Szemrevaló

Bicska Maxi – Brecht háromgarasos filmje

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Film a filmről, ami soha nem készülhetett el – Joachim Lang drámája minden téren igyekszik megfelelni Brecht eszméinek. A drámaíró minden mondata idézet; a színházi képek folyamatosan keverednek a darab és a film születését bemutató képekkel, s már a nácizmus is ott dörömböl az ajtón. Nem hiányoznak az elidegenítő effektusok sem: a szereplők változatos formákban törik át a negyedik falat, így nyomatékosítva, hogy amit látunk, az csak csalás és ámítás. A Koldusoperából ugyanis hiába készült már három filmadaptáció, Brecht elképzelései soha nem ölthettek testet a vásznon.

Lang kísérlete a Háromgarasos opera főpróbáján kezdődik, a vállalkozás óriási bukást ígér: lázadnak a színészek, a producer és mindenki. Egyedül Brecht nyugodt – őt nem érdeklik a nézők vagy a pénzemberek elvárásai, forradalmasítani akarja a színházat. A darab végül hatalmas siker lesz, a filmtől kezdetben ódzkodó írót pedig rabul ejti az adaptáció gondolata. A stúdió blockbustert szeretne, Brecht viszont a kapitalizmus marxista kritikáját – mindig ugyanaz a mese, a tőkések lebutított, tutista változata feszül neki a radikális művészetnek. A film mindezt ügyesen vegyíti a Koldusopera cselekményével: Brecht és Bicska Maxi megpróbáltatásai cipzárként fonódnak egymásba, és a felsőbb hatalommal folytatott harcuk is hasonlóan alakul. Az írót kiteszik a produkcióból, amely végül G. W. Pabst rendezésében csak nyomokban emlékeztetett az alkotó eredeti szatírájára. Maxi pedig „jó útra tér”, bankigazgató lesz. Kirabolni vagy alapítani, neki egyre megy.

Vetítik: október 1., 20.00; október 6., 20.30

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.