Új streaminplatform jött létre a palesztin filmek számára

Mikrofilm

A Watermelon+-on Oscar-jelölt palesztin és nemzetközi filmek is nézhetőek – miközben a Netflix épp törölte a platformon elérhető palesztin alkotások nagy részét.

Az izraeli-palesztin ellentét a Hamász 2023. október 7-i terrortámadásával izzott fel ismét, azóta a konfliktus az egész világon megosztja az embereket az amerikai egyetemektől kezdve a Disney új Hófehérke-remake-jének főszereplőiig. Az idei Oscaron végül kisebb meglepetésre egy izraeli-palesztin összefogással született, sok vitát keltő dokumentumfilm, a Nincs más föld győzött, amely azt mutatja be, hogyan próbálja az izraeli kormány elűzni a palesztinokat, köztük a film egyik készítőjét a megszállt Ciszjordánia Masafer Yatta nevű tartományából. Az indulatokról és feszültségről sokat elárul, hogy mindezek után néhányan a film Oscar-díjas rendezőjén álltak bosszút – mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

Tavaly október közepén a Netflix is eltávolított a platformjáról 19 palesztinokról szóló vagy palesztin alkotók által készített filmet. „Azt sürgetjük, hogy magyarázzák meg döntésüket és állítsák vissza a palesztin alkotásokat! Aggódunk, hogy azzal, hogy a Netflix szinte a teljes palesztin filmgyűjteményét törölte, csak tovább marginalizálódnak a palesztin hangok most, amikor az izraeli hadsereg kétmillió, Gázában élő palesztint vet alá népirtásnak” – fogalmazott a Freedom Forward nevű emberi jogi szervezet képviselője.

A Netflix még 2021 októberében indította el Palesztin történetek (Palestinian Stories) nevű gyűjteményét 32 címmel, melyeknek jogait három évre lincenszelték. A cég a panaszokra válaszul azt írta, hogy ezek a jogok épp most jártak le, ezért kerültek le a filmek. A Freedom Forward szerint azonban ha a Netflixet valóban érdekelnék a palesztinok, akkor 300 milliárd dolláros vállalatként megengedhetné magának, hogy megújítsa ezeket a jogokat.

A törlés ellenére a platformon maradt még elérhető palesztin film: a The Hollywood Reporter tavalyi cikke az Ibrahim: A Fate to Define című 2019-es dokumentumfilmet emlegeti, amely viszont ma már elérhetetlen; de fent van viszont a Farha című 2021-es dráma, amely egy 14 éves kislány szemszögén keresztül mutatja be az 1948-as palesztin exodust – igaz, csak angol felirattal, azaz úgy érhető el, ha a profilunk nyelvét is angolra állítjuk.

A palesztin hangok és a róluk szóló filmek felerősítése céljából indult el a tavaly egy palesztin származású amerikai testvérpár által alapított Watermelon Pictures új streamingplatformja, a Watermelon+. „Egy olyan megtiszteltetés volt ezeket a filmeket gondozni és megfelelő otthont találni számukra, amelyet ezután is folytatni szeretnénk. Mindez csak a kezdet. A célunk, hogy a Watermelon+ egy kihagyhatatlan platformmá váljon a kiszolgáltatott közösségek számára bárhol a világon; egy igazi otthonná azok számára a bátor, elkötelezett történetmesélők számára, akik megérdemlik, hogy lássák őket” – fogalmazott Badie Ali, aki a testvérével, Hamzával együtt a Watermelon Pictures alapítója és vezetője. Azt szeretnék, ha nem csak afféle múzeumként őriznék meg ezeket a filmeket, de alkotók új generációit is inspirálnák.

Az Indiewire cikke szerint a platform elindításában fontos szerepet játszott a The Encampments című dokumentumfilm sikeres mozis szereplése, amelyet a Watermelon forgalmazott. Kei Pritsker és Michael T. Worman filmje az amerikai Columbia Egyetem palesztinpárti diáktüntetéseit mutatja be, premierje a Koppenhágai Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon (CPH: DOX) volt március végén, azóta telt házzal vetítették többek között a New York-i Angelika Film Center-ben.

A dokumentumfilm azonban témája miatt maga is indulatokat szül: április végén 200 ember számára tervezték vetíteni a kaliforniai UCLA egyetemen, a rendőrség viszont beszüntette az eseményt, három tüntetőt le is tartóztattak. A doku iránti érdeklődést csak tovább növelte, hogy egyik főszereplőjét, Mahmoud Khalilt, a Columbián zajló palesztinpárti tüntetések egyik vezérét is letartóztatták. A botrányok ellenére a kritikusok odavannak a filmért, jelenleg 94 százalékon áll a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon.

A The Encampments hamarosan nézhető lesz a Watermelon+ felületén, csakúgy, mint az Al-hadiya című, 2021-ben Oscarra jelölt rövidfilm, valamint a rendező, Farah Nabulsi nagyjátékfilmes bemutatkozása, a két évvel ezelőtt készült The Teacher. Ez egy tanárról szól, aki különös csapdahelyzetbe kerül a politikai elkötelezettsége, egy brit szociális munkásnőhöz kötődő gyengédebb érzelmei és az egyik tanítványához fűződő kapcsolata miatt.

Szintén nézhető lesz a platformon A sivatagon át, Jordánia első Oscar-jelölt filmje, melyet 2016-ban épp a magyar Saul fia győzött le az akkor még Legjobb idegennyelvű filmnek nevezett kategóriában. Ez egy beduin fiú felnőtté válásának története az I. világháborúban, az Arab-félsziget Hijaz nevű tartományában.

Ugyancsak az Oscarért versenyzett 2013-ban az Öt törött kamera című dokumentumfilm, amely egy palesztin farmer erőszakmentes ellenállását mutatja be az izraeli hadsereggel szemben – a díjat akkor a Rodriguez nyomában című zenés doku nyerte el előle. A hírek szerint hamarosan az Öt törött kamera is érkezik a Watermelon+-ra.

A 2013-as Omar volt a második palesztin film a 2005-ös Mennyország most után, melyet Oscarra jelöltek. A Legjobb idegennyelvű film kategóriája abban az évben a szokottnál is erősebb volt, a végső győztes olasz A nagy szépség mellett versenyzett akkor a dán A vadászat és a belga Alabama és Monroe is – az Omar ezekhez hasonlóan zseniális, márpedig három ilyen kiemelkedő film ritka egy kategóriában. Hany Abu-Assad drámája egy fiatal palesztin szabadságharcosról szól, aki beleegyezik, hogy informátorként dolgozzon, miután belekeveredik egy izraeli katona meggyilkolásába. Végül a bűn, a hazaszeretet és a szerelem olyan pókhálószerű csapdájában találja magát, amelyből nincs menekvés. Hamarosan az Omar is elérhetővé válik majd az Indiewire szerint.

Jelöléshez nem jutott, de a rövidlistára felkerült és máris nézhető a platformon Palesztina hivatalos idei Oscar-nevezettje, a From Ground Zero. A Gázában született elismert palesztin rendező, Rashig Masharawi ötletéből született antológiamozi 22 rövidfilmen keresztül mutatja be, milyen az élet Gázában; akad köztük fikció, dokumentumfilm, animáció és kísérleti film is.

Szintén máris nézhető a Pomegranates and Myrrh című dráma, melyben egy palesztin táncos egy rab feleségévé válik; a Menekülő főhősei pedig 1967-ben menekülnek Palesztinából Jordániába.

A platform az egész világon elérhető, ám a filmek mellé eredeti hang mellé legtöbbször csak angol felirat választható. A havidíj 7,99 dollár, azaz 3000 forint, míg az éves előfizetés 79,99 dollárba, azaz közel 30 ezer forintba kerül. Lehetőség van egyes filmeket is kölcsönözni (6,99 dollár), illetve megvásárolni (14,99 dollár) is.

A Watermelon+ elérhető ezen a linken.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.