Film

Bánom is én, ha elítél az utókor

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 28.

Mikrofilm

A történelmet ugyan a győztesek írják, de értelmezése mindig az éppen uralkodó politikai széljárásnak van kitéve. A művészeknek pedig az a feladatuk, hogy ha a szelek úgy fordulnak, akkor szembeállva pisiljenek. Nem szélkakas a filmet rendező Radu Jude, és hősnője, a szintén rendező Mariana sem: szeretnék szembesíteni a társadalmat a múlttal, még ha erre rajtuk kívül senki sem vágyik.

„Miért nem mutatja be a kommunizmus bűneit? Háború volt, mások is gyilkoltak, nem csak mi. Na jó, néhány zsidót megöltünk, de nem lehetne legalább a számokat kozmetikázni kicsit?” A puha cenzúra minden eszközt bevet, hogy Mariana a nekik tetsző módon alkossa meg politikai tablóját. A téma az 1941-es odesszai mészárlás, Ion Antonescu zsidó népirtása. Nehéz vállalkozás.

Jude filmjében végtelen, így hamar kiüresedő politizáló monológok váltakoznak a korhű ruhákkal és fegyverekkel előadott, olcsó reenactmenttel; mindezeket pedig hol archív történelmi felvételek, hol hamis bombahangeffektek festik alá. A Bánom is én… allegóriája egyszerre gyökerezik a román köz­életben, és van tele félelmetesen sok hazai párhuzammal. Mariana A márványember Agnieszkájának lendületével vágtat keresztül-kasul a vásznon, egyedül magánéleti válsága és a filozofálgatással töltött fürdései közben áll meg egy-egy pillanatra. Wajda filmjének hősével ellentétben viszont nem az igazságot keresi, csak a maga igazát igyekszik tűzön-vízen keresztülvinni. Jude szerint a művészeket is csak utólag ítéli meg a történelem ítélőszéke – addig mennek, amíg bírnak, a saját fejük után.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.