A koronavírus végleg padlóra küldi Hollywoodot?

  • Szabó Ádám
  • 2020. március 17.

Mikrofilm

Két évtizede nem volt ilyen gyenge hetük a mozipénztáraknak.

Megfertőzte Amerikai kedvenc színészét és nejét; leálltak miatta a forgatások; a sportszezonnak és a Broadway-évadnak is betett; csak úgy, mint a magyar és olasz moziknak. A koronavírus nem kímél senkit és semmit - úgy néz ki, még a legyőzhetetlennek és elpusztíthatatlannak tartott amerikai mozibevételeket is térdre kényszerítette, amelyek a Variety cikke szerint két évtizedes negatív rekordot zártak.

Ráadásul az utóbbi években - ha nem is a jegyeladások terén, de - az amerikai filmgyár gyengélkedik a streamingszolgálatok előretörése miatt. Beszűkült a kínálati oldal, mert a mozit a szuperhősfilmek mentették meg az utóbbi években, ám ennek az is a következménye, hogy ezen a műfajon kívül szinte alig néznek mást az emberek a filmszínházakban.

Az amerikai mozik a járvány ellenére továbbra is nyitva voltak, a számok azonban azt bizonyítják, az emberek inkább otthon maradtak és a streamingszolgáltatásokra szavaztak: a hétvégén mindössze 55,3 millió dollár értékben váltottak mozijegyet az országban. Csak összehasonlításképpen: ezt a leggyengébben teljesítő Marvel-mozi (A hihetetlen Hulk) önmagában is megugrotta.

Történelmi vereség

Ilyen gyenge számokra legutóbb húsz éve, 2000. szeptember 15-17-i hétvégéjén volt példa. Akkor olyan filmek futottak a mozikban, mint Keanu Reeves A leskelődője, Jamie Foxx Csalija és a Hajrá csajok! című pompomlányos cukiskodás - mindezek mindössze 54,5 milliós bevételre voltak képesek.

false

A stúdiók a bukástól tartva folyamatosan tolják arrébb legnagyobb dobásaik bemutatóját, csúszik a Mulan, a legújabb James Bond-film és a Hang nélkül 2 premierje is. A mostani hétvégére mindössze két nagyobb stúdiófilm bemutatója maradt: Vin Diesel szuperhősködése, a Bloodshot, valamint az év első botrányfilmje, a már többször elhalasztott The Hunt. Mindkettőnek sikerült alulmúlnia az amúgy sem túl felfokozott várakozásokat: előbbi a bevételi lista harmadik, utóbbi annak ötödik helyén nyitott.

A box office élén állónak sincs azonban oka sok örömre. A Pixar legújabb moziját, az Előrét a lehető legszerencsétlenebb időpontban mutatták be, még pont a vírus tengerentúli terjedése előtt. Már most látszik, hogy ez lesz a stúdió leggyengébben teljesítő filmje. Az Előre így két hét alatt, világszinten 100 millió dollárnál tart, ami nem is mutatna rosszul, ha egyetlen hétvégéről, és csak Észak-Amerikáról lenne szó.

Kitartanak

Miközben a vírus világszerte tovább terjed, az amerikai mozik annak ellenére kitartanak, hogy lassan nem marad bemutatni való filmjük. Valamennyi helyen fokozták a fertőtlenítési és takarítási munkákat, a legnagyobb hálózat, az AMC pedig 50%-kal csökkentette kapacitását, hogy minden nézője mellett üresen maradhasson egy szék.

false

 

A stúdiók fejesei abban egyetértenek, hogy hamarosan visszatér a filmvilág a rendes kerékvágásába - senki sem tudja azonban, erre mikor kerülhet sor. Addig is a legnagyobb blockbusterek mozibemutatói tovább csúsznak, az emberek pedig a karantént kihasználva kimaxolhatják Netflix, Amazon Prime vagy Disney Plus előfizetéseiket. A probléma ott csak később jelentkezik majd: a forgatások ugyanis világszerte megálltak a vírus miatt, így a streamingszolgáltatok lassan képtelenek lesznek újdonságokkal szolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.