Forró témák világégés közepette - itt a Verzió filmfesztivál első előzetese

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 30.

Mikrofilm

Háborúk, katasztrófák, társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok – idén is napjaink legégetőbb kérdéseit mutatják be a Verzió Filmfesztivál dokumentumfilmjei. November 8-20. között Budapesten és öt vidéki város mozijaiban vetítik a seregszemle alkotásait.

„A dokumentumfilmesek elkötelezett és gyakran vakmerő krónikások, akik sokszor komoly árat fizetnek azért, hogy a nézőknek lehetőségük legyen megismerni, kapcsolatba lépni és együttérezni. Szubjektív, magával ragadó munkáik értékes bizonyságtételei zaklatott korunknak, amelyek megnyitják a szíveket és az elméket” – emelte ki Sarkisova Oxana, a fesztivál igazgatója az idei, immár 19. fesztivállal kapcsolatban. A magyar versenyprogramban tíz friss doku lesz látható, néhányról pedig máris lerántották a leplet.

Ott van például az itthon először látható Egy újságíró meggyilkolása, amely Ján Kuciak egész világot megrázó tragédiáját mutatja be: a szlovák újságírót 2018-ban saját otthonában ölték meg menyasszonyával együtt. Az eset hatalmas vihart kavart Szlovákiában, Matt Sarnecki alkotása azonban azoknak is tartogat újdonságot, akik figyelemmel követték az ügyet.

Szintén a sajtó erejét mutatja be a f@ck this job: főhőse, Natasa gazdag és sikeres orosz nő, aki nagyobb hírnévre vágyik. Influenszernek is állhatna, ám ő független tévéállomást alapít Dozhd TV névvel, ahova ellenzéki riportereket fogad fel. A tévé nemcsak a politikai és szexuális szabadság képviselőjévé válik, de még Putyin médiahadjáratát is túlélte – legalábbis egy ideig. Ukrajna lerohanását követően az orosz kormány az ő adásaikat is blokkolta, így idén július óta kénytelenek a litvániai Rigából sugározni.

Matthew Heineman az egyik legsikeresebb amerikai dokumentumfilmesnek számít, Cartel Land című 2015-ös alkotását Oscarra is jelölték, azóta pedig játékfilmrendezőként is bemutatkozott: a Személyes háború című drámája Marie Colvin háborús tudósítót mutatja be Rosamund Pike főszereplésével. A Visszavonulással Heineman visszatért a dokuk terepére: Amerika afganisztáni kivonulásának következményeit mutatja be arra a rövid időszakra koncentrálva, amely az evakuálás és az afgán kormány megdöntése között húzódott.

A Verzió Antropocén szekciója évek óta szembesít minket azzal, miképpen gyaluljuk le környezetünket és milyen hatással vagyunk a természetre. Ebben a válogatásban vetítik idén a Föld életre-halálra című dokut, amely az Uru-eu-wau-wau őslakosok harcát mutatja be az esőerdőkért, azaz saját életterükért. A Minden, ami lélegzik Sundance-ből és Cannes-ból is díjjal távozott: Shaunak Sen filmje egy Új-Delhiben élő testvérpárról szól, akik az elképesztően szennyezett levegőben maguk is segítségre szorulnának, de ők életüket egy még veszélyeztetettebb faj, a fekete kányák védelmére szentelik.

A Szolidaritás UA szekcióban friss ukrán dokumentumfilmek láthatóak a DocuDays UA-val együttműködésben, míg az In Memoriam Mantas Kvedaravičius a litván dokumentumfilmes előtt tiszteleg, aki az oroszok által megszállt Mariupolban is forgatott. A Mariupolis és a Mariupolis 2 nemcsak a háború alatti mindennapos túlélés erőteljes dokumentációja, de emlékmű a rendezőnek is, akit az oroszok gyilkoltak meg.

A hagyományos dokumentumfilmek mellett visszatér a Verzió programjába a Vektor VR szekció, valamint debütál a Primanimával közös AniDoc animációs program is. Emellett a szakmai programok sem maradnak majd el, Young Critics címmel például filmkritikusi workshopot tartanak.

A 19. Verzió Filmfesztiválon vetített filmeket november 9-16. között lehet megnézni Budapesten, valamint a Szabad Terekkel karöltve Debrecenben, Szombathelyen, Pécsett, Szegeden és Kecskeméten. A fesztivál online filmtárán, a Verziótékában november 14-20. között nézhetőek majd a filmek online. További információk a Verzió honlapján, ide kattintva olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.