Szemrevaló

Gundermann

  • - legát -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

1994 nyarán Drezdában 6 ezer fős közönségnek énekelt az Elba partján Bob Dylan. Előzenekarként a helyi Gerhard Gundermann és az ő Seilschaft nevű bandája lépett színpadra. Korántsem véletlenül. Gundermann Kelet-Németországban legalább akkora sztár volt, mint Dylan a világ szabadabb részein. És népszerűsége azután is töretlen maradt, hogy alig egy évvel később nyilvánosságra került: ’76 és ’84 között besúgóként dolgozott a Stasinak. Róla szól Andreas Dresen legújabb filmje, Gundiról, aki napközben Hoyerswerda külszíni bányájában dolgozott kotrógépkezelőként, esténként saját dalait adta elő a környékbeli kultúrházak színpadán, és éveken át csak 3–4 órát aludt éjszaka. Állítólag azért hagyta beszervezni magát, hogy az együttese olasz turnéra mehessen. Jelentései kicsinyesek, fontoskodók voltak – és nem biztos, hogy rajta múlt, hogy senkinek nem ártott velük. Őszintén hitt a szocializmusban, és nyíltan kritizálta a visszásságokat. Így ’84-ben „a cég” is ejtette, és a pártból is kizárták.

Dresennek szinte küldetése, hogy keletnémet rendezőként szembenézzen a félország félmúltjával; nagyon nem szereti, ha még az NDK-ról is a nyugatnémetek akarják megmondani, hogy milyen is volt ott az élet. Nyilvánvalóan rajong Gundi dalaiért, és magáért a nyápic proletárdalnokért – de nem menti fel a morális felelőssége alól. Teljes ellentmondásosságában mutatja be hősét, érzékenyen ábrázolja a dokumentált múlt és az egyéni emlékezet törékeny viszonyát. Méltó emléket állít Gundermann-nak, aki olyan sok dalt írt a halálról, s álmában halt meg egy júniusi éjszakán.

Vetítik: szeptember 27., 20.00; október 3., 20.00

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.