A Whiplash-t választották a Sundance történetének legjobb filmjévé

  • narancs.hu
  • 2024. január 18.

Mikrofilm

A Sráckor, a Memento és a Kutyaszorítóban is befért a top 10-be.

Január 18-28. között rendezik a világ legnagyobb és legismertebb függetlenfilmes fesztiválját, a Sundandance-t. Az egyesült államokbeli Salt Lake Cityben székelő filmes seregszemle idén ünnepli jubileumi, 40. eseményét, ennek tiszteletére az azt szervező nonprofit Sundance Intézet visszatekint a fesztivál eddigi négy évtizedére. A Robert Redford alapította rendezvényen története során körülbelül négyezer játékfilmet mutattak be.

Több mint 500 alkotót, kritikust és szakmabelit kérdeztek meg arról, melyik itt bemutatkozó mozit tartják a legjobbnak.

A győztes Damien Chazelle 2014-es bemutatkozása, a Whiplash lett.

A film egy ambíciózus dobosról szól, akit a nagy presztízsű zeneiskolában szárnyai alá vesz egy spártai szigorral oktató tanár, a közöttük lévő feszültség pedig végül egy előadáson éri el tetőpontját. A film a Sundance-en elnyerte a közönségdíjat és a zsűri nagydíját is, végül pedig három Oscart is begyűjtött: a hangkeverését, a vágását és a férfi mellékszereplők között J. K. Simmons alakítását is díjazták.

„Melyik tíz film képviseli leginkább a független történetmesélésnek azt a szélességét, sokszínűségét, művészi rezonanciáját, szociális, politikai vagy kulturális hatását, amit a Sundance Filmfesztiválon tartott vetítések képviselnek?” – teszi fel a kérdést a fesztivál sajtóközleménye.

A top 10-be csupa jól ismert és közkedvelt film került be – olyanok, amelyek valóban kiállták az idők próbáját, a mai napig emlegetik őket, hivatkozási alapnak számítanak. Az 1985-ös Véresen egyszerű például a legelső seregszemle fődíját vitte el; a Tűnj el!-t pár éve az írók a 21. század legjobb forgatókönyvének választották; a Szex, hazugság, videó a 80-as, 90-es évek amerikai függetlenfilmes aranykorának egyik emblematikus darabja; az Anyádat is pedig annak az Alfonso Curarónnak rúgta be a karrierjét, aki ma négy Oscar-díjával az egyik legelismertebb rendezőnek számít.

Íme a 10 legjobbnak választott film a Sundance-ről:

1. Whiplash (2014), rendezte: Damien Chazelle

2. Kutyaszorítóban (1992), rendezte: Quentin Tarantino

3. Tűnj el! (2017), rendezte: Jordan Peele

4. A család kicsit kincse (2006), rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris

5. Memento (2001), rendezte: Christopher Nolan

6. Szex, hazugság, videó (1989), rendezte: Steven Soderbergh

7. Mielőtt felkel a nap (1995), rendezte, Richard Linklater

8. Sráckor (2014), rendezte: Richard Linklater

9. Anyádat is (2002), rendezte: Alfonso Cuarón

10. Véresen egyszerű (1985), rendezte: Joel és Ethan Coen

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.