Szemrevaló

Bicska Maxi – Brecht háromgarasos filmje

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

Film a filmről, ami soha nem készülhetett el – Joachim Lang drámája minden téren igyekszik megfelelni Brecht eszméinek. A drámaíró minden mondata idézet; a színházi képek folyamatosan keverednek a darab és a film születését bemutató képekkel, s már a nácizmus is ott dörömböl az ajtón. Nem hiányoznak az elidegenítő effektusok sem: a szereplők változatos formákban törik át a negyedik falat, így nyomatékosítva, hogy amit látunk, az csak csalás és ámítás. A Koldusoperából ugyanis hiába készült már három filmadaptáció, Brecht elképzelései soha nem ölthettek testet a vásznon.

Lang kísérlete a Háromgarasos opera főpróbáján kezdődik, a vállalkozás óriási bukást ígér: lázadnak a színészek, a producer és mindenki. Egyedül Brecht nyugodt – őt nem érdeklik a nézők vagy a pénzemberek elvárásai, forradalmasítani akarja a színházat. A darab végül hatalmas siker lesz, a filmtől kezdetben ódzkodó írót pedig rabul ejti az adaptáció gondolata. A stúdió blockbustert szeretne, Brecht viszont a kapitalizmus marxista kritikáját – mindig ugyanaz a mese, a tőkések lebutított, tutista változata feszül neki a radikális művészetnek. A film mindezt ügyesen vegyíti a Koldusopera cselekményével: Brecht és Bicska Maxi megpróbáltatásai cipzárként fonódnak egymásba, és a felsőbb hatalommal folytatott harcuk is hasonlóan alakul. Az írót kiteszik a produkcióból, amely végül G. W. Pabst rendezésében csak nyomokban emlékeztetett az alkotó eredeti szatírájára. Maxi pedig „jó útra tér”, bankigazgató lesz. Kirabolni vagy alapítani, neki egyre megy.

Vetítik: október 1., 20.00; október 6., 20.30

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.