A karantén nyertesei: az éneklő trollok

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 15.

Mikrofilm

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk.

Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég. A helyzet Európában is változatlan: a mozik továbbra is zárva tartanak, így az emberek az online szolgáltatókhoz fordulnak szórakozásért; a szünetelő forgatások azonban lassan a jövő évi mozinaptárat fenyegetik.

A lemondás- és halasztáscunami közepette üdítő kivételt jelent James Gunn Twitter-bejelentése, miszerint a koronavírus az Suicide Squad folytatását, valamint A galaxis őrzői harmadik részét sem érinti, így azok várhatóan csúszás nélkül érkeznek majd a vászonra. Apró szépséghiba, hogy előbbi bemutatója jövő augusztusra van kitűzve, utóbbinak viszont még tervezett időpontja sincs. Gunn bejelentésének tehát inkább egyfajta kedélyjavító célja volt, hiszen továbbra sem tudni, a következő Marvel-mozi, az eredetileg május 1-re tervezett Fekete özvegy végül mikor kerül a mozikba.

Vírusfilm, tigrisek és családi mozik mennek nagyot a karanténba zárt Amerikában

Mozi helyett otthon filmeznek az emberek, szinte az összes szolgáltató nézettsége emelkedett. Ahogy arról mi is hírt adtunk, a koronavírus, nagyjából az egész országgal szinkronban Hollywoodot is a padlóra küldte: mára bezártak a mozik és színházak, az emberek többsége pedig karanténba vonult.

A járványhelyzet okozta bevételkiesést mérséklendő több stúdió is úgy döntött, elérhetővé teszi az online platformok számára friss mozifilmjeit.

Így járt az Előre, amelyet talán a legrosszabb időpontban mutattak be, így a stúdiófilmek közül ez szívott a legnagyobbat. De itt volt a bemutatója az év első botrányfilmjének; vagy épp a nagysikerű A láthatatlan embernek, ami még Drakulát is feltámasztotta. A legmerészebbet azonban a Universal stúdió lépte meg: mozi helyett azonnal

az internetre küldte az egyik nagy dobását,

a 2016-os Trollok című zenés animációs film folytatását, a Trollok a világ körült. A húzás pedig bejött: soha egyetlen film sem debütált ilyen jól a nagy online videótékákon (ezek azok a platformok, ahol előfizetési díj helyett az adott filmért kell fizetni, akárcsak az ősidőkben a videótékákban; az Amazont, a Comcast-et, az Apple-t és a FandangoNow-t számítják ide).

Trollok a világ körül

Trollok a világ körül

Fotó: imdb

A filmet 19,99$-ért (közel 6500 HUF) lehet 48 órára kikölcsönözni, ami méltányos ajánlat, ha azt nézzük, hogy ennyiből egy négytagú család nemhogy Amerikában, de Magyarországon sem igen ússza meg a mozidélutánokat. Ugyan az Universal nem közölt pontos adatokat, így kénytelenek vagyunk elhinni, amit a stúdió kommunikál, miszerint a Trollok nemcsak a legjobb digitális premier számait, de a legtöbb hétvégi kölcsönzés rekordját is felülmúlta. Hasonló technikával eddig csak a Netflix élt: ők sem közölnek nézettségi adatokat, kivéve, ha épp valamilyen világrengető rekordnézettséggel szeretnének hencegni.

Mielőtt bárki hanyatt feküdne a Trollok a világ körül eredményei miatt, érdemes megnézni a körülményeket. Egyrészt nagyon is érthető, hogy ennyien kíváncsiak voltak a filmre, hiszen ez az első alkalom, hogy egy moziba szánt sikerfilm a szokásos 90 napos ablakot mellőzve azonnal elérhető az interneten. A mese első része sikeres volt, még ha nem is kiugró: világszinten közel

350 millió dollárt szedett össze,

azaz épp eleget ahhoz, hogy a stúdió megszavazzon 100 milliót a folytatás elkészítésére. A második résznek a videótékákban ráadásul nem volt valódi ellenfele, hiszen az ott elérhető filmek ha rövid ideig is, de már láthatóak voltak a moziban.

Másrészt azonban nem egy Pixar-moziról, vagy egy hatalmas költségvetésű animációs filmről van szó, amelynek csak a marketingjére elköltenek annyit, amennyiből az egész Trollok 2-t összehozták. Azaz a Universal tökéletes filmet választott ki a történelmi bemutatóhoz: ahhoz épp elég nagy, hogy érdekelje az embereket, de annyira mégsem, hogy ragaszkodjanak a mozis bemutatóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.