Dezinformációval és deszkásokkal bomlik ki a valóság – jön a Verzió

  • narancs.hu
  • 2024. október 1.

Mikrofilm

November 6-13. között rendezik meg a 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált, amely ezúttal is fesztiválnyertes alkotásokkal, ismeretlen csemegékkel és fontos témákkal érkezik. A programot immár új kurátori csapat állította össze, de a minőség maradt a régi. Az idei kiemelt témák közé tartozik a dekolonizáció és a dezinformáció, de az örmény, ukrán és brit alkotások is külön válogatást kaptak.

„A valóság kibontva” – szól a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál idei szlogenje, a Verzió ugyanis küldetése szerint igyekszik a látszat mögé nézni, felfesteni a sokszor hamis felszín mögött húzódó problémákat, hogy közelebb juthassunk a valósághoz. Épp ezért a válogatásba bekerült filmek a mainstream narratívák lebontásával, a problémák kicsomagolásával foglalkoznak.

A seregszemlén 60 film látható majd 4 versenykategóriában és 8 tematikus szekcióban. „A filmek kiválasztásánál az aktuális társadalmi, politikai, emberi jogi, környezeti kérdések és ügyek sokszínű bemutatása mellett a legfontosabb az volt, hogy megtaláljuk azokat a kiemelkedő filmeket, amik igazi moziélményt adnak” – mondta Somlyai Fanni programigazgató.

A nyitófilm Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című filmje lesz. Ez egy budapesti fiú felnövését mutatja be, aki 12 éves randalírozó kölyökből, Sanyiból felnőttkorában deszkázó közellenséggé válik. Világpremierje a jelenleg Európa legrangosabbjának számító, koppenhágai CPH:DOX fesztiválon volt, majd számos nemzetközi fesztiválra válogatták be és díjazták Amerikától Tajvanig.

A dekolonizációnak szentelt tematikus blokk egyik fénypontja Mati Diop Dahomey című filmje lesz, ami Párizsból a mai Benini Köztársaságba visszakerülő műtárgyak által kiváltott heves vitákat követi. A rendező különös hangulatú 2019-es filmjével, Az Atlantiakkal hívta fel magára a szélesebb közönség figyelmét, a Dahomey pedig az idei berlini filmfesztiválon elnyerte az Ezüst Medvét. A dokumentumfilmet 2025-ben a Mozinet hozza be majd a mozikba, a premier a Verzión lesz.

Ugyancsak külön blokkot kapnak a dezinformációval foglalkozó filmek. Itt lesz látható például a Black Snow című alkotás, melyben egy kigyulladt régi szovjet bánya és az ügyben nyomozó civilek hirtelen egy hatalmas kormányzati dezinformációs kampány célpontjává válnak. „Abban a világban, ahol a kormányzat a lehető legkorruptabb cinizmussal követ el környezeti bűnöket állampolgáraival szemben, ahol a közösségeket brutálisan mellőzik, egy elképesztően bátor nő hatalmas erőkkel szemben veszi fel a harcot, miközben saját élete a tét. Egy olyan társadalomról álmodik, ahol az emberek fontosabbak a profitnál, miközben őt magát egy totalitárius rendszer fenyegeti. Kitartása és elkötelezettsége inspiráló. A rendező érzékenysége főszereplője biztonsága iránt, valamint a közöttük lévő bensőséges kapcsolat lenyűgözött minket” – hangzott a már emlegetett CPH: DOX fesztivál zsűrijének értékelése, amely Alina Simone dokumentumfilmjének ítélte oda idén a F:ACT Award-ot.

Több nemzet is saját válogatást kapott az idei programban. Az ukrán fókuszú filmek egyik legizgalmasabb darabja az Intercepted, melyet többek között Berlinben és Krakkóban is bemutattak. A film orosz katonák és családjaik lehallgatott telefonbeszélgetéseit állítja szembe a háborús mindennapokkal.

A brit dokumentumfilmes fókusz is tele lesz érdekes filmekkel. A Black Box Diaries például a japán meToo-mozgalom legnagyobb botrányt kiváltó esetét mutatja be: ennek főszereplője a filmet rendező Shiori Ito, akit az ország egyik legismertebb újságírója, Abe Sinzó munkájának egyik állandó tudósítója, Norijuki Jamagucsi erőszakolt meg. A Celluloid Underground az alkotója, az iráni Ehsan Khoshbakht mozihoz fűződő intenzív, sokrétű kapcsolatát mutatja be.

Az örmény filmeknek szentelt szekció filmjei jellemzően a Hegyi-Karabah háború tragédiájára hívják fel a figyelmet. Az 1489-ben például egy háborúban eltűnt fiatal fiú testvére telefonjával dokumentálja a keresést.

Idén is lesznek persze hazai alkotások: a magyar verseny egyik legizgalmasabb darabja Rubi Anna Az életed nélkülem című filmje, mely a TASZ otthonápolás-perének édesanyáit és súlyos, halmozottan fogyatékos gyermekeit követi. A dokumentumfilm világpremierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, ahol elnyerte a dokumentumfilmek Emberi Jogi díját, a hazai streaming premier az RTL pluszon lesz.

A versenyszekciók és a tematikus programok kurátorai Debre Zsuzsa, Dér Asia, Horányi Péter, Szirony Szabolcs, Gyureskó Enikő és Somlyai Fanni voltak. A Képkereső szekció kurátora Oksana Sarkisova, a queer versenyé pedig a cseh Kristýna Genttnerová. 

A fesztivál vetítéseinek és kísérőprogramjainak helyszínei a Toldi és a Művész mozi, a Trafó, a CEU Budapest és az Adaptér. A filmek a mozik után november 14-24. között online is elérhetők lesznek a Verziótékában: https://festival.verzio.org/.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.