Magyar látványtervező filmje is szerepel a Sundance Filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2025. január 31.

Mikrofilm

A világ egyik legnagyobb presztízsű seregszemléjének versenyszekciójában vetítik a Love, Brooklynt, melynek látványtervezője a Teplán Lili.

Már javában zajlik a január 23-án kezdődött, és egészen február 2-ig tartó Sundance filmfesztivál az egyesült államokbeli Utah két városában, Park Cityben és Salt Lake Cityben. Ez az egyik legismertebb filmes seregszemle, mely tavaly ünnepelte 40. születésnapját. Az idei fesztiválon a versenyszekcióban mutatták be Rachael Abigail Holder Love, Brooklyn című filmjét, mely három brooklyni lakos életét mutatja be szerelmeik, veszteségeik, karrierjük és barátságaik révén. A film egyik producere Steven Soderbergh volt, és többek között szerepel benne a Holdfény, a Selma és az Időcsavar sztárja, André Holland is.

De ami számunkra ennél is érdekesebb, hogy látványtervezője nem más, mint a magyar Teplán Lili. Mint a Klubrádió vele készült beszélgetéséből kiderült, Magyarországon született és nőtt fel, de immár tíz éve Amerikában él. Korábban dolgozott az Egy könyvmoly regényes élete című, magyarul is megjelent bestseller filmadaptációjában (The Storied Life of A.J. Fikry), az Old Man című 2022-es thrillerben csakúgy, mint a Mr. Robot című sorozatban vagy a We’re All Going to the World’s Fair című művészhorrorban is. Utóbbi rendezője, Jane Schoenbrun áll a múlt év egyik legjobb filmje, a Ragyogj, TV, ragyogj! mögött is. Teplán Lili tagja az art directorok, azaz látványtervezők amerikai céhének is. Mint az interjúban elmondta, meghatározó élmény volt számára Mácsai János gyerektábora, itt erősödött meg benne, hogy valamilyen kreatív munkával szeretne foglalkozni. Gimnázium után a New York Film Academy képzésére járt.

A Love, Brooklynt a The Hollywood Reporter ódának nevezi egy drámai változáson átmenő városhoz (azaz városrészhez, hiszen Brooklyn New York része). A film többek között azt mutatja be, miként tér vissza az élet a normális kerékvágásba a Covid és a lezárások után. A The Wrap kritikájában élettel teli elsőfilmnek hívta az alkotást, míg a Deadline úgy írt róla, mint egy elengedésről szóló, gyengéd szerelmeslevélről, amit a városrésznek címeztek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.