Az iráni újhullám legelismertebb alkotójáé a Cannes-i Filmfesztivál fődíja

Mikrofilm

A cseresznye íze 1997-es diadala óta az It Was Just an Accident a második iráni film, amely elnyerte az Arany Pálmát. Rendezője Jafar Panahi.

Egy iráni film, az It Was Just an Accident győzelmével ért véget a Cannes-i Filmfesztivál, ez vitte haza a seregszemle fődíjának számító Arany Pálmát. A film – melyet a The Hollywood Reporter az iráni autoriter rezsim elleni támadásnak címkézett – feszült thriller, melynek főhőse egy egykori politikai fogoly. Elrabolja azt a személyt, akit volt kínzójának vél, majd más disszidensekkel együtt dönt róla, megölje-e vagy sem. Panahitól egyáltalán nem áll távol ez a típusú, nagyon is direkt politizálás: ő maga is politikai fogolyként ült a börtönben, 2023-as szabadulása óta ez az első alkotása.

A róla szóló cannes-i portré nem véletlenül viseli A világ legelismertebb disszidens filmkészítője címet. Karrierjét Irán egyik legismertebb rendezőjének, Abbas Kiarostaminak az asszisztenseként kezdte; Kiarostami filmje, A cseresznye íze volt az első és a mostani alkalomig az egyetlen iráni film, amely meg tudta nyerni az Arany Pálmát. Panahi már legelső játékfilmjével, az 1995-ös A fehér léggömbbel eljutott Cannes-ba, ahol elnyerte a legjobb bemutatkozásnak járó Caméra d’Or díjat. A kör című, 2000-ben született alkotását a Velencei Filmfesztiválon hat díjjal, köztük Arany Oroszlánnal ismerték el.

Panahi először 2009-ben került összetűzésbe az iráni rezsimmel, amikor megjelent egy olyan diáknak a temetésén, akit a 2009-2010-es „zöld forradalom” tüntetései során öltek meg. (Az 1978-79-es iráni forradalom utáni legnagyobb tüntetéssorozat azután tört ki, hogy a hatalom beavatkozott a választásokba. A tüntetők Mahmud Ahmadinezsád elnök távozását követelték, a zöld szín pedig eredetileg kihívójának, Mir Hoszein Muszavinak a kampányát jellemezte, de később a tiltakozók és az ellenzék szimbólumává vált. A békésnek induló tüntetéseket a hatalom hamar leverte; többen meghaltak, százak kerültek börtönbe – G. Á.) Panahinak megtiltották, hogy elhagyja az országot, majd amikor 2010-ben bejelentette, hogy egy olyan filmet szeretne készíteni, melyben megjelennének a tüntetések, húsz évre szóló utazási és filmkészítési tiltást kapott, valamint hatévnyi felfüggesztett börtönbüntetést – hivatalosan „a rendszer elleni propagandáért”. Emiatt hiába választották be a Berlinale zsűrijébe, nem tudott részt venni a fesztiválon – tüntetésül üresen hagyták a helyét, amely hatalmas médiaérdeklődést váltott ki akkoriban.

Panahi a tiltás és a nehéz körülmények ellenére mindig megtalálta a módot az alkotásra. Miután 2010-ben házi őrizetre ítélték, iPhone-nal, a nappalijában, iguanájával forgatta le Ez nem egy film című esszémoziját. 2013-as, Closed Curtain című filmjét ugyancsak titokban készítette nyári otthonában, lehúzott redőnyök mögött. 2015-ös, Taxi Teherán című filmjét úgy készítette el, hogy kocsiját használta stúdió gyanánt; a 2018-as Három nőt és a 2022-es Itt nincsenek medvéket pedig gyéren lakott vidéki helyszíneken forgatta, a valóságot és a fikciót összegyúrva – ő maga is mindkét filmben megjelenik mint „Jafar Panahi, a híres filmrendező”. Ezekkel a filmjeivel vált nemzetközileg is ismert alkotóvá, az iráni újhullám legelismertebb figurájává. Az USB-ken kicsempészett alkotásait szerte a világon díjazták, az Oscarra azonban soha nem volt igazán esélye.

Legutóbbi filmje, az Itt nincsenek medvék egy rendezőről szól (akit természetesen ő maga alakított); az iráni-török határra érkezve egy szerelmesfilmet akar forgatni, ám az élet és a lehetőségek felülírják a filmkészítést. Sokáig úgy tűnt, ez lesz az utolsó mozija, mivel 2022 júliusában a hatóságok letartóztatták a rendezőt a 2010-es ítéletre hivatkozva. 2023 februárjában szabadult, miután éhségsztrájkba kezdett. Érthetetlen módon az iráni legfelsőbb bíróság végül Panahi javára döntött, és megsemmisítették a korábbi ítéletet, így nem áll már utazási vagy lakhelyelhagyási tilalom alatt. Ennek köszönhető, hogy ő maga vette át az Arany Pálmát és interjút is adott Cannes-ban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.