az Európa Parlamentbe kísérte a filmjét a Lux-díj átadóra.

Tom Cruise megpróbálta szétcseszni az első filmemet!

De mi történt? És miért hálás mindenki Izlandon Mel Gibsonnak? Meglepő interjú az Európai Parlamentből! Benedikt Erlingsson nem kertel. A Lux-díjra jelölt izlandi rendező új filmjét, az Izlandi amazon t kísérte el a díjátadóra, Strasbourgba, az Európai Parlamentbe.

Erlingsson a saját bőrén is tapasztalta a globális erők és lokális lehetőséges konfliktusát. Ugyanebben az interjúban mesélte: „Tom Cruise felvásárolta a helyben fellelhető összes műhavat, miközben nekem is nagy szükségem lett volna műhóra a Lovak és emberek című filmemhez. De nekem nem maradt, így kénytelen voltam a burgonyalisztre fanyalodni. Burgonyalisztet szórtunk a kamera elé, hogy havazást imitáljunk. És mindezt azért, mert Tom Cruise megvette az összes spéci hófáklyát – ezeket elég csak meggyújtani és már jön is belőlük a hó. Képzelje, egyszerűen megvette az összes izlandi hófáklyát, nagy slamasztikába taszítva ezzel engem".

2018-ban a hazai bemutató után kritikusunk is dícsérte a filmet: "Az erősen allegorikus történet önmagában, elgondolkodtató, sőt állásfoglalásra késztető példázat is, ám az alkalmazott filmnyelv egyrészt perfekt akciójelenetei és hiteles környezet-, illetőleg jellemrajza okán, másrészt komplex szimbolikájának köszönhetően újszerű nézőpontot is nyújt. Ennek fontos része a filmzenét szolgál­tató együttes szerves beépítése, s ekként egy igen speciális és hatásos reflektáltság megjelenítése."

A képek hátterében feltűnő népzenészek, izlandiak és ukránok együtt, tényleg a film legerősebb pillanataiért felelnek.

Az Izlandi amazon a CirkoFilm online tékájában pár kattintás után megnézhető, körülbelül egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

Izlandi amazon from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.