A Whiplash-t választották a Sundance történetének legjobb filmjévé

  • narancs.hu
  • 2024. január 18.

Mikrofilm

A Sráckor, a Memento és a Kutyaszorítóban is befért a top 10-be.

Január 18-28. között rendezik a világ legnagyobb és legismertebb függetlenfilmes fesztiválját, a Sundandance-t. Az egyesült államokbeli Salt Lake Cityben székelő filmes seregszemle idén ünnepli jubileumi, 40. eseményét, ennek tiszteletére az azt szervező nonprofit Sundance Intézet visszatekint a fesztivál eddigi négy évtizedére. A Robert Redford alapította rendezvényen története során körülbelül négyezer játékfilmet mutattak be.

Több mint 500 alkotót, kritikust és szakmabelit kérdeztek meg arról, melyik itt bemutatkozó mozit tartják a legjobbnak.

A győztes Damien Chazelle 2014-es bemutatkozása, a Whiplash lett.

A film egy ambíciózus dobosról szól, akit a nagy presztízsű zeneiskolában szárnyai alá vesz egy spártai szigorral oktató tanár, a közöttük lévő feszültség pedig végül egy előadáson éri el tetőpontját. A film a Sundance-en elnyerte a közönségdíjat és a zsűri nagydíját is, végül pedig három Oscart is begyűjtött: a hangkeverését, a vágását és a férfi mellékszereplők között J. K. Simmons alakítását is díjazták.

„Melyik tíz film képviseli leginkább a független történetmesélésnek azt a szélességét, sokszínűségét, művészi rezonanciáját, szociális, politikai vagy kulturális hatását, amit a Sundance Filmfesztiválon tartott vetítések képviselnek?” – teszi fel a kérdést a fesztivál sajtóközleménye.

A top 10-be csupa jól ismert és közkedvelt film került be – olyanok, amelyek valóban kiállták az idők próbáját, a mai napig emlegetik őket, hivatkozási alapnak számítanak. Az 1985-ös Véresen egyszerű például a legelső seregszemle fődíját vitte el; a Tűnj el!-t pár éve az írók a 21. század legjobb forgatókönyvének választották; a Szex, hazugság, videó a 80-as, 90-es évek amerikai függetlenfilmes aranykorának egyik emblematikus darabja; az Anyádat is pedig annak az Alfonso Curarónnak rúgta be a karrierjét, aki ma négy Oscar-díjával az egyik legelismertebb rendezőnek számít.

Íme a 10 legjobbnak választott film a Sundance-ről:

1. Whiplash (2014), rendezte: Damien Chazelle

2. Kutyaszorítóban (1992), rendezte: Quentin Tarantino

3. Tűnj el! (2017), rendezte: Jordan Peele

4. A család kicsit kincse (2006), rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris

5. Memento (2001), rendezte: Christopher Nolan

6. Szex, hazugság, videó (1989), rendezte: Steven Soderbergh

7. Mielőtt felkel a nap (1995), rendezte, Richard Linklater

8. Sráckor (2014), rendezte: Richard Linklater

9. Anyádat is (2002), rendezte: Alfonso Cuarón

10. Véresen egyszerű (1985), rendezte: Joel és Ethan Coen

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.