Forró témák világégés közepette - itt a Verzió filmfesztivál első előzetese

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 30.

Mikrofilm

Háborúk, katasztrófák, társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok – idén is napjaink legégetőbb kérdéseit mutatják be a Verzió Filmfesztivál dokumentumfilmjei. November 8-20. között Budapesten és öt vidéki város mozijaiban vetítik a seregszemle alkotásait.

„A dokumentumfilmesek elkötelezett és gyakran vakmerő krónikások, akik sokszor komoly árat fizetnek azért, hogy a nézőknek lehetőségük legyen megismerni, kapcsolatba lépni és együttérezni. Szubjektív, magával ragadó munkáik értékes bizonyságtételei zaklatott korunknak, amelyek megnyitják a szíveket és az elméket” – emelte ki Sarkisova Oxana, a fesztivál igazgatója az idei, immár 19. fesztivállal kapcsolatban. A magyar versenyprogramban tíz friss doku lesz látható, néhányról pedig máris lerántották a leplet.

Ott van például az itthon először látható Egy újságíró meggyilkolása, amely Ján Kuciak egész világot megrázó tragédiáját mutatja be: a szlovák újságírót 2018-ban saját otthonában ölték meg menyasszonyával együtt. Az eset hatalmas vihart kavart Szlovákiában, Matt Sarnecki alkotása azonban azoknak is tartogat újdonságot, akik figyelemmel követték az ügyet.

Szintén a sajtó erejét mutatja be a f@ck this job: főhőse, Natasa gazdag és sikeres orosz nő, aki nagyobb hírnévre vágyik. Influenszernek is állhatna, ám ő független tévéállomást alapít Dozhd TV névvel, ahova ellenzéki riportereket fogad fel. A tévé nemcsak a politikai és szexuális szabadság képviselőjévé válik, de még Putyin médiahadjáratát is túlélte – legalábbis egy ideig. Ukrajna lerohanását követően az orosz kormány az ő adásaikat is blokkolta, így idén július óta kénytelenek a litvániai Rigából sugározni.

Matthew Heineman az egyik legsikeresebb amerikai dokumentumfilmesnek számít, Cartel Land című 2015-ös alkotását Oscarra is jelölték, azóta pedig játékfilmrendezőként is bemutatkozott: a Személyes háború című drámája Marie Colvin háborús tudósítót mutatja be Rosamund Pike főszereplésével. A Visszavonulással Heineman visszatért a dokuk terepére: Amerika afganisztáni kivonulásának következményeit mutatja be arra a rövid időszakra koncentrálva, amely az evakuálás és az afgán kormány megdöntése között húzódott.

A Verzió Antropocén szekciója évek óta szembesít minket azzal, miképpen gyaluljuk le környezetünket és milyen hatással vagyunk a természetre. Ebben a válogatásban vetítik idén a Föld életre-halálra című dokut, amely az Uru-eu-wau-wau őslakosok harcát mutatja be az esőerdőkért, azaz saját életterükért. A Minden, ami lélegzik Sundance-ből és Cannes-ból is díjjal távozott: Shaunak Sen filmje egy Új-Delhiben élő testvérpárról szól, akik az elképesztően szennyezett levegőben maguk is segítségre szorulnának, de ők életüket egy még veszélyeztetettebb faj, a fekete kányák védelmére szentelik.

A Szolidaritás UA szekcióban friss ukrán dokumentumfilmek láthatóak a DocuDays UA-val együttműködésben, míg az In Memoriam Mantas Kvedaravičius a litván dokumentumfilmes előtt tiszteleg, aki az oroszok által megszállt Mariupolban is forgatott. A Mariupolis és a Mariupolis 2 nemcsak a háború alatti mindennapos túlélés erőteljes dokumentációja, de emlékmű a rendezőnek is, akit az oroszok gyilkoltak meg.

A hagyományos dokumentumfilmek mellett visszatér a Verzió programjába a Vektor VR szekció, valamint debütál a Primanimával közös AniDoc animációs program is. Emellett a szakmai programok sem maradnak majd el, Young Critics címmel például filmkritikusi workshopot tartanak.

A 19. Verzió Filmfesztiválon vetített filmeket november 9-16. között lehet megnézni Budapesten, valamint a Szabad Terekkel karöltve Debrecenben, Szombathelyen, Pécsett, Szegeden és Kecskeméten. A fesztivál online filmtárán, a Verziótékában november 14-20. között nézhetőek majd a filmek online. További információk a Verzió honlapján, ide kattintva olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.