Doctor Strange-től és a Top Guntól várják a mozik a megváltást a nyári szezonban

Mikrofilm

A mozik ugyan kinyitottak, de a bevételi eredmények még nem érték el a koronavírus előtti szintet – pedig máris a nyakunkon a nyári szezon.

Két éve még ezernyi kérdőjellel a fejünkben elemezgettük, vajon végleg padlóra küldi-e a koronavírus-járvány Hollywoodot; majd az amerikai moziipar helyzetét számba véve tavaly ősszel már azon lamentáltunk, vajon örökre leáldozott-e a nyári blockbusterek kora, na meg hogy szükség van-e még a gigantikus költségvetésű popcornmozikra.

Az orosz-ukrán háború kitörése óta már egészen más katasztrófán kell töprengenünk, a legközelebbi nukleáris apokalipszisig azonban a jelek szerint legalább a mozik nyitva tartanak: a világ valamennyi pontján, így Amerikában is lazítottak a korlátozásokon. Máskor ilyenkor a szakértők már egymásra licitálva igyekeztek megjósolni, milyen rekordok dőlnek meg és ki lesz a szezon legnagyobb játékosa; a járvány után azonban már a legnagyobb bemutatókat is legfeljebb óvatos várakozás övezi. Így indult el a moziban május 5-én a Marvel legújabb dobása, a Doctor Strange az őrület multiverzumában is, mely ha a végelszámolásnál valószínűleg nem is szárnyalja túl az ugyancsak multiverzumban utazó Pókember kalandjait, újfent bizonyította a képregénybirodalom nézővonzó erejét: a tengerentúlon 185 millió dolláros első hétvégés bevétellel indította a nyári moziszezont. Ennek ellenére a Disney a fentebb említettek miatt még mindig inkább pesszimista a további bevételi jóslatokkal kapcsolatban. A járvány valóban megváltoztatta a mozibajárási szokásokat, az azonban mindenképp biztató, hogy a film világszinten máris meghaladta a 450 millió dollárt. A Pókember: Nincs hazaút 260 millióval nyitott, ott azonban nemcsak egy legendás karakter, de annak három verziója is csalogatta a nézőket. A Doctor Strange-t érdemesebb összevetni az elmúlt időszak marveles bemutatóival: csaknem 100 millió dollárral múlta felül a Fekete özvegy, a Shang-Chi és a tíz gyűrű legendája és az Örökkévalók első hétvégi eredményeit

A Doctor Strange tehát eddig meglepően jól teljesít – a kérdés az, lesz-e aki felnő a Marvel hőse mellé. A COVID előtti időkben a május moziszempontból igazi jackpot hónapnak számított: 11 alkalomból 9-szer az ekkor bemutatott filmek összbevétele meghaladta az 1 milliárd dollárt; 2019-ben például 1,077 milliárdnál állt meg a számláló. Idén kevés esély van erre: a hónap eddigi eredményei a 2019-es év hasonló időszakának alig több mint 50 százalékát teszik ki. Hiába hirdetik a mozik nagy betűkkel hogy visszatértek, a nézők egyelőre nem özönlenek úgy, mint a COVID-ot megelőző időkben. A legoptimistább előrejelzések 800 milliós májusi összbevétellel számolnak, de a végeredmény minden bizonnyal közelebb lesz a 700-750 millióhoz. Ha így lesz, az a vírus előtti negyed évszázad legrosszabb eredményét hozza majd, vagyis azokat az időket, mikor a stúdiók egészen a május végi Memorial Day-ig vártak a legnagyobb címek bemutatásával.

A gyengébb eredmény persze nem kizárólag az otthon maradó nézőknek köszönhető: hiába nyitottak ugyanis újra a mozik, a stúdiók egyelőre továbbra is kevesebb filmet engednek vászonra. Míg 2019 májusában 16-ot mutattak be széleskörűen, azaz több mint 1500 vásznon, addig idén csak 6 ilyen mozi várható. A már emlegetett Doctor Strange-en kívül igazán kiugró eredmény csak a Topgun második részétől várható: a Maverick május 26-án mutatkozik be, az előzetes várakozások pedig máris az eget verdesik. Az első vélemények szerint a repülős kaland kivételesen jól sikerült, van aki tökéletesnek, más egyszerűen az 1986-os klasszikus méltó folytatásának nevezte. A szakértők 300 millió dollár körüli amerikai bevételt remélnek tőle, de mivel hónap végén debütál, ebből csak első eredményei, várhatón körülbelül 150 millió dolláros nyitóhétvégéje gyarapítja a májusi számokat. Ahhoz, hogy a fentebb jelzett optimista 800 milliós májusi összbevétel bejöjjön, Doctor Strange-nek és Tom Cruise-nak is felül kell múlnia önmagát, rajtuk kívül ugyanis aligha várható kiugró eredmény a többi bemutatótól: a Stephen King-regényen alapuló Tűzgyújtó (mely szimultán érkezik a Peacock nevű streamingplatformra is); a Downtown Abbey-mozi; Alex Garland Men című horrorja; illetve a Bob burgerfalodája című animációs sorozat moziváltozata érkezik még a hónapban.

És hogy mi vár a mozirajongókra a májuson túl az idei poprocnszezonban? Menetrendszerűen érkezik a következő szuperhősfilm, a Thor: Szerelem és mennydörgés, a Pixar Toy Story-előzményfilmje, a Lightyear, a Jurassic World: Világuralom, a Minyonok legújabb felvonása, Jordan Peele (Tűnj el!, Mi) legújabb horrorja, a Nope; Baz Luhrmann Elvis-filmje; a DC Szuperállatok Ligája és a Gyilkos járat című akcióthriller Sandra Bullock, Brad Pitt és Zazie Beetz főszereplésével. Ezekkel együtt mindössze 20 széleskörű bemutató vár ránk a nyáron – ahhoz, hogy az idei eredmények megközelítsék a 2019-est, majdnem mindegyiknek jól kellene szerepelnie. 400 millió feletti tengerentúli eredményben a Doctor Strange-en kívül a Jurassic World és a Thor legújabb felvonása reménykedhet – 2019 óta mindössze két film volt erre képes. A nyáron túl két valódi sikervárományos kozmetikázhatja még az első, pandémia utáni mozis év eredményeit: kérdés azonban, mire lesz képes a Chadwick Boseman nélküli új Fekete párduc, vagy az az új Avatar, amelynek első része ugyan a mai napig a világ legnagyobb bevételű filmje, de bemutatója óta már 13 év telt el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."