Godzilla és Kong a karantén utáni mozi első királyai

  • narancs.hu
  • 2021. április 6.

Mikrofilm

Úgy tűnik, ha kinyitnak a filmszínházak, és van is mit nézni, az emberek lassan visszatérnek a mozikba a tengerentúlon.

Premierek lemondásával és mozibezárásokkal kezdődött; a netes filmnézés vs filmszínházak csatával folytatódott, nemrég pedig a családi filmeket mézesmadzagként használó óvatos csábítgatásnál járt. A koronavírus alaposan megtépázta a moziipart, ami egyre inkább úgy néz ki, feladta a harcot és már csak hattyúdalát énekli: a múlt évi bevételek 70 százalékot zuhantak 2019-hez képest, a kiszámíthatatlan járványhelyzet miatt pedig a legtöbb blockbuster idén egyszerre érkezik majd a netre és a vászonra – aminek persze nem mindenki örül.

A pandémia tengerentúli enyhülésével az amerikai mozik azonban óvatos nyitásba kezdtek. A vetítések óvintézkedések közepette, helykorlátozással, és ami talán a legfontosabb: olyan filmekkel indultak újra, melyek az új terjesztési mód szellemében online is elérhetőek. A mozik azonban joggal reménykedtek abban, hogy az emberek a lezárások alatt kiéheztek a nagybetűs moziélményre:

az első nagyobb premier, a Godzilla vs. Kong öt nap alatt közel 50 millió dolláros bevételt ért el.

Csak összehasonlításként: a COVID-éra eddigi királyai a hányattatott sorsú Tenet és a Croodék: Új kor voltak, ezek a korlátozások közepette összesen 58, illetve 56 millió dollárt kalapoztak össze.

Godzilláék "tette" azért különösen nagy szó, mert Kanadában alig a mozik negyede működik egyelőre. Az egyik legnagyobb amerikai mozilánc, a Regal csak április közepén nyit, a bevételek szempontjából egyik legjelentősebbnek számító Dél-Kaliforniában pedig szintén nem álltak még vissza a filmszínházak a normális kerékvágásba. Szakértők szerint ilyen számokkal normális körülmények között a 100 milliós eredmény is meglett volna a filmnek. Ezzel pedig kenterbe verné a MonsterVerse-nek keresztelt sorozat előző két tagját: a 2014-es Godzilla 93, míg folytatása, a 2019-es Godzilla II.: A szörnyek királya 48 millió dollárral nyitott.

 
Godzilla vs. Kong
Forrás: IGN
 

Ráadásul a mozipremierrel egyidőben a szörnyfilm az Egyesült Államokban és Kanadában is streamelhetővé vált. A film 50 milliós eredménye csak az elmúlt év gyászos számaival összehasonlítva számít jónak. Valójában az adhat okoz bizakodásra, hogy

ha van lehetőség moziba menni és végre valódi, vászonra kívánkozó néznivaló is akad, akkor az emberek igenis visszatérnek a filmszínházakba;

még akkor is, ha a filmet saját otthonukban is streamelhetnék. A következő nagy premier a Hang nélkül folytatása (május 28.) és Halálos iramban 9. epizódja (június 25.) lesz. Ráadásul mindkét film csak a mozikban látható, a netes bemutatóra legalább másfél hónapot várniuk kell a rajongóknak. Ha a járványhelyzet nem romlik, ez várhatóan tovább növelheti a mozibajárási kedvet. A Marvel következő szuperhősfilmje, a Fekete özvegy ezzel ellentétben július 9-én egyszerre érkezik a mozikba és a streamingre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.