Az igazság a történelemről, az alkoholizmusról és a disznóvágásról – ismét itt a Cseh Filmkarnevál

  • narancs.hu
  • 2025. január 29.

Mikrofilm

Immár 11. alkalommal rendezik meg a Cseh Filmkarnevált, amely ismét a múlt év legsikeresebb és legérdekesebb alktásaival várja a nézőket.

A Cseh Filmkarneválon vetítik az egyik legnézettebb cseh filmet: ez Dan Svátek Egy alkoholista nő naplója című alkotása. Ahogy a címe is árulkodik, közelről sem egy könnyes komédiáról van szó, mégis több mint 550 ezren látták Csehországban. A film egy alkoholizmusban szenvedő fiatal nő megrázó portréja: főhőse kezdetben csak bulik és kocsmázások alkalmával önt fel a garatra, később azonban már otthon is egyre gyakrabban ürülnek ki a borosüvegek. A film nem igyekszik mentegetni főszereplőjét, csupán bemutatja zaklatott családi hátterét, mely nem biztosított számára biztonságos megküzdési módokat. Emellett betekintést nyerhetünk többszörösen terhelt házasságába is: Michaela kénytelen férjével együtt annak gyerekkori otthonába beköltözni, túlzottan kontrolláló anyósa pedig teljesen megmérgezi az életüket. Gyerekük érkezése csak tovább bonyolítja a helyzetet, Michaela pedig egyre többször menekül alkoholba a problémák elől. Svátek filmjében vékony a határ a rendszeresen becsúszó egy-egy pohár bor és az alkoholizmus között, amikor azonban lejtőre kerül az ember, már nincs, ami megállítsa, csak saját akaratereje és a támogató közeg; már ha van olyan szerencsés, hogy ezek ott vannak neki.

A filmet február 8-án, szombaton 18 órakor vetítik a Toldi moziban.

Olyan erő vagyok, amit nem tudtok megtörni!” – mantrázza magának Az amerikás lány főhősnője. Édesapja elhagyta a családot, hogy a tengerentúlon próbáljon szerencsét, alkoholista édesanyja soha nem is foglalkozott vele. Árvaházba kerül, majd nevelőszülők dobálják őt forró krumpliként egymás között, míg javítóintézetben nem végzi. A kommunista Csehszlovákia igyekszik megtörni szabadságszerető szellemét, de ő nem enged saját álomképéből: apja után akar menni Amerikába, ahol nemcsak szülői szeretetet találhatna, de reményt is, hogy az lehessen, ami lenni szeretne. Viktor Tauš filmje bátran zsonglőrködik az idősíkokkal, különböző beállításokkal és szubjektív kameranézetekkel, miközben minden jelenet a főszereplő lelki állapotához illeszkedő, egyedi színben pompázik. Az amerikás lány néha olyan, mint egy utópia, máskor, mint egy varázsvilág – ám a tündérszárnyakat kettétörve legközelebb már a rögvalóság vágja pofán a főhőst és a nézőket is.

A filmet február 5-én, szerdán 20 órakor vetítik a budapesti Toldi moziban . A vetítés után ott lesz a film rendezője, Viktor Tauš is.

A fesztivál egyik legérdekesebb programjának az Egy történet – két film című szekció ígérkezik. Ennek keretében ugyanis levetítik Herendi Gábor Futni mentem című filmjét, ami immár hivatalosan is a rendszerváltás utáni második legnézettebb magyar filmmé vált 615 ezres nézőszámával. Az állami támogatás nélkül készült film, a 2019-es cseh Nők, ha futnak című komédia remake-je – ezt pedig szintén levetítik a Filmkarneválon, így megnézhetjük, hogyan szabták át Herendiék Martin Horský filmjét. Nem véletlen egyébként, hogy a Vertigo épp ehhez a cseh filmhez nyúlt: a Nők, ha futnakot több mint egymillióan látták a moziban, 200 millió cseh koronát is meghaladó bevételével pedig a mai napig ez számít a legsikeresebb cseh filmnek.

A Futni mentemet február 6-án, csütörtökön 17:45-kor vetítik, a Nők, ha futnak 20 órakor látható a Toldi Moziban.

A Fivérek vérbeli izgalmas történelmi akciófilm, mely egy, Csehországban a mai napig vitatott megítélésű eseményt elevenít fel. Főhősei, Josef és Ctirad Mašín megelégeli a csehszlovák diktatúra elnyomását. A nácik ellen harcoló, mártír édesapjuk a múltból üzen nekik, mire elhatározzák, hogy hozzá hasonlóan ők is fegyvert fognak. Hősködésről álmodni és a valóságban hőssé válni azonban két, teljesen különböző dolog: az erőszak erőszakot szül, így akcióiknak köszönhetően egyre több vér tapad a kezükhöz. Hamar az ország történetének legnagyobb embervadászata indul ellenük, nekik pedig nemzetük megváltása helyett már csak annyi a céljuk, hogy élve elmenekülhessenek az országból. Tomáš Mašín filmje hollywoodi megvalósítással meséli el az eseményeket, nem idealizálja azonban főhőseit, az ítélkezést pedig meghagyja a nézőknek.

A filmet február 7-én, pénteken 19 órakor vetítik a Toldi Moziban. A vetítést követően ott lesz a rendező, Tomáš Mašín is.

Az Egy éjszaka egy végzetes szerelem drámai története, melynek főhősei saját rossz döntéseik foglyaivá válnak. Adam sikeres rockzenész volt, ám ittasan a volán mögé ülve megölt egy lányt, amiért börtönbe került, és most képtelen rendes munkát találni. Hiába szeretne ismét zenélni, el kell tartania családját és törlesztenie kell adósságait. Felesége, Eliška akkor is kitartott mellette, mikor rács mögött ült, kitartóan nevelve közös gyereküket is. A szorongató helyzet miatt azonban kénytelen erotikus munkát vállalni: webkamerázni kezd.

A filmet február 8-án, szombatin 20 órakor vetítik a Toldi moziban, ahol vendégül látják a rendezőt, David Laňkát is.

A Tor keserédes vígjáték, mely a korai Milos Formant idézi. Ahogy a Tűz van, babám! sem egyszerűen egy tűzoltóbálról szól, úgy Adam Martinec filmjének disznóvágása is túlmutat magán: a széthulló emberi kapcsolatokat mutatja be. Brüsszel már a tort is be akarja tiltani, a nagypapának elege van az egészből, ezért megfogadja, hogy nem tart többé disznót, a szomszéd állatkínzás miatt feljelenti az egész családot, a friss vért pedig kiborul, így már normális hurkát sem lehet készíteni. Ez az egyetlen alkalom az évben, amikor a család minden tagja jelen van, de ahelyett, hogy ünnepelnének, mindenki nyűgnek fogja fel a dolgot. A disznóvágás egykor szent rítusa ugyanúgy kiüresedett, mint a pajta, amit egykor még kalákába építettek, vagy épp a házassága, amelyben az egyik főszereplő él.

A filmet február 9-én, vasárnap 20 órakor vetítik a Toldi moziban.

További információ és jegyvásárlás a Cseh Centrum oldalán érhető el ide kattintva.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.