Interjú

„Abu felrobbantotta magát”

Hans Robert Eisenhauer producer

  • Buslig Eszter
  • 2019. március 28.

Mikrofilm

A Damaszkuszban született, de ma már Berlinben élő Talal Derki egy radikális iszlamista család életét bemutató, Oscar-jelölt dokumentumfilmjének producerével a díjátadó előtti napokban beszélgettünk. A Sundance-győztes Apákról és fiaikról vasárnap végül nem váltotta Oscar-díjra a jelölését.

Magyar Narancs: A film legnagyobb erénye talán az, hogy bepillantást enged abba a világba, ahol a legfiatalabb generációba is belenevelt fundamentalista gondolkodásmód és a gyermeki lélekben végbemenő változások, félelmek is egyszerre láthatók. Hogyan sikerülhetett egy filmrendezőnek ilyen mélyen be­épülnie egy radikális család életébe?

Hans Robert Eisenhauer: A főszereplő, Abu Oszama és pár barátja ismerte Talal korábbi, Return to Homs című filmjét. Az a mű az Aszad-rezsimet kritizálja és a polgárháborút, s arról az ellenálló csapatról szól, akik a forradalom kezdetén Homs környékét védték. Amikor az al-Nuszra Front nevű dzsihadista szervezet tagjai és Abu Oszama megnézték a filmet, valahogy félreértették az eredeti koncepciót, és háborút támogató filmnek látták a vásznon történteket. Talal ráadásul fotóriporter volt és korábban több arab ügynökségnek is dolgozott, háborús riporternek adta ki magát, és azt mondta, hogy szimpatizál a szervezettel és a mindennapjaikat szeretné felvenni. S nagyon szerették volna, ha Talal megörökíti őket. Abban láttak nagy lehetőséget, hogy ez a film egy olyan reklám lehet a külvilág felé, ami megmagyarázza, hogy miért csinálják, amit csinálnak. Szerették volna, ha propagandafilmet készít nekik. Amikor a leforgatott anyagot megnézték, abból nem derült ki, hogy propaganda vagy sem. Talalnak ez egy nagyon nehéz időszaka volt. Folyamatosan attól rettegett, hogy rájönnek, hogy ki is ő valójában.

MN: Egy nyilatkozatban említette, hogy még a laptopját is ellenőrizték az al-Nuszra emberei.

HRE: Talal mindent letörölt. Sem a laptopján, sem a közösségi oldalakon nem maradt árulkodó jel. Két év alatt ötször járt kint. Másfél évig nem is volt gyanús. Akkor egy új vezetője lett a szervezetnek, aki kívülről, Tunéziából érkezett. A csoport összetétele megváltozott, az addig helyiekből álló szervezet nemzetközi lett. Ennek az új vezetőnek vált gyanússá Talal. Kérdezgették, hogy honnan érkezik a támogatás a filmre, ki ő, hol él valójában... Akkor döntöttünk úgy, hogy már nem biztonságos visszamenni, és befejeztük a forgatást. Nagyon ki­élezett volt a helyzet, s csak a vágásnál jöttünk rá, hogy a leforgatott anyag már elegendő.

MN: Sok jelenet nagyon közvetlen, bensőséges.

HRE: Talal közel kerülhetett a családhoz. Az elején volt egy bizonyos távolságtartás, csak egy bizonyos idő után tudtak megbízni benne, de végül még a frontvonalra is magukkal vitték. Mindezek ellenére Talal nagyon ügyelt arra, hogy bizonyos távolságot megtartson, ami egyben meg is védte őt. Közönségtalálkozók alkalmával mindig felmerül, hogy szomorúnak érzik Talalt a hazájával, a múltjával és a jövőjével kapcsolatban. De ő a feloldozásról készített filmet. Mi történik egy ilyen közösséggel? Ez a közösség egy nagyobb szalafita világ része, ami Szíriában és a világ más részén működik. Hogyan lehet vagy kell felnevelni azt a következő generációt, akiknek a szülei a Kalifátusért harcoltak? Nincs üzenet, ez csak film, ami szerette volna megmutatni, hogy mi történik az adott területen, mi történik a közösséggel. Az egész film egy tisztán háborús alkotás.

MN: Mi történt a film szereplőivel, az apával, Abu Oszamával és a gyerekekkel?

HRE: Abu Oszama meghalt. Látszik több jelenetben is, ahogy bombát készít egy autó felrobbantásához. Egy másikat is akart készíteni, de munka közben felrobbant a szerkezet. Nem volt elég elővigyázatos, pedig már a filmben is láttuk, hogy elveszítette az egyik lábát, amikor aknát hatástalanított. Sajnos nem tudtuk kideríteni, hogy mi lett a gyerekekkel. Harcolnak valahol. Senki sem tudja, hogy élnek-e még. Lehet, hogy a háború után 5-6 évvel kideríthető, hogy mi lett velük. De az az érzésem, esélyük sincs, hogy túléljék. Nagyon veszélyes lenne felvenni velük a kapcsolatot. A közösség egyik része felesküdött arra, hogy elkapják Talalt, mert úgy vélik, hogy a rendező bűnös Abu Oszama haláláért. Ez képtelenség, Abu felrobbantotta magát.

MN: Az ifjú Oszama feltétel nélkül szerette az édesapját?

HRE: Az apja volt a mindene, és így megpróbálta mindenben követni és utánozni. Ő tényleg feltétel nélkül követte. Van egy kedvenc jelenetem, amikor a kismadárral játszik Oszama. Ebben a közösségben az erőszak teljesen elfogadott és természetes dolog. A kisfiú talál egy kismadarat, amit az apja tanácsára lefejeznek, mert inkább pusztuljon el, mint kalitkában tartsák. A 13 éves fiú reakciója megdöbbentő. Örömmel meséli, hogy milyen büszke az apjára, aki nemcsak a madárnak, de az ellenségnek is ugyanígy vágta le a fejét.
A munka során eljött egy pillanat, amikor rájöttem, hogy erről akarunk beszélni. Erről szól ez az egész film, hogy hogyan működik az erőszak egy közösségben.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.