Az igazság a történelemről, az alkoholizmusról és a disznóvágásról – ismét itt a Cseh Filmkarnevál

  • narancs.hu
  • 2025. január 29.

Mikrofilm

Immár 11. alkalommal rendezik meg a Cseh Filmkarnevált, amely ismét a múlt év legsikeresebb és legérdekesebb alktásaival várja a nézőket.

A Cseh Filmkarneválon vetítik az egyik legnézettebb cseh filmet: ez Dan Svátek Egy alkoholista nő naplója című alkotása. Ahogy a címe is árulkodik, közelről sem egy könnyes komédiáról van szó, mégis több mint 550 ezren látták Csehországban. A film egy alkoholizmusban szenvedő fiatal nő megrázó portréja: főhőse kezdetben csak bulik és kocsmázások alkalmával önt fel a garatra, később azonban már otthon is egyre gyakrabban ürülnek ki a borosüvegek. A film nem igyekszik mentegetni főszereplőjét, csupán bemutatja zaklatott családi hátterét, mely nem biztosított számára biztonságos megküzdési módokat. Emellett betekintést nyerhetünk többszörösen terhelt házasságába is: Michaela kénytelen férjével együtt annak gyerekkori otthonába beköltözni, túlzottan kontrolláló anyósa pedig teljesen megmérgezi az életüket. Gyerekük érkezése csak tovább bonyolítja a helyzetet, Michaela pedig egyre többször menekül alkoholba a problémák elől. Svátek filmjében vékony a határ a rendszeresen becsúszó egy-egy pohár bor és az alkoholizmus között, amikor azonban lejtőre kerül az ember, már nincs, ami megállítsa, csak saját akaratereje és a támogató közeg; már ha van olyan szerencsés, hogy ezek ott vannak neki.

A filmet február 8-án, szombaton 18 órakor vetítik a Toldi moziban.

Olyan erő vagyok, amit nem tudtok megtörni!” – mantrázza magának Az amerikás lány főhősnője. Édesapja elhagyta a családot, hogy a tengerentúlon próbáljon szerencsét, alkoholista édesanyja soha nem is foglalkozott vele. Árvaházba kerül, majd nevelőszülők dobálják őt forró krumpliként egymás között, míg javítóintézetben nem végzi. A kommunista Csehszlovákia igyekszik megtörni szabadságszerető szellemét, de ő nem enged saját álomképéből: apja után akar menni Amerikába, ahol nemcsak szülői szeretetet találhatna, de reményt is, hogy az lehessen, ami lenni szeretne. Viktor Tauš filmje bátran zsonglőrködik az idősíkokkal, különböző beállításokkal és szubjektív kameranézetekkel, miközben minden jelenet a főszereplő lelki állapotához illeszkedő, egyedi színben pompázik. Az amerikás lány néha olyan, mint egy utópia, máskor, mint egy varázsvilág – ám a tündérszárnyakat kettétörve legközelebb már a rögvalóság vágja pofán a főhőst és a nézőket is.

A filmet február 5-én, szerdán 20 órakor vetítik a budapesti Toldi moziban . A vetítés után ott lesz a film rendezője, Viktor Tauš is.

A fesztivál egyik legérdekesebb programjának az Egy történet – két film című szekció ígérkezik. Ennek keretében ugyanis levetítik Herendi Gábor Futni mentem című filmjét, ami immár hivatalosan is a rendszerváltás utáni második legnézettebb magyar filmmé vált 615 ezres nézőszámával. Az állami támogatás nélkül készült film, a 2019-es cseh Nők, ha futnak című komédia remake-je – ezt pedig szintén levetítik a Filmkarneválon, így megnézhetjük, hogyan szabták át Herendiék Martin Horský filmjét. Nem véletlen egyébként, hogy a Vertigo épp ehhez a cseh filmhez nyúlt: a Nők, ha futnakot több mint egymillióan látták a moziban, 200 millió cseh koronát is meghaladó bevételével pedig a mai napig ez számít a legsikeresebb cseh filmnek.

A Futni mentemet február 6-án, csütörtökön 17:45-kor vetítik, a Nők, ha futnak 20 órakor látható a Toldi Moziban.

A Fivérek vérbeli izgalmas történelmi akciófilm, mely egy, Csehországban a mai napig vitatott megítélésű eseményt elevenít fel. Főhősei, Josef és Ctirad Mašín megelégeli a csehszlovák diktatúra elnyomását. A nácik ellen harcoló, mártír édesapjuk a múltból üzen nekik, mire elhatározzák, hogy hozzá hasonlóan ők is fegyvert fognak. Hősködésről álmodni és a valóságban hőssé válni azonban két, teljesen különböző dolog: az erőszak erőszakot szül, így akcióiknak köszönhetően egyre több vér tapad a kezükhöz. Hamar az ország történetének legnagyobb embervadászata indul ellenük, nekik pedig nemzetük megváltása helyett már csak annyi a céljuk, hogy élve elmenekülhessenek az országból. Tomáš Mašín filmje hollywoodi megvalósítással meséli el az eseményeket, nem idealizálja azonban főhőseit, az ítélkezést pedig meghagyja a nézőknek.

A filmet február 7-én, pénteken 19 órakor vetítik a Toldi Moziban. A vetítést követően ott lesz a rendező, Tomáš Mašín is.

Az Egy éjszaka egy végzetes szerelem drámai története, melynek főhősei saját rossz döntéseik foglyaivá válnak. Adam sikeres rockzenész volt, ám ittasan a volán mögé ülve megölt egy lányt, amiért börtönbe került, és most képtelen rendes munkát találni. Hiába szeretne ismét zenélni, el kell tartania családját és törlesztenie kell adósságait. Felesége, Eliška akkor is kitartott mellette, mikor rács mögött ült, kitartóan nevelve közös gyereküket is. A szorongató helyzet miatt azonban kénytelen erotikus munkát vállalni: webkamerázni kezd.

A filmet február 8-án, szombatin 20 órakor vetítik a Toldi moziban, ahol vendégül látják a rendezőt, David Laňkát is.

A Tor keserédes vígjáték, mely a korai Milos Formant idézi. Ahogy a Tűz van, babám! sem egyszerűen egy tűzoltóbálról szól, úgy Adam Martinec filmjének disznóvágása is túlmutat magán: a széthulló emberi kapcsolatokat mutatja be. Brüsszel már a tort is be akarja tiltani, a nagypapának elege van az egészből, ezért megfogadja, hogy nem tart többé disznót, a szomszéd állatkínzás miatt feljelenti az egész családot, a friss vért pedig kiborul, így már normális hurkát sem lehet készíteni. Ez az egyetlen alkalom az évben, amikor a család minden tagja jelen van, de ahelyett, hogy ünnepelnének, mindenki nyűgnek fogja fel a dolgot. A disznóvágás egykor szent rítusa ugyanúgy kiüresedett, mint a pajta, amit egykor még kalákába építettek, vagy épp a házassága, amelyben az egyik főszereplő él.

A filmet február 9-én, vasárnap 20 órakor vetítik a Toldi moziban.

További információ és jegyvásárlás a Cseh Centrum oldalán érhető el ide kattintva.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szivásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.