Mivel a mozik többsége a koronavírus idején a világ nagy részében zárva tartott, elsősorban a streamingplatformokon pörögtek a filmek - így hiába rúgta ránk az ajtót a mozizás főszezonjának számító nyár, igazi blockbusterek nem érkeztek. A gyártók inkább kivárnak, míg végetér a járványhelyzet.
Az autós mozik azonban virágozni kezdtek; elsősorban Amerikában, de hasonló trend figyelhető meg itthon is. Így fordulhatott elő az a rendhagyó helyzet, hogy a nagyjából májustól számított nyári moziszezon egyik legnagyobb nyertese egy apró, független horrorfilm lett. A The Wretched történetének
középpontjában egy tinisrác áll,
akinek nem elég, hogy szülei válását is fel kell dolgoznia, de rájön, hogy a szomszédban valamilyen természetfeletti szörny ólálkodik. Ha mindez nem lenne eléggé félelmetes, a rém nem más, mint egy ezeréves boszorkány, aki ráadásul egy fiatal lány bőrébe bújt.
Ennyiből is sejthetjük, hogy a rémisztgetés mentén egyfajta coming of age-sztoriról van szó, ami ráadásul a műfajjal hagyományosan szőrösszívű kritikusok tetszését is elnyerte: a kritikákat összegző Rottentomatoes oldalon 73%-on áll a film. Azt minden vélemény hangsúlyozza, hogy a The Wretched semmi újat nem talál fel, de ízlésesen vegyíti az old school elemeket a jól bejáratott műfaji klisékkel. A Los Angeles Times kritikusa egyenesen Alfred Hitchcock és Steven Spielberg filmjeinek keverékét vélte felfedezni benne.
A film premierje a 2019-es Fantasia International Film Festival-on volt, majd május 1-jén a forgalmazó jobbára autós moziban is elindította - ezzel egy időben pedig online is kölcsönözhetővé tette. A remek eredmények láttán egyre több mozit bevontak a terjesztésbe, aminek köszönhetően júniusra már közel 100 helyen pörgött a film - nagy részük továbbra is drive-inn -, és átlépte az 1 millió dolláros bevételt.
Mindez egy valódi blockbusternek persze csak aprópénz lenne, de a körülményeket figyelembe véve remek eredménynek számít.
A The Wretched máris a forgalmazó elmúlt két évének második legjobb eredményét hozta össze, és minden esély megvan rá, hogy leverje az 1,42 milliór fialó 2018-as A vörös ügynököt. Az IFC ugyanis pont ilyen apró, független filmekben utazik: eddigi legnagyobb dobásai közé tartozott például a Sztálin halála, a 45 év, a Sils Maria felhői, vagy a Phoenix bár. Ezekhez képest a horror valóban mainstreamnek számít - de ami ennél is fontosabb, hogy pont azt a régi típusú borzongást nyújtja, amit egy ilyen helyzetben keresnek a nézők; és remekül illik az autós mozik hangulatához is.
A mozi a hírek szerint 5 héten át vezeti tudta a bevételi listákat - még egy hétvégére lett volna szüksége, hogy bekerüljön az elit klubba: a 80-as évek óta ugyanis mindössze 15 film van, ami hat, vagy annál több héten át vezetni tudta a box office listát.
A The Wretched azonban mégsem csatlakozik az Avatarhoz - ez lenne ugyanis James Cameron mozija óta az első, amelyik ennyi ideig a bevételi listák élén állt. A Deadline értesülései szerint ugyanis bármennyire szeretnénk hinni a tündérmesékben, nem az apró horror a karanténkorszak mozis királya - hanem azok a filmek, amelyeket még a lezárások előtt bemutattak, így a maroknyi, nyitva maradó moziban tovább pöröghettek. Ilyen a neten is nagyot futó éneklő trollok; a sokat megélt láthatatlan ember; a legújabb Jumanji és az idei év egyik legnagyobb botrányfilmje.
Amerikában a mozik többsége várhatóan július 4-e után nyit, első körben a dühöngő Russel Crowe-val, majd következhet az idei nyár első valódi blockbustere, Christopher Nolan Tenet-je. Magyarországon várhatóan június közepe után indul el a mozis élet - elsősorban szintén korábban futó filmekkel. Az autósmozikban addig is tovább pörögnek a klasszikusok.