Tévésorozat

Avenue 5

Mikrofilm

Armando Iannucci a kaotikus, dokumentarista ihletésű politikai vígjátékok után a sci-fi felé fordult, de csak a környezet változott, a szatirikus hang maradt: egy brit minisztérium (The Thick of It) és az amerikai alelnöki iroda (Veep) után ezúttal egy sétaűrhajón követhetjük, ahogy az emberi inkompetencia miatt elszabadul a pokol.

Armando Iannucci a kaotikus, dokumentarista ihletésű politikai vígjátékok után a sci-fi felé fordult, de csak a környezet változott, a szatirikus hang maradt: egy brit minisztérium (The Thick of It) és az amerikai alelnöki iroda (Veep) után ezúttal egy sétaűrhajón követhetjük, ahogy az emberi inkompetencia miatt elszabadul a pokol. Eddigi sorozataihoz hasonlóan az epizódok csak lazán kapcsolódnak egymáshoz, az összekötő motívum mindig egy tragikus helyzet még katasztrofálisabbra fordulása.

Egy automatikusan működő, turisták ezreit fuvarozó űrhajó valami baleset miatt letér a pályájáról, és a nyolchetesre tervezett út három évre nyúlik. A mizantróp kapitány szörnyethal a hajó javítása közben, egyedül egy karizmatikus, promóciós célokra tartott műkapitány marad (Hugh Laurie), hogy valahogy visszaterelje az Avenue 5-öt a Földre. Neki ugyan fogalma sincs az űrhajó irányításáról, hiszen egy csapat dekoratív modellnek dirigál egy álirányítópultról. Iannucci legnagyobb erőssége, hogy úgy szövi egyre sűrűbbre a cselekményt, mintha annak semmilyen íve és struktúrája sem lenne, így szippantja be a nézőt az elharapódzó káoszba, mely párhuzamosan bontakozik ki az űrben és a földi irányító központban.

Iannucci, mint mindig, most is kiváló figurákat rajzol, akik az inkompetencia különböző szintjein állnak, de nem nélkülözik az érzelmi mélységet és a szolidaritást sem. A hajó steril terei és rosszul működő kütyüi pedig külön humorforrássá válnak. A sorozat egyedül a megszokott politikai és társadalmi kommentárt nélkülözi, ám így sem utolsó mulatság.

Az HBO műsorán


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.