A koronavírus végleg padlóra küldi Hollywoodot?

  • Szabó Ádám
  • 2020. március 17.

Mikrofilm

Két évtizede nem volt ilyen gyenge hetük a mozipénztáraknak.

Megfertőzte Amerikai kedvenc színészét és nejét; leálltak miatta a forgatások; a sportszezonnak és a Broadway-évadnak is betett; csak úgy, mint a magyar és olasz moziknak. A koronavírus nem kímél senkit és semmit - úgy néz ki, még a legyőzhetetlennek és elpusztíthatatlannak tartott amerikai mozibevételeket is térdre kényszerítette, amelyek a Variety cikke szerint két évtizedes negatív rekordot zártak.

Ráadásul az utóbbi években - ha nem is a jegyeladások terén, de - az amerikai filmgyár gyengélkedik a streamingszolgálatok előretörése miatt. Beszűkült a kínálati oldal, mert a mozit a szuperhősfilmek mentették meg az utóbbi években, ám ennek az is a következménye, hogy ezen a műfajon kívül szinte alig néznek mást az emberek a filmszínházakban.

Az amerikai mozik a járvány ellenére továbbra is nyitva voltak, a számok azonban azt bizonyítják, az emberek inkább otthon maradtak és a streamingszolgáltatásokra szavaztak: a hétvégén mindössze 55,3 millió dollár értékben váltottak mozijegyet az országban. Csak összehasonlításképpen: ezt a leggyengébben teljesítő Marvel-mozi (A hihetetlen Hulk) önmagában is megugrotta.

Történelmi vereség

Ilyen gyenge számokra legutóbb húsz éve, 2000. szeptember 15-17-i hétvégéjén volt példa. Akkor olyan filmek futottak a mozikban, mint Keanu Reeves A leskelődője, Jamie Foxx Csalija és a Hajrá csajok! című pompomlányos cukiskodás - mindezek mindössze 54,5 milliós bevételre voltak képesek.

false

A stúdiók a bukástól tartva folyamatosan tolják arrébb legnagyobb dobásaik bemutatóját, csúszik a Mulan, a legújabb James Bond-film és a Hang nélkül 2 premierje is. A mostani hétvégére mindössze két nagyobb stúdiófilm bemutatója maradt: Vin Diesel szuperhősködése, a Bloodshot, valamint az év első botrányfilmje, a már többször elhalasztott The Hunt. Mindkettőnek sikerült alulmúlnia az amúgy sem túl felfokozott várakozásokat: előbbi a bevételi lista harmadik, utóbbi annak ötödik helyén nyitott.

A box office élén állónak sincs azonban oka sok örömre. A Pixar legújabb moziját, az Előrét a lehető legszerencsétlenebb időpontban mutatták be, még pont a vírus tengerentúli terjedése előtt. Már most látszik, hogy ez lesz a stúdió leggyengébben teljesítő filmje. Az Előre így két hét alatt, világszinten 100 millió dollárnál tart, ami nem is mutatna rosszul, ha egyetlen hétvégéről, és csak Észak-Amerikáról lenne szó.

Kitartanak

Miközben a vírus világszerte tovább terjed, az amerikai mozik annak ellenére kitartanak, hogy lassan nem marad bemutatni való filmjük. Valamennyi helyen fokozták a fertőtlenítési és takarítási munkákat, a legnagyobb hálózat, az AMC pedig 50%-kal csökkentette kapacitását, hogy minden nézője mellett üresen maradhasson egy szék.

false

 

A stúdiók fejesei abban egyetértenek, hogy hamarosan visszatér a filmvilág a rendes kerékvágásába - senki sem tudja azonban, erre mikor kerülhet sor. Addig is a legnagyobb blockbusterek mozibemutatói tovább csúsznak, az emberek pedig a karantént kihasználva kimaxolhatják Netflix, Amazon Prime vagy Disney Plus előfizetéseiket. A probléma ott csak később jelentkezik majd: a forgatások ugyanis világszerte megálltak a vírus miatt, így a streamingszolgáltatok lassan képtelenek lesznek újdonságokkal szolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.