A Whiplash-t választották a Sundance történetének legjobb filmjévé

  • narancs.hu
  • 2024. január 18.

Mikrofilm

A Sráckor, a Memento és a Kutyaszorítóban is befért a top 10-be.

Január 18-28. között rendezik a világ legnagyobb és legismertebb függetlenfilmes fesztiválját, a Sundandance-t. Az egyesült államokbeli Salt Lake Cityben székelő filmes seregszemle idén ünnepli jubileumi, 40. eseményét, ennek tiszteletére az azt szervező nonprofit Sundance Intézet visszatekint a fesztivál eddigi négy évtizedére. A Robert Redford alapította rendezvényen története során körülbelül négyezer játékfilmet mutattak be.

Több mint 500 alkotót, kritikust és szakmabelit kérdeztek meg arról, melyik itt bemutatkozó mozit tartják a legjobbnak.

A győztes Damien Chazelle 2014-es bemutatkozása, a Whiplash lett.

A film egy ambíciózus dobosról szól, akit a nagy presztízsű zeneiskolában szárnyai alá vesz egy spártai szigorral oktató tanár, a közöttük lévő feszültség pedig végül egy előadáson éri el tetőpontját. A film a Sundance-en elnyerte a közönségdíjat és a zsűri nagydíját is, végül pedig három Oscart is begyűjtött: a hangkeverését, a vágását és a férfi mellékszereplők között J. K. Simmons alakítását is díjazták.

„Melyik tíz film képviseli leginkább a független történetmesélésnek azt a szélességét, sokszínűségét, művészi rezonanciáját, szociális, politikai vagy kulturális hatását, amit a Sundance Filmfesztiválon tartott vetítések képviselnek?” – teszi fel a kérdést a fesztivál sajtóközleménye.

A top 10-be csupa jól ismert és közkedvelt film került be – olyanok, amelyek valóban kiállták az idők próbáját, a mai napig emlegetik őket, hivatkozási alapnak számítanak. Az 1985-ös Véresen egyszerű például a legelső seregszemle fődíját vitte el; a Tűnj el!-t pár éve az írók a 21. század legjobb forgatókönyvének választották; a Szex, hazugság, videó a 80-as, 90-es évek amerikai függetlenfilmes aranykorának egyik emblematikus darabja; az Anyádat is pedig annak az Alfonso Curarónnak rúgta be a karrierjét, aki ma négy Oscar-díjával az egyik legelismertebb rendezőnek számít.

Íme a 10 legjobbnak választott film a Sundance-ről:

1. Whiplash (2014), rendezte: Damien Chazelle

2. Kutyaszorítóban (1992), rendezte: Quentin Tarantino

3. Tűnj el! (2017), rendezte: Jordan Peele

4. A család kicsit kincse (2006), rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris

5. Memento (2001), rendezte: Christopher Nolan

6. Szex, hazugság, videó (1989), rendezte: Steven Soderbergh

7. Mielőtt felkel a nap (1995), rendezte, Richard Linklater

8. Sráckor (2014), rendezte: Richard Linklater

9. Anyádat is (2002), rendezte: Alfonso Cuarón

10. Véresen egyszerű (1985), rendezte: Joel és Ethan Coen

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.