Az Oscar-díja után drámában játszik Cillian Murphy

  • narancs.hu
  • 2024. március 26.

Mikrofilm

Bányászat, korrupt szakszervezeti vezető, gyilkosság és bosszú – mindez ráadásul igaz történeten alapszik!

Ahogy az lenni szokott, az Oscar-díj még a befutott színészek előtt is új perspektívákat nyit meg. Az Oppenheimerért díjazott Cillian Murphy nemsokára egy valós történeten alapuló film főszerepét játszhatja.

A Blood Runs Coal című mozi Mark A. Bradley hasonló című tényregényének adaptációja, amely a ’60-as évek Pennsylvániájában játszódik és a bányászokról szól.

 
Fotó: CNN
 

 

A szakszervezetüket egy Rony Boyle nevű férfi vezeti, aki a leírások alapján igazi, filmbe illő rosszfiúnak tűnik: a tagdíjat zsebre vágva nagyvilági életet él, privát helikopterrel utazik, és mit sem törődik a munkásokkal és az őket érintő súlyos balesetekkel. Ezt elégeli meg egy Jock Yablonski nevű bányász, aki elindul a szakszervezeti választáson. Boyle azonban nemcsak csaláshoz folyamodik, hogy megtarthassa tisztségét, de meg is gyilkoltatja a kihívóját, sőt, annak feleségét és lányát is. A merénylet elől azonban megmenekülnek Yablonski fiai – ezek egyikét alakítja Murphy, aki igyekszik bosszút állni és közben megreformálni a bányász szakszervezetet.

A történetből 1986-ban már készült film: A hatalom megfizetben többek között Charles Bronson, Ellen Burstyn és a fiatal Keanu Reeves is feltűnt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.