Feszült thrillerben elevenedik meg a '72-es müncheni olimpiai túszdráma

Mikrofilm

Mi a média feladata és meddig tart a felelőssége? Közhelyessé silányuló kérdések, a Szeptember 5 című film azonban izgalmasan és elgondolkodtatóan mutatja be őket.

Az 1972-es müncheni olimpián a palesztin Fekete Szeptember terrorcsoport foglyul ejtette az izraeli olimpiai csapat több tagját, majd 11 embert mészároltak le – ez volt az első élőben közvetített túszdráma. A tragédiáról 50. évfordulóján ebben a cikkünkben emlékeztünk meg.

A történtekről már több film született, a legismertebb talán Steven Spielberg 2005-ös, öt Oscarra jelölt Münchenje, valamint Kevin Macdonald 1999-es, Oscar-díjas dokumentumfilmje, az Egy nap szeptemberben. A német Tim Fehlbaum alkotása annyiban hoz újdonságot, hogy az újságírók és tévések szemszögéből mutatja be a tragédiát. Az ABC sportközvetítésekért felelős stábjának müncheni központjában járunk, amikor az esti műszak lövések hangjára lesz figyelmes. A hír hamar körbeszalad: fegyveresek törtek be az olimpiai faluba. Nemsokára kiderül, hogy a palesztin Fekete Szeptember csoport tagjai a tettesek, akik túszul ejtették az izraeli olimpiai csapat több tagját és palesztin foglyok szabadon bocsátását követelik. A történteket szinte végig apró, szemcsés képernyőkön keresztül figyelhetjük, miközben szinte a tarkónkon érezzük az ABC Sports tévéseinek lélegzetét.

Fehlbaum a korhű díszletek és ruhák között feszült, szinte klausztrofób hangulatot teremt közeli képkivágásaival, egyfajta párhuzamot vonva a túszul ejtett sportolók és a hírverseny fogságába esett újságírók között. Nem sokkal később azonban már fordul a kocka: a tévések úgy irányítják kamerájukat az olimpiai falu épületeinek ablakaira, ahogy a fegyvereket szokás. A tévések persze azonnal ráhajtanak a szenzációra, megindul a verseny, ki tudja először lencsevégre kapni a palesztinokat vagy a túszokat – mígnem kiderül, hogy a terroristák maguk is élőben követik a közvetítést. Sőt, kimondottan azért választották az olimpiát, mert tudták, hogy így az egész világ tanúja lesz majd tettüknek. Az ABC szakemberei így hatalmas etikai dilemmával szembesülnek: mi a tévé feladata? Hű krónikásként követni az eseményeket és szolgálni a nézőket, mindegy mi történik? Vagy az a felelős magatartás, ha leállítják az adást, hiszen akár a túszok és a rendőrök életét is veszélybe sodorhatják?

A Szeptember 5 egyik nagy erénye az, amit több kritika inkább hibaként ró fel: nem megy bele az izraeli-palesztin konfliktusba, a sérelmekbe, hogy mi idézte elő a túszdrámát, vagy épp mi volt Izrael válasza rá. Szimplán, mindössze másfél órában kizárólag a tragikus kimenetelű eseményekre, illetve azok közvetítésére szorítkozik. Az persze jogos kérdés, jó-e a mozi időzítése épp most, amikor a Gázával kapcsolatos indulatok ismét elszabadulni látszanak, de ezért inkább a díjszezon okolható. A filmet korábban ugyanis Oscar-esélyesként emlegették, végül mindössze az eredeti forgatókönyvéért kapott jelölést. Pedig a korabeli felvételeket bravúrosan használó vágás, vagy épp a kiváló színészek (a stábot vezető Peter Sarsgaard, az ambíciózus, feltörekvő tévést alakító John Magaro, vagy épp a fordítóként közreműködő Leonie Benesch, aki már a tavalyi jelölt A tanári szobában is brillírozott) is elismerést érdemelnének.

A film nem folyik bele a főszereplők magánéletébe, nem tekinthetünk bele egyik újságíró rossz házasságába, gyereknevelési nehézségeibe vagy személyes traumáiba se, ahogy az manapság szokás, és nincs is ezekre szükség. A korabeli viszonyokat is inkább csak néhány újsághír vagy beszólás szemlélteti. Például hogy azért nem álltak rendőrök az olimpiai falu körül, mert huszonhét évvel a II. világháború lezárása után még mindig rossz érzést hagyott volna, ha német fegyveresek őrködtek volna emberek egy csoportja felett. Hasonló, nem tolakodó módon jelenik meg a tévések presztízsharca: a sportriportereket szinte azonnal le akarták váltani a központból, hiszen az események tapasztalt, „komoly” újságírókat igényeltek volna, de az ABC Sports stábja nem akarta kiengedni a kezéből a szenzációt.

Habár a müncheni dráma végkifejletét ma már mindenki ismeri – a túszejtők egy része és az összes sportoló meghalt a német rendőrség rosszul sikerült akciójának köszönhetően –, a film képes végig hihetetlenül izgalmas maradni. Az elmúlt két év egyik legnagyobb sikere, az Oppenheimer többek között azt mutatta be, hogy az emberiség miként alkotott egy olyan fegyvert, amit már képtelen kordában tartani. A Szeptember 5-ben ugyanez a fegyver a média (egykor tévé, ma már inkább a közösségi média, a Tiktok és az egyéb appok), amely azért született meg, hogy összekösse az embereket, vagy épp demokratizálja az információhoz jutást – ma már azonban a legszörnyűbb események gyújtózsinórjává változott.

A film február 20-tól látható a magyar mozikban, forgalmazza a UIP-Duna Film.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.