Tévésorozat

Chilling Adventures of Sabrina

Mikrofilm

Aki emlékszik a Melissa Joan Hart címszereplésével készült Sabrina, a tiniboszorkány című 90-es évekbeli sorozatra, felejtse el. A Chilling Adventures of Sabrina nem szokványos remake: nem az eredeti 60-as évekbeli képregényhez nyúl vissza, hanem annak pár évvel ezelőtt újraírt változatához. Akárcsak ott, a képernyőn is egy lényegesen sötétebbre és véresebbre hangolt világban találjuk magunkat, ahol a bugyutácska vicceskedés és boszorkánykodás helyett egy durván sátánista szekta hozza az egész varázslósdit.

A történet Sabrina Spellman körül forog, aki nem elég, hogy tinédzser, de félig halandó, félig boszorkány, úgyhogy kap egy kis nehezítést az egyébként is rázós serdülőkorhoz. Ahogy sejthetjük, a felnőtté válás nagy dilemmáival kell szembesülnie, és persze ott vannak a nagy (kis) első szerelmek is. Az első évadban mindez nehezen tűnik elégnek, a konfliktusok súlytalanok maradnak, s elvész a dinamika; de szerencsére a gárda a második évadra egész jól összeszokott: mind a cselekmény, mind a figurák kicsit összefogottabban működnek. A Sabrinát alakító Kiernan Shipkát gyakorlatilag erre a szerepre találták ki, és többé-kevésbé szórakoztató alakok és helyszínek is kísérik: a főhős fura nénikéi tolják a feketére hangolt humort, és kapunk egy vagány és véresen gonosz boszorkányképzőt, hogy kicsit elmossuk a Harry Potter-féle mesevilág kedveskedéseit. Olykor-olykor még a horrorfilmtörténet klasszikusai is megidéződnek. Ha más nem is, de az erőteljes stílus simán elvisz két évadot. De vajh, négyet is?

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.