A karantén nyertesei: az éneklő trollok

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 15.

Mikrofilm

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk.

Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég. A helyzet Európában is változatlan: a mozik továbbra is zárva tartanak, így az emberek az online szolgáltatókhoz fordulnak szórakozásért; a szünetelő forgatások azonban lassan a jövő évi mozinaptárat fenyegetik.

A lemondás- és halasztáscunami közepette üdítő kivételt jelent James Gunn Twitter-bejelentése, miszerint a koronavírus az Suicide Squad folytatását, valamint A galaxis őrzői harmadik részét sem érinti, így azok várhatóan csúszás nélkül érkeznek majd a vászonra. Apró szépséghiba, hogy előbbi bemutatója jövő augusztusra van kitűzve, utóbbinak viszont még tervezett időpontja sincs. Gunn bejelentésének tehát inkább egyfajta kedélyjavító célja volt, hiszen továbbra sem tudni, a következő Marvel-mozi, az eredetileg május 1-re tervezett Fekete özvegy végül mikor kerül a mozikba.

Vírusfilm, tigrisek és családi mozik mennek nagyot a karanténba zárt Amerikában

Mozi helyett otthon filmeznek az emberek, szinte az összes szolgáltató nézettsége emelkedett. Ahogy arról mi is hírt adtunk, a koronavírus, nagyjából az egész országgal szinkronban Hollywoodot is a padlóra küldte: mára bezártak a mozik és színházak, az emberek többsége pedig karanténba vonult.

A járványhelyzet okozta bevételkiesést mérséklendő több stúdió is úgy döntött, elérhetővé teszi az online platformok számára friss mozifilmjeit.

Így járt az Előre, amelyet talán a legrosszabb időpontban mutattak be, így a stúdiófilmek közül ez szívott a legnagyobbat. De itt volt a bemutatója az év első botrányfilmjének; vagy épp a nagysikerű A láthatatlan embernek, ami még Drakulát is feltámasztotta. A legmerészebbet azonban a Universal stúdió lépte meg: mozi helyett azonnal

az internetre küldte az egyik nagy dobását,

a 2016-os Trollok című zenés animációs film folytatását, a Trollok a világ körült. A húzás pedig bejött: soha egyetlen film sem debütált ilyen jól a nagy online videótékákon (ezek azok a platformok, ahol előfizetési díj helyett az adott filmért kell fizetni, akárcsak az ősidőkben a videótékákban; az Amazont, a Comcast-et, az Apple-t és a FandangoNow-t számítják ide).

Trollok a világ körül

Trollok a világ körül

Fotó: imdb

A filmet 19,99$-ért (közel 6500 HUF) lehet 48 órára kikölcsönözni, ami méltányos ajánlat, ha azt nézzük, hogy ennyiből egy négytagú család nemhogy Amerikában, de Magyarországon sem igen ússza meg a mozidélutánokat. Ugyan az Universal nem közölt pontos adatokat, így kénytelenek vagyunk elhinni, amit a stúdió kommunikál, miszerint a Trollok nemcsak a legjobb digitális premier számait, de a legtöbb hétvégi kölcsönzés rekordját is felülmúlta. Hasonló technikával eddig csak a Netflix élt: ők sem közölnek nézettségi adatokat, kivéve, ha épp valamilyen világrengető rekordnézettséggel szeretnének hencegni.

Mielőtt bárki hanyatt feküdne a Trollok a világ körül eredményei miatt, érdemes megnézni a körülményeket. Egyrészt nagyon is érthető, hogy ennyien kíváncsiak voltak a filmre, hiszen ez az első alkalom, hogy egy moziba szánt sikerfilm a szokásos 90 napos ablakot mellőzve azonnal elérhető az interneten. A mese első része sikeres volt, még ha nem is kiugró: világszinten közel

350 millió dollárt szedett össze,

azaz épp eleget ahhoz, hogy a stúdió megszavazzon 100 milliót a folytatás elkészítésére. A második résznek a videótékákban ráadásul nem volt valódi ellenfele, hiszen az ott elérhető filmek ha rövid ideig is, de már láthatóak voltak a moziban.

Másrészt azonban nem egy Pixar-moziról, vagy egy hatalmas költségvetésű animációs filmről van szó, amelynek csak a marketingjére elköltenek annyit, amennyiből az egész Trollok 2-t összehozták. Azaz a Universal tökéletes filmet választott ki a történelmi bemutatóhoz: ahhoz épp elég nagy, hogy érdekelje az embereket, de annyira mégsem, hogy ragaszkodjanak a mozis bemutatóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.