A Whiplash-t választották a Sundance történetének legjobb filmjévé

  • narancs.hu
  • 2024. január 18.

Mikrofilm

A Sráckor, a Memento és a Kutyaszorítóban is befért a top 10-be.

Január 18-28. között rendezik a világ legnagyobb és legismertebb függetlenfilmes fesztiválját, a Sundandance-t. Az egyesült államokbeli Salt Lake Cityben székelő filmes seregszemle idén ünnepli jubileumi, 40. eseményét, ennek tiszteletére az azt szervező nonprofit Sundance Intézet visszatekint a fesztivál eddigi négy évtizedére. A Robert Redford alapította rendezvényen története során körülbelül négyezer játékfilmet mutattak be.

Több mint 500 alkotót, kritikust és szakmabelit kérdeztek meg arról, melyik itt bemutatkozó mozit tartják a legjobbnak.

A győztes Damien Chazelle 2014-es bemutatkozása, a Whiplash lett.

A film egy ambíciózus dobosról szól, akit a nagy presztízsű zeneiskolában szárnyai alá vesz egy spártai szigorral oktató tanár, a közöttük lévő feszültség pedig végül egy előadáson éri el tetőpontját. A film a Sundance-en elnyerte a közönségdíjat és a zsűri nagydíját is, végül pedig három Oscart is begyűjtött: a hangkeverését, a vágását és a férfi mellékszereplők között J. K. Simmons alakítását is díjazták.

„Melyik tíz film képviseli leginkább a független történetmesélésnek azt a szélességét, sokszínűségét, művészi rezonanciáját, szociális, politikai vagy kulturális hatását, amit a Sundance Filmfesztiválon tartott vetítések képviselnek?” – teszi fel a kérdést a fesztivál sajtóközleménye.

A top 10-be csupa jól ismert és közkedvelt film került be – olyanok, amelyek valóban kiállták az idők próbáját, a mai napig emlegetik őket, hivatkozási alapnak számítanak. Az 1985-ös Véresen egyszerű például a legelső seregszemle fődíját vitte el; a Tűnj el!-t pár éve az írók a 21. század legjobb forgatókönyvének választották; a Szex, hazugság, videó a 80-as, 90-es évek amerikai függetlenfilmes aranykorának egyik emblematikus darabja; az Anyádat is pedig annak az Alfonso Curarónnak rúgta be a karrierjét, aki ma négy Oscar-díjával az egyik legelismertebb rendezőnek számít.

Íme a 10 legjobbnak választott film a Sundance-ről:

1. Whiplash (2014), rendezte: Damien Chazelle

2. Kutyaszorítóban (1992), rendezte: Quentin Tarantino

3. Tűnj el! (2017), rendezte: Jordan Peele

4. A család kicsit kincse (2006), rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris

5. Memento (2001), rendezte: Christopher Nolan

6. Szex, hazugság, videó (1989), rendezte: Steven Soderbergh

7. Mielőtt felkel a nap (1995), rendezte, Richard Linklater

8. Sráckor (2014), rendezte: Richard Linklater

9. Anyádat is (2002), rendezte: Alfonso Cuarón

10. Véresen egyszerű (1985), rendezte: Joel és Ethan Coen

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.