Az írók szerint a Tűnj el! című filmé a 21. század legjobb forgatókönyve

Mikrofilm

A WGA listájának első tíz helyezettjéből hét az Oscart is elnyerte.

Az Amerikai Írók Céhe (Writers Guild of America), vagyis a filmes és tévés írókat tömörítő szakszervezet közzé tette listáját a 21. század 101 legjobb filmforgatókönyvéről. A WGA valójában két szervezetet, a New York központú keleti (WGAE) és a Los Angeles központú nyugati (WGAW) szakszervezet együttesét jelöli – előbbinek több mint 5 ezer, utóbbinak pedig 10 ezernél is több tagja van, ráadásul a Golden Globe-bal ellentétben valódi, szakmában dolgozó írókról van szó. A lista tehát nagyjából bemutatja, az amerikai filmipar mely filmekért – vagyis azok forgatókönyvéért – volt oda leginkább az elmúlt 21 évben.

Első helyen Jordan Peele sokat méltatott Tűnj el! című horrorja áll a listán. Peele elsősorban Key and Peele című szkeccsműsorával szerzett nevet magának, majd a szatirikus-rémisztő, társadalmi mondanivalóval megpakolt horrorjával letarolta a világot. Azóta 2019-ben elkészítette a hasonló hangnemű Mit, de íróként visszatért a paródiához (Keanu: Macskaland) is, miközben olyan, innovatív horrorokon is dolgozott, mint a Kampókéz remake-je, vagy a legújabb The Twillight Zone-sorozat. A Tűnj el! forgatókönyve ugyanúgy Oscart kapott, mint a top 10-ben szereplő másik 7 film. A Vérző olajnak, a Becstelen brigantyknak és a Mementónak be kellett érnie a jelöléssel.

A 101 filmből négy fűződik Christopher Nolanhez (Memento; A sötét lovag; Eredet; Tökéletes trükk) és Joel és Ethan Coenhez (Nem vénnek való vidék; Egy komoly ember; Llewyn Davis világa; Ó, testvér, merre visz az utad?), három pedig Quentin Tarantinóhoz (Becstelen brigantyk; Volt egyszer egy… Hollywood; Django elszabadul) és Alfonso Cuarónhoz (Az ember gyermeke; Roma; Anyádat is!).

A listán szereplők döntő többsége a nézők és a kritikusok körében is népszerű filmek, melyek nagy része minimum az Oscar-jelölést begyűjtötte, akad azonban néhány meglepetés is. A 12. helyezett Koszorúslányok olyan filmeket előzött meg, mint a Túl a barátságon, a Spotlight: Egy nyomozás részletei, vagy A Wall Street farkasa. A 100. helyre rangsorolt 2001-es Doktor Szöszi épp csak befért a listára, de azért sikerült megelőznie a műfajilag ugyan rokon, de egészen más súlycsoportban játszó Napos oldalt – nem beszélve azokról a forgatókönyvükért Oscart szerző mozikról, amelyek a listára sem fértek fel (Precious - A boldogság ára; Kódjátszma; Zöld könyv: Útmutató az élethez). A 68. helyet megszerző Mad Max: A harag útja az elmúlt évtizedek egyik legjobb és legeredetibb filmje ugyan, ám olyan kevés dialógus hallgató benne, hogy magának a rendezőnek, George Millernek kellett lehűtenie azt a pletykát, miszerint valójában a mozinak nem is volt hagyományos forgatókönyve. A világot letaroló A Gyűrűk Ura-trilógiából mindössze egy rész fért a legjobbak közé – nem a 11 Oscart bezsebelő A király visszatérre esett azonban az írók választása, hanem A Gyűrű Szövetségére, ami a 76. lett.

Íme a WGA listájának első 25 helyezettje:

1. Tűnj el! (2017; Jordan Peele)

2. Egy makulátlan elme örök ragyogása (2004; Charlie Kaufman, Charlie Kaufman, Michel Gondry, Pierre Bismuth)

3. Social Network – A közösségi háló (2010; Aaron Sorkin)

4. Élősködők (2019; Bong Joon Ho, Han Jin Won)

5. Nem vénnek való vidék (2007; Joel Coen, Ethan Coen)

6. Holdfény (2016; Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney)

7. Vérző olaj (2007; Paul Thomas Anderson) Becstelen brigantyk (2009; Quentin Tarantino)

8. Majdnem híres (2000; Cameron Crowe)

9. Memento (2000; Christopher Nolan, Jonathan Nolan)

10. Adaptáció (2002; Charlie Kaufman, Donald Kaufman)

11. Koszorúslányok (2011; Annie Mumulo, Kristen Wiig)

12. Túl a barátságon (2005; Larry McMurtry, Diana Ossana)

13. Tenenbaum, a háziátok (2001; Wes Anderson, Owen Wilson)

14. Kerülőutak (2004; Alexander Payne, Jim Taylor)

15. Lady Bird (2017; Greta Gerwig)

16. A nő (2013; Spike Jonze)

17. Az ember gyermeke (2006; Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Mark Fergus, Hawk Ostby)

18. Elveszett jelentés (2003; Sofia Coppola)

19. Michael Clayton (2007; Tony Gilroy)

20. A család kicsi kincse (2006; Michael Arndt)

21. Volt egyszer egy… Hollywood (2019; Quentin Tarantino)

22. Ígéretes fiatal nő (2020; Emerald Fennell)

23. Juno (2007; Diablo Cody)

24. A Grand Budapest Hotel (2014; Wes Anderson, Hugo Guinness)

25. A sötét lovag (2008; Jonathan Nolan, Christopher Nolan, David S. Goyer)

A teljes lista ezen a linken érhető el.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.