Godzilla és Kong a karantén utáni mozi első királyai

  • narancs.hu
  • 2021. április 6.

Mikrofilm

Úgy tűnik, ha kinyitnak a filmszínházak, és van is mit nézni, az emberek lassan visszatérnek a mozikba a tengerentúlon.

Premierek lemondásával és mozibezárásokkal kezdődött; a netes filmnézés vs filmszínházak csatával folytatódott, nemrég pedig a családi filmeket mézesmadzagként használó óvatos csábítgatásnál járt. A koronavírus alaposan megtépázta a moziipart, ami egyre inkább úgy néz ki, feladta a harcot és már csak hattyúdalát énekli: a múlt évi bevételek 70 százalékot zuhantak 2019-hez képest, a kiszámíthatatlan járványhelyzet miatt pedig a legtöbb blockbuster idén egyszerre érkezik majd a netre és a vászonra – aminek persze nem mindenki örül.

A pandémia tengerentúli enyhülésével az amerikai mozik azonban óvatos nyitásba kezdtek. A vetítések óvintézkedések közepette, helykorlátozással, és ami talán a legfontosabb: olyan filmekkel indultak újra, melyek az új terjesztési mód szellemében online is elérhetőek. A mozik azonban joggal reménykedtek abban, hogy az emberek a lezárások alatt kiéheztek a nagybetűs moziélményre:

az első nagyobb premier, a Godzilla vs. Kong öt nap alatt közel 50 millió dolláros bevételt ért el.

Csak összehasonlításként: a COVID-éra eddigi királyai a hányattatott sorsú Tenet és a Croodék: Új kor voltak, ezek a korlátozások közepette összesen 58, illetve 56 millió dollárt kalapoztak össze.

Godzilláék "tette" azért különösen nagy szó, mert Kanadában alig a mozik negyede működik egyelőre. Az egyik legnagyobb amerikai mozilánc, a Regal csak április közepén nyit, a bevételek szempontjából egyik legjelentősebbnek számító Dél-Kaliforniában pedig szintén nem álltak még vissza a filmszínházak a normális kerékvágásba. Szakértők szerint ilyen számokkal normális körülmények között a 100 milliós eredmény is meglett volna a filmnek. Ezzel pedig kenterbe verné a MonsterVerse-nek keresztelt sorozat előző két tagját: a 2014-es Godzilla 93, míg folytatása, a 2019-es Godzilla II.: A szörnyek királya 48 millió dollárral nyitott.

 
Godzilla vs. Kong
Forrás: IGN
 

Ráadásul a mozipremierrel egyidőben a szörnyfilm az Egyesült Államokban és Kanadában is streamelhetővé vált. A film 50 milliós eredménye csak az elmúlt év gyászos számaival összehasonlítva számít jónak. Valójában az adhat okoz bizakodásra, hogy

ha van lehetőség moziba menni és végre valódi, vászonra kívánkozó néznivaló is akad, akkor az emberek igenis visszatérnek a filmszínházakba;

még akkor is, ha a filmet saját otthonukban is streamelhetnék. A következő nagy premier a Hang nélkül folytatása (május 28.) és Halálos iramban 9. epizódja (június 25.) lesz. Ráadásul mindkét film csak a mozikban látható, a netes bemutatóra legalább másfél hónapot várniuk kell a rajongóknak. Ha a járványhelyzet nem romlik, ez várhatóan tovább növelheti a mozibajárási kedvet. A Marvel következő szuperhősfilmje, a Fekete özvegy ezzel ellentétben július 9-én egyszerre érkezik a mozikba és a streamingre.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.