A karantén nyertesei: az éneklő trollok

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 15.

Mikrofilm

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk.

Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég. A helyzet Európában is változatlan: a mozik továbbra is zárva tartanak, így az emberek az online szolgáltatókhoz fordulnak szórakozásért; a szünetelő forgatások azonban lassan a jövő évi mozinaptárat fenyegetik.

A lemondás- és halasztáscunami közepette üdítő kivételt jelent James Gunn Twitter-bejelentése, miszerint a koronavírus az Suicide Squad folytatását, valamint A galaxis őrzői harmadik részét sem érinti, így azok várhatóan csúszás nélkül érkeznek majd a vászonra. Apró szépséghiba, hogy előbbi bemutatója jövő augusztusra van kitűzve, utóbbinak viszont még tervezett időpontja sincs. Gunn bejelentésének tehát inkább egyfajta kedélyjavító célja volt, hiszen továbbra sem tudni, a következő Marvel-mozi, az eredetileg május 1-re tervezett Fekete özvegy végül mikor kerül a mozikba.

Vírusfilm, tigrisek és családi mozik mennek nagyot a karanténba zárt Amerikában

Mozi helyett otthon filmeznek az emberek, szinte az összes szolgáltató nézettsége emelkedett. Ahogy arról mi is hírt adtunk, a koronavírus, nagyjából az egész országgal szinkronban Hollywoodot is a padlóra küldte: mára bezártak a mozik és színházak, az emberek többsége pedig karanténba vonult.

A járványhelyzet okozta bevételkiesést mérséklendő több stúdió is úgy döntött, elérhetővé teszi az online platformok számára friss mozifilmjeit.

Így járt az Előre, amelyet talán a legrosszabb időpontban mutattak be, így a stúdiófilmek közül ez szívott a legnagyobbat. De itt volt a bemutatója az év első botrányfilmjének; vagy épp a nagysikerű A láthatatlan embernek, ami még Drakulát is feltámasztotta. A legmerészebbet azonban a Universal stúdió lépte meg: mozi helyett azonnal

az internetre küldte az egyik nagy dobását,

a 2016-os Trollok című zenés animációs film folytatását, a Trollok a világ körült. A húzás pedig bejött: soha egyetlen film sem debütált ilyen jól a nagy online videótékákon (ezek azok a platformok, ahol előfizetési díj helyett az adott filmért kell fizetni, akárcsak az ősidőkben a videótékákban; az Amazont, a Comcast-et, az Apple-t és a FandangoNow-t számítják ide).

Trollok a világ körül

Trollok a világ körül

Fotó: imdb

A filmet 19,99$-ért (közel 6500 HUF) lehet 48 órára kikölcsönözni, ami méltányos ajánlat, ha azt nézzük, hogy ennyiből egy négytagú család nemhogy Amerikában, de Magyarországon sem igen ússza meg a mozidélutánokat. Ugyan az Universal nem közölt pontos adatokat, így kénytelenek vagyunk elhinni, amit a stúdió kommunikál, miszerint a Trollok nemcsak a legjobb digitális premier számait, de a legtöbb hétvégi kölcsönzés rekordját is felülmúlta. Hasonló technikával eddig csak a Netflix élt: ők sem közölnek nézettségi adatokat, kivéve, ha épp valamilyen világrengető rekordnézettséggel szeretnének hencegni.

Mielőtt bárki hanyatt feküdne a Trollok a világ körül eredményei miatt, érdemes megnézni a körülményeket. Egyrészt nagyon is érthető, hogy ennyien kíváncsiak voltak a filmre, hiszen ez az első alkalom, hogy egy moziba szánt sikerfilm a szokásos 90 napos ablakot mellőzve azonnal elérhető az interneten. A mese első része sikeres volt, még ha nem is kiugró: világszinten közel

350 millió dollárt szedett össze,

azaz épp eleget ahhoz, hogy a stúdió megszavazzon 100 milliót a folytatás elkészítésére. A második résznek a videótékákban ráadásul nem volt valódi ellenfele, hiszen az ott elérhető filmek ha rövid ideig is, de már láthatóak voltak a moziban.

Másrészt azonban nem egy Pixar-moziról, vagy egy hatalmas költségvetésű animációs filmről van szó, amelynek csak a marketingjére elköltenek annyit, amennyiből az egész Trollok 2-t összehozták. Azaz a Universal tökéletes filmet választott ki a történelmi bemutatóhoz: ahhoz épp elég nagy, hogy érdekelje az embereket, de annyira mégsem, hogy ragaszkodjanak a mozis bemutatóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.