Szemrevaló

Gundermann

  • - legát -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

1994 nyarán Drezdában 6 ezer fős közönségnek énekelt az Elba partján Bob Dylan. Előzenekarként a helyi Gerhard Gundermann és az ő Seilschaft nevű bandája lépett színpadra. Korántsem véletlenül. Gundermann Kelet-Németországban legalább akkora sztár volt, mint Dylan a világ szabadabb részein. És népszerűsége azután is töretlen maradt, hogy alig egy évvel később nyilvánosságra került: ’76 és ’84 között besúgóként dolgozott a Stasinak. Róla szól Andreas Dresen legújabb filmje, Gundiról, aki napközben Hoyerswerda külszíni bányájában dolgozott kotrógépkezelőként, esténként saját dalait adta elő a környékbeli kultúrházak színpadán, és éveken át csak 3–4 órát aludt éjszaka. Állítólag azért hagyta beszervezni magát, hogy az együttese olasz turnéra mehessen. Jelentései kicsinyesek, fontoskodók voltak – és nem biztos, hogy rajta múlt, hogy senkinek nem ártott velük. Őszintén hitt a szocializmusban, és nyíltan kritizálta a visszásságokat. Így ’84-ben „a cég” is ejtette, és a pártból is kizárták.

Dresennek szinte küldetése, hogy keletnémet rendezőként szembenézzen a félország félmúltjával; nagyon nem szereti, ha még az NDK-ról is a nyugatnémetek akarják megmondani, hogy milyen is volt ott az élet. Nyilvánvalóan rajong Gundi dalaiért, és magáért a nyápic proletárdalnokért – de nem menti fel a morális felelőssége alól. Teljes ellentmondásosságában mutatja be hősét, érzékenyen ábrázolja a dokumentált múlt és az egyéni emlékezet törékeny viszonyát. Méltó emléket állít Gundermann-nak, aki olyan sok dalt írt a halálról, s álmában halt meg egy júniusi éjszakán.

Vetítik: szeptember 27., 20.00; október 3., 20.00

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.