Forró témák világégés közepette - itt a Verzió filmfesztivál első előzetese

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 30.

Mikrofilm

Háborúk, katasztrófák, társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok – idén is napjaink legégetőbb kérdéseit mutatják be a Verzió Filmfesztivál dokumentumfilmjei. November 8-20. között Budapesten és öt vidéki város mozijaiban vetítik a seregszemle alkotásait.

„A dokumentumfilmesek elkötelezett és gyakran vakmerő krónikások, akik sokszor komoly árat fizetnek azért, hogy a nézőknek lehetőségük legyen megismerni, kapcsolatba lépni és együttérezni. Szubjektív, magával ragadó munkáik értékes bizonyságtételei zaklatott korunknak, amelyek megnyitják a szíveket és az elméket” – emelte ki Sarkisova Oxana, a fesztivál igazgatója az idei, immár 19. fesztivállal kapcsolatban. A magyar versenyprogramban tíz friss doku lesz látható, néhányról pedig máris lerántották a leplet.

Ott van például az itthon először látható Egy újságíró meggyilkolása, amely Ján Kuciak egész világot megrázó tragédiáját mutatja be: a szlovák újságírót 2018-ban saját otthonában ölték meg menyasszonyával együtt. Az eset hatalmas vihart kavart Szlovákiában, Matt Sarnecki alkotása azonban azoknak is tartogat újdonságot, akik figyelemmel követték az ügyet.

Szintén a sajtó erejét mutatja be a f@ck this job: főhőse, Natasa gazdag és sikeres orosz nő, aki nagyobb hírnévre vágyik. Influenszernek is állhatna, ám ő független tévéállomást alapít Dozhd TV névvel, ahova ellenzéki riportereket fogad fel. A tévé nemcsak a politikai és szexuális szabadság képviselőjévé válik, de még Putyin médiahadjáratát is túlélte – legalábbis egy ideig. Ukrajna lerohanását követően az orosz kormány az ő adásaikat is blokkolta, így idén július óta kénytelenek a litvániai Rigából sugározni.

Matthew Heineman az egyik legsikeresebb amerikai dokumentumfilmesnek számít, Cartel Land című 2015-ös alkotását Oscarra is jelölték, azóta pedig játékfilmrendezőként is bemutatkozott: a Személyes háború című drámája Marie Colvin háborús tudósítót mutatja be Rosamund Pike főszereplésével. A Visszavonulással Heineman visszatért a dokuk terepére: Amerika afganisztáni kivonulásának következményeit mutatja be arra a rövid időszakra koncentrálva, amely az evakuálás és az afgán kormány megdöntése között húzódott.

A Verzió Antropocén szekciója évek óta szembesít minket azzal, miképpen gyaluljuk le környezetünket és milyen hatással vagyunk a természetre. Ebben a válogatásban vetítik idén a Föld életre-halálra című dokut, amely az Uru-eu-wau-wau őslakosok harcát mutatja be az esőerdőkért, azaz saját életterükért. A Minden, ami lélegzik Sundance-ből és Cannes-ból is díjjal távozott: Shaunak Sen filmje egy Új-Delhiben élő testvérpárról szól, akik az elképesztően szennyezett levegőben maguk is segítségre szorulnának, de ők életüket egy még veszélyeztetettebb faj, a fekete kányák védelmére szentelik.

A Szolidaritás UA szekcióban friss ukrán dokumentumfilmek láthatóak a DocuDays UA-val együttműködésben, míg az In Memoriam Mantas Kvedaravičius a litván dokumentumfilmes előtt tiszteleg, aki az oroszok által megszállt Mariupolban is forgatott. A Mariupolis és a Mariupolis 2 nemcsak a háború alatti mindennapos túlélés erőteljes dokumentációja, de emlékmű a rendezőnek is, akit az oroszok gyilkoltak meg.

A hagyományos dokumentumfilmek mellett visszatér a Verzió programjába a Vektor VR szekció, valamint debütál a Primanimával közös AniDoc animációs program is. Emellett a szakmai programok sem maradnak majd el, Young Critics címmel például filmkritikusi workshopot tartanak.

A 19. Verzió Filmfesztiválon vetített filmeket november 9-16. között lehet megnézni Budapesten, valamint a Szabad Terekkel karöltve Debrecenben, Szombathelyen, Pécsett, Szegeden és Kecskeméten. A fesztivál online filmtárán, a Verziótékában november 14-20. között nézhetőek majd a filmek online. További információk a Verzió honlapján, ide kattintva olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.