Godzilla és Kong a karantén utáni mozi első királyai

  • narancs.hu
  • 2021. április 6.

Mikrofilm

Úgy tűnik, ha kinyitnak a filmszínházak, és van is mit nézni, az emberek lassan visszatérnek a mozikba a tengerentúlon.

Premierek lemondásával és mozibezárásokkal kezdődött; a netes filmnézés vs filmszínházak csatával folytatódott, nemrég pedig a családi filmeket mézesmadzagként használó óvatos csábítgatásnál járt. A koronavírus alaposan megtépázta a moziipart, ami egyre inkább úgy néz ki, feladta a harcot és már csak hattyúdalát énekli: a múlt évi bevételek 70 százalékot zuhantak 2019-hez képest, a kiszámíthatatlan járványhelyzet miatt pedig a legtöbb blockbuster idén egyszerre érkezik majd a netre és a vászonra – aminek persze nem mindenki örül.

A pandémia tengerentúli enyhülésével az amerikai mozik azonban óvatos nyitásba kezdtek. A vetítések óvintézkedések közepette, helykorlátozással, és ami talán a legfontosabb: olyan filmekkel indultak újra, melyek az új terjesztési mód szellemében online is elérhetőek. A mozik azonban joggal reménykedtek abban, hogy az emberek a lezárások alatt kiéheztek a nagybetűs moziélményre:

az első nagyobb premier, a Godzilla vs. Kong öt nap alatt közel 50 millió dolláros bevételt ért el.

Csak összehasonlításként: a COVID-éra eddigi királyai a hányattatott sorsú Tenet és a Croodék: Új kor voltak, ezek a korlátozások közepette összesen 58, illetve 56 millió dollárt kalapoztak össze.

Godzilláék "tette" azért különösen nagy szó, mert Kanadában alig a mozik negyede működik egyelőre. Az egyik legnagyobb amerikai mozilánc, a Regal csak április közepén nyit, a bevételek szempontjából egyik legjelentősebbnek számító Dél-Kaliforniában pedig szintén nem álltak még vissza a filmszínházak a normális kerékvágásba. Szakértők szerint ilyen számokkal normális körülmények között a 100 milliós eredmény is meglett volna a filmnek. Ezzel pedig kenterbe verné a MonsterVerse-nek keresztelt sorozat előző két tagját: a 2014-es Godzilla 93, míg folytatása, a 2019-es Godzilla II.: A szörnyek királya 48 millió dollárral nyitott.

 
Godzilla vs. Kong
Forrás: IGN
 

Ráadásul a mozipremierrel egyidőben a szörnyfilm az Egyesült Államokban és Kanadában is streamelhetővé vált. A film 50 milliós eredménye csak az elmúlt év gyászos számaival összehasonlítva számít jónak. Valójában az adhat okoz bizakodásra, hogy

ha van lehetőség moziba menni és végre valódi, vászonra kívánkozó néznivaló is akad, akkor az emberek igenis visszatérnek a filmszínházakba;

még akkor is, ha a filmet saját otthonukban is streamelhetnék. A következő nagy premier a Hang nélkül folytatása (május 28.) és Halálos iramban 9. epizódja (június 25.) lesz. Ráadásul mindkét film csak a mozikban látható, a netes bemutatóra legalább másfél hónapot várniuk kell a rajongóknak. Ha a járványhelyzet nem romlik, ez várhatóan tovább növelheti a mozibajárási kedvet. A Marvel következő szuperhősfilmje, a Fekete özvegy ezzel ellentétben július 9-én egyszerre érkezik a mozikba és a streamingre.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.