Szeptemberrel véget ért az évszakot nem éppen mérnöki pontossággal követő, nagyjából májustól szeptember első hétvégéjéig tartó nyári moziszezon is. Ezek azok a hónapok, amelyek hagyományosan igazi kánaánt jelentettek a mozirajongók számára: a stúdiók ilyenkorra időzítették legdrágább, legértékesebb filmjeiket, melyek jellemzően ekkor érték el a legnagyobb bevételt. A pandémia előtti utolsó évben, azaz 2019-ben a nyári időszakban összesen 4,34 milliárd dollár bevételt hoztak a filmek – és ebben nincs is benne 474 millió dollár a Bosszúállók: Végjáték bevételeiből, hiszen az április utolsó péntekén debütált.
És hogy hogyan vizsgáztak a mozik 2021 nyarán? Bár voltak biztató eredmények,
az idei bevételeket össze sem lehet hasonlítani a korábbi eredményekkel.
A nyári moziszezonban idén 1,75 milliárd dollárnyi értékben váltottak jegyet a nézők, azaz valamivel többet, mint a 2019-es számok 40 százalékát sikerült elérni. Ráadásul már ehhez a sovány eredményhez is kellett egy nagy hajrá: a Marvel első ázsiai származású szuperhőse a szezon utolsó négy napján tett hozzá 94 millió dollárt az eredményhez, ami nem csak a poszt-COVID-érát tekintve számít jó számnak: a Sang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája megdöntötte az amerikai Labor Day (a munka ünnepe, szeptember első hétfője) box office rekordját is: ez az ünnepi hosszú hétvége hagyományosan gyenge bevételeket hoz a mozikban, hiszen a nagy nyári nyüzsgés ekkorra elmúlik, a legnagyobb filmek pedig már lecsengőben vannak. A korábbi rekordot a 2007-es Halloween-remake tartotta 30,6 millió dollárral – ezt háromszorozta meg most a Marvel mozija.
Vannak tehát egészen pozitív fejlemények is mozis-szempontból, az összeredmény azonban még mindig hervasztó – arra azonban pont elegek lehetnek a fenti számok hogy a tavalyi, borzalmas év után a filmszínházak ismét talpra álljanak, a stúdiók visszatérjenek filmjeikkel a vászonra és a befektetők bizalma is megerősödjön. Nem a pandémia azonban az egyetlen, ami féken tartotta a bevételeket.
A vírus okozta mozis leépülést Mikrofilm rovatunkban is végigkövettük: már tavaly márciusban két évtizedes negatív rekordot zártak a pénztárak; még inkább felfutottak a streamingplatformok; mire egyre több stúdió döntött úgy, hogy a korlátozások alá eső vagy épp átmenetileg zárva tartó mozik helyett felteszik filmjeiket az internetre. A filmszínházak erre először berágtak, majd az elhúzódó vírushelyzet miatt kénytelenek voltak feladni állásaikat. Először 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, majd a Tenet csalódást keltő bemutatkozása, a máig tologatott James Bond, és az ezzel padlóra küldött mozilánc esete után már a 90 napos kivételezés is a múlté: maximum 45 napot várnak a stúdiók online terjesztés előtt, leggyakrabban azonban annyit se, így az olyan blokbusterek, mint a Wonder Woman 1984 vagy a Szörnyella is egyszerre váltak elérhetővé a nagyvásznon és valamelyik streamingplatformon. A Disney Plus és az HBO Max egekbe emelkedő előfizetői számai pedig azt bizonyítják: rengetegen élnek is a lehetőséggel, és inkább otthon moziznak.
Ez tehát az első olyan nyári időszak, amikor egyik bemutatott film mozis eredményeit sem védte a szokásos ideig a kizárólagosságot biztosító mozis ablak. Ez alapján íme a május 7. – szeptember 6. közötti nyári moziszezon tíz, legnagyobb bevételt elérő mozija:
Cím | Stúdió | Bevétel (millió dollár) | Hány nappal a premier után vált elérhető online? |
Fekete Özvegy | Disney | $182,6 | 0 |
Halálos iramban 9 | Universal | $172,9 | 31 nap |
Hang nélkül 2 | Paramount | $160,1 | 45 nap |
Dzsungeltúra | Disney | $106,9 | 0 |
Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája | Disney | $94,7 | 45 nap |
Free Guy | Disney | $94,4 | 45 nap |
Szörnyella | Disney | $86,1 | 0 |
Space Jam: Új kezdet | Warner Bros. | $67,1 | 0 |
Démonok között 3 | Warner Bros. | $65,6 | 0 |
Bébi úr: Családi ügy | Universal | $57,0 | 0 |
A következő hetekben persze a Shang-Chi és a Free Guy további milliókat gyűjthet, a Kampókéz pedig megelőzheti a Bébi urat, a fentiek azonban így is hűen leképezik, milyen állapotban vannak a mozik 2021-ben: a 10-ből 6 cím a mozival együtt online is nézhetővé vált. (A Disney filmjeiért a Disney+ előfizetés mellett plusz árat kellett fizetni, míg a Space Jamet és a Démonok közöttet az HBO Max előfizetői különdíj nélkül láthatták, csakúgy, mint a Bébi urat a Peacock előfizetői.)
Ráadásul míg a 2019-es toplistán két eredeti film is szerepelt, addig az idein csak egy: a Free Guy. Két éve a top 10-ből hét is elérte a 200 millió dolláros bevételi határt, idén egy sem – igaz, a Fekete Özvegy és a Halálos iramban közel járt hozzá, a Shang-Chi-nak pedig még mindig összejöhet a dolog. De talán ennél is beszédesebb, hogy
2019-ben a négy legjobb eredményt elérő film közel annyi bevételt hozott, mint 2021 nyarának összes mozija együttvéve.
Persze most, hogy szinte mindegyik stúdiónak saját streamingplatformja van, az ott elért számok legalább olyan fontosak, mint a mozibevételek – ráadásul azok a dollárok egyenesen a zsebükbe vándorolnak, nem kell rajtuk osztozniuk. Arról azonban csak ritkán osztanak meg adatokat, hogyan teljesítenek a filmek online, és ha nem kérnek értük plusz díjat, nehéz is lenne kiszámolni a bevételeket. A Disney azt közölte, a Fekete özvegy világszerte 125 milliót, a Dzsungeltúra pedig 45 milliót hozott az interneten, a számokat azonban nem részletezték.
A tavalyi katasztrófa után tehát éledezik a moziipar, a streamingek előretörésével és a moziablak eltörlésével azonban könnyen lehet, hogy mindörökre búcsút mondhatunk a hagyományos nyári blockbuster-szezonnak.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!