Interjú

„Abu felrobbantotta magát”

Hans Robert Eisenhauer producer

  • Buslig Eszter
  • 2019. március 28.

Mikrofilm

A Damaszkuszban született, de ma már Berlinben élő Talal Derki egy radikális iszlamista család életét bemutató, Oscar-jelölt dokumentumfilmjének producerével a díjátadó előtti napokban beszélgettünk. A Sundance-győztes Apákról és fiaikról vasárnap végül nem váltotta Oscar-díjra a jelölését.

Magyar Narancs: A film legnagyobb erénye talán az, hogy bepillantást enged abba a világba, ahol a legfiatalabb generációba is belenevelt fundamentalista gondolkodásmód és a gyermeki lélekben végbemenő változások, félelmek is egyszerre láthatók. Hogyan sikerülhetett egy filmrendezőnek ilyen mélyen be­épülnie egy radikális család életébe?

Hans Robert Eisenhauer: A főszereplő, Abu Oszama és pár barátja ismerte Talal korábbi, Return to Homs című filmjét. Az a mű az Aszad-rezsimet kritizálja és a polgárháborút, s arról az ellenálló csapatról szól, akik a forradalom kezdetén Homs környékét védték. Amikor az al-Nuszra Front nevű dzsihadista szervezet tagjai és Abu Oszama megnézték a filmet, valahogy félreértették az eredeti koncepciót, és háborút támogató filmnek látták a vásznon történteket. Talal ráadásul fotóriporter volt és korábban több arab ügynökségnek is dolgozott, háborús riporternek adta ki magát, és azt mondta, hogy szimpatizál a szervezettel és a mindennapjaikat szeretné felvenni. S nagyon szerették volna, ha Talal megörökíti őket. Abban láttak nagy lehetőséget, hogy ez a film egy olyan reklám lehet a külvilág felé, ami megmagyarázza, hogy miért csinálják, amit csinálnak. Szerették volna, ha propagandafilmet készít nekik. Amikor a leforgatott anyagot megnézték, abból nem derült ki, hogy propaganda vagy sem. Talalnak ez egy nagyon nehéz időszaka volt. Folyamatosan attól rettegett, hogy rájönnek, hogy ki is ő valójában.

MN: Egy nyilatkozatban említette, hogy még a laptopját is ellenőrizték az al-Nuszra emberei.

HRE: Talal mindent letörölt. Sem a laptopján, sem a közösségi oldalakon nem maradt árulkodó jel. Két év alatt ötször járt kint. Másfél évig nem is volt gyanús. Akkor egy új vezetője lett a szervezetnek, aki kívülről, Tunéziából érkezett. A csoport összetétele megváltozott, az addig helyiekből álló szervezet nemzetközi lett. Ennek az új vezetőnek vált gyanússá Talal. Kérdezgették, hogy honnan érkezik a támogatás a filmre, ki ő, hol él valójában... Akkor döntöttünk úgy, hogy már nem biztonságos visszamenni, és befejeztük a forgatást. Nagyon ki­élezett volt a helyzet, s csak a vágásnál jöttünk rá, hogy a leforgatott anyag már elegendő.

MN: Sok jelenet nagyon közvetlen, bensőséges.

HRE: Talal közel kerülhetett a családhoz. Az elején volt egy bizonyos távolságtartás, csak egy bizonyos idő után tudtak megbízni benne, de végül még a frontvonalra is magukkal vitték. Mindezek ellenére Talal nagyon ügyelt arra, hogy bizonyos távolságot megtartson, ami egyben meg is védte őt. Közönségtalálkozók alkalmával mindig felmerül, hogy szomorúnak érzik Talalt a hazájával, a múltjával és a jövőjével kapcsolatban. De ő a feloldozásról készített filmet. Mi történik egy ilyen közösséggel? Ez a közösség egy nagyobb szalafita világ része, ami Szíriában és a világ más részén működik. Hogyan lehet vagy kell felnevelni azt a következő generációt, akiknek a szülei a Kalifátusért harcoltak? Nincs üzenet, ez csak film, ami szerette volna megmutatni, hogy mi történik az adott területen, mi történik a közösséggel. Az egész film egy tisztán háborús alkotás.

MN: Mi történt a film szereplőivel, az apával, Abu Oszamával és a gyerekekkel?

HRE: Abu Oszama meghalt. Látszik több jelenetben is, ahogy bombát készít egy autó felrobbantásához. Egy másikat is akart készíteni, de munka közben felrobbant a szerkezet. Nem volt elég elővigyázatos, pedig már a filmben is láttuk, hogy elveszítette az egyik lábát, amikor aknát hatástalanított. Sajnos nem tudtuk kideríteni, hogy mi lett a gyerekekkel. Harcolnak valahol. Senki sem tudja, hogy élnek-e még. Lehet, hogy a háború után 5-6 évvel kideríthető, hogy mi lett velük. De az az érzésem, esélyük sincs, hogy túléljék. Nagyon veszélyes lenne felvenni velük a kapcsolatot. A közösség egyik része felesküdött arra, hogy elkapják Talalt, mert úgy vélik, hogy a rendező bűnös Abu Oszama haláláért. Ez képtelenség, Abu felrobbantotta magát.

MN: Az ifjú Oszama feltétel nélkül szerette az édesapját?

HRE: Az apja volt a mindene, és így megpróbálta mindenben követni és utánozni. Ő tényleg feltétel nélkül követte. Van egy kedvenc jelenetem, amikor a kismadárral játszik Oszama. Ebben a közösségben az erőszak teljesen elfogadott és természetes dolog. A kisfiú talál egy kismadarat, amit az apja tanácsára lefejeznek, mert inkább pusztuljon el, mint kalitkában tartsák. A 13 éves fiú reakciója megdöbbentő. Örömmel meséli, hogy milyen büszke az apjára, aki nemcsak a madárnak, de az ellenségnek is ugyanígy vágta le a fejét.
A munka során eljött egy pillanat, amikor rájöttem, hogy erről akarunk beszélni. Erről szól ez az egész film, hogy hogyan működik az erőszak egy közösségben.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.