Aki csak annyit szeretett volna, hogy szeressék az emberek, és vele nevessenek

  • Gera Márton
  • 2018. július 18.

Mikrofilm

Megható dokumentumfilm készült Robin Williamsről. Az Egy komikus portréja láttán potyognak majd a könnyek, csak épp a bátorságot hiányoljuk belőle.

A színpadon olyan volt, mintha repülne. Valami ilyesmit mond az egyik megszólaló a Robin Williamsről szóló dokumentumfilmben, és ezzel elég jól összefoglalja a lényeget. A filmben bemutatott archív felvételek mindenesetre tényleg ezt támasztják alá. Ha stand-uposként volt a színpadon, ugrált, rohant, úgy gesztikulált, ahogy senki, de ha éppen azt kívánta a jelenet, akkor simán felfeküdt két székre. Nem volna szükséges egyetlen megszólaló sem, hogy megértsük: a 2014-ben elhunyt színésznek valóban a színpad volt az élete, az életcélja meg talán az, hogy minden helyzetben szórakoztatni tudjon.

false

 

Amikor kiderült, hogy az HBO dokumentumfilmet készít Robin Williamsről, jóleső nyugodtság tölthette el az embert: ez nem egy elkapkodott darab lesz, a készítők nem a színész halála utáni sokkot használták ki, hiszen négy évvel Williams öngyilkossága után készültek el a filmjükkel. Ráadásul az a Marina Zenovich állt a kamera mögött, aki készített már filmet Roman Polansikról, és a 2008-as Üldözött és imádott kellően árnyalt, okosan elkészített dokumentumfilm volt.

Robin Williams - Egy komikus portréja - Új dokumentumfilm az HBO GO-n

Próbáld ki egy hónapig ingyen az HBO GO-t hűségidő és kötöttségek nélkül és élvezd a legjobb sorozatokat és filmeket online. http://hbogo.hu Csatlakozz az HBO közösségéhez! Facebook: https://www.facebook.com/HBOMagyarorszag Twitter: https://twitter.com/HBOHU Instagram: https://instagram.com/hbohungary/ Aranyélet: https://www.facebook.com/aranyelet.hbo

Az Egy komikus portréja több szempontból is megfelel ezeknek az elvárásoknak. Tényleg nem tűnik elkapkodottnak, igyekszik minél több embert megszólaltatni, és – ami valószínűleg a legnagyobb erénye – tucatnyi unikális felvételt mutat be a színész munkásságából és a magánéletéből. Persze, a YouTube-on Williams több stand-upos fellépését is megtalálni, ám aligha hiszem, hogy ezeket bárki elkezdené kronológiai sorrendbe állítani, és így megnézni őket. Márpedig a filmben valami ilyesmi történik: időrendi sorrendben haladunk, és miközben a komikust közelről ismerő emberek nyilatkoznak, stand-up jeleneteket nézünk. Elsőre kissé furcsa ez, mert tényleg nagy dózisban kapjuk ezeket a felvételeket, de ahogy megy előre a film, egyre világosabbá válik, hogy ezekből derül ki igazán, mennyire a színpad és a szórakoztatás éltette ezt az embert. Williams félt attól, hogy mi lesz, ha már nem tud nevettetni, ha eljön a pillanat, amikor nem tudja, hogyan legyen vicces. Ezért is volt számára sokkoló, amikor kiderült, hogy Parkinson-kóros (utóbb az is nyilvánvalóvá vált, hogy a diagnózis rossz volt, a színész a Lewy-testes betegséggel küzdött, ami a demenciának egy agresszív típusa). Az utolsó forgatásokon már gyakran elfelejtette a szövegét, pánikrohamok gyötörték, nehezen aludt, és mindebben az volt számára a gyötrő, hogy képtelen volt ugyanúgy teljesíteni színészként, mint korábban.

false

Ám van egy nem is olyan apró gond ezzel a klasszikus szerkezettel. Mert az ugyan rendben van, hogy emberek beszélnek a kamerának, közben pedig néha egykori Robin Williams-interjúkból idéznek, hogy nézzük az archív felvételeket – csak hát egy Robin Williamsról szóló dokumentumfilmtől több bátorságot várna az ember. Hogy például úgy szakítson a dokumentumfilmek régóta bevett szerkezetével, ahogy Williams is szakított a korábbi stand-upos gyakorlatokkal, és hozott valami egészen újat ebbe a világba, ahogy azt David Letterman mondja a filmben. Nem mintha így ne derülnének ki izgalmas részletek, vagy éppen ne volna erős, ahogy a színész első felesége elmeséli, hogyan ismerkedtek meg, és mekkora nevettetőzseni volt az első férje. Vannak bőven ilyen jelenetek, ez nem kérdés (az utolsó percek kifejezetten erősek, főleg, amikor Billy Crystal beszél arról, hogy utolsó beszélgetésükkor hogyan mondta el neki Williams, mennyire szereti), csak éppen ez a szerkezet kevéssé teszi lehetővé, hogy mélyebbre hatoljunk, hogy új megvilágításban lássuk ezt az életutat. Éppen ezért hiába megható és átfogó az Egy komikus portréja, az utolsó képsorok után némi hiányérzettel állunk fel a képernyő elől.

A Robin Williams: Egy komikus portréja megtekinthető az HBO GO-n, a jövő héten pedig többször is levetítik az HBO csatornáin.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.