Elment a meg nem értett drogdíler

Mikrofilm

Angus Cloud halálával az Eufória lelke is távozott.

Hétfőn 25 éves korában elhunyt Angus Cloud színész, akit legtöbben az Eufória Fezco „Fez” O’Neilljeként ismertek. Cloudra oaklandi otthonában találtak rá, a mentőkethétfőn délelőtt fél 12-kor értesítették, a kiérkező orvosok azonban már csak a halálát tudták megállapítani. Egyelőre nem tudni, hogy mi okozta, hiszen a hatóságok és a családja sem közölt semmit. Az eddig napvilágra került információk alapján ugyanúgy lehet öngyilkosság, mint drogtúladagolás. „Angus művészként, barátként, testvérként és gyermekként is több szempontból különleges volt számunkra. Múlt héten temette el édesapját, akinek az elvesztését nem tudta feldolgozni. Az egyedüli megnyugvást az adja hogy tudjuk, Angus most ismét együtt lehet édesapjával, aki a legjobb barátja is volt egyben. Angus nyíltan vállalta a mentális egészségével kapcsolatos harcait és reméljük, elvesztése arra emlékeztet majd másokat, hogy nincsenek egyedül, és nem kell csendben megvívniuk a saját csatájukat” – fogalmazott közleményében a színész családja.

Cloudról színésztársai, kollégái és barátai mellett rengeteg rajongója is megemlékezett az interneten. Sorozata, az Eufória az HBO második legnézettebb műsora a Trónok harca után, ami eddigi két évadával máris kultstátuszba került: 9 Emmyt nyert, a nézők mellett a kritikusok is odáig vannak érte. A sorozat legnagyobb sztárja persze a főszerepet alakító Zendaya, a Fez nevű csendes, zárkózott drogdílert alakító Cloud azonban igazi közönségkedvencnek számít. Az Eufória egy csapat középiskolásról szól, hipnotikus, lüktető képeivel rengeteg, a korosztályt érintő problémára – drogok, szexuális abúzus, saját testképük és mások másságának elfogadása – mutat rá érzékletesen, a Tiktok esztétikáját is felhasználva. A legtöbb epizód olyan, mint egy őrült menet egy érzelmi hullámvasúton – a szereplők gyakorlatilag megállás nélkül szexelnek, buliznak, isznak vagy drogoznak. Ebben az őrült, kaotikus világban Fez olyan, mint egy szusszanyásnyi pihenő: Cloud jellegzetes hanglejtésével, nyugodtságával valósággal leugrik a képernyőről, hiszen hozzá képest valamennyi szereplő pattanásig feszült. Fez könnyen válhatott volna érzéketlen, faarcú figurává;

Cloud zsenialitását az adta, hogy a magába forduló karaktert szavak nélkül is képes volt élettel megtölteni.

Sőt, az is jól állt neki, ha ajkát alig mozgatva motyogott.

Cloudnak Fez volt az első szerepe. A fáma szerint épp néhány barátjával lógott az utcán, amikor behívták szereplőválogatásra. Minden rezdülése azt üzeni, hogy soha nem akart színész lenni, interjúi többségében pedig meg is erősítette: nem érdekli a hírnév és a csillogás. Lazasága tökéletesen illett a látszólag nemtörődöm, valójában azonban nagyon is érzékeny drogdíler figurájához, a szerep viszont egy idő után mintha ráégett volna. „Nagyon is zavar, amikor az emberek azzal jönnek, hogy milyen könnyű nekem, hisz csak magamat kell adnom. Akkor miért nem mennek, és csinálják ugyanezt? Nem olyan egyszerű a dolog. Hiszik vagy sem, sokat adok hozzá a karakterhez, ami tőlem teljesen független” – nyilatkozta egyszer. Mindezt a sorozat castingosa, Jennifer Venditti is megerősítette: „Az emberek azt gondolják, hogy ő csak úgy megjelenik a forgatáson, hogy ő is csak egy laza füves. Nem kap elég elismerést a szerepéért.”

Cloud atipikus jelenség volt Hollywoodban: érzékeny és zárkózott, akit ennek ellenére – vagy talán épp ezért – imádtak a rajongók. Személyiségéről sokat elárul a Variety újságírójának visszaemlékezése, aki egy címlapsztori miatt találkozott múlt évben a színésszel. „Riporterként mindegy, milyen sztorin dolgozom, az a publikálás napján befejeződik számomra; az alanyaim nem a barátaim, azt pedig, hogy a cikkem milyen hatással van a hírnevükre, az olvasóknak kell eldönteniük. De Cloud megnehezítette számomra ezt az elkülönülést. Széles körben szeretett volt, de legalább ennyire félreértett. Az elmúlt évben én magam is sokat gyötrődtem, amiért az emberek félreismerték” – fogalmazott. Mint írta, tompasága, visszafogott viselkedése miatt mindenki azonnal Fezzel azonosította őt, pedig valójában nem önmagát játszotta, csak színészként élettel töltötte meg a rábízott figurát. Az újságíró először nem volt túlzottan feldobva, mikor megkapta a feladatot, hogy portrét írjon Cloudról, hiszen nem találta őt túl izgvalmasnak, előző interjúiban pedig jellemzően csak egyszavas válaszokat adott. Aztán ahogy felvette a kapcsolatot néhány, a színészhez közelálló személlyel, egyre kíváncsibbá vált. A már emlegetett castingos szerint például a kamera előtt rendkívül érzékeny, kíváncsi és nyílt volt, míg a sorozat pilotját rendező Augustine Frizzell szerint magnetikus élmény volt beszélgetni vele, amikor pedig elé tettek egy forgatókönyvet, az olyan volt, mintha gyémántra leltek volna.

Hamar kiderült, hogy Cloud csak a nagyvilág számára volt titkolózó és magába zárkózó: kevesen tudják például, hogy a fején lévő forradás egy tinédzserként elszenvedett balesetéből származik, amikor traumás agysérülést szenvedett. Minderről azonban teljesen nyíltan beszélt kollégáinak. Mikor az újságíró rákérdezett a balesetre a színésznél, csak ennyit válaszolt: „Péntek 13-án eltörtem a koponyámat.” Balesete miatt volt beszéde lassabb a szokásosnál – és beszéde miatt sztereotipizálták őt. Cloud azonban nem igyekezett megvédeni magát, ha nem kérdezték, nem árulta el, hogy sérülése miatt beszél így, nem érdekelte, miért vagy minek bélyegzik. Ahogy a lap cikke fogalmaz: ő csak egy egykori éttermi felszolgáló volt, aki oaklandi akcentussal beszélt és egy fűszálat nem volt hajlandó keresztbe tenni Hollywood kedvéért. Az emberek többsége nem látta benne a mélységet, ezért nem is adtak lehetőséget neki, hogy megmutassa, hogy képes rá. Amikor azonban az Eufóriával lehetőséget kapott, maximálisan kihasználta:

nehéz elképzelni, hogy Fez figurája más alakításában is ilyen közkedveltté vált volna.

Jellemző, hogy végül a portrécikknek is azokat a részleteit kapta fel az internet, ami beleillett a róla kialakított képbe. Például az a jelenet, amikor leejtette fagyiját a földre – de ahelyett, hogy vett volna egy másikat, felkapta, letörölgette ujjaival, majd megette, mintha semmi nem történt volna. „Öt másodperces szabály” – magyarázta rezzenéstelen arccal. Szintén nagyot mentek a hírnévvel kapcsolatos mondatai: „Nem azzal töltöttem az eddigi életemet, hogy színésszé akartam válni, szóval nem leszek összetörve, ha nem végzek jó munkát valami szarságon, ahol fogalmam sincs, mi a fenét is csinálok. Nem gondolom majd azt, hogy na, most elbasztam az egész életemet. Elvégre ők béreltek fel engem!” Az ilyenek csak még inkább ráerősítettek arra, hogy Cloud és Fez gyakorlatilag ugyanaz a nemtörődöm személy. Pedig mindössze arról van szó, hogy a színész számára rendhagyó módon nem az a legfontosabb, hogy megfeleljen az elvárásoknak – de ez nem jelenti azt, hgy nem dolgozott keményen a szerepéért, és nem tett meg mindent, hogy életre keltse a figurát. Fezhez hasonlóan sokan igyekeztek őt is kigúnyolni, tehetségét kétségbe vonni – mai napig az él a köztudatban például, hogy szerepéhez hasonlóan ő maga is drogozott, sőt, esetleg az interjúk és forgatások közben is be volt szívva. Hiszen könnyebb megbélyegezni valakit, mint annak a mélyére ásni, miért beszél vagy viselkedik máshogy, mint a többiek. Az Eufória pedig töbek között épp arról szól, milyen hatással vannak ezek a rásütött bélyegek a szereplők életére. Angus Cloud távozásával pedig nemcsak a sorozat egyik szereplője, de egyenesen annak „édes, sztorikus lelke” távozott.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.