Doctor Strange-től és a Top Guntól várják a mozik a megváltást a nyári szezonban

Mikrofilm

A mozik ugyan kinyitottak, de a bevételi eredmények még nem érték el a koronavírus előtti szintet – pedig máris a nyakunkon a nyári szezon.

Két éve még ezernyi kérdőjellel a fejünkben elemezgettük, vajon végleg padlóra küldi-e a koronavírus-járvány Hollywoodot; majd az amerikai moziipar helyzetét számba véve tavaly ősszel már azon lamentáltunk, vajon örökre leáldozott-e a nyári blockbusterek kora, na meg hogy szükség van-e még a gigantikus költségvetésű popcornmozikra.

Az orosz-ukrán háború kitörése óta már egészen más katasztrófán kell töprengenünk, a legközelebbi nukleáris apokalipszisig azonban a jelek szerint legalább a mozik nyitva tartanak: a világ valamennyi pontján, így Amerikában is lazítottak a korlátozásokon. Máskor ilyenkor a szakértők már egymásra licitálva igyekeztek megjósolni, milyen rekordok dőlnek meg és ki lesz a szezon legnagyobb játékosa; a járvány után azonban már a legnagyobb bemutatókat is legfeljebb óvatos várakozás övezi. Így indult el a moziban május 5-én a Marvel legújabb dobása, a Doctor Strange az őrület multiverzumában is, mely ha a végelszámolásnál valószínűleg nem is szárnyalja túl az ugyancsak multiverzumban utazó Pókember kalandjait, újfent bizonyította a képregénybirodalom nézővonzó erejét: a tengerentúlon 185 millió dolláros első hétvégés bevétellel indította a nyári moziszezont. Ennek ellenére a Disney a fentebb említettek miatt még mindig inkább pesszimista a további bevételi jóslatokkal kapcsolatban. A járvány valóban megváltoztatta a mozibajárási szokásokat, az azonban mindenképp biztató, hogy a film világszinten máris meghaladta a 450 millió dollárt. A Pókember: Nincs hazaút 260 millióval nyitott, ott azonban nemcsak egy legendás karakter, de annak három verziója is csalogatta a nézőket. A Doctor Strange-t érdemesebb összevetni az elmúlt időszak marveles bemutatóival: csaknem 100 millió dollárral múlta felül a Fekete özvegy, a Shang-Chi és a tíz gyűrű legendája és az Örökkévalók első hétvégi eredményeit

A Doctor Strange tehát eddig meglepően jól teljesít – a kérdés az, lesz-e aki felnő a Marvel hőse mellé. A COVID előtti időkben a május moziszempontból igazi jackpot hónapnak számított: 11 alkalomból 9-szer az ekkor bemutatott filmek összbevétele meghaladta az 1 milliárd dollárt; 2019-ben például 1,077 milliárdnál állt meg a számláló. Idén kevés esély van erre: a hónap eddigi eredményei a 2019-es év hasonló időszakának alig több mint 50 százalékát teszik ki. Hiába hirdetik a mozik nagy betűkkel hogy visszatértek, a nézők egyelőre nem özönlenek úgy, mint a COVID-ot megelőző időkben. A legoptimistább előrejelzések 800 milliós májusi összbevétellel számolnak, de a végeredmény minden bizonnyal közelebb lesz a 700-750 millióhoz. Ha így lesz, az a vírus előtti negyed évszázad legrosszabb eredményét hozza majd, vagyis azokat az időket, mikor a stúdiók egészen a május végi Memorial Day-ig vártak a legnagyobb címek bemutatásával.

A gyengébb eredmény persze nem kizárólag az otthon maradó nézőknek köszönhető: hiába nyitottak ugyanis újra a mozik, a stúdiók egyelőre továbbra is kevesebb filmet engednek vászonra. Míg 2019 májusában 16-ot mutattak be széleskörűen, azaz több mint 1500 vásznon, addig idén csak 6 ilyen mozi várható. A már emlegetett Doctor Strange-en kívül igazán kiugró eredmény csak a Topgun második részétől várható: a Maverick május 26-án mutatkozik be, az előzetes várakozások pedig máris az eget verdesik. Az első vélemények szerint a repülős kaland kivételesen jól sikerült, van aki tökéletesnek, más egyszerűen az 1986-os klasszikus méltó folytatásának nevezte. A szakértők 300 millió dollár körüli amerikai bevételt remélnek tőle, de mivel hónap végén debütál, ebből csak első eredményei, várhatón körülbelül 150 millió dolláros nyitóhétvégéje gyarapítja a májusi számokat. Ahhoz, hogy a fentebb jelzett optimista 800 milliós májusi összbevétel bejöjjön, Doctor Strange-nek és Tom Cruise-nak is felül kell múlnia önmagát, rajtuk kívül ugyanis aligha várható kiugró eredmény a többi bemutatótól: a Stephen King-regényen alapuló Tűzgyújtó (mely szimultán érkezik a Peacock nevű streamingplatformra is); a Downtown Abbey-mozi; Alex Garland Men című horrorja; illetve a Bob burgerfalodája című animációs sorozat moziváltozata érkezik még a hónapban.

És hogy mi vár a mozirajongókra a májuson túl az idei poprocnszezonban? Menetrendszerűen érkezik a következő szuperhősfilm, a Thor: Szerelem és mennydörgés, a Pixar Toy Story-előzményfilmje, a Lightyear, a Jurassic World: Világuralom, a Minyonok legújabb felvonása, Jordan Peele (Tűnj el!, Mi) legújabb horrorja, a Nope; Baz Luhrmann Elvis-filmje; a DC Szuperállatok Ligája és a Gyilkos járat című akcióthriller Sandra Bullock, Brad Pitt és Zazie Beetz főszereplésével. Ezekkel együtt mindössze 20 széleskörű bemutató vár ránk a nyáron – ahhoz, hogy az idei eredmények megközelítsék a 2019-est, majdnem mindegyiknek jól kellene szerepelnie. 400 millió feletti tengerentúli eredményben a Doctor Strange-en kívül a Jurassic World és a Thor legújabb felvonása reménykedhet – 2019 óta mindössze két film volt erre képes. A nyáron túl két valódi sikervárományos kozmetikázhatja még az első, pandémia utáni mozis év eredményeit: kérdés azonban, mire lesz képes a Chadwick Boseman nélküli új Fekete párduc, vagy az az új Avatar, amelynek első része ugyan a mai napig a világ legnagyobb bevételű filmje, de bemutatója óta már 13 év telt el.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Neked ajánljuk

Kutyából nem lesz unikornis

  • SzSz

„1 millió dollár nem tuti. Tudjátok mi a tuti? 1 milliárd dollár” – fűzi be Sean Parker, a simlis befektető a Facebook tejfelesszájú, egyetemista alapítóit a The Social Network – A közösségi hálóban. A Justin Timberlake játszotta pasas maga a gonosz kapitalista csábító, aki David Fincher filmje szerint főszerepet játszott abban, hogy néhány kapucnis srác nekifutásából vanity project helyett végül az egész világot meghódító gigavállalat jöjjön létre.

A legnagyobb átverés

Alighanem biztosra akart menni a Netflix, amikor jó pénzért – erről még lesz szó – megvette 2018-ban az akkor már internetszerte nagy népszerűségnek örvendő, és épp börtönbüntetését töltő álörökösnő, Anna Sorokin élettörténetének megfilmesítési jogát, és hozzá ugyancsak szép pénzért leszerződtette az Y generációs narratívák kipróbált tévés elbeszélőjét, Shonda Rhimest. Biztosra mentek, csak épp azt nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak ezzel az egésszel kezdeni, mit szeretnének mondani a történetről, és miért tartják egyáltalán érdekesnek a Sorokin-sztorit.

A legnagyobb tűzijáték

  • Csabai Máté

Zabszem van Tigran Hamasyan seggében. Az örmény folklór, a thrash metal, a prog rock és az ECM-stílusú ambient felé tett kirándulások után odaérkezik, ahonnan mások indulni szoktak: az amerikai jazzdalokhoz, Ella Fitzgerald, Charlie Parker és Chet Baker klasszikusai­hoz. Nem vitatom, hogy ragyogó invencióval és virtuozitással nyúl ezekhez, de izgága természetének nem tud parancsolni.

Távolról sem

  • Sándor Panka

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Elnyomás alatt nő

Naomi Wolf amerikai feminista író a Vagina című könyvében hosszan értekezik arról, hogy a vagina fölötti uralom és a nők társadalmi csoportjának elnyomása egy és ugyanaz.

Míg el nem tűnik

  • Erdei Krisztina

A 20. század alkotói gyakran keresték a fotózás valódi helyét a művészetek között. Moholy-Nagy és kortársai, az avantgárd fotográfia képviselői a festészetet utánzó fotóhasználattal szemben, a médium sajátos formanyelvének kidolgozására törekedve önálló kifejezésmódot fejlesztettek ki, amely képes a valóságot sajátos nézőpontok mentén rögzíteni.

A leégett kastély felépítése

A kötet megjelenése után publikált Párhuzamos létezésben című műhelyesszéjében Láng Orsolya úgy fogalmazott, hogy akkor zárja le a verseskötetének kéziratát, amikor úgy érzi, már nem tud többet mondani „arról a kevés dologról, ami foglalkoztat”.

Utánunk is ősök jönnek

Mint amikor locsog a tenger, nyolc-tíz mondatos, csak ritkán hosszabb szövegekből áll ez a regény. Apró képek, monológok arról, hogyan tölti el az életét az ember a neten és a valóságban, hogyan éli meg a rácsodálkozás örömét, szakadatlanul tanulva és csalódva.

Múlt, jelen, jövő

„Miről vitatkoznak a magyarok?” – teszi fel a fogós kérdést a Klubrádió nemrégiben indult műsorának, a Három az igazságnak a beharangozója. Aztán gyorsan meg is válaszolja: „Természetesen önmagukról. És természetesen csak egy igazságot ismernek arról, hogy kik is ők, mi jó nekik, és hová tartanak.

A dolgozó népé lett

A 20. századi magyar írók népes táborán belül kevés­szer fordult elő teljes egyetértés, de az 1953 óta működő szigligeti alkotóház mindenkinek bejött. Lehetetlen felsorolni, hogy az elmúlt hetven évben hányan emlékeztek meg róla meleg szívvel, és az sem volt soha vita tárgya, hogy „az íróknak” szükségük van-e egy balatoni kastélyra.