Felszólalt az egyik áldozat családja a Netflix sorozatgyilkosos műsora ellen

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 28.

Mikrofilm

Nem mindenki örül, hogy sorozat készült Jeffrey Dahmer történetéből.

A valós történeten alapuló bűnügyi sorozatok korát éljük, ebből pedig a Netflix is jócskán kiveszi a részét: elég csak olyan true crime dokumentumsorozatokra gondolnunk, mint a Making a Murderer vagy a Tigrisvilág. Az őrület persze nem pusztán dokukra korlátozódik: reneszánszokat élik a drámai hangvételű krimik is. Ezek közül az egyik legújabb belépő Ryan Murphy sorozatkirály (Glee – Sztárok leszünk!; Póz, Amerikai Horror Story) Jeffrey Dahmerről szóló műsora, ami szeptember végén debütált a Netflixen

A Dahmer–Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori a rendőrök és áldozatok szemszögéből igyekszik bemutatni minden idők egyik legismertebb sorozatgyilkosát, akit Evan Peters alakít. Vannak azonban olyanok, akik nem pusztán egy borzongató, esti szórakozást látnak a sorozatban. „Senkinek nem mondom meg, mit nézzen, tudom hogy a bűnügyi műsorok nagyot mennek most, de ha igazából kíváncsi vagy az áldozatokra, a családom (Isbellék) nagyon mérgesek a sorozat miatt. Újraalkotni, amint az unokatestvérem érzelmi összeomlást kap a bíróságon annak a szeme előtt, aki megkínozta és meggyilkolta a testvérét, őrület” – írta Twitteren Eric Perry, aki Errol Lindsey, Dahmer egyik áldozata unokatestvére.

Amint azt Perry kifejti, mivel a gyilkossággal kapcsolatos adatok nyilvánosnak számítanak, a valós bűnügyeken alapuló sorozatok alkotóinak nem kell engedélyt kérniük az áldozatok családjától ahhoz, hogy a vásznon vagy a tévében megjelenítsék őket. Pont ezt történt a Dahmer–Szörnyeteggel is – Perryéket senki nem kereste fel a stábból. „Szóval amikor azt mondják, hogy »az áldozatok iránti tiszteletből«, vagy »a családok méltóságának tiszteletben tartásával« cselekedtek, akkor valójában senki nem értesítette őket” – írta, hozzátéve: unokatestvére pár havonta kap egy csomó hívást és üzenetet, innen tudja, hogy ismét készült egy műsor Dahmerről.

A sorozat producereit amiatt is támadták, hogy a műsor humanizálni igyekszik Dahmert. Ez ellen pont azzal védekeztek, hogy ők csak igyekeztek a másik oldalról, az áldozatok szemszögéből bemutatni őt. Ehhez képest arra mégsem vették a fáradságot, hogy felvegyék a kapcsolatot például Perry családjával. „Ez nem más, mint retraumatizálás újra és újra – és miért? Hány mozira/sorozatra/dokumentumfilmra van még szükség?” – tette fel a költői kérdést Eric Perry.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.