A brit filmdíjak kiosztása rendesen megkavarta az Oscar-esélyeket

Mikrofilm

A Konklávé és A brutalista is négy elismeréssel távozott a Brit Filmintézet díjátadójáról. Előbbi lett a legjobb film, ami némi reményt jelenthet a pápaválasztós filmnek Oscar-szempontból is. 

Vasárnap este kiosztották a Brit Filmintézet elismeréseit, azaz a BAFTA-díjakat, amit az OScar szempontjából is elég jó előrejelzőnek tartanak: a Brit Filmintézet közel 13 ezer tagot számlál, ezek jó része pedig tagja az Oscart odaítélő Akadémiának is, sőt, egyesek szerint a britek az egyik legnagyobb kontingenst képviselik. Hiába van azonban jelentős átfedés, a britek mindig kicsit máshogy szavaznak: két éve az Oscaron a Minden, mindenhol, mindenkor tarolt, míg a BAFTA-n a Nyugaton a helyzet változatlan, előtte a briteknél A kutya karmai közt nyert, a végül az Oscart elvivő CODA pedig jelölést sem kapott, de 2019-ben is inkább az 1917-et díjazták az Élősködők helyett.

Összességében elmondható, hogy a BAFTA keze jellemzően a britek, vagy legalábbis az európaiak felé húz, a díj pedig még mindig kitart a tradicionálisabb jelöltek mellett. Pedig az amerikai akadémiához hasonlóan nekik is megvolt a saját #sowhite botrányuk: 2020-ban egyetlen színesbőrű színész sem kapott BAFTA-jelölést, a felhördülés hatására pedig – akárcsak az Amerikai Filmakadémia – ők is lépéseket tettek, hogy diverzebbé váljanak.

Idén a fődíjat, azaz a legjobb film díját Edward Berger pápaválasztós thrillere, a Konklávé (kritikánk ide kattintva olvasható) vitte el – ez előre sejthető volt, hiszen ez pont az a régivágású mozi, ami az európaiaknál még mindig remekül fekszik. A Konklávé kapta a legtöbb BAFTA-jelölést is, szám szerint 12-t, a fődíj mellett pedig film nyerte a legjobb brit film, a legjobb vágás és a legjobb adaptált forgatókönyv díját is.

Az eddigi, viszonylag kiegyenlített Oscar-verseny az elmúlt napokban billent át az Anora (kritikánk itt érhető el) javára, miután a film elvitte a Rendezők, a Producerek és az Írók Céhének díját is. A legutóbbi film, amely mindezek után elvesztette az Oscart, a Túl a barátságon volt, amely viszont nyert a BAFTA-n, míg az Anorát most legyőzte a Konklávé.

Ez annyit jelent, hogy a pápás film versenyben maradt még az Oscarért, de a statisztikák szerint még így is kevés esélye van a díjra, mert az Akadémia sem a rendezőjét, sem az operatőrét nem jelölte. A BAFTA-díj alapján azonban az adaptált forgatókönyvek között minden bizonnyal nyerni fog. Szakértők szerint viszont ahhoz, hogy Ralph Fiennesnak esélye legyen a legjobb férfi főszereplő Oscarjára, legalább a BAFTA-t el kellett volna vinnie hazai pályán – a britek azonban Adrien Brodyt díjazták A brutalistáért. Ezzel Brody pozíciója tovább erősödött, még úgy is, ha Timothée Chalamet (Sehol se otthon) győz a Színészek Céhénél.

 
Adrien Brody a díjával
Fotó: MTI/EPA/Tolga Akmen

A Konklávé mellett a BAFTA is A brutalistát (kritikánk itt olvasható) emelte az egekig, amely szintén négy díjat nyert. Győzött Brady Corbet rendező, amely jó ajánlólevélnek számít az Oscarra – de ez a verseny sem dőlt még el, hiszen a Rendezők Céhénél Sean Baker (Anora) diadalmaskodott. A brutalistáé lett még a legjobb operatőr, filmzene és a már emlegetett férfi főszereplő díja is.

A legjobb női főszereplőnek járó BAFTA-díjat Mikey Madison nyerte az Anoráért, ez pedig ismét megkavarta az Oscar-versenyt, ebben eddig Demi Moore-t (A szer) tartották a legfőbb esélyesnek. A briteknél benne volt a pakliban az is, hogy a hazai pályán versenyző, de az Oscaron jelölést sem kapó Saoirse Ronan (The Outrun) nyerjen, de az, hogy a fiatal Mikey Madison vitte el végül a díjat, mutatja erősségét. A Színészek Céhének díjátadása után dőlhet el igazán, neki vagy Moore-nak áll-e a zászló.

Ami a mellékszereplői kategóriákat illeti, a BAFTA után végképp eldőlni látszik a verseny. A férfiaknál Kieran Culkin (Rokonszenvedés) végigtarolta díjszezont, most a BAFTA-t is hazavitte. A nőknél azzal, hogy Zoe Saldana (Emilia Pérez) győzött, úgy tűnik, végleg maga mögé utasítja fő kihívóját, Ariana Grandét (Wicked). Az Emilia Pérezzel kapcsolatban a legnagyobb kérdés még mindig az, hogy mennyire kezdhették ki díjesélyeit a filmet övező botrányok, melyekről ebben a cikkünkben írtunk bővebben. A BAFTA-n ugyanakkor Saldana díja mellett a film a legjobb idegennyelvű film díját is elvitte – ez könnyen jelentheti azt is, hogy Jacques Audiard mozija az Oscaron is legyőzi majd a nemzetközi filmek között a brazil Én még itt vagyokot.

Az eredeti forgatókönyvek között kisebb meglepetésre a britek a Rokonszenvedést díjazták – míg az Oscaron még mindig A szernek vagy az Anorának áll a zászló. Kiélezett még a verseny az animációs filmek között is: az aprócska litván Áradásnak (kritikánk ide kattintva érhető el) nagyon kellett volna a BAFTA-díj, hogy versenyben maradjon A vad robottal szemben. A briteknek azonban saját maguk felé hajlott a kezük, és a brit Aardman stúdió filmjét, a Wallace és Gromit: A szárnyas bosszúját díjazták. A dokumentumfilmek között egy olyan film vitte haza a BAFTA-t, amelyet az Oscaron nem is jelöltek: a Super/Man: Christopher Reeve története.

(Borítóképünkön: Tessa Ross angol producer, Peter Straughan brit forgatókönyvíró, Edward Berger német rendező, Isabella Rossellini olasz-amerikai színésznő, Juliette Howell angol producer, Ralph Fiennes angol színész és Michael Jackman amerikai producer a Konklávé című filmdráma alkotóinak fotózásán a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjkiosztó ünnepségén a londoni Royal Festival Hallban 2025. február 16-án. Fotó: MTI/EPA/Tolga Akmen) 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.