Cannes: fesztivál nincs, felhozatal van

Mikrofilm

Wes Anderson és a Pixar is ringbe szállna – ha lenne miért.

Kihirdették a 2020-as Cannes-i filmfesztivál programját - igen, azét Cannes-ét, amelyet először a koronavírus miatt elnapoltak, majd teljes egészében lefújtak. Hosszas huzavona után született meg a döntés, hogy a seregszemlét nem vonják össze az ősi ellenséggel, a Velenceivel; és a vetítések sem költöznek a netre: az egész, úgy ahogy van elmarad, ám ennek ellenére bejelentették, mely alkotásokat válogatták be a felhozatalba.

A szokásos kategóriák helyett ezúttal könnyebben értelmezhető szekciókat hoztak létre. A hűséges című blokkba kerültek a fesztiválra visszatérő művészek filmjei:

  • ott van Wes Anderson legújabb mozija; a The French Dispatch;
  • François Ozon Summer 85 című filmje;
  • a 12 év rabszolgaság rendezőjétől, Steve McQueentől beválogattak két epizódot legújabb, Small Axe című minisorozatából;
  • és Thomas Vinterberg is visszatér Druk (Another round) című filmjével.

Bejutott az elsőfilmes szekcióba Viggo Mortensen rendezői bemutatkozása, a Falling; beválogattak öt francia vígjátékot és négy animációs filmet - utóbbiak közé tartozik a Pixar legújabb dobása, a Soul, valamint Hayao Miyazaki fiának, Gorô Miyazaki-nak a legújabb animéje, az Aya to majo (Earwig and the Witch).

És hogy mégis mi értelme van a felhozatal világgá kürtölésének, ha nem is rendezik meg a fesztivált?

Elsősorban a presztízs - mind a filmeket, mind a seregszemlét illetően. Azzal ugyanis, hogy nyilvánossá tették az idei listát, az azon szereplő filmek megkapták a jogot arra, hogy a Cannes-i pecsétet viselhessék; ez nemcsak a nézők számára teszi őket vonzóbbá, hanem a forgalmazók körében is.

Másrészt viszont ez a bizonyos pecsét egyfajta "Foglalt" táblát is jelent: gyakorlatilag Cannes ilyen módon körbepisilte Wes Anderson, vagy épp a Pixar legújabb filmjét. A Cannes-ba beválogatott mozik egy rakás későbbi filmfesztiválra (Locarno, Telluride, Toronto) könnyebben bejuthatnak - már ha sor kerül ezekre -, más seregszemléken viszont épp a Cannes-i pecsét miatt nem pöröghetnek, ugyanis így elvész az exkluzivitásuk.

Ez főleg az örök ellenlábas Velencei Filmfesztiválnak lehet nagy érvágás - bár egy ideig úgy tűnt, a két fesztivál megegyezik egymással és közös filmlistával, sőt, akár közös online vetítésekkel jelentkeznek, ez egyre kevésbé tűnik valószínűnek.

A most kihirdetetett filmeknek lehetőség szerint moziba kell kerülniük jövő májusig - várhatóan azonban a legtöbb mozit még idén ringbe küldik, nem utolsósorban azért, mert a Cannes remek ugródeszkát jelenthet az Oscar-díjért folyó harcban. Elsősorban a nemzetközi filmek fő bemutatkozóhelye a francia fesztivál, de az 1955-ös Marty után idén ismét Arany Pálma-győztes vitte el a Legjobb film Oscarját. Kérdés, valódi fesztivál nélkül van-e bármelyik filmnek esélye, hogy megismételje az Élősködők diadalát.

Jó pár alkotó viszont úgy döntött, nem vesz részt az idei "van is fesztivál, meg nincs is" bohóckodásban: Paul Verhoeven inkább visszavonta leszbikus apáca-drámája nevezését; ugyanígy tett Apichatpong Weerasethakul és Bruno Drumont is legújabb alkotásával. Joanna Hogg, Nadav Lapid vagy Leos Carax új bemutatói is hasonlóan jártak - kérdés, ők inkább Velencét választják-e, vagy akár egy teljes díjszezont kihagynak és csak jövőre mutatják be filmjeiket.

Az idei, teljes Cannes-i felhozatal ezen a linken böngészhető.

(Nyitóképünkön: a fesztivál fődíja, amit az Apokalipszis most nyert el 1979-ben.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.