Ismét méreteset bukott a Disney

Mikrofilm

Ki gondolta volna, hogy egy rémisztő gyerekmese helyett a nézők továbbra is inkább a Barbenheimerre szavaznak?

Eddie Murphy 2003-as Elvarázsolt kastélya valószínűleg a mai napig rossz emlék mindenki számára. A 80-as 90-es évek egyik legkedveltebb és legünnepeltebb színésze a 2000-es évek elején óriási hullámvölgybe került: a 2001-es Shrek gigagsikerét hatalmas bukások (Showtime – Végtelen & képtelen; Pluto Nash – Hold volt, hol nem volt…; Én a kém) követték, úgy tűnt, Murphy egyszerűen már nem képes nézőket vonzani és pénzt hozni a stúdiónak. A filmet a kritikusok és a közönség is utálta, 90 milliós büdzséjét a tengerentúlon képtelen volt visszahozni, és világszinten is mindössze 182 milliót termelt – ami ha nem is katasztrófa, de mindenképpen csalódás. Ez az eredmény viszont pont elég volt ahhoz, hogy két évtizeddel később a Disney ismét elgondolkodjon a családi rémmesén. Az idei Kísértetkastély azonban a jelek szerint még a Murphy-féle változatnál is nagyobb bukás lett.

Az előjelek ellenére mégis sokan úgy vélték, papíron jó ötletnek tűnt elővenni a projektet: a Kísértetkastély ugyanúgy a Disneyland egyik látványosságán alapul, mint az öt részt megélt A Karib-tenger kalózai sorozat, vagy épp a 2021-es Dzsungeltúra, amelynek máris készül a folytatása. A horrorok ráadásul a streamingek korában is jól mennek a moziban, az elsősorban még mindig csalátbarátnak brandingelt stúdió pedig az elmúlt időszakban nem is nagyon próbálkozott a műfajjal. Emellett jogosan gondolhatták úgy, hogy a Kísértetkastélyból is egy A Karib-tenger kalózaihoz hasonló, többrészes sorozat készíthető, aminek sikere a szórakoztatóparkjainak bevételét is megdobhatja, nem beszélve a reklámtárgyakból befolyó pénzekből – hiszen saját szellemi tulajdonukról van szó. A 2003-as fiaskóból tanulva nem remake-elték, hanem új színészekkel rebootolták a filmet, a friss szereplőgárda pedig tele van közönség- (Owen Wilson, Tiffany Hadidsh, Danny DeVito) és kritikuskedvencekkel (LaKeith Stanfield, Jamie Lee Curtis, Jared Leto). A rendezést arra a Justin Simienre bízták, aki elsősorban a Dear White People című 2014-es mozijával, valamint annak nagysikerű sorozatváltozatával szerzett ismertséget.

Voltak ugyanakkor intő jelek is. A horrorok ugyan sikeresek és Oscar-díjasok tucatjait vonzzák, de ez nagyrészt annak köszönhető, hogy kevés pénzből, költséghatékonan készülnek. A sztárokkal teletömött, látványosnak ígért Kísértetkastély azonban 150 millió dollárt kóstál, azaz neki nem elég egy 50-100 milliós bevétel, amivel a horrorok többsége már profitábilisnek számít. A műfaj ráadásul nehezen vegyíthető a családi filmekkel, hiszen alapvetően épp ellentétes módon hatnak: a horrorok a frászt hozzák ránk, míg a gyerekbarát mozik megnyugtatnak és kellemesen szórakoztatnak. A Karib-tenger kalózai sikerének egyik titka éppen az volt, hogy tökéletes arányban tartalmazott sötétebb, komikusabb és kalandosabb részeket. Ez az, amit a jelek szerint a Kísértetkastély nem tudott megismételni.

A film ugyanis csalódást keltő módon mindössze a bevételi lista harmadik helyén nyitott 24 millió dollárral. A dobogó első két fokán természetesen továbbra is a Barbie és az Oppenheimer áll. Amerikán kívül még ennél is elkeserítőbb a helyzet: 35 országból mindössze 9,1 millió dollár folyt be. Tovább folytatódik tehát a Disney idei nyári vesszőfutása: az Elemi és az Indiana Jones és a végzet tárcsája után újabb tervük dőlt dugába. Eleve kérdés, a Disney miért gondolta jó ötletnek épp most, egy héttel a nyár legnagyobb dobása előtt moziba küldeni a filmet, amikor mindenki tudja, hogy az ősz, és főleg Halloween a horrorok szezonja. „Egy horror persze bármikor érhet el sikereket, de ez a családbarát film sokkal jobban teljesíthetett volna ősszel, amikor már lejárt a nyári popcornfilmek időszaka” – fogalmazott Jeff Bock elemző. A kép persze közel sem fekete-fehér: az Eddie Murphy-féle Elvarázsolt kastély ősszel bukott meg; ugyanakkor a stúdió hasonló családi horrorszerűségét, a Hókusz pókuszt annak idején a Kísértetkastélyhoz hasonlóan nyáron mutatták be; annak rendje és módja szerint meg is bukott, és csak később, videón vált kultklasszikussá, amint azt ebben a cikkünkben bemutattuk. A Disney azért is ódzkodhatott az őszi premiertől, mert a bemutatónaptár máris tömve van horrorokkal erre az időszakra: szeptember 8-án érkezik Az apáca 2, szeptember 15-én a Szeánsz Velencében, szeptember 29-án a Fűrész 10. része, október 13-án Az ördőgűző sokadik felvonása, a Believer; október 27-én pedig a Five Nights at Freddy’s. Igaz, ezek mind klasszikus „rémisztgetések”, nem családira hangszerelt horrorok.

A Kísértetkastélyból tehát a 2003-as változathoz hasonlóan nem lesz kasszasiker, és valószínűleg a stúdió pár évtizedre ismét elfelejteni majd a projektet. A károkat enyhítheti viszont, hogy a mozis pályafutása után az őszi időszakban a Disney+-on találhat új közönséget. A tavaly Halloweenkor bemutatott Barbár például hatalmasat ment a streamingen – igaz, azt nem előzte meg hatalmas bukás a pénztáraknál.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk