Forró témák világégés közepette - itt a Verzió filmfesztivál első előzetese

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 30.

Mikrofilm

Háborúk, katasztrófák, társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok – idén is napjaink legégetőbb kérdéseit mutatják be a Verzió Filmfesztivál dokumentumfilmjei. November 8-20. között Budapesten és öt vidéki város mozijaiban vetítik a seregszemle alkotásait.

„A dokumentumfilmesek elkötelezett és gyakran vakmerő krónikások, akik sokszor komoly árat fizetnek azért, hogy a nézőknek lehetőségük legyen megismerni, kapcsolatba lépni és együttérezni. Szubjektív, magával ragadó munkáik értékes bizonyságtételei zaklatott korunknak, amelyek megnyitják a szíveket és az elméket” – emelte ki Sarkisova Oxana, a fesztivál igazgatója az idei, immár 19. fesztivállal kapcsolatban. A magyar versenyprogramban tíz friss doku lesz látható, néhányról pedig máris lerántották a leplet.

Ott van például az itthon először látható Egy újságíró meggyilkolása, amely Ján Kuciak egész világot megrázó tragédiáját mutatja be: a szlovák újságírót 2018-ban saját otthonában ölték meg menyasszonyával együtt. Az eset hatalmas vihart kavart Szlovákiában, Matt Sarnecki alkotása azonban azoknak is tartogat újdonságot, akik figyelemmel követték az ügyet.

Szintén a sajtó erejét mutatja be a f@ck this job: főhőse, Natasa gazdag és sikeres orosz nő, aki nagyobb hírnévre vágyik. Influenszernek is állhatna, ám ő független tévéállomást alapít Dozhd TV névvel, ahova ellenzéki riportereket fogad fel. A tévé nemcsak a politikai és szexuális szabadság képviselőjévé válik, de még Putyin médiahadjáratát is túlélte – legalábbis egy ideig. Ukrajna lerohanását követően az orosz kormány az ő adásaikat is blokkolta, így idén július óta kénytelenek a litvániai Rigából sugározni.

Matthew Heineman az egyik legsikeresebb amerikai dokumentumfilmesnek számít, Cartel Land című 2015-ös alkotását Oscarra is jelölték, azóta pedig játékfilmrendezőként is bemutatkozott: a Személyes háború című drámája Marie Colvin háborús tudósítót mutatja be Rosamund Pike főszereplésével. A Visszavonulással Heineman visszatért a dokuk terepére: Amerika afganisztáni kivonulásának következményeit mutatja be arra a rövid időszakra koncentrálva, amely az evakuálás és az afgán kormány megdöntése között húzódott.

A Verzió Antropocén szekciója évek óta szembesít minket azzal, miképpen gyaluljuk le környezetünket és milyen hatással vagyunk a természetre. Ebben a válogatásban vetítik idén a Föld életre-halálra című dokut, amely az Uru-eu-wau-wau őslakosok harcát mutatja be az esőerdőkért, azaz saját életterükért. A Minden, ami lélegzik Sundance-ből és Cannes-ból is díjjal távozott: Shaunak Sen filmje egy Új-Delhiben élő testvérpárról szól, akik az elképesztően szennyezett levegőben maguk is segítségre szorulnának, de ők életüket egy még veszélyeztetettebb faj, a fekete kányák védelmére szentelik.

A Szolidaritás UA szekcióban friss ukrán dokumentumfilmek láthatóak a DocuDays UA-val együttműködésben, míg az In Memoriam Mantas Kvedaravičius a litván dokumentumfilmes előtt tiszteleg, aki az oroszok által megszállt Mariupolban is forgatott. A Mariupolis és a Mariupolis 2 nemcsak a háború alatti mindennapos túlélés erőteljes dokumentációja, de emlékmű a rendezőnek is, akit az oroszok gyilkoltak meg.

A hagyományos dokumentumfilmek mellett visszatér a Verzió programjába a Vektor VR szekció, valamint debütál a Primanimával közös AniDoc animációs program is. Emellett a szakmai programok sem maradnak majd el, Young Critics címmel például filmkritikusi workshopot tartanak.

A 19. Verzió Filmfesztiválon vetített filmeket november 9-16. között lehet megnézni Budapesten, valamint a Szabad Terekkel karöltve Debrecenben, Szombathelyen, Pécsett, Szegeden és Kecskeméten. A fesztivál online filmtárán, a Verziótékában november 14-20. között nézhetőek majd a filmek online. További információk a Verzió honlapján, ide kattintva olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.