A koronavírus végleg padlóra küldi Hollywoodot?

  • Szabó Ádám
  • 2020. március 17.

Mikrofilm

Két évtizede nem volt ilyen gyenge hetük a mozipénztáraknak.

Megfertőzte Amerikai kedvenc színészét és nejét; leálltak miatta a forgatások; a sportszezonnak és a Broadway-évadnak is betett; csak úgy, mint a magyar és olasz moziknak. A koronavírus nem kímél senkit és semmit - úgy néz ki, még a legyőzhetetlennek és elpusztíthatatlannak tartott amerikai mozibevételeket is térdre kényszerítette, amelyek a Variety cikke szerint két évtizedes negatív rekordot zártak.

Ráadásul az utóbbi években - ha nem is a jegyeladások terén, de - az amerikai filmgyár gyengélkedik a streamingszolgálatok előretörése miatt. Beszűkült a kínálati oldal, mert a mozit a szuperhősfilmek mentették meg az utóbbi években, ám ennek az is a következménye, hogy ezen a műfajon kívül szinte alig néznek mást az emberek a filmszínházakban.

Az amerikai mozik a járvány ellenére továbbra is nyitva voltak, a számok azonban azt bizonyítják, az emberek inkább otthon maradtak és a streamingszolgáltatásokra szavaztak: a hétvégén mindössze 55,3 millió dollár értékben váltottak mozijegyet az országban. Csak összehasonlításképpen: ezt a leggyengébben teljesítő Marvel-mozi (A hihetetlen Hulk) önmagában is megugrotta.

Történelmi vereség

Ilyen gyenge számokra legutóbb húsz éve, 2000. szeptember 15-17-i hétvégéjén volt példa. Akkor olyan filmek futottak a mozikban, mint Keanu Reeves A leskelődője, Jamie Foxx Csalija és a Hajrá csajok! című pompomlányos cukiskodás - mindezek mindössze 54,5 milliós bevételre voltak képesek.

false

A stúdiók a bukástól tartva folyamatosan tolják arrébb legnagyobb dobásaik bemutatóját, csúszik a Mulan, a legújabb James Bond-film és a Hang nélkül 2 premierje is. A mostani hétvégére mindössze két nagyobb stúdiófilm bemutatója maradt: Vin Diesel szuperhősködése, a Bloodshot, valamint az év első botrányfilmje, a már többször elhalasztott The Hunt. Mindkettőnek sikerült alulmúlnia az amúgy sem túl felfokozott várakozásokat: előbbi a bevételi lista harmadik, utóbbi annak ötödik helyén nyitott.

A box office élén állónak sincs azonban oka sok örömre. A Pixar legújabb moziját, az Előrét a lehető legszerencsétlenebb időpontban mutatták be, még pont a vírus tengerentúli terjedése előtt. Már most látszik, hogy ez lesz a stúdió leggyengébben teljesítő filmje. Az Előre így két hét alatt, világszinten 100 millió dollárnál tart, ami nem is mutatna rosszul, ha egyetlen hétvégéről, és csak Észak-Amerikáról lenne szó.

Kitartanak

Miközben a vírus világszerte tovább terjed, az amerikai mozik annak ellenére kitartanak, hogy lassan nem marad bemutatni való filmjük. Valamennyi helyen fokozták a fertőtlenítési és takarítási munkákat, a legnagyobb hálózat, az AMC pedig 50%-kal csökkentette kapacitását, hogy minden nézője mellett üresen maradhasson egy szék.

false

 

A stúdiók fejesei abban egyetértenek, hogy hamarosan visszatér a filmvilág a rendes kerékvágásába - senki sem tudja azonban, erre mikor kerülhet sor. Addig is a legnagyobb blockbusterek mozibemutatói tovább csúsznak, az emberek pedig a karantént kihasználva kimaxolhatják Netflix, Amazon Prime vagy Disney Plus előfizetéseiket. A probléma ott csak később jelentkezik majd: a forgatások ugyanis világszerte megálltak a vírus miatt, így a streamingszolgáltatok lassan képtelenek lesznek újdonságokkal szolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.