Aki csak annyit szeretett volna, hogy szeressék az emberek, és vele nevessenek

  • Gera Márton
  • 2018. július 18.

Mikrofilm

Megható dokumentumfilm készült Robin Williamsről. Az Egy komikus portréja láttán potyognak majd a könnyek, csak épp a bátorságot hiányoljuk belőle.

A színpadon olyan volt, mintha repülne. Valami ilyesmit mond az egyik megszólaló a Robin Williamsről szóló dokumentumfilmben, és ezzel elég jól összefoglalja a lényeget. A filmben bemutatott archív felvételek mindenesetre tényleg ezt támasztják alá. Ha stand-uposként volt a színpadon, ugrált, rohant, úgy gesztikulált, ahogy senki, de ha éppen azt kívánta a jelenet, akkor simán felfeküdt két székre. Nem volna szükséges egyetlen megszólaló sem, hogy megértsük: a 2014-ben elhunyt színésznek valóban a színpad volt az élete, az életcélja meg talán az, hogy minden helyzetben szórakoztatni tudjon.

false

 

Amikor kiderült, hogy az HBO dokumentumfilmet készít Robin Williamsről, jóleső nyugodtság tölthette el az embert: ez nem egy elkapkodott darab lesz, a készítők nem a színész halála utáni sokkot használták ki, hiszen négy évvel Williams öngyilkossága után készültek el a filmjükkel. Ráadásul az a Marina Zenovich állt a kamera mögött, aki készített már filmet Roman Polansikról, és a 2008-as Üldözött és imádott kellően árnyalt, okosan elkészített dokumentumfilm volt.

Robin Williams - Egy komikus portréja - Új dokumentumfilm az HBO GO-n

Próbáld ki egy hónapig ingyen az HBO GO-t hűségidő és kötöttségek nélkül és élvezd a legjobb sorozatokat és filmeket online. http://hbogo.hu Csatlakozz az HBO közösségéhez! Facebook: https://www.facebook.com/HBOMagyarorszag Twitter: https://twitter.com/HBOHU Instagram: https://instagram.com/hbohungary/ Aranyélet: https://www.facebook.com/aranyelet.hbo

Az Egy komikus portréja több szempontból is megfelel ezeknek az elvárásoknak. Tényleg nem tűnik elkapkodottnak, igyekszik minél több embert megszólaltatni, és – ami valószínűleg a legnagyobb erénye – tucatnyi unikális felvételt mutat be a színész munkásságából és a magánéletéből. Persze, a YouTube-on Williams több stand-upos fellépését is megtalálni, ám aligha hiszem, hogy ezeket bárki elkezdené kronológiai sorrendbe állítani, és így megnézni őket. Márpedig a filmben valami ilyesmi történik: időrendi sorrendben haladunk, és miközben a komikust közelről ismerő emberek nyilatkoznak, stand-up jeleneteket nézünk. Elsőre kissé furcsa ez, mert tényleg nagy dózisban kapjuk ezeket a felvételeket, de ahogy megy előre a film, egyre világosabbá válik, hogy ezekből derül ki igazán, mennyire a színpad és a szórakoztatás éltette ezt az embert. Williams félt attól, hogy mi lesz, ha már nem tud nevettetni, ha eljön a pillanat, amikor nem tudja, hogyan legyen vicces. Ezért is volt számára sokkoló, amikor kiderült, hogy Parkinson-kóros (utóbb az is nyilvánvalóvá vált, hogy a diagnózis rossz volt, a színész a Lewy-testes betegséggel küzdött, ami a demenciának egy agresszív típusa). Az utolsó forgatásokon már gyakran elfelejtette a szövegét, pánikrohamok gyötörték, nehezen aludt, és mindebben az volt számára a gyötrő, hogy képtelen volt ugyanúgy teljesíteni színészként, mint korábban.

false

Ám van egy nem is olyan apró gond ezzel a klasszikus szerkezettel. Mert az ugyan rendben van, hogy emberek beszélnek a kamerának, közben pedig néha egykori Robin Williams-interjúkból idéznek, hogy nézzük az archív felvételeket – csak hát egy Robin Williamsról szóló dokumentumfilmtől több bátorságot várna az ember. Hogy például úgy szakítson a dokumentumfilmek régóta bevett szerkezetével, ahogy Williams is szakított a korábbi stand-upos gyakorlatokkal, és hozott valami egészen újat ebbe a világba, ahogy azt David Letterman mondja a filmben. Nem mintha így ne derülnének ki izgalmas részletek, vagy éppen ne volna erős, ahogy a színész első felesége elmeséli, hogyan ismerkedtek meg, és mekkora nevettetőzseni volt az első férje. Vannak bőven ilyen jelenetek, ez nem kérdés (az utolsó percek kifejezetten erősek, főleg, amikor Billy Crystal beszél arról, hogy utolsó beszélgetésükkor hogyan mondta el neki Williams, mennyire szereti), csak éppen ez a szerkezet kevéssé teszi lehetővé, hogy mélyebbre hatoljunk, hogy új megvilágításban lássuk ezt az életutat. Éppen ezért hiába megható és átfogó az Egy komikus portréja, az utolsó képsorok után némi hiányérzettel állunk fel a képernyő elől.

A Robin Williams: Egy komikus portréja megtekinthető az HBO GO-n, a jövő héten pedig többször is levetítik az HBO csatornáin.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.