Elhunyt az arisztokrata férfi, aki az Életrevalók mintája volt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. június 3.

Mikrofilm

Hetvenkét éves korában elhunyt Philippe Pozzo di Borgo francia üzletember.

A 2011-ben készült Életrevalók (Intouchables) című film egy baleset folytán teljesen megbénult párizsi arisztokrata igaz történetén alapul, akinek a sorsát teljesen megváltoztatja új gondozója, aki kilátástalanul hátrányos helyzete dacára talpraesettségével és humanitásával visszaadja a férfi életkedvét. A bénulás miatt kerekesszékbe kényszerült milliárdos és a segítségére felvett börtönviselt fekete férfi barátságának történetéből The Upside címmel egy amerikai változat is készült 2019-ben.

Eric Toledano, aki Olivier Nakache-sal közösen rendezte az Életrevalókat, az AFP-nek elmondta: Philippe Pozzo di Borgo a marokkói Marrákesben halt meg csütörtök este.

„Halála ledöbbentett, de főleg hatalmas szomorúsággal töltött el, mert a barátságunk hihetetlenül hosszú volt” – mondta a rendező.

A Francois Cluzet és Omar Sy főszereplésével készült, kultuszfilmmé vált alkotást Franciaországban csaknem 20 millióan látták a mozikban. A vígjátékot ötven országban mutatták be, s hatalmas sikerrel söpört végig egész Európán, mielőtt elkészült az amerikai változata Bryan Cranstonnal és Kevin Harttal.

Az 1951. február 14-én Tuniszban született Philippe Pozzo di Borgo egy korzikai nemesi családból származott, s a Champagne Pommery pezsgőház igazgatója volt, mielőtt 1993-ban siklóernyőzés közben történt balesete következtében nyaktól lefelé lebénult. A 2001-ben publikált Második nekifutás című regényében írta meg valószerűtlen találkozását a fiatal, külvárosi arab bevándorlóval, Abdel Yasmin Sellou-val, akivel éveken át egymás támaszai lettek. Az arisztokrata a bevándorló otthoni ápolója segítségével gyógyult meg a depressziójából.

Omar Sy a filmben nyújtott játékával elnyerte a legjobb férfi alakításért járó César-díjat, s azóta az egyik legnépszerűbb színésznek számít hazájában.

„Örökre a szívünkben maradsz” – búcsúzott a filmsztár az Instagramon Philippe Pozzo di Borgótól.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.