James Cameron szerint Pókember-filmje a legjobb mozija, pedig soha nem készült el

Mikrofilm

A Titanic és az Avatar rendezője egy Terminátorhoz és A nyolcadik utas: a Halálhoz hasonló, valósághűbb képregénymozit álmodott meg – de soha nem kapott lehetőséget az elkészítésére.

A 2004-2011 között futó Törtetők című sorozat azt mutatja be, hogyan válik egy jóképű, ám ismeretlen színész hollywoodi sztárrá. Karrierje egyik legnagyobb fordulópontját egy képregényfilm jelenti: kezdetben nem akarja elvállani Aquaman szerepét, ám mikor megtudja, hogy James Cameron rendezi a filmet, azonnal aláírja a szerződést, a mozi pedig minden idők legsikeresebbjévé válik. Ez persze nem jelenti azt, hogy főhősünkre ne várnának további nehézségek Hollywoodban.

A fentiek 2021-ben persze egészen máshogy csengenek: az Aquaman című képregényből 2018-ban valóban film készült, egy csapással világsztárrá varázsolva Jason Momoát. James Cameron pedig a Titanic után tényleg még egyszer megcsinálta a lehetetlent, azaz elkészítette a világ legsikeresebb filmjét, az Avatart. A film sztárja, Sam Worthington azonban az elképesztő siker ellenére a sorozat főhőséhez hasonlóan azóta se igazán találja helyét Hollywoodban. A Törtetők alkotói tehát ráéreztek valamire.

Sőt James Cameron most megjelenő Tech Noir: The Art of James Cameron című könyvéből azt is megtudhatjuk, hogy a rendező valóban megpróbálkozott egy képregényadaptációval, csak Aquaman helyett Pókembert álmodta volna a vászonra. Még jóval Sam Raimi 2002-es, a képregényfilmek virágkorát elhozó adaptációja előtt járunk, amikor Cameron már túl volt a Terminátor második részén, de még nem készítette el a Titanicot.

Amint a rendező magyarázta, a hőst ugyan Pókembernek hívják, valójában azonban inkább Póksrác, vagy Pókgimnazista: egy geek fiatal, akit senkinek nem tűnik fel, hiszen az iskolában is népszerűtlen. Ezt a fajta geek játékosságot a legújabb, Tom Holland-féle filmek persze már abszolút magukévá tették (nem is beszélve az Oscar-díjas Pókember: Irány a Pókverzum! című animációról), de erre Cameron nem tért ki. Mint mondta, az ő változatában Pókember szuperereje egyfajta metaforát jelentett a potenciálok kiaknázatlanságára, ami megvan ugyan az emberekben, csak épp nem ismerik fel magukban. „A fejemben szintén ott volt egy metafora a pubertáskorra, arra a változásra, amely ekkor végbemegy a testben, a társadalommal kapcsolatos szorongásokra és elvárásokra, az azzal a nemmel való kapcsolatra, amelyhez vonzódunk” fejtegette tovább. Mint elmondta, mindezt ráadásul durvább, valóságosabb módon szerette volna megvalósítani; a szuperhősök többsége ugyanis valamiféle ábrándos, idilli módon jelenik meg a vásznon, míg Cameron a Terminátorhoz, vagy A nyolcadik utas: A Halálhoz hasonlóan olyan filmet képzelt el, ami a valóságban játszódik, nem egy Gotham Cityhez hasonló kitalált városban. „New Yorkot szerettem volna, a jelenkorban. A srácot megcsípi egy pók. Átváltozik egy szuperképességekkel rendelkező fiúvá, akinek az az álma, hogy Pókember legyen, csinál egy borzalmas jelmezt, amelyet később fel kell javítania – és a legnagyobb problémája a gúnyája. Azt szerettem volna, ha mindez a valóságban gyökerezik, az egyetemes emberi tapasztalatokban. Szerintem jó szórakozás lett volna elkészíteni” – foglalta össze. Mint elmondta,

saját Pókember-filmje valószínűleg a legjobb mozi, amit soha nem készített el.

Cameronnak ugyanis nem sikerült megszerezni a Pókember filmes jogait. Amikor később mégis áruba bocsátották a jogokat, nem tudta rávenni a Fox stúdiót, hogy pénzt áldozzanak rá: a Sony stúdiónak túl sok kikötése volt, így a Fox inkább lemondott róluk, Peter Chernin akkori fejes ugyanis nem akart belemerülni a jogi hercehurcába. „Hülyéskedtek? Ez az egész több milliárd dollárt érhet, később akár 10 milliárdot is!” – fakadt ki a stúdióra Cameron. Végül igaza lett: a Pókember világában játszódó 10 film eddig összesen több mint 7 milliárd dollár bevételt hozott, a hamarosan érkező folytatásokkal pedig egészen biztosan meglesz az a bizonyos 10 milliárd is.

Azért Cameronnak így sincs oka panaszra: a Pókemberrel is felszerelt Bosszúállók ugyan rövid időre letaszították filmjét a világ legsikeresebb mozijának trónjáról, az Avatar azonban a vírusnak köszönhetően hamar visszahódította a címet. Így jelenleg a világ három legnagyobb bevételű filmjéből kettő Cameron nevéhez köthető. „A Titanic után hoztam azt a döntést, hogy csak a saját dolgaimmal foglalkozok, nem dolgozom másoknak. Azt hiszem a soha meg nem valósuló Pókember-film volt az a seggberúgás, amire szükségem van, hogy létrehozhassam saját projektjeimet” – fogalmazott a rendező.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."