Forró témák világégés közepette - itt a Verzió filmfesztivál első előzetese

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 30.

Mikrofilm

Háborúk, katasztrófák, társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok – idén is napjaink legégetőbb kérdéseit mutatják be a Verzió Filmfesztivál dokumentumfilmjei. November 8-20. között Budapesten és öt vidéki város mozijaiban vetítik a seregszemle alkotásait.

„A dokumentumfilmesek elkötelezett és gyakran vakmerő krónikások, akik sokszor komoly árat fizetnek azért, hogy a nézőknek lehetőségük legyen megismerni, kapcsolatba lépni és együttérezni. Szubjektív, magával ragadó munkáik értékes bizonyságtételei zaklatott korunknak, amelyek megnyitják a szíveket és az elméket” – emelte ki Sarkisova Oxana, a fesztivál igazgatója az idei, immár 19. fesztivállal kapcsolatban. A magyar versenyprogramban tíz friss doku lesz látható, néhányról pedig máris lerántották a leplet.

Ott van például az itthon először látható Egy újságíró meggyilkolása, amely Ján Kuciak egész világot megrázó tragédiáját mutatja be: a szlovák újságírót 2018-ban saját otthonában ölték meg menyasszonyával együtt. Az eset hatalmas vihart kavart Szlovákiában, Matt Sarnecki alkotása azonban azoknak is tartogat újdonságot, akik figyelemmel követték az ügyet.

Szintén a sajtó erejét mutatja be a f@ck this job: főhőse, Natasa gazdag és sikeres orosz nő, aki nagyobb hírnévre vágyik. Influenszernek is állhatna, ám ő független tévéállomást alapít Dozhd TV névvel, ahova ellenzéki riportereket fogad fel. A tévé nemcsak a politikai és szexuális szabadság képviselőjévé válik, de még Putyin médiahadjáratát is túlélte – legalábbis egy ideig. Ukrajna lerohanását követően az orosz kormány az ő adásaikat is blokkolta, így idén július óta kénytelenek a litvániai Rigából sugározni.

Matthew Heineman az egyik legsikeresebb amerikai dokumentumfilmesnek számít, Cartel Land című 2015-ös alkotását Oscarra is jelölték, azóta pedig játékfilmrendezőként is bemutatkozott: a Személyes háború című drámája Marie Colvin háborús tudósítót mutatja be Rosamund Pike főszereplésével. A Visszavonulással Heineman visszatért a dokuk terepére: Amerika afganisztáni kivonulásának következményeit mutatja be arra a rövid időszakra koncentrálva, amely az evakuálás és az afgán kormány megdöntése között húzódott.

A Verzió Antropocén szekciója évek óta szembesít minket azzal, miképpen gyaluljuk le környezetünket és milyen hatással vagyunk a természetre. Ebben a válogatásban vetítik idén a Föld életre-halálra című dokut, amely az Uru-eu-wau-wau őslakosok harcát mutatja be az esőerdőkért, azaz saját életterükért. A Minden, ami lélegzik Sundance-ből és Cannes-ból is díjjal távozott: Shaunak Sen filmje egy Új-Delhiben élő testvérpárról szól, akik az elképesztően szennyezett levegőben maguk is segítségre szorulnának, de ők életüket egy még veszélyeztetettebb faj, a fekete kányák védelmére szentelik.

A Szolidaritás UA szekcióban friss ukrán dokumentumfilmek láthatóak a DocuDays UA-val együttműködésben, míg az In Memoriam Mantas Kvedaravičius a litván dokumentumfilmes előtt tiszteleg, aki az oroszok által megszállt Mariupolban is forgatott. A Mariupolis és a Mariupolis 2 nemcsak a háború alatti mindennapos túlélés erőteljes dokumentációja, de emlékmű a rendezőnek is, akit az oroszok gyilkoltak meg.

A hagyományos dokumentumfilmek mellett visszatér a Verzió programjába a Vektor VR szekció, valamint debütál a Primanimával közös AniDoc animációs program is. Emellett a szakmai programok sem maradnak majd el, Young Critics címmel például filmkritikusi workshopot tartanak.

A 19. Verzió Filmfesztiválon vetített filmeket november 9-16. között lehet megnézni Budapesten, valamint a Szabad Terekkel karöltve Debrecenben, Szombathelyen, Pécsett, Szegeden és Kecskeméten. A fesztivál online filmtárán, a Verziótékában november 14-20. között nézhetőek majd a filmek online. További információk a Verzió honlapján, ide kattintva olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.