James Cameron szerint Pókember-filmje a legjobb mozija, pedig soha nem készült el

Mikrofilm

A Titanic és az Avatar rendezője egy Terminátorhoz és A nyolcadik utas: a Halálhoz hasonló, valósághűbb képregénymozit álmodott meg – de soha nem kapott lehetőséget az elkészítésére.

A 2004-2011 között futó Törtetők című sorozat azt mutatja be, hogyan válik egy jóképű, ám ismeretlen színész hollywoodi sztárrá. Karrierje egyik legnagyobb fordulópontját egy képregényfilm jelenti: kezdetben nem akarja elvállani Aquaman szerepét, ám mikor megtudja, hogy James Cameron rendezi a filmet, azonnal aláírja a szerződést, a mozi pedig minden idők legsikeresebbjévé válik. Ez persze nem jelenti azt, hogy főhősünkre ne várnának további nehézségek Hollywoodban.

A fentiek 2021-ben persze egészen máshogy csengenek: az Aquaman című képregényből 2018-ban valóban film készült, egy csapással világsztárrá varázsolva Jason Momoát. James Cameron pedig a Titanic után tényleg még egyszer megcsinálta a lehetetlent, azaz elkészítette a világ legsikeresebb filmjét, az Avatart. A film sztárja, Sam Worthington azonban az elképesztő siker ellenére a sorozat főhőséhez hasonlóan azóta se igazán találja helyét Hollywoodban. A Törtetők alkotói tehát ráéreztek valamire.

Sőt James Cameron most megjelenő Tech Noir: The Art of James Cameron című könyvéből azt is megtudhatjuk, hogy a rendező valóban megpróbálkozott egy képregényadaptációval, csak Aquaman helyett Pókembert álmodta volna a vászonra. Még jóval Sam Raimi 2002-es, a képregényfilmek virágkorát elhozó adaptációja előtt járunk, amikor Cameron már túl volt a Terminátor második részén, de még nem készítette el a Titanicot.

Amint a rendező magyarázta, a hőst ugyan Pókembernek hívják, valójában azonban inkább Póksrác, vagy Pókgimnazista: egy geek fiatal, akit senkinek nem tűnik fel, hiszen az iskolában is népszerűtlen. Ezt a fajta geek játékosságot a legújabb, Tom Holland-féle filmek persze már abszolút magukévá tették (nem is beszélve az Oscar-díjas Pókember: Irány a Pókverzum! című animációról), de erre Cameron nem tért ki. Mint mondta, az ő változatában Pókember szuperereje egyfajta metaforát jelentett a potenciálok kiaknázatlanságára, ami megvan ugyan az emberekben, csak épp nem ismerik fel magukban. „A fejemben szintén ott volt egy metafora a pubertáskorra, arra a változásra, amely ekkor végbemegy a testben, a társadalommal kapcsolatos szorongásokra és elvárásokra, az azzal a nemmel való kapcsolatra, amelyhez vonzódunk” fejtegette tovább. Mint elmondta, mindezt ráadásul durvább, valóságosabb módon szerette volna megvalósítani; a szuperhősök többsége ugyanis valamiféle ábrándos, idilli módon jelenik meg a vásznon, míg Cameron a Terminátorhoz, vagy A nyolcadik utas: A Halálhoz hasonlóan olyan filmet képzelt el, ami a valóságban játszódik, nem egy Gotham Cityhez hasonló kitalált városban. „New Yorkot szerettem volna, a jelenkorban. A srácot megcsípi egy pók. Átváltozik egy szuperképességekkel rendelkező fiúvá, akinek az az álma, hogy Pókember legyen, csinál egy borzalmas jelmezt, amelyet később fel kell javítania – és a legnagyobb problémája a gúnyája. Azt szerettem volna, ha mindez a valóságban gyökerezik, az egyetemes emberi tapasztalatokban. Szerintem jó szórakozás lett volna elkészíteni” – foglalta össze. Mint elmondta,

saját Pókember-filmje valószínűleg a legjobb mozi, amit soha nem készített el.

Cameronnak ugyanis nem sikerült megszerezni a Pókember filmes jogait. Amikor később mégis áruba bocsátották a jogokat, nem tudta rávenni a Fox stúdiót, hogy pénzt áldozzanak rá: a Sony stúdiónak túl sok kikötése volt, így a Fox inkább lemondott róluk, Peter Chernin akkori fejes ugyanis nem akart belemerülni a jogi hercehurcába. „Hülyéskedtek? Ez az egész több milliárd dollárt érhet, később akár 10 milliárdot is!” – fakadt ki a stúdióra Cameron. Végül igaza lett: a Pókember világában játszódó 10 film eddig összesen több mint 7 milliárd dollár bevételt hozott, a hamarosan érkező folytatásokkal pedig egészen biztosan meglesz az a bizonyos 10 milliárd is.

Azért Cameronnak így sincs oka panaszra: a Pókemberrel is felszerelt Bosszúállók ugyan rövid időre letaszították filmjét a világ legsikeresebb mozijának trónjáról, az Avatar azonban a vírusnak köszönhetően hamar visszahódította a címet. Így jelenleg a világ három legnagyobb bevételű filmjéből kettő Cameron nevéhez köthető. „A Titanic után hoztam azt a döntést, hogy csak a saját dolgaimmal foglalkozok, nem dolgozom másoknak. Azt hiszem a soha meg nem valósuló Pókember-film volt az a seggberúgás, amire szükségem van, hogy létrehozhassam saját projektjeimet” – fogalmazott a rendező.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.