Szemrevaló

Bicska Maxi – Brecht háromgarasos filmje

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Film a filmről, ami soha nem készülhetett el – Joachim Lang drámája minden téren igyekszik megfelelni Brecht eszméinek. A drámaíró minden mondata idézet; a színházi képek folyamatosan keverednek a darab és a film születését bemutató képekkel, s már a nácizmus is ott dörömböl az ajtón. Nem hiányoznak az elidegenítő effektusok sem: a szereplők változatos formákban törik át a negyedik falat, így nyomatékosítva, hogy amit látunk, az csak csalás és ámítás. A Koldusoperából ugyanis hiába készült már három filmadaptáció, Brecht elképzelései soha nem ölthettek testet a vásznon.

Lang kísérlete a Háromgarasos opera főpróbáján kezdődik, a vállalkozás óriási bukást ígér: lázadnak a színészek, a producer és mindenki. Egyedül Brecht nyugodt – őt nem érdeklik a nézők vagy a pénzemberek elvárásai, forradalmasítani akarja a színházat. A darab végül hatalmas siker lesz, a filmtől kezdetben ódzkodó írót pedig rabul ejti az adaptáció gondolata. A stúdió blockbustert szeretne, Brecht viszont a kapitalizmus marxista kritikáját – mindig ugyanaz a mese, a tőkések lebutított, tutista változata feszül neki a radikális művészetnek. A film mindezt ügyesen vegyíti a Koldusopera cselekményével: Brecht és Bicska Maxi megpróbáltatásai cipzárként fonódnak egymásba, és a felsőbb hatalommal folytatott harcuk is hasonlóan alakul. Az írót kiteszik a produkcióból, amely végül G. W. Pabst rendezésében csak nyomokban emlékeztetett az alkotó eredeti szatírájára. Maxi pedig „jó útra tér”, bankigazgató lesz. Kirabolni vagy alapítani, neki egyre megy.

Vetítik: október 1., 20.00; október 6., 20.30

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.