A May December című film mögött valós történet áll, de annak főszereplőjét senki sem kérdezte meg

Mikrofilm

A megtörtént események még életben lévő érintettje sértőnek találja Todd Haynes alkotását, mivel az ő véleményét senki sem kérte ki. Az általa inspirált figurát alakító Charles Melton pedig akár még az Oscart is hazaviheti a szerepért.

A May December című legújabb filmjében Todd Haynes rendező a tőle megszokott módon érzékeny témához nyúlt. A film középpontjában egy Gracie nevű középkorú asszony (Julianne Moore) áll, akinek múltját ugyan hatalmas botrány szennyezi be, ám végre minden megnyugodni látszik körülötte; boldogan él férjével, Joe-val (Charles Melton). Egyszer csak megérkezik az életükbe egy fiatal színésznő, Elizabeth (Natalie Portman), aki szeretné jobban megismerni a családot: ő alakítja ugyanis Gracie-t a botrányáról szóló filmjében. Elizabeth érkezésével a csontvázak elkezdenek kihullani a szekrényből: megtudjuk, hogy 1992-ben az akkor 36 éves Gracie-t rajtakapták, hogy egy kisállatboltban szeretkezik fia 13 éves barátjával, Joe-val. Gracie-t tettéért börtönre ítélték, ahol világra hozta Joe-val közös gyermekét, majd kiszabadulva össze is házasodtak.

A felkavaró film a múlt év egyik legjobbja volt, és számtalan kategóriában eséllyel indul az Oscaron is. Portman és Moore alakítása is lenyűgöző, tőlük is több dicséretet kap azonban Charles Melton, számára ez a szerep hozhatja meg a nagy áttörést: zseniálisan alakítja Joe-t, aki gyerekként volt kénytelen felnőni, majd a megrontójából lett felesége immár felnőttként is úgy kezeli őt, mint egy gyereket – így személyisége valójában soha nem tudott kibontakozni.

Habár a film eredeti forgatókönyvből készült (Samy Burch és Alex Mechanik munkája), valójában az ún. Mary Kay Letourneau-botrányon alapul. 1996-ban az akkor 34 éves Letourneau szexuális kapcsolatra lépett a 12 éves Vili Fualaau-val, aki mindössze hatodik osztályos volt egy Washington állambeli általános iskolában. Letourneau Fualaau tanára volt. Esetük azonban talán még a filmben látottnál is kacifántosabb: az ítéletre várva a nőnek lánya született Fualaau-tól. Eredetileg hét és fél éves börtönre ítélték volna, azonban Letourneau végül alkut kötött: azért cserébe, hogy soha többet nem lép kapcsolatba a fiúval, a büntetését hat hónap börtönre csökkentették, három hónapra felfüggesztve. Ám ezután szinte azonnal rajtakapták őket egy kocsiban, így immár a maximális hét és fél évre újra elítélték – nyolc hónap múlva azonban életet adott egy újabb közös gyermeküknek, ismét egy kislánynak. Végül 2004-ben szabadult, 2005-ben összeházasodott Fualaau-val, és 14 éven át együtt is maradtak, amíg 2019-ben el nem váltak. Ennek ellenére a férfi ott volt a nő mellett annak 2020-as halálakor.

Fualaau most bevallotta, hogy az életén alapuló May Decembert sértőnek találja, ugyanis nem kezeli a valós eseményeket kellő tisztelettel. „Még mindig életben vagyok és jól érzem magam. Ha felkerestek volna, közösen mesterművet alkothattunk volna. Ehelyett csak letéptek egy újabb bőrt az eredeti történetemről” – fogalmazott. Habár a filmben a szereplők nevét megváltoztatták, egyértelmű, hogy azt Fualaau és Letourneau botránya ihlette. Kapcsolatuk a filmhez hasonlóan a valóságban is hatalmas botrányt és médiaérdeklődést keltett. Haynes alkotásának egyértelműen nem a szenzációhajhászás volt a célja; ennek ellenére Fualaau úgy érzi, a története közel sem olyan egyszerű, mint amit a May December bemutat. Fualaau és Letourneau ugyan hivatalosan is elváltak, a férfi azonban ott volt a nő mellett annak 2020-as halálakor is.

A May December külföldön a Netflixen elérhető, a magyar bemutató azonban egyelőre még várat magára. A filmről írt kritikánk ide kattintva érhető el. Interjúztunk a rendező Todd Haynesszel is, akit többek között a film mögött álló valós eseményekről is kérdeztünk – ez ide kattintva olvasható.  

Hollywoodban mindig is népszerűek voltak a valós eseményeken alapuló mozik, és az sem először történik meg, hogy úgy készül film valakinek az életéből, hogy az illető ahhoz nem adta engedélyét. Ez történt Amanda Knoxszal is, akinek neve egybefonódott a 2000-es évek egyik legvitatottabb gyilkosságával. A Stillwater - A lányom védelmében mögött álló sztorit ebben a cikkünkben mutattuk be. Idén is többször kerültek vászonra hús-vér figurák: Cillian Murphy valóságos kutatást végzett J. Robert Oppenheimer életéről, mielőtt a bőrébe bújt; Martin Scorsese az oszázs néppel konzultálva készítette el a Megfojtott virágokat (amely így sem nyerte el a törzs minden tagjának tetszését); Bradley Cooper szintén szorosan együttműködött Leonard Bernstein gyermekeivel a Maestrón (ennek ellenére műorra sokakat felháborított); míg Sofia Coppola magától Priscilla Presley-től kapott engedélyt a Priscillára (Lisa Marie Presley-től viszont nem). Van azonban, aki nem érzi szükségét hasonlónak: Amanda Seyfried például úgy bújt Elizabeth Holmes bőrébe A kibukottban, hogy soha nem beszélt vele.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.