Az iráni újhullám legelismertebb alkotójáé a Cannes-i Filmfesztivál fődíja

Mikrofilm

A cseresznye íze 1997-es diadala óta az It Was Just an Accident a második iráni film, amely elnyerte az Arany Pálmát. Rendezője Jafar Panahi.

Egy iráni film, az It Was Just an Accident győzelmével ért véget a Cannes-i Filmfesztivál, ez vitte haza a seregszemle fődíjának számító Arany Pálmát. A film – melyet a The Hollywood Reporter az iráni autoriter rezsim elleni támadásnak címkézett – feszült thriller, melynek főhőse egy egykori politikai fogoly. Elrabolja azt a személyt, akit volt kínzójának vél, majd más disszidensekkel együtt dönt róla, megölje-e vagy sem. Panahitól egyáltalán nem áll távol ez a típusú, nagyon is direkt politizálás: ő maga is politikai fogolyként ült a börtönben, 2023-as szabadulása óta ez az első alkotása.

A róla szóló cannes-i portré nem véletlenül viseli A világ legelismertebb disszidens filmkészítője címet. Karrierjét Irán egyik legismertebb rendezőjének, Abbas Kiarostaminak az asszisztenseként kezdte; Kiarostami filmje, A cseresznye íze volt az első és a mostani alkalomig az egyetlen iráni film, amely meg tudta nyerni az Arany Pálmát. Panahi már legelső játékfilmjével, az 1995-ös A fehér léggömbbel eljutott Cannes-ba, ahol elnyerte a legjobb bemutatkozásnak járó Caméra d’Or díjat. A kör című, 2000-ben született alkotását a Velencei Filmfesztiválon hat díjjal, köztük Arany Oroszlánnal ismerték el.

Panahi először 2009-ben került összetűzésbe az iráni rezsimmel, amikor megjelent egy olyan diáknak a temetésén, akit a 2009-2010-es „zöld forradalom” tüntetései során öltek meg. (Az 1978-79-es iráni forradalom utáni legnagyobb tüntetéssorozat azután tört ki, hogy a hatalom beavatkozott a választásokba. A tüntetők Mahmud Ahmadinezsád elnök távozását követelték, a zöld szín pedig eredetileg kihívójának, Mir Hoszein Muszavinak a kampányát jellemezte, de később a tiltakozók és az ellenzék szimbólumává vált. A békésnek induló tüntetéseket a hatalom hamar leverte; többen meghaltak, százak kerültek börtönbe – G. Á.) Panahinak megtiltották, hogy elhagyja az országot, majd amikor 2010-ben bejelentette, hogy egy olyan filmet szeretne készíteni, melyben megjelennének a tüntetések, húsz évre szóló utazási és filmkészítési tiltást kapott, valamint hatévnyi felfüggesztett börtönbüntetést – hivatalosan „a rendszer elleni propagandáért”. Emiatt hiába választották be a Berlinale zsűrijébe, nem tudott részt venni a fesztiválon – tüntetésül üresen hagyták a helyét, amely hatalmas médiaérdeklődést váltott ki akkoriban.

Panahi a tiltás és a nehéz körülmények ellenére mindig megtalálta a módot az alkotásra. Miután 2010-ben házi őrizetre ítélték, iPhone-nal, a nappalijában, iguanájával forgatta le Ez nem egy film című esszémoziját. 2013-as, Closed Curtain című filmjét ugyancsak titokban készítette nyári otthonában, lehúzott redőnyök mögött. 2015-ös, Taxi Teherán című filmjét úgy készítette el, hogy kocsiját használta stúdió gyanánt; a 2018-as Három nőt és a 2022-es Itt nincsenek medvéket pedig gyéren lakott vidéki helyszíneken forgatta, a valóságot és a fikciót összegyúrva – ő maga is mindkét filmben megjelenik mint „Jafar Panahi, a híres filmrendező”. Ezekkel a filmjeivel vált nemzetközileg is ismert alkotóvá, az iráni újhullám legelismertebb figurájává. Az USB-ken kicsempészett alkotásait szerte a világon díjazták, az Oscarra azonban soha nem volt igazán esélye.

Legutóbbi filmje, az Itt nincsenek medvék egy rendezőről szól (akit természetesen ő maga alakított); az iráni-török határra érkezve egy szerelmesfilmet akar forgatni, ám az élet és a lehetőségek felülírják a filmkészítést. Sokáig úgy tűnt, ez lesz az utolsó mozija, mivel 2022 júliusában a hatóságok letartóztatták a rendezőt a 2010-es ítéletre hivatkozva. 2023 februárjában szabadult, miután éhségsztrájkba kezdett. Érthetetlen módon az iráni legfelsőbb bíróság végül Panahi javára döntött, és megsemmisítették a korábbi ítéletet, így nem áll már utazási vagy lakhelyelhagyási tilalom alatt. Ennek köszönhető, hogy ő maga vette át az Arany Pálmát és interjút is adott Cannes-ban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.