A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst
mandalorian_top_story_lead.jpg

A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

A filmektől már megcsömörlöttünk, következnek a tévéműsorok!

A Disney 2012-ben vette meg a Lucasfilmet, azzal együtt pedig a Star Wars-franchise jogait is. Akkoriban sokan tartottak tőle, hogy következik a Miki egér mintás Darth Vader, a táncbetétekkel tarkított fénykard párbaj vagy épp az űrhajókon nagy számban felbukkanó hercegnők kora, s ezzel nem is tévedtek akkorát a károgók, Kylo Rent ugyanis a mai napig egy lapon emlegetik Arióbbivalellel, Jázminnal és Hófehérkével. A világ leghatalmasabb stúdiójának hatása azonban ettől sokkal prózaibb módon érvényesült:

annyi pénzt akartak kisajtolni a Galaxisból, amennyi csak lehetséges.

A több mint 4 milliárd dolláros üzlet mindössze 6 év alatt meg is térült, ennek azonban az volt az ára, hogy a közönség egész egyszerűen megcsömörlött a Star Warstól.

A 2015-ös Az ébredő erő még elképesztő sikert aratott, Amerikában mai napig ez tartja a bevételi rekordot, amit még a Bosszúállók befejező része sem tudott megdönteni. Egy évvel később érkezett aztán a Zsivány Egyes, mely nem tartozik szorosan a trilógiához, és a klasszikus Star Wars mozik közül is kilóg, így az elvárások sem voltak olyan magasak vele szemben, mégis összekalapozott világszinten 1 milliárd dollárt. 2017-ben aztán jött Az utolsó Jedik, a trilógia középső része. Korábban az emberek ki voltak éhezve a franchise-ra, hiszen a Baljós árnyakra 16, Az ébredő erőre pedig 10 évet kellett várniuk (nem számítva az animációs filmet és sorozatot); három éven belül azonban ez volt a harmadik Star Wars film, ez pedig a bevételi adatokon is meglátszott. Az utolsó Jedik Amerikában 300, világszinten 700 millió dollárral hozott kevesebbet, mint Az ébredő erő.

Pedig ekkor még hátravolt a mélypont,

a Zsivány Egyeshez hasonló antológiafilm, a Solo: Egy Star Wars történet. Ennek még saját, 275 millió dolláros költségeit sem sikerült visszahoznia Amerikában, vagyis hatalmasat bukott. Ennek ellenére az elkezdett trilógiát már nem lehetett megállítani, tavaly bemutatták a Skywalker korát, melyhez tűzoltóként visszahozták Az ébredő erő rendezőjét, J. J. Abramsot. Ő sem tudott segíteni: nemcsak túl sok volt már a Star Warsból, de ez lett a sorozat egyik legellentmondásosabb része is, Már Az utolsó Jedik is jó pár nézőt elkergettek: a Skywalker kora bevételei még ettől is elmaradtak, világszinten több mint 300 millió dollárral.

Még a Disney akkori fejese, Bob Iger is bevallotta: hibát követtek el, hogy ennyi Star Wars filmet erőltettek a mozikba. A bukástól persze nem vett a cég kopernikuszi fordulatot, egyszerűen csak lejjebb tekerte az iramot, sietség nélkül, de készül egy Skywalker-sagától független trilógia Az utolsó Jedik rendezőjétől; a Knights of the Old Republic című videójáték filmadaptációja; a Marvel-fejes Kevin Feige is dolgozik valamin; nem beszélve a The High Republic-korszakban játszódó filmről.

Addig is a Star Wars a képernyőre költözött: a tavaly induló Disney+-on debütált az első sorozat, a The Mandalorian, mely eléggé úgy festett, mintha a Disney-nél tanultak volna a bukásból: semmi epika, vagy erőltetett univerzumépítés, csak gyönyörű figurák és westernelemeket sorjázó mesélés.

A projekt óriási sikert aratott, a rajongók és kritikusok is odáig voltak érte,

ami pedig a cég szempontjából még fontosabb: sikerült nagy csinnadrattával beindítani a Netflix ellenfelének szánt saját streamingplatformjukat. Még be sem mutatták a sorozatot, mikor Jon Favreau közölte, hogy elkezdett dolgozni a második évadon, az várhatóan októberben érkezik majd, ma már azonban ott tartunk, hogy az alkotók máris a harmadik évadon munkálkodnak.

Emellett egy rakás további Star Wars-sorozat van készülőben: Ewan McGregor főszereplésével külön műsort kap Obi-Wan Kenobi; de egy előzménysorozattal visszatér a Zsivány Egyes is, Diego Luna nevével fémjelezve. Ha mindez nem lenne elég, bejelentették, hogy egy női fókuszú sorozat is készül; erről egyelőre annyit tudni, hogy nemcsak szereplői, de a készítője is nő lesz (a Russian Doll című Netflixes sikersorozatért felelős Leslye Headland), és egy alternatív idősíkban játszódik majd. Nincs tehát megállás, a Disney a tévéképernyőn gyötri tovább Star Wars nevű fejőstehenét.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.