Hollywoodnak kezdenie kell valamit a gigantikus büdzséjű filmekkel

Mikrofilm

A mozibevételek csökkenésével, a streamingek felfutásával nem éri már meg óriási költségvetésű szuperprodukciókat finanszírozni.

Örökre leáldozhatott a mozikban a nyári blockbusterek korszakának – írtuk a magunk mögött hagyott moziszezont kielemezve. Nem kell azonban statisztikusnak vagy filmipari szakembernek lennünk, hogy érezzük: a streamingplatformok előretörése és a koronavírus teljesen a feje tetejére állította a filmvilágot. A Slashfilm elemzése szerint mindez azonban nemcsak a nyári néznivalókra lesz hatással, hanem felszínre hoz egy sokkal nagyobb, hosszú évek óta fennálló bajt: Hollywood büdzséproblémáját – vagyis hogy elképesztő módon elszálltak a nagy stúdiófilmek gyártási költségei.

Néhány ökölszabály

A folyamatok megértéséhez nem árt tisztázni néhány alapvető, költségvetési ökölszabályt. Ezek persze erősen általánosítanak, de közelebb visznek a probléma átlátásához. Az egyik aranyszabály az, hogy egy film valódi büdzséjéhez a gyártási költség mellé még legalább annyi egyéb kiadást kell számolni. Nagy részük a PR-ra és marketingre megy el, de besorolhatunk alá minden egyéb tranzakciót, ami azt szolgálja, hogy minél többen megnézzék a mozit. Így tehát ha egy átlagos, 100 millió dolláros költségvetésű blockbustert veszünk, körülbelül még 100 millió dollárnyi egyéb költséget kell hozzáadnunk.

Így a filmnek legalább 200 millió dollárt kell elérni a jegybevételekből.

Ami a jegyeladásokat illeti, azokból részesülnek a mozik és terjesztők is. Azaz ha egy film eléri a 200 millió dolláros bevételt, annak körülbelül a fele, azaz 100 millió dollár vándorol a stúdió zsebébe. És ez egyedül a tengerentúli bevételekre igaz – nemzetközi szinten még tovább bonyolódik a képlet. Kína a világ egyik legnagyobb filmpiaca, ezért különösen fontos Hollywood számára, hogy filmjei jól szerepeljenek ott – a kínai box office-eredményeknek azonban csak mintegy 25%-a jut vissza a stúdiókhoz –, azaz ha egy amerikai mozi 200 millió dollárt fial Kínában, abból a készítők kb. 50 milliót látnak viszont.

A fentiek ellenére azonban nem ritkák a machinációk és könyvelési trükközések sem: az egyik elterjedt módszer szerint a stúdiók minden film készítésére külön cégeket állítanak fel, melyek a profitot úgy számolják ki, hogy egyszerűen kivonják a bevételekből a kiadásokat. A stúdiók azonban igyekszenek eltüntetni a lehetséges nyereséget, így hatalmas díjakat számítanak fel ezeknek az általuk létrehozott cégeknek – hogy aztán könyvelési célokból szinte minden mozi veszteségesnek minősüljön, vagyis ne legyen profit, amit szét kell osztaniuk. Így fordulhatott elő, hogy a 32 milliós költségére 475 milliós bevételt hozó A Jedi visszatér hiába volt a számok szerint az évtized egyik legnagyobb sikere, papíron 167 milliós veszteséget könyvelt el.

A hollywoodi büdzséprobléma

A fentiek szerint tehát egy 100 milliós blockbusternek cirka 300 millió dolláros bevételt kell elérnie – persze attól függően, mindezt Amerikában vagy nemzetközi szinten teszi – ahhoz, hogy kijöjjön nullszaldóra. A jegybevételekre aztán rájönnek egyéb, olyan bevételek mint a tévés vetítések, a Blu-ray/DVD-eladások (melyek mára szabad szemmel alig láthatóvá zsugorodtak), és persze a streaminges sugárzások. Összességében mégis elmondható, hogy minél sikeresebb egy film a moziban, annál több bevétele származik ezekből is – hiszen a legtöbben otthon is a sikerfilmeket szeretik nézni.

A probléma az, hogy a fenti számításhoz használt 100 milliós költségvetés ma már tényleg csak elméleti síkon létezik: egy átlagos Marvel-képregénymozi árcédulája sokkal közelebb áll a 150-200 millió dollárhoz. Vagyis ezeknek a látványos filmeknek – melyekből, mint észrevehettük, egyre több és több érkezik – muszáj a mozikban is hatalmas bevételt elérniük. Így fordulhat elő, hogy hiába volt a Fekete özvegy a nyári időszak legnagyobb bevételt elérő filmje, 200 milliós büdzséje miatt csalódást keltett, amiért világszinten a 400 millió dollárt sem érte el.

 
Fekete özvegy

A gyártási költségek egekbe emelkedése már több évtizedes folyamat, de valamikor a 2010-es évek elejére lőttek ki a büdzsék. Ekkora már gyakorlatilag minden stúdió a menetrendszerűen érkező folytatásokon, adaptációkon és franchise-okon függött, hiszen ezek hozták a legnagyobb bevételt, épp ezért a pénzt sem sajnálták rá. És ekkor kezdtek kiszorulni a mozikból az eredeti ötleten alapuló filmek, vagy épp az olyan, viszonylag alacsonyabb költségvetésű műfajok, mint a romantikus komédiák, melyek bevételei nem versenyezhettek egy képregényfilmével.

A 2011-es A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken például egészen elképesztő, 400 milliós költséggel készült el, ezzel minden idők legdrágább filmjévé vált

– mivel azonban a bevételei meghaladták az 1 milliárd dollárt, a sorozat tovább folytatódott. Az Aranyhaj és a nagy gubanc elkészítése máig érthetetlen módon 260 millió dollárba került – végül közel 600 milliót hozott, így bukás nem lett, de akkora rizikóval járt, amit ma egyetlen stúdió sem vállalna be.

A 2017-es Az Igazság Ligája költségvetése szintén elszállt. Az eredeti rendező, Zack Snyder lánya halála után kiszállt a projektből, a helyére beugró Joss Whedon pedig egy rakás, iszonyú drága pótforgatást rendelt el, így a cech végül 300 millió körül állt meg. Ezzel a mozi szintén ott van minden idők öt legdrágábbja között. Bevételfronton azonban mindössze 657 millió dollár folyt be, így a filmet mindenki egyértelműen bukásnak könyvelte el. Aztán jött a Snyder-vágat, ami további 75 millió dollárt emésztett fel. Ráadásul már be sem mutatták a mozik, egyenesen az újonnan indult HBO Max platformon mutatkozott be, melynek szüksége volt a hasonló, exkluzív címekre ahhoz, hogy bevonzza az előfizetőket. Minderre minden bizonnyal nem szántak volna újabb 300 milliót, de 75 millió még belefért nekik – mint meglátjuk, épp ez a streamingek előretörésének egyik legnagyobb tanulsága.

Minden idők 15 legköltségesebb filmjéből 14 2010 után, tehát az elmúlt 10 évben készült. Az egyetlen kivétel a 2007-es A Karib-tenger kalózai: A világ végén. Persze az inflációt is figyelembe kell venni, de sokat nem változtat a képen: ez alapján a 15 legdrágább filmből 8 készült 2010 óta. Ami régen eseményszámba ment, és legfeljebb havonta, pár havonta mutattak be ilyen méregdrága filmeket, az mára teljesen átlagossá vált:

a blockbusterek nagy része egyszerűen nem jön ki 150-200 millió dollárnál kevesebből. Ez pedig egyre kevésbé fenntartható.

És beüt a koronavírus

A pandémia teljesen a feje tetejére állította a filmipart, a mozik például még mindig nem álltak talpra. Akadnak ugyan részsikerek – Sang-Chi, Godzilla és King Kong, Free Guy – de a hatalmas költségvetésű, épp ezért hasonlóan nagy bevételekben bízó filmek vagy még mindig nem érkeztek meg, vagy a Fekete özvegyhez hasonlóan csalódást keltettek, a nézők egy része ugyanis a nyitás ellenére még mindig nem tért vissza a termekbe. Ott van például az év egyik legszórakoztatóbb mozija, ami a legtöbb rajongó szerint ott van minden idők legjobb képregényfilmjei között is: a James Gunn-féle The Suicide Squad – Az öngyilkos osztag. Papíron remek ötletnek tűnhetett öt évvel a David Ayer-féle Öngyilkos osztag után kvázi rebootolni a szedett-vedett gonosztevőkből álló bandát. James Gunnt A galaxis őrzői óta hatalmas megbecsülés övezi, ráadásul ezúttal teljes kreatív szabadságot kapott; a főbb szerepekben pedig olyan sztárok láthatóak, mint Margot Robbie, Idris Elba vagy John Cena. Ahogy Az Igazság Ligája Snyder-vágata is bizonyította, a fanok akkor is ki vannak éhezve kedvenceik mozijára, ha azt már egyszer láthatták – főleg, ha ezúttal nem korlátozzák a rendezőt korhatár-besorolással sem.

 
Az Igazsag Ligaja 

Az Öngyilkos osztag mégis elhasalt a mozikban, aminek több oka is van. A film költségei 185 millió dollárra rúgtak, azaz a fentebbi ökölszabályok szerint ennek minimum a dupláját kellett volna elérnie a mozikban. Csakhogy az idei évben több stúdiónál, köztük a Warner Bros.-nál bevezetett terjesztési modell szerint a film egyszerre vált elérhetővé az HBO Maxon és az amerikai mozikban. Az emberek többsége pedig a fertőzéstől tartva, vagy épp a kényelemre szavazva inkább otthon nézte meg a filmet. Nem csoda tehát, ha a bevételek világszinten a 170 millió dollárt sem érték el, azaz még a gyártási költségeit sem hozta vissza. Persze a streamingplatformnak hozhatott előfizetőszámot – ráadásul az innen befolyó összegen osztozniuk sem kell a mozikkal –, de biztosak lehetünk benne, hogy összességében mégis negatív lett a film mutatója. Nézzük, hogy teljesített ezzel szemben a 2016-os Suicide Squad: hasonló költségvetéssel (175 millió dollár), borzalmas kritikákkal is közel 750 milliós bevétel – persze koronavírus és HBO Max nélkül –, és ami szintén lényeges lehet: olyan, univerzálisan ismert figurákkal, mint Batman és Joker, ráadásul korlátozó korhatárkarika nélkül. Hiába egyértelműen rosszabb film, sokkal sikeresebb lett, mint az új változat.

Suicide Squad 2

 
Suicide Squad 2

A streamingé a jövő

És ezt mindenki tudja, a koronavírus okozta rendhagyó időszak csak még egyértelműbbé tette a helyzetet. Ma már majdnem mindegyik stúdió saját streamingplatformmal rendelkezik. A filmek azonban máshogy viselkednek online, mint a mozikban: lehet, hogy az új Öngyilkos osztag hozott új előfizetőket, azonban akik csak ezért jöttek, közel sem biztos, hogy maradtak is. Márpedig a streamingnél ez a lényeg: a hosszú elköteleződés, az éveken keresztül fizetett előfizetési díj. Ehhez mérten kell optimalizálni a kiadásokat, amihez a csodafegyver máris ott van a Netflix és társainak kezében: az algoritmus. A platformok pontosan látják, mely címek hoznak be új előfizetőket, ahogy azt is, melyeket nézik a legtöbben. Akik otthon is blockbusterekre vágytak, vélhetően ott vannak már az előfizetők között, ha pedig egy Öngyilkos osztaggal nem lehetett bevonzani őket, egy másik, hasonló blockbusterrel sem fog menni. Ha megnézzük a nézettségi toplistákat, persze ott van néhány a legnagyobb költségvetésű mozik közül – például Scorsese Az írje is –, de a 2019-ben első helyen Adam Sandler Gyagyás gyilkosság című dilije állt. Azaz a már behúzott előfizetők nem feltétlen hatalmas költségvetésű moziélményre vágynak; inkább arra a fajta komfortélményre, amit egy jól ismert színész vagy az olyan, könnyen emészthető műfajok nyújtanak, mint a romantikus komédiák. Ezek azok, amik a blockbusterek miatt kikoptak a filmszínházakból, ám a streamingen új erőre kaptak. Nem csoda, ha a romkomok most épp a Netflixen élik sokadik virágzásukat.

Ha a mostani folyamatok folytatódnak, azaz a fókusz egyre inkább a streamingek felé tolódik, Hollywood egyszerűen nem engedheti meg, hogy továbbra is futószalagon gyártsa a hatalmas költségvetésű filmeket.

Végső soron a filmipar is ugyanolyan biznisz, mint bármi más. Ha tehát még több nagy reménnyel induló mozi jár úgy, mint az Öngyilkos osztag, minden bizonyára a stúdiók is nagyobb hangsúlyt fektetnek majd arra, hogy igyekezzenek kordában tartani a büdzséket. Ez akár még jó hír is lehet és pozitív folyamatokat is elindíthat; egyedül attól kell tartanunk, hogy a fejesek még inkább a biztosra mennek majd, és még az eddigieknél is kevesebb rizikót (értsd: eredeti ötletet, azaz nem folytatást vagy adaptációt) vállalnak majd be.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."