Film

A dráma nem a tengeralattjárón bontakozik ki, hanem a szárazföldön

Thomas Vinterberg: Kurszk

  • 2019. március 16.

Mikrofilm

Amikor az orosz katonai és állami vezetés (beleértve a frissen megválasztott Putyint) súlyosan levizsgázott.

Bár többféle, egymásnak meredeken ellentmondó magyarázat született, köztük nevetséges összeesküvés-elméletek és nem is olyan valószerűtlen feltételezések, a mai napig sem tudható egyértelműen, hogy mi okozta a címbéli tenger­alattjáró 19 évvel ezelőtti, egy hadgyakorlaton bekövetkezett tragédiáját, s mi történt a hajót a tengerfenékre juttató robbanásokat túlélő két tucat matrózzal a hajótest megmaradt részében.

Abban viszont minden hozzászóló egyetért, hogy az orosz katonai és állami vezetés (beleértve a frissen megválasztott Putyint) súlyosan levizsgázott, előbb letagadni, majd kisebbíteni igyekezvén a bajt, s csak későn elfogadva a külföldi segítséget. Vinterberg filmje nem is a rejtélyek megfejtésére vállalkozik, hanem a személyes emberi tragédiák kibontására – Robert Moore könyvét (magyar[talan] címén: Kurszk – Az atom-tengeralattjáró tragédiájának története) véve alapul, aki úgy vélte, még napokig életben maradhattak a matrózok. Ám így is (vagy talán éppen ezért) az orosz katonai mentalitást bíráló pamflet lett belőle.

false

 

Fotó: Big Bang Media

 

A szkriptet a férfias tematikák forgatókönyvvé fogalmazásában otthonos Robert Rodat írta, akinek legismertebb munkája a Ryan közlegény megmentése (Spielberg, 1998) volt. A bajtársiasság himnusza. Hollywoodiasan hazafias, de azért hatásos és őszintén humanista mű. Ez most az antitézis. Amelyben számtalanszor elhangzik a bennrekedt matrózok s a szeretteik életéért kint aggódók részéről, hogy az nem lehet, hogy cserbenhagyja őket a haditengerészet, a hadsereg, az állam. Pedig lehet.

Leküldik ugyan értük az egy szem még el nem kótyavetyélt mentőjárművet, de az elhanyagolt ócskavas nem alkalmas semmire. És amíg – büszkeségből, hidegháborús reflexből – vonakodnak elfogadni a segítséget, arcátlanul próbálják félretájékoztatni a hozzátartozókat. Vérfagyasztóan hiteles az egyébként számos fikciós elemet tartalmazó film azon jelenete, amikor a biztonságiak egy injekcióval hallgattatják el a sajtóértekezleten hazudozó generálist nyilvánosan felelősségre vonó anyát.

A dráma ugyanis nem a tengeralattjárón bontakozik ki, hanem a szárazföldön. A kiszolgáltatott, semmibe vett állampolgár esdekel a dölyfös urak előtt, hogy méltóztassanak csinálni valamit, mire azok azt mondják: haza. Rogyina. És ami az igazán tragikus: mindig is ezt mondták. Amikor milliókat hagytak éhen halni, amikor kitelepítettek komplett népeket és gulagokba hurcolták nemcsak az állam „ellenségeit”, de saját győztes hadseregük nyugatról diadalmasan hazatért katonáit is.

Amikor szenvtelenül letaposták a velük együttműködni tovább nem akarókat. Amikor saját népüket hajtották ki felvonulni a radioaktív sugárzásba. A mostani cár is csak akkor kapott észbe és utasította az admiralitást, hogy most már engedjék a roncshoz a külföldi szakembereket, amikor észlelte a felvont szemöldököket a világ vezetői részéről, s népszerűsége otthoni csökkenését. Mondjuk, ez nem így lett volna benne a filmben akkor sem, ha a gyártó cég vezetője (Luc Besson, hoppá!) ki nem vágatja az inkább pozitív figurának tervezett Putyint a végső verzióból. Bemutatni valószínűleg így sem fogják a filmet Oroszországban, hiszen filmezni sem lehetett ott.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.