Pamela Anderson nagy visszatérésében összemosódik a szerep és a színész

Mikrofilm

Az utolsó táncosnőben Pamela Anderson saját maga egyfajta alteregóját játssza, alakítása pedig közel járt ahhoz, hogy Oscar-jelölést kapjon. Ám Gia Coppola filmje túlzottan ragaszkodik a főszereplője és főhőse közötti párhuzamokhoz.

Pamela Andersonról a legtöbb embernek valószínűleg a Playboy-címlapok és a Baywatch jutnak eszébe. A nyuszis magazin borítóján először 1989-ben, 22 évesen szerepelt, míg C. J. Parkerként 26 évesen mutatkozott be az ikonikus sorozatban, amelyben öt évadon keresztül játszott. Pamela Anderson azonban ma már 57 éves, és nem szeretné, ha örökre nyuszis lányként és piros fürdőruhás vízimentőként emlékeznének rá, ezért az elmúlt években keményen dolgozott azon, hogy átalakítsa imázsát.

A színésznő 2023-ban Szeretettel, Pamela címmel adta ki önéletrajzi könyvét, ugyanebben az évben pedig a Netflixen is kijött róla egy dokumentumfilm Pamela közelről címmel. A hasonló, hírességek életét bemutató dokuk manapság nagyon megszaporodtak (és mint ebből a korábbi cikkünkből kiderül, mindez a hagyományos dokumentumfilmek rovására is megy), Anderson filmje azonban több volt, mint egy hírnevet nézettségre váltó, üres mozgóképes memoár. A film ugyanis azt mutatta be, hogyan lesz meghatározó a férfi nézőpont egy nő életében, majd szorít ki abból gyakorlatilag minden egyebet.

Modellként Anderson azért műttette meg mellét, majd esett át több más beavatkozáson is, hogy így feleljen meg annak a képnek, amit egy címlaplánytól elvártak, nemsokára viszont rá kellett jönnie, hogy az ő személye már teljesen eltűnt és lényegtelenné vált a „Pamela Anderson” nevű szexszimbólum árnyékában. Ettől a képtől próbált elszakadni könyvével, dokumentumfilmjével vagy például azzal a döntésével, hogy 2023 óta nem hord sminket – szeretné, ha megítélését, kinézetét immár nem a férfiak nézőpontja, hanem ő maga határozhatná meg. 

Hogy mindezt megértsük, még visszább kell mennünk azonban az időben, ahhoz a dologhoz, ami Pamela Andersonnal kapcsolatban a legtöbbeknek beugrik: a szexfilmjéhez. 1995-ben ugyanis kiszivárgott az akkori férjével, Tommy Lee-vel készített házi pornóvideójuk, amely a kilencvenes években, internet nélkül is elképesztő sebességgel terjedt el a világban. Míg Tommy Lee bármiféle negatív hatás nélkül megúszta az esetet (merthogy ő ugye egy rocksztár), Anderson a mai napig nem tudta levakarni magáról a kétes hírnevet – ez is sokat elárul arról, mennyivel gyengébb a nők érdekérvényesítése, és milyen kettős mércével kell szembenézniük. De ha ez nem lenne elég, 2022-ben Pam és Tommy címmel minisorozat is készült a világ leghíresebb szexvideójának történetéről, amely gyakorlatilag ugyanazt tette Andersonnal, mint a szexfilm: a testéből és a botrányából kreált bevételt úgy, hogy neki semmi beleszólása nem volt a dologba. Erről és a filmről ebben a korábbi cikkünkben írtunk bővebben.

Hogy mindez miért lényeges Pamela Anderson új filmjével, Az utolsó táncosnővel (The Last Showgirl) kapcsolatban? Leginkább azért, mert a film nagyon is rájátszik a főhőse és az azt alakító Pamela Anderson közötti párhuzamra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.