Film

Bánom is én, ha elítél az utókor

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 28.

Mikrofilm

A történelmet ugyan a győztesek írják, de értelmezése mindig az éppen uralkodó politikai széljárásnak van kitéve. A művészeknek pedig az a feladatuk, hogy ha a szelek úgy fordulnak, akkor szembeállva pisiljenek. Nem szélkakas a filmet rendező Radu Jude, és hősnője, a szintén rendező Mariana sem: szeretnék szembesíteni a társadalmat a múlttal, még ha erre rajtuk kívül senki sem vágyik.

„Miért nem mutatja be a kommunizmus bűneit? Háború volt, mások is gyilkoltak, nem csak mi. Na jó, néhány zsidót megöltünk, de nem lehetne legalább a számokat kozmetikázni kicsit?” A puha cenzúra minden eszközt bevet, hogy Mariana a nekik tetsző módon alkossa meg politikai tablóját. A téma az 1941-es odesszai mészárlás, Ion Antonescu zsidó népirtása. Nehéz vállalkozás.

Jude filmjében végtelen, így hamar kiüresedő politizáló monológok váltakoznak a korhű ruhákkal és fegyverekkel előadott, olcsó reenactmenttel; mindezeket pedig hol archív történelmi felvételek, hol hamis bombahangeffektek festik alá. A Bánom is én… allegóriája egyszerre gyökerezik a román köz­életben, és van tele félelmetesen sok hazai párhuzammal. Mariana A márványember Agnieszkájának lendületével vágtat keresztül-kasul a vásznon, egyedül magánéleti válsága és a filozofálgatással töltött fürdései közben áll meg egy-egy pillanatra. Wajda filmjének hősével ellentétben viszont nem az igazságot keresi, csak a maga igazát igyekszik tűzön-vízen keresztülvinni. Jude szerint a művészeket is csak utólag ítéli meg a történelem ítélőszéke – addig mennek, amíg bírnak, a saját fejük után.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.