A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst
mandalorian_top_story_lead.jpg

A Disney nem tanul: a mozik után sorozatokban tolják túl a Star Warst

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

A filmektől már megcsömörlöttünk, következnek a tévéműsorok!

A Disney 2012-ben vette meg a Lucasfilmet, azzal együtt pedig a Star Wars-franchise jogait is. Akkoriban sokan tartottak tőle, hogy következik a Miki egér mintás Darth Vader, a táncbetétekkel tarkított fénykard párbaj vagy épp az űrhajókon nagy számban felbukkanó hercegnők kora, s ezzel nem is tévedtek akkorát a károgók, Kylo Rent ugyanis a mai napig egy lapon emlegetik Arióbbivalellel, Jázminnal és Hófehérkével. A világ leghatalmasabb stúdiójának hatása azonban ettől sokkal prózaibb módon érvényesült:

annyi pénzt akartak kisajtolni a Galaxisból, amennyi csak lehetséges.

A több mint 4 milliárd dolláros üzlet mindössze 6 év alatt meg is térült, ennek azonban az volt az ára, hogy a közönség egész egyszerűen megcsömörlött a Star Warstól.

A 2015-ös Az ébredő erő még elképesztő sikert aratott, Amerikában mai napig ez tartja a bevételi rekordot, amit még a Bosszúállók befejező része sem tudott megdönteni. Egy évvel később érkezett aztán a Zsivány Egyes, mely nem tartozik szorosan a trilógiához, és a klasszikus Star Wars mozik közül is kilóg, így az elvárások sem voltak olyan magasak vele szemben, mégis összekalapozott világszinten 1 milliárd dollárt. 2017-ben aztán jött Az utolsó Jedik, a trilógia középső része. Korábban az emberek ki voltak éhezve a franchise-ra, hiszen a Baljós árnyakra 16, Az ébredő erőre pedig 10 évet kellett várniuk (nem számítva az animációs filmet és sorozatot); három éven belül azonban ez volt a harmadik Star Wars film, ez pedig a bevételi adatokon is meglátszott. Az utolsó Jedik Amerikában 300, világszinten 700 millió dollárral hozott kevesebbet, mint Az ébredő erő.

Pedig ekkor még hátravolt a mélypont,

a Zsivány Egyeshez hasonló antológiafilm, a Solo: Egy Star Wars történet. Ennek még saját, 275 millió dolláros költségeit sem sikerült visszahoznia Amerikában, vagyis hatalmasat bukott. Ennek ellenére az elkezdett trilógiát már nem lehetett megállítani, tavaly bemutatták a Skywalker korát, melyhez tűzoltóként visszahozták Az ébredő erő rendezőjét, J. J. Abramsot. Ő sem tudott segíteni: nemcsak túl sok volt már a Star Warsból, de ez lett a sorozat egyik legellentmondásosabb része is, Már Az utolsó Jedik is jó pár nézőt elkergettek: a Skywalker kora bevételei még ettől is elmaradtak, világszinten több mint 300 millió dollárral.

Még a Disney akkori fejese, Bob Iger is bevallotta: hibát követtek el, hogy ennyi Star Wars filmet erőltettek a mozikba. A bukástól persze nem vett a cég kopernikuszi fordulatot, egyszerűen csak lejjebb tekerte az iramot, sietség nélkül, de készül egy Skywalker-sagától független trilógia Az utolsó Jedik rendezőjétől; a Knights of the Old Republic című videójáték filmadaptációja; a Marvel-fejes Kevin Feige is dolgozik valamin; nem beszélve a The High Republic-korszakban játszódó filmről.

Addig is a Star Wars a képernyőre költözött: a tavaly induló Disney+-on debütált az első sorozat, a The Mandalorian, mely eléggé úgy festett, mintha a Disney-nél tanultak volna a bukásból: semmi epika, vagy erőltetett univerzumépítés, csak gyönyörű figurák és westernelemeket sorjázó mesélés.

A projekt óriási sikert aratott, a rajongók és kritikusok is odáig voltak érte,

ami pedig a cég szempontjából még fontosabb: sikerült nagy csinnadrattával beindítani a Netflix ellenfelének szánt saját streamingplatformjukat. Még be sem mutatták a sorozatot, mikor Jon Favreau közölte, hogy elkezdett dolgozni a második évadon, az várhatóan októberben érkezik majd, ma már azonban ott tartunk, hogy az alkotók máris a harmadik évadon munkálkodnak.

Emellett egy rakás további Star Wars-sorozat van készülőben: Ewan McGregor főszereplésével külön műsort kap Obi-Wan Kenobi; de egy előzménysorozattal visszatér a Zsivány Egyes is, Diego Luna nevével fémjelezve. Ha mindez nem lenne elég, bejelentették, hogy egy női fókuszú sorozat is készül; erről egyelőre annyit tudni, hogy nemcsak szereplői, de a készítője is nő lesz (a Russian Doll című Netflixes sikersorozatért felelős Leslye Headland), és egy alternatív idősíkban játszódik majd. Nincs tehát megállás, a Disney a tévéképernyőn gyötri tovább Star Wars nevű fejőstehenét.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.