Dezinformációval és deszkásokkal bomlik ki a valóság – jön a Verzió

  • narancs.hu
  • 2024. október 1.

Mikrofilm

November 6-13. között rendezik meg a 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált, amely ezúttal is fesztiválnyertes alkotásokkal, ismeretlen csemegékkel és fontos témákkal érkezik. A programot immár új kurátori csapat állította össze, de a minőség maradt a régi. Az idei kiemelt témák közé tartozik a dekolonizáció és a dezinformáció, de az örmény, ukrán és brit alkotások is külön válogatást kaptak.

„A valóság kibontva” – szól a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál idei szlogenje, a Verzió ugyanis küldetése szerint igyekszik a látszat mögé nézni, felfesteni a sokszor hamis felszín mögött húzódó problémákat, hogy közelebb juthassunk a valósághoz. Épp ezért a válogatásba bekerült filmek a mainstream narratívák lebontásával, a problémák kicsomagolásával foglalkoznak.

A seregszemlén 60 film látható majd 4 versenykategóriában és 8 tematikus szekcióban. „A filmek kiválasztásánál az aktuális társadalmi, politikai, emberi jogi, környezeti kérdések és ügyek sokszínű bemutatása mellett a legfontosabb az volt, hogy megtaláljuk azokat a kiemelkedő filmeket, amik igazi moziélményt adnak” – mondta Somlyai Fanni programigazgató.

A nyitófilm Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című filmje lesz. Ez egy budapesti fiú felnövését mutatja be, aki 12 éves randalírozó kölyökből, Sanyiból felnőttkorában deszkázó közellenséggé válik. Világpremierje a jelenleg Európa legrangosabbjának számító, koppenhágai CPH:DOX fesztiválon volt, majd számos nemzetközi fesztiválra válogatták be és díjazták Amerikától Tajvanig.

A dekolonizációnak szentelt tematikus blokk egyik fénypontja Mati Diop Dahomey című filmje lesz, ami Párizsból a mai Benini Köztársaságba visszakerülő műtárgyak által kiváltott heves vitákat követi. A rendező különös hangulatú 2019-es filmjével, Az Atlantiakkal hívta fel magára a szélesebb közönség figyelmét, a Dahomey pedig az idei berlini filmfesztiválon elnyerte az Ezüst Medvét. A dokumentumfilmet 2025-ben a Mozinet hozza be majd a mozikba, a premier a Verzión lesz.

Ugyancsak külön blokkot kapnak a dezinformációval foglalkozó filmek. Itt lesz látható például a Black Snow című alkotás, melyben egy kigyulladt régi szovjet bánya és az ügyben nyomozó civilek hirtelen egy hatalmas kormányzati dezinformációs kampány célpontjává válnak. „Abban a világban, ahol a kormányzat a lehető legkorruptabb cinizmussal követ el környezeti bűnöket állampolgáraival szemben, ahol a közösségeket brutálisan mellőzik, egy elképesztően bátor nő hatalmas erőkkel szemben veszi fel a harcot, miközben saját élete a tét. Egy olyan társadalomról álmodik, ahol az emberek fontosabbak a profitnál, miközben őt magát egy totalitárius rendszer fenyegeti. Kitartása és elkötelezettsége inspiráló. A rendező érzékenysége főszereplője biztonsága iránt, valamint a közöttük lévő bensőséges kapcsolat lenyűgözött minket” – hangzott a már emlegetett CPH: DOX fesztivál zsűrijének értékelése, amely Alina Simone dokumentumfilmjének ítélte oda idén a F:ACT Award-ot.

Több nemzet is saját válogatást kapott az idei programban. Az ukrán fókuszú filmek egyik legizgalmasabb darabja az Intercepted, melyet többek között Berlinben és Krakkóban is bemutattak. A film orosz katonák és családjaik lehallgatott telefonbeszélgetéseit állítja szembe a háborús mindennapokkal.

A brit dokumentumfilmes fókusz is tele lesz érdekes filmekkel. A Black Box Diaries például a japán meToo-mozgalom legnagyobb botrányt kiváltó esetét mutatja be: ennek főszereplője a filmet rendező Shiori Ito, akit az ország egyik legismertebb újságírója, Abe Sinzó munkájának egyik állandó tudósítója, Norijuki Jamagucsi erőszakolt meg. A Celluloid Underground az alkotója, az iráni Ehsan Khoshbakht mozihoz fűződő intenzív, sokrétű kapcsolatát mutatja be.

Az örmény filmeknek szentelt szekció filmjei jellemzően a Hegyi-Karabah háború tragédiájára hívják fel a figyelmet. Az 1489-ben például egy háborúban eltűnt fiatal fiú testvére telefonjával dokumentálja a keresést.

Idén is lesznek persze hazai alkotások: a magyar verseny egyik legizgalmasabb darabja Rubi Anna Az életed nélkülem című filmje, mely a TASZ otthonápolás-perének édesanyáit és súlyos, halmozottan fogyatékos gyermekeit követi. A dokumentumfilm világpremierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, ahol elnyerte a dokumentumfilmek Emberi Jogi díját, a hazai streaming premier az RTL pluszon lesz.

A versenyszekciók és a tematikus programok kurátorai Debre Zsuzsa, Dér Asia, Horányi Péter, Szirony Szabolcs, Gyureskó Enikő és Somlyai Fanni voltak. A Képkereső szekció kurátora Oksana Sarkisova, a queer versenyé pedig a cseh Kristýna Genttnerová. 

A fesztivál vetítéseinek és kísérőprogramjainak helyszínei a Toldi és a Művész mozi, a Trafó, a CEU Budapest és az Adaptér. A filmek a mozik után november 14-24. között online is elérhetők lesznek a Verziótékában: https://festival.verzio.org/.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.