Szemrevaló

Gundermann

  • - legát -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

1994 nyarán Drezdában 6 ezer fős közönségnek énekelt az Elba partján Bob Dylan. Előzenekarként a helyi Gerhard Gundermann és az ő Seilschaft nevű bandája lépett színpadra. Korántsem véletlenül. Gundermann Kelet-Németországban legalább akkora sztár volt, mint Dylan a világ szabadabb részein. És népszerűsége azután is töretlen maradt, hogy alig egy évvel később nyilvánosságra került: ’76 és ’84 között besúgóként dolgozott a Stasinak. Róla szól Andreas Dresen legújabb filmje, Gundiról, aki napközben Hoyerswerda külszíni bányájában dolgozott kotrógépkezelőként, esténként saját dalait adta elő a környékbeli kultúrházak színpadán, és éveken át csak 3–4 órát aludt éjszaka. Állítólag azért hagyta beszervezni magát, hogy az együttese olasz turnéra mehessen. Jelentései kicsinyesek, fontoskodók voltak – és nem biztos, hogy rajta múlt, hogy senkinek nem ártott velük. Őszintén hitt a szocializmusban, és nyíltan kritizálta a visszásságokat. Így ’84-ben „a cég” is ejtette, és a pártból is kizárták.

Dresennek szinte küldetése, hogy keletnémet rendezőként szembenézzen a félország félmúltjával; nagyon nem szereti, ha még az NDK-ról is a nyugatnémetek akarják megmondani, hogy milyen is volt ott az élet. Nyilvánvalóan rajong Gundi dalaiért, és magáért a nyápic proletárdalnokért – de nem menti fel a morális felelőssége alól. Teljes ellentmondásosságában mutatja be hősét, érzékenyen ábrázolja a dokumentált múlt és az egyéni emlékezet törékeny viszonyát. Méltó emléket állít Gundermann-nak, aki olyan sok dalt írt a halálról, s álmában halt meg egy júniusi éjszakán.

Vetítik: szeptember 27., 20.00; október 3., 20.00

 

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.