Vasárnap este kiosztották a Brit Filmintézet elismeréseit, azaz a BAFTA-díjakat, amit az OScar szempontjából is elég jó előrejelzőnek tartanak: a Brit Filmintézet közel 13 ezer tagot számlál, ezek jó része pedig tagja az Oscart odaítélő Akadémiának is, sőt, egyesek szerint a britek az egyik legnagyobb kontingenst képviselik. Hiába van azonban jelentős átfedés, a britek mindig kicsit máshogy szavaznak: két éve az Oscaron a Minden, mindenhol, mindenkor tarolt, míg a BAFTA-n a Nyugaton a helyzet változatlan, előtte a briteknél A kutya karmai közt nyert, a végül az Oscart elvivő CODA pedig jelölést sem kapott, de 2019-ben is inkább az 1917-et díjazták az Élősködők helyett.
Összességében elmondható, hogy a BAFTA keze jellemzően a britek, vagy legalábbis az európaiak felé húz, a díj pedig még mindig kitart a tradicionálisabb jelöltek mellett. Pedig az amerikai akadémiához hasonlóan nekik is megvolt a saját #sowhite botrányuk: 2020-ban egyetlen színesbőrű színész sem kapott BAFTA-jelölést, a felhördülés hatására pedig – akárcsak az Amerikai Filmakadémia – ők is lépéseket tettek, hogy diverzebbé váljanak.
Idén a fődíjat, azaz a legjobb film díját Edward Berger pápaválasztós thrillere, a Konklávé (kritikánk ide kattintva olvasható) vitte el – ez előre sejthető volt, hiszen ez pont az a régivágású mozi, ami az európaiaknál még mindig remekül fekszik. A Konklávé kapta a legtöbb BAFTA-jelölést is, szám szerint 12-t, a fődíj mellett pedig film nyerte a legjobb brit film, a legjobb vágás és a legjobb adaptált forgatókönyv díját is.
Az eddigi, viszonylag kiegyenlített Oscar-verseny az elmúlt napokban billent át az Anora (kritikánk itt érhető el) javára, miután a film elvitte a Rendezők, a Producerek és az Írók Céhének díját is. A legutóbbi film, amely mindezek után elvesztette az Oscart, a Túl a barátságon volt, amely viszont nyert a BAFTA-n, míg az Anorát most legyőzte a Konklávé.
Ez annyit jelent, hogy a pápás film versenyben maradt még az Oscarért, de a statisztikák szerint még így is kevés esélye van a díjra, mert az Akadémia sem a rendezőjét, sem az operatőrét nem jelölte. A BAFTA-díj alapján azonban az adaptált forgatókönyvek között minden bizonnyal nyerni fog. Szakértők szerint viszont ahhoz, hogy Ralph Fiennesnak esélye legyen a legjobb férfi főszereplő Oscarjára, legalább a BAFTA-t el kellett volna vinnie hazai pályán – a britek azonban Adrien Brodyt díjazták A brutalistáért. Ezzel Brody pozíciója tovább erősödött, még úgy is, ha Timothée Chalamet (Sehol se otthon) győz a Színészek Céhénél.
![](/data/articles/274/2746/article-274668/K_EPA20250217019_fit_800x10000.jpg?key=69b3069012bba58de6239d8f773da5f5)
A Konklávé mellett a BAFTA is A brutalistát (kritikánk itt olvasható) emelte az egekig, amely szintén négy díjat nyert. Győzött Brady Corbet rendező, amely jó ajánlólevélnek számít az Oscarra – de ez a verseny sem dőlt még el, hiszen a Rendezők Céhénél Sean Baker (Anora) diadalmaskodott. A brutalistáé lett még a legjobb operatőr, filmzene és a már emlegetett férfi főszereplő díja is.
A legjobb női főszereplőnek járó BAFTA-díjat Mikey Madison nyerte az Anoráért, ez pedig ismét megkavarta az Oscar-versenyt, ebben eddig Demi Moore-t (A szer) tartották a legfőbb esélyesnek. A briteknél benne volt a pakliban az is, hogy a hazai pályán versenyző, de az Oscaron jelölést sem kapó Saoirse Ronan (The Outrun) nyerjen, de az, hogy a fiatal Mikey Madison vitte el végül a díjat, mutatja erősségét. A Színészek Céhének díjátadása után dőlhet el igazán, neki vagy Moore-nak áll-e a zászló.
Ami a mellékszereplői kategóriákat illeti, a BAFTA után végképp eldőlni látszik a verseny. A férfiaknál Kieran Culkin (Rokonszenvedés) végigtarolta díjszezont, most a BAFTA-t is hazavitte. A nőknél azzal, hogy Zoe Saldana (Emilia Pérez) győzött, úgy tűnik, végleg maga mögé utasítja fő kihívóját, Ariana Grandét (Wicked). Az Emilia Pérezzel kapcsolatban a legnagyobb kérdés még mindig az, hogy mennyire kezdhették ki díjesélyeit a filmet övező botrányok, melyekről ebben a cikkünkben írtunk bővebben. A BAFTA-n ugyanakkor Saldana díja mellett a film a legjobb idegennyelvű film díját is elvitte – ez könnyen jelentheti azt is, hogy Jacques Audiard mozija az Oscaron is legyőzi majd a nemzetközi filmek között a brazil Én még itt vagyokot.
Az eredeti forgatókönyvek között kisebb meglepetésre a britek a Rokonszenvedést díjazták – míg az Oscaron még mindig A szernek vagy az Anorának áll a zászló. Kiélezett még a verseny az animációs filmek között is: az aprócska litván Áradásnak (kritikánk ide kattintva érhető el) nagyon kellett volna a BAFTA-díj, hogy versenyben maradjon A vad robottal szemben. A briteknek azonban saját maguk felé hajlott a kezük, és a brit Aardman stúdió filmjét, a Wallace és Gromit: A szárnyas bosszúját díjazták. A dokumentumfilmek között egy olyan film vitte haza a BAFTA-t, amelyet az Oscaron nem is jelöltek: a Super/Man: Christopher Reeve története.
(Borítóképünkön: Tessa Ross angol producer, Peter Straughan brit forgatókönyvíró, Edward Berger német rendező, Isabella Rossellini olasz-amerikai színésznő, Juliette Howell angol producer, Ralph Fiennes angol színész és Michael Jackman amerikai producer a Konklávé című filmdráma alkotóinak fotózásán a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjkiosztó ünnepségén a londoni Royal Festival Hallban 2025. február 16-án. Fotó: MTI/EPA/Tolga Akmen)