Díjnyertes filmekkel és több mint 200 vetítéssel érkezik a 10. BIDF

  • narancs.hu
  • 2024. január 5.

Mikrofilm

Január 27. és február 4. között országszerte összesen 70 alkotást láthatnak az érdeklődők a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon.

„A Te tíz éved hogy telt?” – teszi fel a kérdést a 2024 januárjában 10. jubileumát ünneplő Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, a BIDF. A szervezők már válaszoltak:

„A mi 10 évünk, a mi országunkban, a mi harcunkkal, a mi vágyainkkal, a mi titkainkkal és a mi hitünkkel azzal telt, hogy Magyarországra hoztuk a világ legrangosabb filmjeit.”

Az idei fesztivál január 27. és február 4. között összesen 70, sokszorosan díjnyertes filmmel, több mint 200 vetítéssel, 50 Civil Nagykövettel és 25 Nemzetközi Zsűritaggal várja a nézőket Budapesten a Cinema City Mammut moziban, valamint másik 10 városban, így Debrecenben, Egerben, Győrben, Jászberényben, Pécsen, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Szombathelyen és Veszprémben. A programban 40 versenyfilmet láthatnak az érdeklődők, amelyek öt szekcióban – A Te országod, A Te harcod, A Te titkod, A Te hited, A Te vágyad – versenyeznek.

A korábbi évekhez hasonlóan a 10. BIDF alkalmával Oscar- díjas rendezők újabb filmjeit, valamint Oscar-jelölt alkotásokat (Defiant, Total Trust) is meghívott a fesztivál. A közönség minden vetítés után a filmek alkotóival és szakértőkkel beszélgethet. A magyar szakma előtt az elmúlt 10 év magyar filmjeiből készült válogatással (Best of BIDF) tiszteleg a fesztivál, GÁZA címmel pedig a korábbi évek izraeli és palesztin témájú filmjeit vetítik újra, amiket szintén szakértői beszélgetések követnek.

 
BIDF 2024 

A fesztivál elmúlt 10 évet tízéves gyerekek szimbolizálják a különböző felületeiken, hiszen „nem mindegy, hogy egy társadalom, vagy egy ember életében 10 év hogyan telik el.” További információk a fesztivál folyamatosan frissülő hivatalos honlapján olvashatók.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.