Film

A dráma nem a tengeralattjárón bontakozik ki, hanem a szárazföldön

Thomas Vinterberg: Kurszk

  • 2019. március 16.

Mikrofilm

Amikor az orosz katonai és állami vezetés (beleértve a frissen megválasztott Putyint) súlyosan levizsgázott.

Bár többféle, egymásnak meredeken ellentmondó magyarázat született, köztük nevetséges összeesküvés-elméletek és nem is olyan valószerűtlen feltételezések, a mai napig sem tudható egyértelműen, hogy mi okozta a címbéli tenger­alattjáró 19 évvel ezelőtti, egy hadgyakorlaton bekövetkezett tragédiáját, s mi történt a hajót a tengerfenékre juttató robbanásokat túlélő két tucat matrózzal a hajótest megmaradt részében.

Abban viszont minden hozzászóló egyetért, hogy az orosz katonai és állami vezetés (beleértve a frissen megválasztott Putyint) súlyosan levizsgázott, előbb letagadni, majd kisebbíteni igyekezvén a bajt, s csak későn elfogadva a külföldi segítséget. Vinterberg filmje nem is a rejtélyek megfejtésére vállalkozik, hanem a személyes emberi tragédiák kibontására – Robert Moore könyvét (magyar[talan] címén: Kurszk – Az atom-tengeralattjáró tragédiájának története) véve alapul, aki úgy vélte, még napokig életben maradhattak a matrózok. Ám így is (vagy talán éppen ezért) az orosz katonai mentalitást bíráló pamflet lett belőle.

false

 

Fotó: Big Bang Media

 

A szkriptet a férfias tematikák forgatókönyvvé fogalmazásában otthonos Robert Rodat írta, akinek legismertebb munkája a Ryan közlegény megmentése (Spielberg, 1998) volt. A bajtársiasság himnusza. Hollywoodiasan hazafias, de azért hatásos és őszintén humanista mű. Ez most az antitézis. Amelyben számtalanszor elhangzik a bennrekedt matrózok s a szeretteik életéért kint aggódók részéről, hogy az nem lehet, hogy cserbenhagyja őket a haditengerészet, a hadsereg, az állam. Pedig lehet.

Leküldik ugyan értük az egy szem még el nem kótyavetyélt mentőjárművet, de az elhanyagolt ócskavas nem alkalmas semmire. És amíg – büszkeségből, hidegháborús reflexből – vonakodnak elfogadni a segítséget, arcátlanul próbálják félretájékoztatni a hozzátartozókat. Vérfagyasztóan hiteles az egyébként számos fikciós elemet tartalmazó film azon jelenete, amikor a biztonságiak egy injekcióval hallgattatják el a sajtóértekezleten hazudozó generálist nyilvánosan felelősségre vonó anyát.

A dráma ugyanis nem a tengeralattjárón bontakozik ki, hanem a szárazföldön. A kiszolgáltatott, semmibe vett állampolgár esdekel a dölyfös urak előtt, hogy méltóztassanak csinálni valamit, mire azok azt mondják: haza. Rogyina. És ami az igazán tragikus: mindig is ezt mondták. Amikor milliókat hagytak éhen halni, amikor kitelepítettek komplett népeket és gulagokba hurcolták nemcsak az állam „ellenségeit”, de saját győztes hadseregük nyugatról diadalmasan hazatért katonáit is.

Amikor szenvtelenül letaposták a velük együttműködni tovább nem akarókat. Amikor saját népüket hajtották ki felvonulni a radioaktív sugárzásba. A mostani cár is csak akkor kapott észbe és utasította az admiralitást, hogy most már engedjék a roncshoz a külföldi szakembereket, amikor észlelte a felvont szemöldököket a világ vezetői részéről, s népszerűsége otthoni csökkenését. Mondjuk, ez nem így lett volna benne a filmben akkor sem, ha a gyártó cég vezetője (Luc Besson, hoppá!) ki nem vágatja az inkább pozitív figurának tervezett Putyint a végső verzióból. Bemutatni valószínűleg így sem fogják a filmet Oroszországban, hiszen filmezni sem lehetett ott.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.