A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst
mandalorian_top_story_lead.jpg

A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

A filmektől már megcsömörlöttünk, következnek a tévéműsorok!

A Disney 2012-ben vette meg a Lucasfilmet, azzal együtt pedig a Star Wars-franchise jogait is. Akkoriban sokan tartottak tőle, hogy következik a Miki egér mintás Darth Vader, a táncbetétekkel tarkított fénykard párbaj vagy épp az űrhajókon nagy számban felbukkanó hercegnők kora, s ezzel nem is tévedtek akkorát a károgók, Kylo Rent ugyanis a mai napig egy lapon emlegetik Arióbbivalellel, Jázminnal és Hófehérkével. A világ leghatalmasabb stúdiójának hatása azonban ettől sokkal prózaibb módon érvényesült:

annyi pénzt akartak kisajtolni a Galaxisból, amennyi csak lehetséges.

A több mint 4 milliárd dolláros üzlet mindössze 6 év alatt meg is térült, ennek azonban az volt az ára, hogy a közönség egész egyszerűen megcsömörlött a Star Warstól.

A 2015-ös Az ébredő erő még elképesztő sikert aratott, Amerikában mai napig ez tartja a bevételi rekordot, amit még a Bosszúállók befejező része sem tudott megdönteni. Egy évvel később érkezett aztán a Zsivány Egyes, mely nem tartozik szorosan a trilógiához, és a klasszikus Star Wars mozik közül is kilóg, így az elvárások sem voltak olyan magasak vele szemben, mégis összekalapozott világszinten 1 milliárd dollárt. 2017-ben aztán jött Az utolsó Jedik, a trilógia középső része. Korábban az emberek ki voltak éhezve a franchise-ra, hiszen a Baljós árnyakra 16, Az ébredő erőre pedig 10 évet kellett várniuk (nem számítva az animációs filmet és sorozatot); három éven belül azonban ez volt a harmadik Star Wars film, ez pedig a bevételi adatokon is meglátszott. Az utolsó Jedik Amerikában 300, világszinten 700 millió dollárral hozott kevesebbet, mint Az ébredő erő.

Pedig ekkor még hátravolt a mélypont,

a Zsivány Egyeshez hasonló antológiafilm, a Solo: Egy Star Wars történet. Ennek még saját, 275 millió dolláros költségeit sem sikerült visszahoznia Amerikában, vagyis hatalmasat bukott. Ennek ellenére az elkezdett trilógiát már nem lehetett megállítani, tavaly bemutatták a Skywalker korát, melyhez tűzoltóként visszahozták Az ébredő erő rendezőjét, J. J. Abramsot. Ő sem tudott segíteni: nemcsak túl sok volt már a Star Warsból, de ez lett a sorozat egyik legellentmondásosabb része is, Már Az utolsó Jedik is jó pár nézőt elkergettek: a Skywalker kora bevételei még ettől is elmaradtak, világszinten több mint 300 millió dollárral.

Még a Disney akkori fejese, Bob Iger is bevallotta: hibát követtek el, hogy ennyi Star Wars filmet erőltettek a mozikba. A bukástól persze nem vett a cég kopernikuszi fordulatot, egyszerűen csak lejjebb tekerte az iramot, sietség nélkül, de készül egy Skywalker-sagától független trilógia Az utolsó Jedik rendezőjétől; a Knights of the Old Republic című videójáték filmadaptációja; a Marvel-fejes Kevin Feige is dolgozik valamin; nem beszélve a The High Republic-korszakban játszódó filmről.

Addig is a Star Wars a képernyőre költözött: a tavaly induló Disney+-on debütált az első sorozat, a The Mandalorian, mely eléggé úgy festett, mintha a Disney-nél tanultak volna a bukásból: semmi epika, vagy erőltetett univerzumépítés, csak gyönyörű figurák és westernelemeket sorjázó mesélés.

A projekt óriási sikert aratott, a rajongók és kritikusok is odáig voltak érte,

ami pedig a cég szempontjából még fontosabb: sikerült nagy csinnadrattával beindítani a Netflix ellenfelének szánt saját streamingplatformjukat. Még be sem mutatták a sorozatot, mikor Jon Favreau közölte, hogy elkezdett dolgozni a második évadon, az várhatóan októberben érkezik majd, ma már azonban ott tartunk, hogy az alkotók máris a harmadik évadon munkálkodnak.

Emellett egy rakás további Star Wars-sorozat van készülőben: Ewan McGregor főszereplésével külön műsort kap Obi-Wan Kenobi; de egy előzménysorozattal visszatér a Zsivány Egyes is, Diego Luna nevével fémjelezve. Ha mindez nem lenne elég, bejelentették, hogy egy női fókuszú sorozat is készül; erről egyelőre annyit tudni, hogy nemcsak szereplői, de a készítője is nő lesz (a Russian Doll című Netflixes sikersorozatért felelős Leslye Headland), és egy alternatív idősíkban játszódik majd. Nincs tehát megállás, a Disney a tévéképernyőn gyötri tovább Star Wars nevű fejőstehenét.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.