Dezinformációval és deszkásokkal bomlik ki a valóság – jön a Verzió

  • narancs.hu
  • 2024. október 1.

Mikrofilm

November 6-13. között rendezik meg a 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált, amely ezúttal is fesztiválnyertes alkotásokkal, ismeretlen csemegékkel és fontos témákkal érkezik. A programot immár új kurátori csapat állította össze, de a minőség maradt a régi. Az idei kiemelt témák közé tartozik a dekolonizáció és a dezinformáció, de az örmény, ukrán és brit alkotások is külön válogatást kaptak.

„A valóság kibontva” – szól a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál idei szlogenje, a Verzió ugyanis küldetése szerint igyekszik a látszat mögé nézni, felfesteni a sokszor hamis felszín mögött húzódó problémákat, hogy közelebb juthassunk a valósághoz. Épp ezért a válogatásba bekerült filmek a mainstream narratívák lebontásával, a problémák kicsomagolásával foglalkoznak.

A seregszemlén 60 film látható majd 4 versenykategóriában és 8 tematikus szekcióban. „A filmek kiválasztásánál az aktuális társadalmi, politikai, emberi jogi, környezeti kérdések és ügyek sokszínű bemutatása mellett a legfontosabb az volt, hogy megtaláljuk azokat a kiemelkedő filmeket, amik igazi moziélményt adnak” – mondta Somlyai Fanni programigazgató.

A nyitófilm Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című filmje lesz. Ez egy budapesti fiú felnövését mutatja be, aki 12 éves randalírozó kölyökből, Sanyiból felnőttkorában deszkázó közellenséggé válik. Világpremierje a jelenleg Európa legrangosabbjának számító, koppenhágai CPH:DOX fesztiválon volt, majd számos nemzetközi fesztiválra válogatták be és díjazták Amerikától Tajvanig.

A dekolonizációnak szentelt tematikus blokk egyik fénypontja Mati Diop Dahomey című filmje lesz, ami Párizsból a mai Benini Köztársaságba visszakerülő műtárgyak által kiváltott heves vitákat követi. A rendező különös hangulatú 2019-es filmjével, Az Atlantiakkal hívta fel magára a szélesebb közönség figyelmét, a Dahomey pedig az idei berlini filmfesztiválon elnyerte az Ezüst Medvét. A dokumentumfilmet 2025-ben a Mozinet hozza be majd a mozikba, a premier a Verzión lesz.

Ugyancsak külön blokkot kapnak a dezinformációval foglalkozó filmek. Itt lesz látható például a Black Snow című alkotás, melyben egy kigyulladt régi szovjet bánya és az ügyben nyomozó civilek hirtelen egy hatalmas kormányzati dezinformációs kampány célpontjává válnak. „Abban a világban, ahol a kormányzat a lehető legkorruptabb cinizmussal követ el környezeti bűnöket állampolgáraival szemben, ahol a közösségeket brutálisan mellőzik, egy elképesztően bátor nő hatalmas erőkkel szemben veszi fel a harcot, miközben saját élete a tét. Egy olyan társadalomról álmodik, ahol az emberek fontosabbak a profitnál, miközben őt magát egy totalitárius rendszer fenyegeti. Kitartása és elkötelezettsége inspiráló. A rendező érzékenysége főszereplője biztonsága iránt, valamint a közöttük lévő bensőséges kapcsolat lenyűgözött minket” – hangzott a már emlegetett CPH: DOX fesztivál zsűrijének értékelése, amely Alina Simone dokumentumfilmjének ítélte oda idén a F:ACT Award-ot.

Több nemzet is saját válogatást kapott az idei programban. Az ukrán fókuszú filmek egyik legizgalmasabb darabja az Intercepted, melyet többek között Berlinben és Krakkóban is bemutattak. A film orosz katonák és családjaik lehallgatott telefonbeszélgetéseit állítja szembe a háborús mindennapokkal.

A brit dokumentumfilmes fókusz is tele lesz érdekes filmekkel. A Black Box Diaries például a japán meToo-mozgalom legnagyobb botrányt kiváltó esetét mutatja be: ennek főszereplője a filmet rendező Shiori Ito, akit az ország egyik legismertebb újságírója, Abe Sinzó munkájának egyik állandó tudósítója, Norijuki Jamagucsi erőszakolt meg. A Celluloid Underground az alkotója, az iráni Ehsan Khoshbakht mozihoz fűződő intenzív, sokrétű kapcsolatát mutatja be.

Az örmény filmeknek szentelt szekció filmjei jellemzően a Hegyi-Karabah háború tragédiájára hívják fel a figyelmet. Az 1489-ben például egy háborúban eltűnt fiatal fiú testvére telefonjával dokumentálja a keresést.

Idén is lesznek persze hazai alkotások: a magyar verseny egyik legizgalmasabb darabja Rubi Anna Az életed nélkülem című filmje, mely a TASZ otthonápolás-perének édesanyáit és súlyos, halmozottan fogyatékos gyermekeit követi. A dokumentumfilm világpremierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, ahol elnyerte a dokumentumfilmek Emberi Jogi díját, a hazai streaming premier az RTL pluszon lesz.

A versenyszekciók és a tematikus programok kurátorai Debre Zsuzsa, Dér Asia, Horányi Péter, Szirony Szabolcs, Gyureskó Enikő és Somlyai Fanni voltak. A Képkereső szekció kurátora Oksana Sarkisova, a queer versenyé pedig a cseh Kristýna Genttnerová. 

A fesztivál vetítéseinek és kísérőprogramjainak helyszínei a Toldi és a Művész mozi, a Trafó, a CEU Budapest és az Adaptér. A filmek a mozik után november 14-24. között online is elérhetők lesznek a Verziótékában: https://festival.verzio.org/.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?