Pamela Anderson nagy visszatérésében összemosódik a szerep és a színész

Mikrofilm

Az utolsó táncosnőben Pamela Anderson saját maga egyfajta alteregóját játssza, alakítása pedig közel járt ahhoz, hogy Oscar-jelölést kapjon. Ám Gia Coppola filmje túlzottan ragaszkodik a főszereplője és főhőse közötti párhuzamokhoz.

Pamela Andersonról a legtöbb embernek valószínűleg a Playboy-címlapok és a Baywatch jutnak eszébe. A nyuszis magazin borítóján először 1989-ben, 22 évesen szerepelt, míg C. J. Parkerként 26 évesen mutatkozott be az ikonikus sorozatban, amelyben öt évadon keresztül játszott. Pamela Anderson azonban ma már 57 éves, és nem szeretné, ha örökre nyuszis lányként és piros fürdőruhás vízimentőként emlékeznének rá, ezért az elmúlt években keményen dolgozott azon, hogy átalakítsa imázsát.

A színésznő 2023-ban Szeretettel, Pamela címmel adta ki önéletrajzi könyvét, ugyanebben az évben pedig a Netflixen is kijött róla egy dokumentumfilm Pamela közelről címmel. A hasonló, hírességek életét bemutató dokuk manapság nagyon megszaporodtak (és mint ebből a korábbi cikkünkből kiderül, mindez a hagyományos dokumentumfilmek rovására is megy), Anderson filmje azonban több volt, mint egy hírnevet nézettségre váltó, üres mozgóképes memoár. A film ugyanis azt mutatta be, hogyan lesz meghatározó a férfi nézőpont egy nő életében, majd szorít ki abból gyakorlatilag minden egyebet.

Modellként Anderson azért műttette meg mellét, majd esett át több más beavatkozáson is, hogy így feleljen meg annak a képnek, amit egy címlaplánytól elvártak, nemsokára viszont rá kellett jönnie, hogy az ő személye már teljesen eltűnt és lényegtelenné vált a „Pamela Anderson” nevű szexszimbólum árnyékában. Ettől a képtől próbált elszakadni könyvével, dokumentumfilmjével vagy például azzal a döntésével, hogy 2023 óta nem hord sminket – szeretné, ha megítélését, kinézetét immár nem a férfiak nézőpontja, hanem ő maga határozhatná meg. 

Hogy mindezt megértsük, még visszább kell mennünk azonban az időben, ahhoz a dologhoz, ami Pamela Andersonnal kapcsolatban a legtöbbeknek beugrik: a szexfilmjéhez. 1995-ben ugyanis kiszivárgott az akkori férjével, Tommy Lee-vel készített házi pornóvideójuk, amely a kilencvenes években, internet nélkül is elképesztő sebességgel terjedt el a világban. Míg Tommy Lee bármiféle negatív hatás nélkül megúszta az esetet (merthogy ő ugye egy rocksztár), Anderson a mai napig nem tudta levakarni magáról a kétes hírnevet – ez is sokat elárul arról, mennyivel gyengébb a nők érdekérvényesítése, és milyen kettős mércével kell szembenézniük. De ha ez nem lenne elég, 2022-ben Pam és Tommy címmel minisorozat is készült a világ leghíresebb szexvideójának történetéről, amely gyakorlatilag ugyanazt tette Andersonnal, mint a szexfilm: a testéből és a botrányából kreált bevételt úgy, hogy neki semmi beleszólása nem volt a dologba. Erről és a filmről ebben a korábbi cikkünkben írtunk bővebben.

Hogy mindez miért lényeges Pamela Anderson új filmjével, Az utolsó táncosnővel (The Last Showgirl) kapcsolatban? Leginkább azért, mert a film nagyon is rájátszik a főhőse és az azt alakító Pamela Anderson közötti párhuzamra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.