A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst
mandalorian_top_story_lead.jpg

A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

A filmektől már megcsömörlöttünk, következnek a tévéműsorok!

A Disney 2012-ben vette meg a Lucasfilmet, azzal együtt pedig a Star Wars-franchise jogait is. Akkoriban sokan tartottak tőle, hogy következik a Miki egér mintás Darth Vader, a táncbetétekkel tarkított fénykard párbaj vagy épp az űrhajókon nagy számban felbukkanó hercegnők kora, s ezzel nem is tévedtek akkorát a károgók, Kylo Rent ugyanis a mai napig egy lapon emlegetik Arióbbivalellel, Jázminnal és Hófehérkével. A világ leghatalmasabb stúdiójának hatása azonban ettől sokkal prózaibb módon érvényesült:

annyi pénzt akartak kisajtolni a Galaxisból, amennyi csak lehetséges.

A több mint 4 milliárd dolláros üzlet mindössze 6 év alatt meg is térült, ennek azonban az volt az ára, hogy a közönség egész egyszerűen megcsömörlött a Star Warstól.

A 2015-ös Az ébredő erő még elképesztő sikert aratott, Amerikában mai napig ez tartja a bevételi rekordot, amit még a Bosszúállók befejező része sem tudott megdönteni. Egy évvel később érkezett aztán a Zsivány Egyes, mely nem tartozik szorosan a trilógiához, és a klasszikus Star Wars mozik közül is kilóg, így az elvárások sem voltak olyan magasak vele szemben, mégis összekalapozott világszinten 1 milliárd dollárt. 2017-ben aztán jött Az utolsó Jedik, a trilógia középső része. Korábban az emberek ki voltak éhezve a franchise-ra, hiszen a Baljós árnyakra 16, Az ébredő erőre pedig 10 évet kellett várniuk (nem számítva az animációs filmet és sorozatot); három éven belül azonban ez volt a harmadik Star Wars film, ez pedig a bevételi adatokon is meglátszott. Az utolsó Jedik Amerikában 300, világszinten 700 millió dollárral hozott kevesebbet, mint Az ébredő erő.

Pedig ekkor még hátravolt a mélypont,

a Zsivány Egyeshez hasonló antológiafilm, a Solo: Egy Star Wars történet. Ennek még saját, 275 millió dolláros költségeit sem sikerült visszahoznia Amerikában, vagyis hatalmasat bukott. Ennek ellenére az elkezdett trilógiát már nem lehetett megállítani, tavaly bemutatták a Skywalker korát, melyhez tűzoltóként visszahozták Az ébredő erő rendezőjét, J. J. Abramsot. Ő sem tudott segíteni: nemcsak túl sok volt már a Star Warsból, de ez lett a sorozat egyik legellentmondásosabb része is, Már Az utolsó Jedik is jó pár nézőt elkergettek: a Skywalker kora bevételei még ettől is elmaradtak, világszinten több mint 300 millió dollárral.

Még a Disney akkori fejese, Bob Iger is bevallotta: hibát követtek el, hogy ennyi Star Wars filmet erőltettek a mozikba. A bukástól persze nem vett a cég kopernikuszi fordulatot, egyszerűen csak lejjebb tekerte az iramot, sietség nélkül, de készül egy Skywalker-sagától független trilógia Az utolsó Jedik rendezőjétől; a Knights of the Old Republic című videójáték filmadaptációja; a Marvel-fejes Kevin Feige is dolgozik valamin; nem beszélve a The High Republic-korszakban játszódó filmről.

Addig is a Star Wars a képernyőre költözött: a tavaly induló Disney+-on debütált az első sorozat, a The Mandalorian, mely eléggé úgy festett, mintha a Disney-nél tanultak volna a bukásból: semmi epika, vagy erőltetett univerzumépítés, csak gyönyörű figurák és westernelemeket sorjázó mesélés.

A projekt óriási sikert aratott, a rajongók és kritikusok is odáig voltak érte,

ami pedig a cég szempontjából még fontosabb: sikerült nagy csinnadrattával beindítani a Netflix ellenfelének szánt saját streamingplatformjukat. Még be sem mutatták a sorozatot, mikor Jon Favreau közölte, hogy elkezdett dolgozni a második évadon, az várhatóan októberben érkezik majd, ma már azonban ott tartunk, hogy az alkotók máris a harmadik évadon munkálkodnak.

Emellett egy rakás további Star Wars-sorozat van készülőben: Ewan McGregor főszereplésével külön műsort kap Obi-Wan Kenobi; de egy előzménysorozattal visszatér a Zsivány Egyes is, Diego Luna nevével fémjelezve. Ha mindez nem lenne elég, bejelentették, hogy egy női fókuszú sorozat is készül; erről egyelőre annyit tudni, hogy nemcsak szereplői, de a készítője is nő lesz (a Russian Doll című Netflixes sikersorozatért felelős Leslye Headland), és egy alternatív idősíkban játszódik majd. Nincs tehát megállás, a Disney a tévéképernyőn gyötri tovább Star Wars nevű fejőstehenét.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.