Az év első botrányfilmjében liberális elit vadászik a konzervatívokra

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 17.

Mikrofilm

"Az év legvitatottabb filmje, amit még senki sem látott" - hirdeti a mozi.

Tavaly nyáron a texasi El Pasóban, majd órákkal később az Ohio állambeli Daytonában történt fegyveres támadás az Egyesült Államokban. A mészárlást követő napokban Trump elnök és a konzervatív média figyelme egy bemutatás előtt álló szatirikus thrillerre fókuszált: a The Hunt című moziban egy liberális elithez tartozó csoport sport gyanánt vadászik konzervatívokra.

A Fox News annyi műsoridőt áldozott a mozira, amennyit vásárolni sem lehetne, Trump pedig a Twitteren háborgott, többek között igazi rasszistának bélyegezve a gazdag liberálisokat. A botrány hatására az Universal végül elnapolta az eredetileg 2019 szeptemberére tervezett bemutatót – most azonban úgy gondolták, elég idő telt el, így március 13-án Amerikában mégis bemutatják a filmet.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

A The Hunt Richard Connell 1924-es The Most Dangerous Game című könyvének adaptációja. A regényben egy nagymenő amerikai vadász pottyan a vízre jachtjáról, majd egy karibi szigetre úszik, ahol azonban egy orosz arisztokrata uralkodik – aki unja már az állatokra lövöldözést ezért

úgy dönt, levadássza az amerikait.

Ezt a sztorit aktualizálta napjaink egyik legmenőbb televíziós alkotója, Damon Lindelof, aki A hátrahagyottak után legutóbb a Watchmen sorozatverziójával nyűgözte le a nézőket. A The Hunt szereplőgárdájában olyan nevek tűnnek fel, mint a kétszeres Oscar-díjas Hilary Swank, Betty Gilpin vagy Emma Roberts.

A film sztorija szerint szélsőséges jobboldali nézeteket valló embereket rabolnak el, hogy unatkozó, gazdag liberálisok állatokként vadászhassák le őket. Mindez persze a tavalyi lövöldözős tragédia nélkül is felháborította Trumpot és a konzervatívokat Amerikában. A Vulture külön cikkben járt utána, van-e alapja a háborgásoknak: egyértelmű választ ugyan nem adott, de bebizonyította, hogy a film valóban szánalmas szerencsétleneknek nevezi a jobboldali áldozatokat.

Miközben a film mögött álló stúdiók reménykednek, hogy a botrány hatására emberek tömegei tódulnak majd a moziba, az alkotók nyilatkozataikban igyekszenek elvenni a mozi élét. Lindelof szerint téved a média, amikor ellentmondásos filmnek igyekszik beállítani a The Hunt-ot: "(...) ez nem egy veszélyes film. Ez nem egy provokatív film. Ez nem egy megosztó film" – nyilatkozta. Ez persze nem tartotta vissza a marketingeseket, hogy egy disznófejjel, "Az év legvitatottabb filmje, amit még senki sem látott" felirattal hirdesse a mozit.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.