Szemrevaló

Gundermann

  • - legát -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

1994 nyarán Drezdában 6 ezer fős közönségnek énekelt az Elba partján Bob Dylan. Előzenekarként a helyi Gerhard Gundermann és az ő Seilschaft nevű bandája lépett színpadra. Korántsem véletlenül. Gundermann Kelet-Németországban legalább akkora sztár volt, mint Dylan a világ szabadabb részein. És népszerűsége azután is töretlen maradt, hogy alig egy évvel később nyilvánosságra került: ’76 és ’84 között besúgóként dolgozott a Stasinak. Róla szól Andreas Dresen legújabb filmje, Gundiról, aki napközben Hoyerswerda külszíni bányájában dolgozott kotrógépkezelőként, esténként saját dalait adta elő a környékbeli kultúrházak színpadán, és éveken át csak 3–4 órát aludt éjszaka. Állítólag azért hagyta beszervezni magát, hogy az együttese olasz turnéra mehessen. Jelentései kicsinyesek, fontoskodók voltak – és nem biztos, hogy rajta múlt, hogy senkinek nem ártott velük. Őszintén hitt a szocializmusban, és nyíltan kritizálta a visszásságokat. Így ’84-ben „a cég” is ejtette, és a pártból is kizárták.

Dresennek szinte küldetése, hogy keletnémet rendezőként szembenézzen a félország félmúltjával; nagyon nem szereti, ha még az NDK-ról is a nyugatnémetek akarják megmondani, hogy milyen is volt ott az élet. Nyilvánvalóan rajong Gundi dalaiért, és magáért a nyápic proletárdalnokért – de nem menti fel a morális felelőssége alól. Teljes ellentmondásosságában mutatja be hősét, érzékenyen ábrázolja a dokumentált múlt és az egyéni emlékezet törékeny viszonyát. Méltó emléket állít Gundermann-nak, aki olyan sok dalt írt a halálról, s álmában halt meg egy júniusi éjszakán.

Vetítik: szeptember 27., 20.00; október 3., 20.00

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.