"Mindenki tudja, miről van szó, ha Soros van a plakáton. Az a zsidókat jelenti."

  • narancs.hu
  • 2019. március 16.

Mikrofilm

A Waldheim-ügyről készített film rendezője szerint Waldheim és Orbán kódjai ugyanazok.

Csütörtökön megjelenő lapszámunkban interjút olvashatnak a Jó estét, Mr. Waldheim című dokumentumfilm rendezőjével, Ruth Beckermann-nal. Kurt Waldheimet 1986-ban választották meg osztrák köztársasági elnöknek (1972-1982 között pedig az ENSZ főtitkára volt) – annak ellenére, hogy világéletében hazudott a múltjáról, a náciként végzett, második világháborús tevékenységéről. A rendezővel Köves Gábor beszélgetett. Ízelítő:

Magyar Narancs: Mi volt az ön szemében Waldheim nagyobb bűne? Az, amit a háború alatt náciként tett, vagy az, hogy egy életen át hazudott a második világháború alatti tevékenységéről?

Ruth Beckermann: Számomra mindig is a hazudozása jelentette a fő bűnét. Hazug volt és opportunista, erről szól a filmem. Nem volt háborús bűnös, de hírszerző tisztként sok mindenről tudott, ami a Balkánon történt, az asztalán landolt minden információ. Tudott a szaloniki zsidók deportálásáról, több magas szintű parancsnoki értekezleten is részt vett Athénban. Tudott a partizánok kozarai legyilkolásáról és mindenféle hasonló gyalázatokról.

false

 

Fotó: Németh Dániel

(...)

MN: A botrány kitörésekor Waldheim azzal utasította vissza, hogy esetleg le kéne mondania a jelöltségről, hogy itt csupán „egy kicsi, de a médiában nagy befolyással bíró csoport” hamis állításairól van szó. Ez a bújtatott zsidózás klasszikus esete.

RB: Mindenki értette is, hogy miről beszél.

MN: Ez a kódolt beszéd ma is divatos.

RB: Természetesen. Orbán Viktor ugyanezeket a kódokat használja. Láttam a plakátokat Sorossal, Junckerrel. Ez azért sokkal nyíltabb. Mindenki tudja, miről van szó, ha Soros van a plakáton. Az a zsidókat jelenti.

A teljes cikk a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

Előfizetésre és digitális vásárlásra itt van lehetőség.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.