Már előre felháborodást okozott az új A kis hableány, de egyelőre nem lett kasszasiker

Mikrofilm

A Disney legújabb élőszereplős remake-jét műbalhék sora kísérte, és bár nem hasalt el rögtön a mozikasszáknál, bevétele messze elmarad Az oroszlánkirályétől. Az internetes trollok azonban fokozottan aktivizálták magukat, így az IMDb-nek meg kellett reformálni pontozórendszerét.

A Disney-animációk játékfilmmé adaptálása nem újkeletű dolog, az 1967-es A dzsungel könyvéből már 1994-ben készült egy ilyen változat Maugli, a dzsungel fia címen, jóval azelőtt, hogy Jon Favreu megalkotta saját, dollárszázmilliós remake-jét 2016-ban; de ott van a Glenn Close főszereplésével készült 101 és 102 kiskutya is. Az igazi biznisz persze csak Tim Burton 2010-es Alice Csodaországbanjával indult be, amelynek bevételei világszinten meghaladták az egymilliárd dollárt, a most mozikba kerülő A kis hableány pedig már a huszadik élőszereplős remake a sorban, de talán egyik sem okozott akkora internetes felhördülést, mint ez.

Kinek az Arielje?

2016-ben jelentették be, hogy játékfilm készül a Disney klasszikus 1989-es animációjából, A kis hableányból Rob Marshall (Chicago, Mary Poppins visszatér) rendezésében, de a Hamilton Emmy-, Grammy-, Tony-, és Pulitzer-díjas alkotója, Lin-Manuel Miranda és az eredeti film zenéit szerző Alan Menken is közreműködik a projekten. A szereposztás ugyanakkor tartogatott meglepetéseket: Ursula karakterét Melissa McCarthy, a sirály Hablatyét pedig Awkwafina kapta meg, de egyik sem váltott ki olyan indulatokat, mint a főhős személye. Mint 2019-ben kiderült a főszerepet, azaz Arielt ugyanis a most 23 éves Halle Bailey alakítja majd (aki nevét az Oscar-díjas Halle Berry után kapta), aki az R&B-duó Chloe X Halle együttes tagjaként eddig főleg énekesként volt ismert, de szerepelt már a grown-ish című sorozatban is.

A kritikák és internetes gyalázkodások azonban nem a tapasztalat hiányának szóltak, hanem a bőrszínének, na meg annak, hogy az animációs Ariellel ellentétben neki nem vörös a haja.

A Twitteren hamar elterjedt a #NotmyAriel, azaz #NemazénArielem hashtag, az első előzetesre több mint másfél millió dislike érkezett és egy „rajongó” odáig ment, hogy Mesterséges Intelligencia segítségével fehér bőrűvé és vörös hajúvá varázsolta Bailey-t az előzetesben, azt ígérve, hogy ugyanezt a teljes filmmel is megteszi.

A Disney-től korábban nem álltak távol a rasszista betétek és a megkérdőjelezhető ábrázolások, ahogy Hollywood is évtizedekig épített a káros sztereotípiákra – ezeket ebben a cikkünkben szedtük össze –, de a MeeToo, a TimesUp és a hasonló társadalmi mozgalmak után a stúdiónál ma már inkább a másik irányba leng ki az inga. A Dumbóból a feketék sztereotip ábrázolását idéző varjú Jim Crow-karaktert, a Toy Story 2-ből pedig a stáblista után szexista jelenetet vágták ki, a ma már rasszistának számító Rémusz bácsi meséjét pedig mindenhonnan igyekeztek eltüntetni. Persze van olyan vélemény is, amely szerint ma már a Disney minden klasszikus meséje problémás: A róka és a kutya szexista, Csipkerózsikát nem lett volna szabad megcsókolni a beleegyezése nélkül, sőt, már az eredeti A kis hableány is káros, hiszen abban Ariel saját szabadságát és mindenét feladja egy férfiért, akit alig ismer.

Az új Disney-filmeket viszont már inkább „woke-ságuk” miatt szokás kritizálni: az új A szépség és a szörnyetegben LeFou (Josh Gad) meleg volt, ahogy a tavalyi Fura világ című animációjuk főhőse is – ezek miatt Trump republikánus elnöki kihívója, Ron DeSantis floridai kormányzó is hadjáratot hirdetett a cég ellen. A kis hableány új változatának főszereplője csak egy újabb frontot jelent azoknak, akik szerint a cég rákényszeríti a gyerekekre a liberális világképét – a józanabb hangok viszont inkább arra hívják fel a figyelmet, hogy

Ariel egy képzeletbeli karakter, aki a víz alatt él és állatokkal beszélget, azaz a bőrszíne teljességgel lényegtelen.

A trollok azonban nem álltak meg a gyalázkodó kommenteknél: a film IMDb-oldalát elárasztották a lehúzó értékelések, és ezek nagy része a rasszista Tweetekhez hasonlóan valószínűleg nem emberekhez, hanem botokhoz köthető. Az IMDb hamar közzé is tett egy figyelmeztetést a film odalán, melyben kiemelték: az értékelőrendszerük rendhagyó szavazási aktivitást vett észre – azaz valószínűleg kibertámadással akarták lejjebb húzni A kis hableány csillagait az oldalon. Ezt megakadályozandó a website alternatív számítási módot vezetett be a filmnél. A mozi jelenleg 7/10 csillagon áll.

Nagy, de nem rekordnagy

Botrányok ide vagy oda, a filmet hatalmas várakozás előzte meg, a szakértők előzetes jóslataikban az év legnagyobb dobásai közé sorolták – a Super Mario Bros.: A film gigasikere pedig jelezte, a pandémia után a Marvel-darabok mellett a családi filmekre tódul a legtöbb ember a mozikba. A film végül május végén, épp az amerikai Emlékezet napja (Memorial day) előtt debütált, a várakozásoknak megfelelően a toplista első helyén: a négynapos ünnepen 117,5 millió dollárt gyűjtött össze a tengerentúlon. Ez minden idők ötödik legnagyobb Emlékezet napi-eredménye, a rekordot a tavalyi Top Gun: Maverick tartja 160,5 millióval.

A kis hableány számlálója most világszinten 185 milliónál jár, ami nem rossz ugyan, de messze van az év eddigi legnagyobb sikereitől, ami a már említett Super Mario-film, A galaxis őrzői 3., vagy épp a Halálos iramban 10. A számok azt bizonyítják, hogy Ariel inkább Amerikában népszerű, az európai és ázsiai nézőket sokkal kevésbé csigázta fel az élőszereplős remake. Pedig A kis hableánynak minden egyes nézőre szüksége lenne: a büdzséje 250 millió dollár körül alakult, amihez hozzájött még 140 milliónyi marketingköltség.

A Deadline elemzése szerint jellemzően a legnagyobb Disney-sikerek bevételeinek 60 százaléka származik Amerikán kívülről, a tengerentúli és nemzetközi jegybevételek aránya csak olyan bukásoknál alakult 50-50 százalék körül, mint a 2018-as Barátom, Róbert Gida, vagy a 2016-os Elliott, a sárkány. A kis hableányból persze még bőven válhat az egymilliárdos klub tagja: premierjekor kétmillióval többet kaszált például, mint a 2019-es Aladdin, ami végül 1,05 milliárd dollárnál fejezte be pályafutását. Ahogy Aladdinnak is szüksége volt azonban az Amerikán kívüli (elsősorban kínai) nézőkre, úgy A kis hableány eredményén is főleg ennek hiánya érződik egyelőre.

A Disney mindenesetre vakarhatja a fejét, hiszen nemcsak A kis hableányból nem lett akkora durranás, mint várták, de a nyárra szánt további nagy dobásaikért is izgulhatnak. Az Indiana Jones és a végzet tárcsája és az Elemi is Cannes-ban mutatkozhatott be; mindkettő felemás fogadtatásban részesült, jelenleg pedig mindkettő „Romlottnak” minősül a kritikákat összesítő RottenTomatoes oldalon. Az új Pixar-animáció június 15-én, Indiana Jones legújabb kalandja pedig június 30-án érkezik a mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."