Az emberek ismét megőrülnek a Szellemirtóktól

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 29.

Mikrofilm

Az eredeti klasszikust még mindig rajongás övezi, az újabb folytatások viszont óriási elégedetlenséget váltottak ki.

Év elején érkezett a hír, hogy Jason Reitman rendezésében 2020-ban új Szellemirtók-film érkezik, ami az ígéretek szerint az eredeti univerzumban játszódik majd – jelentsen ez bármit.

A hír óriási vitákat váltott ki internet-szerte, csak úgy, mint a legutóbbi rész. De mi ez a felháborodás egy több mint 30 éves film folytatásaival kapcsolatban? Ennek próbált utánajárni az AV club cikke. „Dick move” – szabad fordításban: köcsög húzás – így kommentálta a legújabb filmmel kapcsolatos híreket Leslie Jones, a 2016-os Szellemirtók egyik főszereplője.

false

 

Paul Feig rebotja a trollok egyik kedvenc gumicsontja volt. A korszellemmel összhangban női főszereplőkkel készült, ami sokakat kiakasztott; majd kijött a film trailere, ami hamar az internet legutáltabb előzetesévé vált; a Youtube-örökrangsorban ma is ez a 34. legtöbb dislike-ot kapott videó – ekkor pedig még semmit nem lehetett tudni arról, milyen maga a film. Az utálat tehát egyértelműen a női szereplőknek szólt.

A hímsoviniszta internetes lejárató kampányt szerény bevételek követték:

mivel Amerikában még gyártási költségeit sem hozta vissza, méretes bukásnak könyvelték el a filmet.Jones felháborodása tehát annak szól, hogy a trollok és a boksz office-bukta után a stúdió úgy döntött, felhagy a női vonallal, és visszatér a gyökerekhez. Mégis, az internet ismét elégedetlenkedik.

Az AV club cikkírója szerint ennek főleg a nosztalgia az oka: mivel a rajongók úgy érzik, egyszer már megégették magukat a három évvel ezelőtti próbálkozással, nem akarják, hogy ismét kedvenc filmjüket zaklassák. Bár az évi összesített bevételek továbbra is arról tanúskodnak, hogy megéri folytatásokat és újrázásokat gyártani, a Rotten Tomatoes nevű, kritikákat összesítő oldal kiszámolta, hogy a remake-ek és rebootok átlagosan még fele olyan jók sincsenek, mint az eredeti filmek.

false

 

Ami az 1984-es film szereplőgárdáját illeti, Dan Aykroyd bármiben benne lenne, akár egy Stranger Things-szerű, tini-Szellemirtókba is; Bill Murray a pletykák szerint hallani sem akar róla; Harold Ramis pedig, akire a csapatot összetartó erőként hivatkoztak, 2014-ben meghalt. Kérdés tehát, hogy mi valósulhat meg a már most hangoztatott marketingszövegből, miszerint az új film az „igazi” Szellemirtók-rajongóknak készül majd, annak hangnemében.

Az eredeti film rendezője, Ivan Reitman – aki egyébként az új filmet rendező Jason Reitman édesapja – ezúttal producerként szállt be a projektbe.

Abba valószínűleg ő sem reménykedik már,

hogy sikerül megismételni a ’84-es film sikerét;

ez az 1989-es második résszel neki sem jött össze. Az eredeti mozi igazi intézménynek számít: a belőle készült rajzfilmet például itthon is játszották a kertévék, a főcímdala, az aranyköpései, a jelmezek és kultikus kellékek ismertek Magyarországon is – mégis, a közelében sem járunk annak, amilyen rajongás Amerikában övezi a Szellemirtókat.

false

 

Az első tervek szerint a film még egy űrben játszódó horror-komédia-sci-fi-családi film hibrid lett volna; ennek valamennyi eleme megtalálható ugyan a kész filmben is, Ivan Reitman azonban a látványos megoldások helyett inkább a figurákra koncentrált, és egy buddy comedyt kreált az ötletből.

Elvégre senki nem a szellemek miatt szereti a Szellemirtókat. Reitman szerint a film máig tartó kultusza is a szereplők közötti kiváló összhangnak köszönhető, illetve annak, hogy a téma ellenére a megvalósítás igencsak családbarát. És persze ott van a sokat emlegetett nosztalgiafaktor is.Reitman a ’84-es Szellemirtók előtt készítette el a Bombázók a seregnek című filmet, amiben a deadpan humort, valamint a Murray, Ramis és közte lévő kémiát is tesztelte – és minden remekül működött.

Bill Murray generációja ironikus, semmittevő lázadójává vált,

ami tökéletesen illeszkedett Aykroyd kisfiús lelkesedéséhez és Ramis merevségéhez. A folytatásban bár megvoltak ugyanezek, mégsem sikerült megismételni az első rész sikerét: eltűnt a frissesség, a keresetlen báj és a humor sem volt már a régi.

false

 

Egy megbukott reboot-kísérlet után Jason Reitman a jelek szerint ugyanazzal próbálkozik, mint a második epizód: az első rész rajongóira építve akarja eladni azt, ami sokak szerint megismételhetetlen. Ha viszont eltérne az eredeti univerzumtól, és saját vízióját valósítaná meg, mint a 2016-os női változattal Paul Feig, filmje szintén halálra lenne ítélve. Hiába, így jár az ember, ha egy kultfilmez nyúl hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.