Azt hitték, forradalmasítja majd a filmnézést, de megint csak befuccsolt az interaktív mozi

Mikrofilm

A streamingek felfutásával úgy tűnt, végre megvan az igazi platform az interaktív filmekhez – a Netflix azonban most a maradék ilyen tartalmait is törölte. Pedig milyen jó ötletnek tűnt, hogy mi, nézők választhatjuk ki, milyen irányt vegyen a történet!

2018 decemberében érkezett a Netflixre a Fekete tükör különleges filmje, a Bandersnatch. Az 1984-ben játszódó (az utalás a napnál is világosabb) történet szerint egy fiatal programozó úgy dönt, videójátékot készít a Bandersnatch nevű fantasyregényből, amelyet egy őrült zseni írt, aki állítólag a felesége fejét is levágta. Munka közben azonban főhősünk elkezdi megkérdőjelezni, hogy minek az adaptálásához is látott hozzá – és egyáltalán, mi a valóság.

A platform 90 perces filmként tüntette fel a Fekete tükör különkiadását, melynek különlegessége az volt, hogy menet közben a nézők választhatták ki, merre menjen tovább a történet. Ehhez több mint 5 órányi anyagot forgattak – ezekkel együtt öt befejezése is létezik a sztorinak attól függően, hogyan döntenek a nézők, sőt a hírek szerint még egy titkos befejezés is létezik.

Azaz hogy létezett: a Netflix ugyanis pár napja törölte a Bandersnatchet és egy másik interaktív tartalmát, A megtörhetetlen Kimmy Schmidt című sorozatának Kimmy vs The Reverend (Kimmy kontra a tiszteletes) című special episode-ját. Tina Fey és Robert Carlock műsora egy nőről szól, aki egy világvégeszektából kiszabadulva New Yorkban kezd új életet, a különkiadás pedig azt mutatta be, hogy házasságra készül, de a tiszteletes egy gonosz tervvel igyekszik ezt megakadályozni – a nézőnek pedig arról kellett döntenie, hogy a főhős mit is csináljon.

Ezeknek a tartalmaknak a törlésével a Netflix gyakorlatilag a teljes interaktív könyvtárától megszabadult – miközben pár éve még úgy tűnt, ez lesz a streaming következő nagy dobása. Volt is benne ráció: azzal, hogy az emberek a hagyományos tévéről átszoktak a streamingre, elvileg a kezükbe vették az irányítást. A Netflix és társainak felfutása azt mutatta, a nézők nem szeretnék többé, ha egy csatorna vagy egy tévétársaság írná elő, mikor, mit és min nézzenek, innen pedig már tényleg csak néhány kacifántos lépés volt az, hogy az éppen futó tartalomba is beleszólást adjanak nekik.

Erre próbált rájátszani a Netflix, először 2017-ben, amikor kijöttek a Csizmás, a kandúr kalandjai című gyerekműsoruk egyik interaktív epizódjával, a Könyves, a kandúrral. Ebben olyan kérdéseket tettek fel a nézőnek mint például „Csizmás harcoljon velük vitézül, vagy csevegjen velük egy tea felett?” Csizmás, a kandúr mellett a nálunk kevésbé ismert Buddy Thunderstruck és Strech Armstrong is megkapták a maguk interaktív epizódjait, majd miután a Netflix kikísérletezte a módszert a gyerekműsoroknál, érkeztek a már említett felnőtteknek szóló tartalmak is.

A lapozgatós könyvektől a speciális mozitermekig

Habár az ilyen, interaktív filmek és sorozatok pár éve még valóban forradalminak tűntek, valójában régóta voltak kísérletek a nézői-olvasói élmény interaktívvá tételére. A legkézenfekvőbb példák erre nyilván a videójátékok, melyekben szintén mi döntünk, mit teszünk és merre indulunk, ráadásul ma már jószerivel filmszerű minőségben. De már ezeket megelőzően is voltak próbálkozások arra, hogy a felhasználó úgy érezhesse, az ő kezében van a kormány: ott voltak például a 80-as évek Kaland, játék, kockázat könyvsorozatának darabjai és az ezekhez hasonló lapozgatós füzetek, melyeknél olvasás közben kellett dönteni, merre tovább, majd a vonatkozó részlethez lapozni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.