Tévésorozat

Az Úr sötét anyagai

Mikrofilm

A Harry Potter-sorozat mellett kissé háttérbe szorult annak idején Philip Pullman sötét és merész trilógiája (Északi fény, A titokzatos kés, A borostyán látcső), amelyben körmönfont, látványos világépítésben bújik meg az intézményes vallás kritikája, a tudomány és a hit szembenállása, a párhuzamos univerzumok létének és Isten halálának kérdése.

A Harry Potter-sorozat mellett kissé háttérbe szorult annak idején Philip Pullman sötét és merész trilógiája (Északi fény, A titokzatos kés, A borostyán látcső), amelyben körmönfont, látványos világépítésben bújik meg az intézményes vallás kritikája, a tudomány és a hit szembenállása, a párhuzamos univerzumok létének és Isten halálának kérdése. 2007-ben Chris Weitz már nekiveselkedett egy kiábrándító filmadaptációnak Az arany iránytű címmel – 12 évet kellett várnunk, amíg a BBC és az HBO újra hozzá mert nyúlni a gazdag alapanyaghoz.

A sorozat igyekszik követni a szerző narratív logikáját: beleveti a nézőt a látványos steampunkaromájú alternatív univerzumba, ahol magának kell megtanulnia a világ működését sűrű ellipszisek és elejtett félszavak közepette. Bár nyolc epizódban bőven lenne idő kibontakoztatni a sűrű szövésű cselekményt, a széria mégis hamar felfedi a titkokat. A tekintélyes költségvetésből szemkápráztatóra hizlalt látványvilág erősen hordozza a Trónok harca- és a Harry Potter-adaptációk nyomait.

A sorozat írója, Jack Thorne jó érzékkel azonosítja Pullman világának sarokköveit, s elbeszélői figyelmét a szereplők lélekállatainak, a mese mögött bujkáló sötét szexualitásnak és a társadalmi-politikai áthallásoknak szenteli, de röhejesen romantizált romaábrázolását nem sikerül a mai időkhöz igazítania. A főszereplő Dafne Keen kissé küzd a zord Lyra figurájának súlya alatt, a felnőtt szereplők viszont kiválóan teljesítenek (James McAvoy macsó hűvösségével, Ruth Wilson pedig fenyegető erotikájával hódít).

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.