Godzilla és Kong a karantén utáni mozi első királyai

  • narancs.hu
  • 2021. április 6.

Mikrofilm

Úgy tűnik, ha kinyitnak a filmszínházak, és van is mit nézni, az emberek lassan visszatérnek a mozikba a tengerentúlon.

Premierek lemondásával és mozibezárásokkal kezdődött; a netes filmnézés vs filmszínházak csatával folytatódott, nemrég pedig a családi filmeket mézesmadzagként használó óvatos csábítgatásnál járt. A koronavírus alaposan megtépázta a moziipart, ami egyre inkább úgy néz ki, feladta a harcot és már csak hattyúdalát énekli: a múlt évi bevételek 70 százalékot zuhantak 2019-hez képest, a kiszámíthatatlan járványhelyzet miatt pedig a legtöbb blockbuster idén egyszerre érkezik majd a netre és a vászonra – aminek persze nem mindenki örül.

A pandémia tengerentúli enyhülésével az amerikai mozik azonban óvatos nyitásba kezdtek. A vetítések óvintézkedések közepette, helykorlátozással, és ami talán a legfontosabb: olyan filmekkel indultak újra, melyek az új terjesztési mód szellemében online is elérhetőek. A mozik azonban joggal reménykedtek abban, hogy az emberek a lezárások alatt kiéheztek a nagybetűs moziélményre:

az első nagyobb premier, a Godzilla vs. Kong öt nap alatt közel 50 millió dolláros bevételt ért el.

Csak összehasonlításként: a COVID-éra eddigi királyai a hányattatott sorsú Tenet és a Croodék: Új kor voltak, ezek a korlátozások közepette összesen 58, illetve 56 millió dollárt kalapoztak össze.

Godzilláék "tette" azért különösen nagy szó, mert Kanadában alig a mozik negyede működik egyelőre. Az egyik legnagyobb amerikai mozilánc, a Regal csak április közepén nyit, a bevételek szempontjából egyik legjelentősebbnek számító Dél-Kaliforniában pedig szintén nem álltak még vissza a filmszínházak a normális kerékvágásba. Szakértők szerint ilyen számokkal normális körülmények között a 100 milliós eredmény is meglett volna a filmnek. Ezzel pedig kenterbe verné a MonsterVerse-nek keresztelt sorozat előző két tagját: a 2014-es Godzilla 93, míg folytatása, a 2019-es Godzilla II.: A szörnyek királya 48 millió dollárral nyitott.

 
Godzilla vs. Kong
Forrás: IGN
 

Ráadásul a mozipremierrel egyidőben a szörnyfilm az Egyesült Államokban és Kanadában is streamelhetővé vált. A film 50 milliós eredménye csak az elmúlt év gyászos számaival összehasonlítva számít jónak. Valójában az adhat okoz bizakodásra, hogy

ha van lehetőség moziba menni és végre valódi, vászonra kívánkozó néznivaló is akad, akkor az emberek igenis visszatérnek a filmszínházakba;

még akkor is, ha a filmet saját otthonukban is streamelhetnék. A következő nagy premier a Hang nélkül folytatása (május 28.) és Halálos iramban 9. epizódja (június 25.) lesz. Ráadásul mindkét film csak a mozikban látható, a netes bemutatóra legalább másfél hónapot várniuk kell a rajongóknak. Ha a járványhelyzet nem romlik, ez várhatóan tovább növelheti a mozibajárási kedvet. A Marvel következő szuperhősfilmje, a Fekete özvegy ezzel ellentétben július 9-én egyszerre érkezik a mozikba és a streamingre.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.