Film

A dráma nem a tengeralattjárón bontakozik ki, hanem a szárazföldön

Thomas Vinterberg: Kurszk

  • 2019. március 16.

Mikrofilm

Amikor az orosz katonai és állami vezetés (beleértve a frissen megválasztott Putyint) súlyosan levizsgázott.

Bár többféle, egymásnak meredeken ellentmondó magyarázat született, köztük nevetséges összeesküvés-elméletek és nem is olyan valószerűtlen feltételezések, a mai napig sem tudható egyértelműen, hogy mi okozta a címbéli tenger­alattjáró 19 évvel ezelőtti, egy hadgyakorlaton bekövetkezett tragédiáját, s mi történt a hajót a tengerfenékre juttató robbanásokat túlélő két tucat matrózzal a hajótest megmaradt részében.

Abban viszont minden hozzászóló egyetért, hogy az orosz katonai és állami vezetés (beleértve a frissen megválasztott Putyint) súlyosan levizsgázott, előbb letagadni, majd kisebbíteni igyekezvén a bajt, s csak későn elfogadva a külföldi segítséget. Vinterberg filmje nem is a rejtélyek megfejtésére vállalkozik, hanem a személyes emberi tragédiák kibontására – Robert Moore könyvét (magyar[talan] címén: Kurszk – Az atom-tengeralattjáró tragédiájának története) véve alapul, aki úgy vélte, még napokig életben maradhattak a matrózok. Ám így is (vagy talán éppen ezért) az orosz katonai mentalitást bíráló pamflet lett belőle.

false

 

Fotó: Big Bang Media

 

A szkriptet a férfias tematikák forgatókönyvvé fogalmazásában otthonos Robert Rodat írta, akinek legismertebb munkája a Ryan közlegény megmentése (Spielberg, 1998) volt. A bajtársiasság himnusza. Hollywoodiasan hazafias, de azért hatásos és őszintén humanista mű. Ez most az antitézis. Amelyben számtalanszor elhangzik a bennrekedt matrózok s a szeretteik életéért kint aggódók részéről, hogy az nem lehet, hogy cserbenhagyja őket a haditengerészet, a hadsereg, az állam. Pedig lehet.

Leküldik ugyan értük az egy szem még el nem kótyavetyélt mentőjárművet, de az elhanyagolt ócskavas nem alkalmas semmire. És amíg – büszkeségből, hidegháborús reflexből – vonakodnak elfogadni a segítséget, arcátlanul próbálják félretájékoztatni a hozzátartozókat. Vérfagyasztóan hiteles az egyébként számos fikciós elemet tartalmazó film azon jelenete, amikor a biztonságiak egy injekcióval hallgattatják el a sajtóértekezleten hazudozó generálist nyilvánosan felelősségre vonó anyát.

A dráma ugyanis nem a tengeralattjárón bontakozik ki, hanem a szárazföldön. A kiszolgáltatott, semmibe vett állampolgár esdekel a dölyfös urak előtt, hogy méltóztassanak csinálni valamit, mire azok azt mondják: haza. Rogyina. És ami az igazán tragikus: mindig is ezt mondták. Amikor milliókat hagytak éhen halni, amikor kitelepítettek komplett népeket és gulagokba hurcolták nemcsak az állam „ellenségeit”, de saját győztes hadseregük nyugatról diadalmasan hazatért katonáit is.

Amikor szenvtelenül letaposták a velük együttműködni tovább nem akarókat. Amikor saját népüket hajtották ki felvonulni a radioaktív sugárzásba. A mostani cár is csak akkor kapott észbe és utasította az admiralitást, hogy most már engedjék a roncshoz a külföldi szakembereket, amikor észlelte a felvont szemöldököket a világ vezetői részéről, s népszerűsége otthoni csökkenését. Mondjuk, ez nem így lett volna benne a filmben akkor sem, ha a gyártó cég vezetője (Luc Besson, hoppá!) ki nem vágatja az inkább pozitív figurának tervezett Putyint a végső verzióból. Bemutatni valószínűleg így sem fogják a filmet Oroszországban, hiszen filmezni sem lehetett ott.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.